Popular Post Kjell Granelli Posted July 25, 2013 Popular Post Share Posted July 25, 2013 Jag stötte på en studie http://www.ncbi.nlm....pubmed/11425046 för en tid sedan där man supplementerat rikligt med vitamin B5 under sex månader. Drygt hälften av deltagarna blev av med fettlever samtidigt som bukfett omfördelades till underhudsfett. Jag testar dosen i denna undersökning sedan en månad, för att se om jag kan bli av med en envisa lilla "kulresten" som inte vill ge sig... 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Låter ju onekligen väldigt intressant. Vet du om där är några risker involverade med att ta "rikligt" tillskott av vitamin B5? Ska bli kul att veta resultatet av ditt test 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Hur stor var dosen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Låter ju onekligen väldigt intressant. Vet du om där är några risker involverade med att ta "rikligt" tillskott av vitamin B5? Ska bli kul att veta resultatet av ditt test Jag har inte funnit något som skrämmer mig det minsta Här en studie där de haft med 120 personer och säger att det är "safe" så som de supplementerat http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21925346. Inga märkbara resultat ännu --- blodfetterna ligger också ungefär som för en månad sedan; testade i morse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Hur stor var dosen? 600 mg per dygn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted July 25, 2013 Popular Post Share Posted July 25, 2013 Det var mycket intressant. Jag var tvungen att kolla vad vitamin-B5 är för något, och det visar sig vara Pantotensyra. Jag har en gammal folder som är ganska överskådlig om vitaminer och mineraler, och där står det att det mesta man äter innehåller Pantotensyra, men i väldigt små mängder, och att tarmen själv bildar det av bakterier. Då börjar jag osökt att tänka på hur många egentligen idag som har en fungerande bakterieflora, våra tarmar kanske är oförmögna att bilda detta vitamin. Jag kommer nu också ihåg att man behandlat acne framgångsrikt med jättedoser av detta vitamin. Som sagt, mycket intressant 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Lite OT men enligt en föreläsning av Tierry Wahls så bildas vitamin K2 i magen när bladgrönsaker och magbakterier samverkar. Jag tror tarmfloran är superviktig för hälsan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Lite OT men enligt en föreläsning av Tierry Wahls så bildas vitamin K2 i magen när bladgrönsaker och magbakterier samverkar. Jag tror tarmfloran är superviktig för hälsan. Tarmfloran är superviktigt, där skapas bland annat enzym som hjälper kroppen bryta ner mat, t.ex så bildas laktas där vilket kan göra att om tarmfloran är dålig så kan man få problem med att bryta ner laktos. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Det var mycket intressant. Jag var tvungen att kolla vad vitamin-B5 är för något, och det visar sig vara Pantotensyra. Jag har en gammal folder som är ganska överskådlig om vitaminer och mineraler, och där står det att det mesta man äter innehåller Pantotensyra, men i väldigt små mängder, och att tarmen själv bildar det av bakterier. Då börjar jag osökt att tänka på hur många egentligen idag som har en fungerande bakterieflora, våra tarmar kanske är oförmögna att bilda detta vitamin. Jag kommer nu också ihåg att man behandlat acne framgångsrikt med jättedoser av detta vitamin. Som sagt, mycket intressant Det hade jag inte sett, intressant. Kan nog ligga mycket i att bakteriefloran är lika upp-och-ner-vänd som hormonbalansen, när man äter "svensk snabbköpskost"... Symbiosen mellan bakterier och olika djur har ju finslipats under miljontals år --- och den senaste tiden (10.000 år!) har vi säkerligen svalt många saker som överraskat de stackars bakterierna. Till nytta för vissa och skada för andra -- och skada för oss tror jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blomfrun Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Var hittade du tabletter som bara innehöll B5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Tarmfloran är superviktigt, där skapas bland annat enzym som hjälper kroppen bryta ner mat, t.ex så bildas laktas där vilket kan göra att om tarmfloran är dålig så kan man få problem med att bryta ner laktos. Jag undrar om även förbränningen och/eller vitaminproduktion/vitaminupptagningen påverkas av tarmfloran? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jag undrar om även förbränningen och/eller vitaminproduktion/vitaminupptagningen påverkas av tarmfloran? Förbränning tror jag inte påverkas så mycket då det handlar mer om hur effektiva cellerna är på att använda energi men vitaminproduktionen och vitaminupptagningen påverkas. Utan rätta enzym kan inte kroppen bryta ner maten och kan därför inte tillgodogöra sig de vitaminer som finns. Termen, "du är vad du äter" stämmer egentligen inte riktigt utan för att vara mer exakt, "du är vad du kan bryta ner". Detta är en anledning till varför personer med grova matsmältningsproblem (enzymbrist) kan få vitaminbrist trots en näringsrik kost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Förbränning tror jag inte påverkas så mycket då det handlar mer om hur effektiva cellerna är på att använda energi men vitaminproduktionen och vitaminupptagningen påverkas. Utan rätta enzym kan inte kroppen bryta ner maten och kan därför inte tillgodogöra sig de vitaminer som finns. Termen, "du är vad du äter" stämmer egentligen inte riktigt utan för att vara mer exakt, "du är vad du kan bryta ner". Detta är en anledning till varför personer med grova matsmältningsproblem (enzymbrist) kan få vitaminbrist trots en näringsrik kost. Så tex fibrer i grönsaker kan vara viktiga för vitaminupptagningen, förutom att de innehåller vitaminer i sig själva? Jag är på jakt efter så mycket vitaminer som möjligt, helst naturlig väg Tierry Wahls sa även att man uppskattar att i jägarkulturer så kom ca 1/3 av proteinet ifrån inälvsmat och den är ju otroligt vitamin och mineralrik. Kan man få dålig förbränning som konsekvens av vitaminbrist, dvs om reaktionerna i cellerna inte kan utföra sitt jobb därför att vissa ämnen saknas? Dr Wahls pratar ju om vikten för tex oss med MS att mitokondrierna i cellerna fungerar och hennes diet är designad för att optimera upptaget av de vitaminer/mineraler/essentiella fettsyror och antioxidanter som behövs för att mitokondrierna ska fungera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Så tex fibrer i grönsaker kan vara viktiga för vitaminupptagningen, förutom att de innehåller vitaminer i sig själva? Jag är på jakt efter så mycket vitaminer som möjligt, helst naturlig väg Tierry Wahls sa även att i jägarkulturer så kom ca 1/3 av proteinet ifrån inälvsmat och den är ju otroligt vitamin och mineralrik. Fibrer kan inte kroppen bryta ner och tillgodogöra sig så jag tror inte de har någon påverkan på vitaminupptaget utan snarare hjälper kroppen att föra ut restprodukterna av matsmältningen. Men för att tillgodogöra dig så mycket vitaminer som möjligt är helt enkelt att få magen i toppform så att säga. Du behöver god tarmflora, probiotika kan hjälpa dig med det sen behöver du se till att du har tillräckligt med enzym för att bryta ner maten. Det finns också som tillskott om det är nödvändigt. Sen något som inte många tänker på är problem med parasit och/eller svampinfektioner. När tarmfloran är ur balans så har parasiter och svamp ett öppet läge att ta sig in och de kommer också hindra dig från att ta upp näring. Parasiter och svampinfektioner är mycket vanligare än många tror, har du någon gång käkat antibiotika så har du troligen en parasitinfektion om du inte har genomgått en parasitrensning och fyllt på med probiotika. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jo, jag äter probiotika varje dag och har gjort en kur med grapefruktkärneextrakt. Magen är mycket bättre nu. PS. Provade även ren karprylsyra men det var för hårt för magen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Så tex fibrer i grönsaker kan vara viktiga för vitaminupptagningen, förutom att de innehåller vitaminer i sig själva? Jag är på jakt efter så mycket vitaminer som möjligt, helst naturlig väg Tierry Wahls sa även att man uppskattar att i jägarkulturer så kom ca 1/3 av proteinet ifrån inälvsmat och den är ju otroligt vitamin och mineralrik. Kan man få dålig förbränning som konsekvens av vitaminbrist, dvs om reaktionerna i cellerna inte kan utföra sitt jobb därför att vissa ämnen saknas? Dr Wahls pratar ju om vikten för tex oss med MS att mitokondrierna i cellerna fungerar och hennes diet är designad för att optimera upptaget av de vitaminer/mineraler/essentiella fettsyror och antioxidanter som behövs för att mitokondrierna ska fungera. Förbränningen kommer definitivt att påverkas om du inte kan tillgodogöra dig vitaminer eller mineraler, det är precis samma sak som att inte äta alls. Kroppen hamnar alltså i svält vilket kommer göra att förbränningen minskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Fibrer kan inte kroppen bryta ner och tillgodogöra sig så jag tror inte de har någon påverkan på vitaminupptaget utan snarare hjälper kroppen att föra ut restprodukterna av matsmältningen. Men för att tillgodogöra dig så mycket vitaminer som möjligt är helt enkelt att få magen i toppform så att säga. Du behöver god tarmflora, probiotika kan hjälpa dig med det sen behöver du se till att du har tillräckligt med enzym för att bryta ner maten. Det finns också som tillskott om det är nödvändigt. Sen något som inte många tänker på är problem med parasit och/eller svampinfektioner. När tarmfloran är ur balans så har parasiter och svamp ett öppet läge att ta sig in och de kommer också hindra dig från att ta upp näring. Parasiter och svampinfektioner är mycket vanligare än många tror, har du någon gång käkat antibiotika så har du troligen en parasitinfektion om du inte har genomgått en parasitrensning och fyllt på med probiotika. Överväxt av candida efter antibiotika och en fullständigt rubbad tarmflora känner jag mycket väl till, men parasiter? Vad / vilka parasiter talar man om då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jag försöker klura ut vad det är med en strikt fakir diet som gör att man kan få en fattig tarmflora. Om det är brist på fribrer måste de ju inverka på tarmfloran på något sätt, men det kan också vara att man inte äter så mycket inälvsmat som man borde och därmed får en fattigare tarmflora. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Var hittade du tabletter som bara innehöll B5? http://www.gymvaruhuset.com/jarrowr-pantethine-60-kapslar.html Tar två om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jo, jag äter probiotika varje dag och har gjort en kur med grapefruktkärneextrakt. Magen är mycket bättre nu. Parasiter kan vara väldigt svåra att bli av med och de är väldigt smarta varelser, det krävs oftast en blandning av olika frön, örter och oljor för att driva ut dem. Sen krävs det en väldigt hälsosam livsstil för att hålla dem borta. Men bra att din mage känns bättre, då är du på rätt väg! Överväxt av candida efter antibiotika och en fullständigt rubbad tarmflora känner jag mycket väl till, men parasiter? Vad / vilka parasiter talar man om då? Det finns en väldig massa parasiter som gärna lever i människokroppen, minns inte exakt men tror det finns upp emot 1000 olika parasitinfektioner man kan ha och att de tester man gör inom vården tittar på typ 100 av dem. Som sagt minns inte siffrorna exakt men något åt detta håller är det. Ska kolla upp det och färska upp mitt minne. Symtomen på parasitinfektioner är väldigt många, några är t.ex, gnissla tänder på natten, exem och hudutslag, droppande näsa, konstant hunger, spänningar i nacken och mycket mer Jag försöker klura ut vad det är med en strikt fakir diet som gör att man kan få en fattig tarmflora. Om det är brist på fribrer måste de ju inverka på tarmfloran på något sätt, men det kan också vara att man inte äter så mycket inälvsmat som man borde och därmed får en fattigare tarmflora. Eller? Det finns en koppling mellan fibrer och prebiotika så visst kommer fiberintaget till viss del påverka tarmfloran eftersom prebiotika krävs för att skapa probiotika. Annars antar jag att det är bristen på växtföda som kan orsaka den fattiga tarmfloran då det är där mycket av prebiotikan kommer ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Om man redan har löst fett på magen, kan detta vara till användning då? Eller är det endast till kevlarmagar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Om man redan har löst fett på magen, kan detta vara till användning då? Eller är det endast till kevlarmagar? Svårt att säga. Löst fett på magen är väl redan underhudsfett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jag har inte funnit något som skrämmer mig det minsta Här en studie där de haft med 120 personer och säger att det är "safe" så som de supplementerat http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21925346. Inga märkbara resultat ännu --- blodfetterna ligger också ungefär som för en månad sedan; testade i morse. Liten nyfiken fråga bara, hur testar du blodfetterna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Svårt att säga. Löst fett på magen är väl redan underhudsfett? Lite det jag undrade, om det påverkar något annat än just det där hårda fettet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted July 25, 2013 Author Popular Post Share Posted July 25, 2013 Liten nyfiken fråga bara, hur testar du blodfetterna? Jag har köpt en mätare som med olika teststickor visar totalkolesterol, triglycerider och hdl. Man prickar fingret och lägger ett par droppar blod på stickan. LDL kan man så räkna ut med formel. Mitt dilemma är ju att jag efter viktminskning mm blivit kvitt hypertension, exem samt astma, så jag kan inte uppsöka vårdcentral så enkelt för att testa, som jag kunde tidigarenär jag var "sjuk". Därför tar jag saken i egna händer :-) 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Det var mycket intressant. Jag var tvungen att kolla vad vitamin-B5 är för något, och det visar sig vara Pantotensyra. Jag har en gammal folder som är ganska överskådlig om vitaminer och mineraler, och där står det att det mesta man äter innehåller Pantotensyra, men i väldigt små mängder, och att tarmen själv bildar det av bakterier. Då börjar jag osökt att tänka på hur många egentligen idag som har en fungerande bakterieflora, våra tarmar kanske är oförmögna att bilda detta vitamin. Jag kommer nu också ihåg att man behandlat acne framgångsrikt med jättedoser av detta vitamin. Som sagt, mycket intressant Notera att det studien beskriver och Kjell använder är Pantethine vilket inte är det samma som pantotensyra (utan den bilogiskt aktiva formen och mer biotillgänglig). Körden en kur i vintras när viktminsknignen gick längsamt och min upplevelse var att det funkade. Kanske värt att köra igen när man kommer närmare målvikten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 ... och det säger du nu ! När ja precis öppnat påsen med två burkar pantotensyra Nåväl... jag får väl testa vad som händer med pormaskarna ? Kan kanske spara in kostnaden genom att spara in på tvålen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 Liten nyfiken fråga bara, hur testar du blodfetterna? Här är länk till den brittiska nätbutik där jag fann bästa pris på kolesterolmätare samt teststickor för totalkolesterol, HDL samt TG: http://www.tens.co.uk/acatalog/Cardiochek_ST_Cholesterol_Meter_Starter_Kit.html Jag har beställt påfyllning av teststickeförrådet en gång, och båda gångerna har de skött mina ordrar exemplariskt Som du/ni ser är mätaren inte så dyr, men varje teststicka kostar några tior. Jag tar sedan maj en gång per månad. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Här är länk till den brittiska nätbutik där jag fann bästa pris på kolesterolmätare samt teststickor för totalkolesterol, HDL samt TG: http://www.tens.co.uk/acatalog/Cardiochek_ST_Cholesterol_Meter_Starter_Kit.html Jag har beställt påfyllning av teststickeförrådet en gång, och båda gångerna har de skött mina ordrar exemplariskt Som du/ni ser är mätaren inte så dyr, men varje teststicka kostar några tior. Jag tar sedan maj en gång per månad. Ska jag kolla närmare på, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Limp Posted August 5, 2013 Popular Post Share Posted August 5, 2013 ... och det säger du nu ! När ja precis öppnat påsen med två burkar pantotensyra Nåväl... jag får väl testa vad som händer med pormaskarna ? Kan kanske spara in kostnaden genom att spara in på tvålen Uppdatering... nu har jag ätit de felbeställda Pantotensyratabletterna drygt en veckas tid och har blivit rejält förvånad. Jag intar 1000 mg Pantotensyra varje dag och faktum är att pormaskarna försvinner mer och mer var dag som går. De liksom nästan trycks ur sina porer. Häpnadsväckande utveckling... jag som alltid haft relativt fet ansiktshud. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Jag stötte på en studie http://www.ncbi.nlm....pubmed/11425046 för en tid sedan där man supplementerat rikligt med vitamin B5 under sex månader. Drygt hälften av deltagarna blev av med fettlever samtidigt som bukfett omfördelades till underhudsfett. Jag testar dosen i denna undersökning sedan en månad, för att se om jag kan bli av med en envisa lilla "kulresten" som inte vill ge sig... Kjell hur går det, har du kollat din blodlipider samtidigt. Blev inspirerad och beställde ett par burkar, behöver lite skjuts på omfördelning. Även läst att milk thistle (Silybum Marianum) ska vara bra för cirrhos. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Kjell hur går det, har du kollat din blodlipider samtidigt. Blev inspirerad och beställde ett par burkar, behöver lite skjuts på omfördelning. Även läst att milk thistle (Silybum Marianum) ska vara bra för cirrhos. Snälla håll oss uppdaterade, kanske också skall testa efter augusti när semestrarna är över . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Snälla håll oss uppdaterade, kanske också skall testa efter augusti när semestrarna är över . Nu har jag tagit i sex veckor och min vikt är stabil, vilket var förväntat. Däremot fick jag faktiskt i morse göra ett nytt hål på livremmen, dvs 2 cm mindre omkrets. Jag fortsätter ett par månader till! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 http://www.gymvaruhuset.com/jarrowr-pantethine-60-kapslar.html Tar två om dagen. Hoppsan! De är slut i lager... det kan vara ditt fel 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Uppdatering... nu har jag ätit de felbeställda Pantotensyratabletterna drygt en veckas tid och har blivit rejält förvånad. Jag intar 1000 mg Pantotensyra varje dag och faktum är att pormaskarna försvinner mer och mer var dag som går. De liksom nästan trycks ur sina porer. Häpnadsväckande utveckling... jag som alltid haft relativt fet ansiktshud. Nu har du inspirerat mig till att prova pantotensyra jag med. Skulle vara skönt att bli av med de där envisa pormaskarna på nosen. Hoppas att det funkar på mig (Och sorry för att jag gjorde ett inlägg som blev OT.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Hoppsan! De är slut i lager... det kan vara ditt fel Finns säkert att få tag i från annan leverantör, testa amazon el likn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 9, 2013 Share Posted August 9, 2013 De finns på iHerb.com. Jag har beställt därifrån förr och det fungerade bra med leverans. Dessutom mycket billigare även med frakten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Fick mina B5 i dag levererat till dörren av DHL. Det blev en tullavgift på knappt 100 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Köpte idag, i brist på annat och enkelhet Phantotensyra 1000 mg av märket Great Earth på hälsokost till sonen för acneproblem. Jag kan säga att att jag "nästan" fick utföra Heimlish manöver på honom efter ett försök att svälja en av dessa bautastenar De var de största tabletter jag någonsin sett, mätt med tumstock så mäter de 2,5 cm x 1,1 cm jag tror faktiskt att de är mer ämnade för suppositorier, att ta rektalt, med andra ord. Dom kan vänta sig ett samtal framöver, med frågan vilken väg dom har tänkt sig att man ska inta dessa tabletter, entrèn eller utgången. Inget jag rekommederar med andra ord, om man inte vill ha ett litet "vardagsäventyr" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Fick mina B5 i dag levererat till dörren av DHL. Det blev en tullavgift på knappt 100 kr. Aj då! Hur mycket beställde du för? Det kan vara bra att veta att om värdet på leveransen, inklusive frakt, är under 200:- så passerar det utan att man behöver betala moms och tull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Köpte idag, i brist på annat och enkelhet Phantotensyra 1000 mg av märket Great Earth på hälsokost till sonen för acneproblem. Jag kan säga att att jag "nästan" fick utföra Heimlish manöver på honom efter ett försök att svälja en av dessa bautastenar De var de största tabletter jag någonsin sett, mätt med tumstock så mäter de 2,5 cm x 1,1 cm jag tror faktiskt att de är mer ämnade för suppositorier, att ta rektalt, med andra ord. Dom kan vänta sig ett samtal framöver, med frågan vilken väg dom har tänkt sig att man ska inta dessa tabletter, entrèn eller utgången. Inget jag rekommederar med andra ord, om man inte vill ha ett litet "vardagsäventyr" Oups! Ja, de låter väldigt stora! Är det kapslar eller depåtabletter? Annars kan man väl dela på dem? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Köpte idag, i brist på annat och enkelhet Phantotensyra 1000 mg av märket Great Earth på hälsokost till sonen för acneproblem. Jag kan säga att att jag "nästan" fick utföra Heimlish manöver på honom efter ett försök att svälja en av dessa bautastenar De var de största tabletter jag någonsin sett, mätt med tumstock så mäter de 2,5 cm x 1,1 cm jag tror faktiskt att de är mer ämnade för suppositorier, att ta rektalt, med andra ord. Dom kan vänta sig ett samtal framöver, med frågan vilken väg dom har tänkt sig att man ska inta dessa tabletter, entrèn eller utgången. Inget jag rekommederar med andra ord, om man inte vill ha ett litet "vardagsäventyr" Det är samma märke som jag har. Jag har inte tyckt att det var några problem alls att svälja dem, men en "varning" på paketen om att de är så stora skulle ju verkligen inte skada. Det har ju många Omega3 tabletter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Oups! Ja, de låter väldigt stora! Är det kapslar eller depåtabletter? Annars kan man väl dela på dem? Har pratat med dem nu. Man kan dela och man kan även krossa tabletterna, fast då blir uppaget lite snabbare. Man kan tydligen inte göra dem mindre med den styrkan. Enligt uppgift en mycket populär tablett som dom säljer mycket av 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Aj då! Hur mycket beställde du för? Det kan vara bra att veta att om värdet på leveransen, inklusive frakt, är under 200:- så passerar det utan att man behöver betala moms och tull. Det var över 200 kr Tror även att rasslet av tabletter ökar tullens nyfikenhet. I övrigt har det bara hänt mig en gång tidigare och det var när jag köpte Charlie Harpers stora bok med samlade illustrationer. Lådan var stor nog för att rymma en fåtölj 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 14, 2013 Author Share Posted August 14, 2013 Köpte idag, i brist på annat och enkelhet Phantotensyra 1000 mg av märket Great Earth på hälsokost till sonen för acneproblem. Jag kan säga att att jag "nästan" fick utföra Heimlish manöver på honom efter ett försök att svälja en av dessa bautastenar De var de största tabletter jag någonsin sett, mätt med tumstock så mäter de 2,5 cm x 1,1 cm jag tror faktiskt att de är mer ämnade för suppositorier, att ta rektalt, med andra ord. Dom kan vänta sig ett samtal framöver, med frågan vilken väg dom har tänkt sig att man ska inta dessa tabletter, entrèn eller utgången. Inget jag rekommederar med andra ord, om man inte vill ha ett litet "vardagsäventyr" De jag köpte var pyttesmå... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik E Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Uppdatering... nu har jag ätit de felbeställda Pantotensyratabletterna drygt en veckas tid och har blivit rejält förvånad. Jag intar 1000 mg Pantotensyra varje dag och faktum är att pormaskarna försvinner mer och mer var dag som går. De liksom nästan trycks ur sina porer. Häpnadsväckande utveckling... jag som alltid haft relativt fet ansiktshud. Välkänt fenomen. Funkar dock inte för alla, men många blir helt och hållet av med sin acne när de börjar ta stora mängder B5. Och enligt vad jag har förstått så är det STORA mängder som krävs. Och tydligen kommer det tillbaka så fort man slutar med tabletterna/pulvret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Har pratat med dem nu. Man kan dela och man kan även krossa tabletterna, fast då blir uppaget lite snabbare. Man kan tydligen inte göra dem mindre med den styrkan. Enligt uppgift en mycket populär tablett som dom säljer mycket av Är det nåt fel med att upptaget blir snabbare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Det var över 200 kr Tror även att rasslet av tabletter ökar tullens nyfikenhet. I övrigt har det bara hänt mig en gång tidigare och det var när jag köpte Charlie Harpers stora bok med samlade illustrationer. Lådan var stor nog för att rymma en fåtölj Ja, narkotikapreparat som skickas per post är ju ett stort problem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 De jag köpte var pyttesmå... Jahaja, men med tanke på storleken på de jag köpte, så måste dom vara superduperbra men storleken har nog ingen betydelse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Kjell, jag är nyfiken på ditt "flyttprojekt", nu har det väl gått en månad till; hur går det med omfördelningen av fettet? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts