Melliz Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Hej alla kära och goa Lchf människor! Jag är en tjej på 20 år som bestämt mig för att börja testa lchf.. brinner för både kost och träning och lchf är verkligen en intressant teori. Men då jag verkligen inte har behov av att gå ner i vikt och tränar cr 5 dagar i vecka så har jag alltid kännt att nej jag kan ju inte börja äta det då kommer jag rasa i vikt och ah man måste ha kollisar när man tränar tänket. om ni förstår.. men nu när jag läst lite om människor som tränar i eliten och endå kör detta fast en mer liberal variant så borde det gå. något jag däremot har problem med som jag tror kanske att lchf kan hjälpa till med är mina humör svägningar (pms) Hormonrubbningar som gör att jag kan bli lite störd. Tror ni denna kost kan hjälpa mot de? och om jag vill köra en mer liberal variant. ska man köra frukt och rotfrukter då? Även på träningsfria dagar? Frukt innehåller ju mycket frukt socker!! och känns inte så jättenaturliga då dom odlas hej och hå. men ja. banan är ju gott hehe. men som sagt tacksam för svar!!!! Vill verkligen ge detta en chans. samt även hoppas jag på att huden blir bättre så jag slipper utbrott med finnar pga hormonerna?? Ps. Sitter med min första lchf frukost här, lchf gröt gjord på 2 ägg. 1 dl grädde ochh 1 msk mandelmjöl plus kanel och vanilj pulver serverat med gammaldags mjölk cr 1 dl och mandel smör på. kung markattas! MUUUMS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Huden bör bli mycket bättre när du minskar på kolhydraterna.satsa på bär(nyttigare)vitsen är ju att hålla blodsockret på en jämn nivå om du måste äta frukt satsa på att äta i samband med måltid och ej sent på kvällen .Jag tror du kan få ett jämnare humör när du kommit in i rutinerna.Jag är kille så jag har ingen erfarenhet av pms men jag känner ändå att jag orkar med livets motgångar lite bättre numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Hej alla kära och goa Lchf människor! Jag är en tjej på 20 år som bestämt mig för att börja testa lchf.. brinner för både kost och träning och lchf är verkligen en intressant teori. Men då jag verkligen inte har behov av att gå ner i vikt och tränar cr 5 dagar i vecka så har jag alltid kännt att nej jag kan ju inte börja äta det då kommer jag rasa i vikt och ah man måste ha kollisar när man tränar tänket. om ni förstår.. men nu när jag läst lite om människor som tränar i eliten och endå kör detta fast en mer liberal variant så borde det gå. något jag däremot har problem med som jag tror kanske att lchf kan hjälpa till med är mina humör svägningar (pms) Hormonrubbningar som gör att jag kan bli lite störd. Tror ni denna kost kan hjälpa mot de? och om jag vill köra en mer liberal variant. ska man köra frukt och rotfrukter då? Även på träningsfria dagar? Frukt innehåller ju mycket frukt socker!! och känns inte så jättenaturliga då dom odlas hej och hå. men ja. banan är ju gott hehe. men som sagt tacksam för svar!!!! Vill verkligen ge detta en chans. samt även hoppas jag på att huden blir bättre så jag slipper utbrott med finnar pga hormonerna?? Ps. Sitter med min första lchf frukost här, lchf gröt gjord på 2 ägg. 1 dl grädde ochh 1 msk mandelmjöl plus kanel och vanilj pulver serverat med gammaldags mjölk cr 1 dl och mandel smör på. kung markattas! MUUUMS Välkommen i gänget Är helt övertygad om att dina humörsvängningar blir bättre eftersom LCHF är en hormonell kost. Känner mig själv mycket lugnare inombords sen jag började med LCHF för fyra år sen. Har en son på 19 år som också äter som jag och han hade lite problem med panikångest och den är som bortblåst Du kan få en tuff period nu med omställningsbesvär men om du bara klarar dig egnom dessa ( om de nu kommer ) så skall du se att en helt ny värld öpnnar sig för dig. Jag har fortfarande inte kunnat hitta några nackdelar med LCHF. Möjligtvis lite på det sociala planet, man blir lite ifrågasatt när man inte tar av allt som bjuds. Men när man har fått känna på hur bra man kan må på denna kost så är det inte svårt att stå emot. Du behöver inte vara orolig för vikten. Kroppen normaliserar sig på LCHF kost. Är du överviktig går du ner och tvärtom. Villkoret är att du läser på och lär dig mer. Du behöver också bokföra vad du äter ett tag så du får koll på fördelningen mellan fett. protein och kolhydrater. Det slinker annars ner på tok för många kh som man inte tror. Att bokföra sin kost är lite bökigt i början men man vänjer sig snabbt. Lchf.se och Matdagboken.se har bra möjligheter för detta. Matdagboken har en gratisvariant som räcker långt. Som sagt läs på och lär //Lars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 Välkommen i gänget Är helt övertygad om att dina humörsvängningar blir bättre eftersom LCHF är en hormonell kost. Känner mig själv mycket lugnare inombords sen jag började med LCHF för fyra år sen. Har en son på 19 år som också äter som jag och han hade lite problem med panikångest och den är som bortblåst Du kan få en tuff period nu med omställningsbesvär men om du bara klarar dig egnom dessa ( om de nu kommer ) så skall du se att en helt ny värld öpnnar sig för dig. Jag har fortfarande inte kunnat hitta några nackdelar med LCHF. Möjligtvis lite på det sociala planet, man blir lite ifrågasatt när man inte tar av allt som bjuds. Men när man har fått känna på hur bra man kan må på denna kost så är det inte svårt att stå emot. Du behöver inte vara orolig för vikten. Kroppen normaliserar sig på LCHF kost. Är du överviktig går du ner och tvärtom. Villkoret är att du läser på och lär dig mer. Du behöver också bokföra vad du äter ett tag så du får koll på fördelningen mellan fett. protein och kolhydrater. Det slinker annars ner på tok för många kh som man inte tror. Att bokföra sin kost är lite bökigt i början men man vänjer sig snabbt. Lchf.se och Matdagboken.se har bra möjligheter för detta. Matdagboken har en gratisvariant som räcker långt. Som sagt läs på och lär //Lars Okej! vad bra! då ger jag det ett försök.. alltså har egentligen inte ätit så mycket kolhydrater innan nu heller.. mkt fett men kanske inte lika mkt som lchf innebär och kolhydraterna har kommit ifrån quinoea, linser samt rotfrukter ibland potatis efter träning .. så äter varken ris eller pasta och inte vitt bröd heller.. har blivit råg mjöl och så men ja... tror inte det är bättre för de! men tänkte på.. åt frukost för ett tag sen... känner mig inte så mätt så tog lite lchf musli men känns endå typ inte så mättande.. kanske är man mer hungrig i början? Brukar annars äta typ gröt till frukost med massa bär och nöt smör.. men nu gjorde jag ju lchf gröt så lite annorlunda! Sen en fråga till, eftersom att jag tänkte köra mer liberalt.. iomed all träning.. då kommer jag inte hamna i ketos eller? och ska jag endast köra kollisar innan och före.. alltså tex rödbetor och fett och protein efter träning inte om jag vilar. och någon banan.? hehe. tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Om du skall hamna i ketos så bör du nog ligga under 20gr kh/dag. Kh är absolut ingenting du behöver för att träna, det går mycket bättre utan Jag är snart 60 år och hade någon sagt till mig för fyra år sen innan jag började med LCHF att jag skulle orka cykla 14 km om dagen ( till o från jobbet ), träna en till två ggr i veckan på gym, jobba heltid med ganska fysiskt tungt jobb, promenera ca 45 min/dag med vår hund så skulle jag bara skrattat åt dem. //Lars 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 Om du skall hamna i ketos så bör du nog ligga under 20gr kh/dag. Kh är absolut ingenting du behöver för att träna, det går mycket bättre utan Jag är snart 60 år och hade någon sagt till mig för fyra år sen innan jag började med LCHF att jag skulle orka cykla 14 km om dagen ( till o från jobbet ), träna en till två ggr i veckan på gym, jobba heltid med ganska fysiskt tungt jobb, promenera ca 45 min/dag med vår hund så skulle jag bara skrattat åt dem. //Lars men om jag äter mer liberalt alltså rotfrukter och så efter träning samt frukt ibland kommer jag väl inte hamna i ketos?? en till frgåa! åt frukost förut och var i stan nu och nu när jag kom hem höll jag på och dö av hunger... åt nyss en kyckling file med gräddsås 1 dl grädde och soya i med paprika och en hel avokado plus räkor.. endå typ hungrog? vad ska jag göra? ? haha galet. är endå inte så stor brukar inte äta mkt.. är 171 och väger bara 58... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Alltså, liberalt eller liberalt. Det är bra om man undviker socker och stärkelse i största möjliga mån, man behöver ju inte bli strikt LCHF:are för det. Det man kanske får räkna med om man vill äta liberal LCHF är att inte på samma vis få ta del av de hälsoeffekter som kosten ger. Tror du äter för lite fett om du inte blir mätt och någon ketos tror jag inte blir aktuell heller beroende på hur du definierar liberal LCHF. Du måste nog då tyvärr under 20gr/kh per dag. Prova dig fram och se vad du mår bra av. Lycka till och Gott Nytt År //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Jo fast då jsg tränar väldigt hÅrt och inte har ett minsta behov av att gå ner samt även inte mått så dåligt på kolhydrater heller förutom "vitt bröd och pasta mest vilket jag aldrig åt endå så tror jag att mer 50 g per dag är bra för mig. Kollade på Jonas heter han? Som hade föreläsning om mer liberal men undrar då om jag nu ska köra de "när ska mab äta en frukt och när ska man äta tex lite rödbetor (rotfrukter) endast innan och efter träning? Tror jsg han sa. Ovh någon potatis någon gång då och då... Då jag är 171 och väger endast 58 vill jag inte gå ner. Men däremot vill jag få ut maximalt i träningarna!! Och ah blir mer stabil hormonellt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jo fast då jsg tränar väldigt hÅrt och inte har ett minsta behov av att gå ner samt även inte mått så dåligt på kolhydrater heller förutom "vitt bröd och pasta mest vilket jag aldrig åt endå så tror jag att mer 50 g per dag är bra för mig. Kollade på Jonas heter han? Som hade föreläsning om mer liberal men undrar då om jag nu ska köra de "när ska mab äta en frukt och när ska man äta tex lite rödbetor (rotfrukter) endast innan och efter träning? Tror jsg han sa. Ovh någon potatis någon gång då och då... Då jag är 171 och väger endast 58 vill jag inte gå ner. Men däremot vill jag få ut maximalt i träningarna!! Och ah blir mer stabil hormonellt! Alltså jag vet inte hur jag skall svara eller råda dig på bästa sätt för jag är själv så omvänd i mitt tankesätt. Jag kan inte sympatisera med Jonas, jag har också sett hans föreläsning. Enligt mina egna erfarenheter så är kh absolut ingenting som kroppen behöver hur hårt du än tränar eller huvudtaget. Själv mår jag bäst när kör strikt LCHF och då pratar vi om 0 kh men det brukar bli ca 4-5 gr/dag. Här kan man känna en nästan euforisk känsla i kroppen. Allt verkar fungera som bäst då. Mage, hjärna, ork, kolugn inombords, inget sötsug alls, mm mm. Nästan som att gå ett ständigt rus Att du blir mer psykiskt stabil av LCHF är jag helt övertygad om men då tror jag inte du kan äta låt säga 50 - 100 gr/kh om dagen. Jag tror du måste ner mer men har egentligen inga riktiga belägg för det, jag bygger mitt uttalande på egna erfarenheter. Vi är ju olika som människor. Din vikt behöver du inte heller bekymra dig om heller för som jag skrev innan så normaliserar din kropp sig. Kan hända du till och med går upp lite i vikt men då blir det i muskler för du tränar ju hårt. Det viktiga i ditt läge nu är att läsa på och lära mer. Håll dig gärna till Andreas kunskaper annars är det så lätt att bli splittrad. En säger ett och en annan något annat, det blir svårt att få grepp om saker och ting. Försök att hitta en röd tråd och prova dig fram på vad du mår bäst av. Lycka till igen och god fortsättning på det nya året. //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Hej, En mer "liberal" LCHF med rotfrukter kan jag förstå. Men banan? det är snabbare socker än en coca-cola! På sin höjd lägg till lite nyttiga bär tycker jag. På 50 Kh /dag kommer du inte komma i ketos, men förmodligen om du ökar fettintaget kommer du börja stå dig längre och bättre. Ät mycket ägg är mitt råd om du tränar, inte rå äggvita men rå äggula är ok. Är du inte maratonlöpare så klarar man bra på att äta LCHF också, men jag förstår att du kanske tycker lite liberalism är ok. Har du kollat in Paleo? Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Hej, En mer "liberal" LCHF med rotfrukter kan jag förstå. Men banan? det är snabbare socker än en coca-cola! På sin höjd lägg till lite nyttiga bär tycker jag. På 50 Kh /dag kommer du inte komma i ketos, men förmodligen om du ökar fettintaget kommer du börja stå dig längre och bättre. Ät mycket ägg är mitt råd om du tränar, inte rå äggvita men rå äggula är ok. Är du inte maratonlöpare så klarar man bra på att äta LCHF också, men jag förstår att du kanske tycker lite liberalism är ok. Har du kollat in Paleo? Lycka till! Smart! Kanske borde köra mer paleo när jag tränar då men annars lchf? men om man kör paleo kör man lika mkt fett va? bara att man lägger till lite rotfrukter.. tex innan och efter träning? Och ja.. banan är ju mkt socker.. men brukar ta en efter träning... inte annars.. och sen så tänker jag att bananen endå är bättre än cola då det är mer naturligt och inte kemiskt tillställt? hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Det går inte att ge råd på detaljnivå som passar dig om hur du ska äta för att inte gå ner i vikt och hur du ska äta för att vara mätt. Läs på ordentligt och testa dig fram i lugn och ro till vad som passar just dig. Det kan ta tid (månader) att få kroppen att svara på samma sätt vid träning på fettdrift och du kan behöva äta mer kolhydrater inför explosiva pass, men det får du pröva dig fram till. Det finns ingen quick fix eller några svar som passar alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Smart! Kanske borde köra mer paleo när jag tränar då men annars lchf? men om man kör paleo kör man lika mkt fett va? bara att man lägger till lite rotfrukter.. tex innan och efter träning? Och ja.. banan är ju mkt socker.. men brukar ta en efter träning... inte annars.. och sen så tänker jag att bananen endå är bättre än cola då det är mer naturligt och inte kemiskt tillställt? hehe Det är ju lite olika det där. Läs på om paleo tycker jag så du vet vad det innebär. Tror inte de säger något om fetthalten, men man avstår exempelvis från mjölkprodukter. Visst har bananen fördelar, i form av magnesium, kalium och lite annat som kolan inte har. Men efter träning är det inte kolhydrater man skall ladda med utan protein. Om något då så skulle du äta bananen INNAN träning för att ha maximalt med energi INFÖR träningen kan man tycka. . Fortsatt lycka till till dig! Du hittar nog DIN väg skall du se. Har du läst på Jonas Bergqvist hemsida? http://www.jonasbergqvist.se/ Han har lite bra rubriker man kan surfa runt på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 <blockquote class='ipsBlockquote'data-author="Modesty Blaze" data-cid="2606" data-time="1357061251"><p> Det är ju lite olika det där. Läs på om paleo tycker jag så du vet vad det innebär. Tror inte de säger något om fetthalten, men man avstår exempelvis från mjölkprodukter.<br /> <br /> Visst har bananen fördelar, i form av magnesium, kalium och lite annat som kolan inte har. Men efter träning är det inte kolhydrater man skall ladda med utan protein. <br /> <br /> Om något då så skulle du äta bananen INNAN träning för att ha maximalt med energi INFÖR träningen kan man tycka. .<br /> <br /> Fortsatt lycka till till dig! Du hittar nog DIN väg skall du se. Har du läst på Jonas Bergqvist hemsida?<br /> <br /> <a href='http://www.jonasbergqvist.se/'>http://www.jonasbergqvist.se/</a><br /> <br /> Han har lite bra rubriker man kan surfa runt på.</p></blockquote> Hm jo jag ska kolla detta!! Dock klarar jag mig INTE utan mjölk produkter!! Nej haha.. Det går bara inte.. Men tänkte mer liberal lchf måste ju vara som paleo fast med mjölk produkter? Och njea klart man behöver protein men äter man bananen innan så hinner den endå inte lagras som glykogen så dÅ är det rätt onödigt hehe.. Hm ska kolla!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts