Pingo Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jag har nu varit 11 veckor på LCHF kost och uppnått fina resultat. Vikten har gått ner precis 11 kg och midjan minskat med 10 cm. Fastesockret har sjunkit till bara lite förhöjda nivåer och fortsätter att sjunka. Blodfetterna är nu helt perfekta. Alla de vanliga trevliga resultaten som de flesta upplever. Nu till grädden på moset. Min hörsel har förbättrats så att jag nu hör mycket pipiga ljud tydligt. Jag är jägare och i höstas köpte mig en Järppipa för att locka på Järpe. Provade den men inte ett ljud hördes och trodde att den var trasig. Var hos min bror idag och berättade om hur min hörsel förbättrades och då sa han men då kanske du hör en Järppipa. Han tog fram sin egen och den lät verkligt högt. Då jag kom hem så tänkte jag att kanske jag ska prova min trasiga Järppipa. Den hördes hur fint som helst och det gjorde nästan ont i öronen. Rimligen beror det på Ketonerna som fixat till en del nervtrådar så att de nu fungerar bättre. Någon som har liknande erfarenheter? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Det låter ju helt fantastiskt. Kan det vara så att (nu spånar jag bara) det kan vara en viss vätskeansamling runt hörselorganen inne i örat som har försvunnit på grund av den ketogena kosten. Jag har aldrig tidigare hört talas om den positiva effekten, och det är härligt att kunna lägga ännu en till listan Grattis, det måste vara underbart, med en så oväntad positiv förbättring. Ut, och jaga järpe nu (vet inte om det är jaktsäsong) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 En bekant till mig fick bättre hörsel efter två månader på lchf. Eller rättare sagt, "locket" släppte. Vi tror att han har varit överkänslig mot något, som han utesluter nu när han äter lchf. Överkänsligheten kanske resulterade i svullna örongångar.?.. som en allergisk reaktion ungefär. Vissa blir svullna i halsen, andra runt ögonen.....och han kanske i öronen. Ja, det är så vi har spånat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 En del jägare tycker det är kul att fördriva tiden på älgpasset med att locka till sig en Järpe och liksom spela turvis åt varandra. Bland jägare som blir äldre så brukar Järpens visslande vara det första som försvinner. Jag för min del kommer nog att inte jaga Järpe. Jag märkte för några veckor sedan att pipiga ljud blev tydligare och sedan har de blivit tydligare eftersom. Det blir nog trevligt till älgjakten att kanske få sällskap av en visslande Järpe. Jag tror nog att det hela handlar om att Ketonerna livat upp och reparerat en del celler i hörselorgan och hjärna. Alternativet kan vara att en del åderförkalkning har gått tillbaka så blodförsörjningen förbättrats. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Spännande! Jag för min del får alltid dra ur mobilladdaren när jag laddat klart. Om kontakten är kvar i väggen hörs ett gällt surrande som jag inte tycker om. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Intressant! Som jag och någon mer skrev i en annan tråd - mitt luktsinne har blivit EXTREMT mycket bättre sen jag började med LCHF. Kan känna småsaker på sätt som jag tidigare knappt kände stora saker. Både jobbigt och positivt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Intressant! Som jag och någon mer skrev i en annan tråd - mitt luktsinne har blivit EXTREMT mycket bättre sen jag började med LCHF. Kan känna småsaker på sätt som jag tidigare knappt kände stora saker. Både jobbigt och positivt! Låter klart intressant men i ditt fall beror det väl knappast på minskande åderförkalkning. Sinnena skärps tydligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jag tror också på minskat tryck av något slag eller mindre vax. Cellerna brukar väl ta runt 7 år att förnya sig. Jag själv upplever dock min egen hörsel lika dålig som innan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Hjärnan verkar ju fungera allmänt bättre under ketos (det används bl.a. för att behandla epilepsi). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Spännande! Jag för min del får alltid dra ur mobilladdaren när jag laddat klart. Om kontakten är kvar i väggen hörs ett gällt surrande som jag inte tycker om. Köp en ny laddare! Att den piper beror på att set är nåt i den som är glappt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts