Jump to content

Vad ska man inte ha i kylen?

Leopold Roos

Recommended Posts

Vilka saker som man brukar ha i kylen tycker ni inte man ska ha där?

Jag brukar inte ha tomater i kylen, de blir mycket godare i rumstemperatur, och håller sig rätt länge.

Olika sorters lökar har jag även utanför.

Hört att man ska ha äggen i rumstemperatur. Stämmer det?

Kokosfettet har jag såklart utanför i ett skåp (och även andra oljor).

Vad mera?

För några år sedan var jag i en brittisk livsmedelsaffär med en engelsk kollega. Jag blev mycket överraskad att äggen var i rumstemperatur. Han konstaterade att så är det i alla affärer och folk brukar ha äggen framme, alltså inte i kylskåp. Men om det är någon fördel vet jag inte.

Egentligen tycker jag att all kall mat blir godare om den blivit lite tempererad, men oftast ska man nog ta fram maten typ en halvtimme innan man ska äta den.

Smör blir ju lättare att bre också om det fått vara framme en stund och där kryllar ju inte direkt av fettsyror som oxiderar  ;)

Bäst före datum är beräknat för ägg som inte bevaras i kylskåp . I kylskåp så är hållbarheten betydligt längre . Om det är någon fördel att bevara dem i rumstemparatur skulle i så fall vara att du får mer plats i kylskåpet .

Mariann tror jag mig minnas bevarar sina ägg i rumstemperatur. :http://mariannslchf.se/                                                                      .Affärer har ju sina ägg framme och inte kyldisk.

Det är sant att det inte är farligt att ha ägg i rumstemperatur, men man får då vara noggrannare med att de inte står för länge. I kylskåp håller de givetvis ännu längre!

När min mor lärde mig att laga mat så visade hon mig hur man alltid skulle knäcka upp varje ägg ett glas först och lukta på det innan man hällde över det i bunken med övriga ingredienser. Man kunde ju inte veta om det var OK! Och detta var något som naturligtvis berodde på att man förr i tiden inte hade ägg i kylskåp.

Nuförtiden, med kylskåp, så behöver man sällan vara rädd för att ägg hinner bli dåliga. Och med den omsättning på ägg som vi har i vårt hushåll så skulle de naturligtvis inte behöva stå i kylskåp alls, men de gör det av gammal vana, och dessutom har jag inget bättre ställa att ha dem på.

Jag har hört det med att tomater inte ska ligga i kylskåp, för att de mognar bättre och får bättre smak i rumstemperatur. Tyvärr upplever jag ingen skillnad. Däremot så ställer verkligen den filosofin stora krav på en viss omsättning annars blir de snabbt dåliga. Så mina tomater får snällt ligga i kylskåpet... ;)

• Like 1

tomater inte ska ligga i kylskåp, för att de mognar bättre och får bättre smak i rumstemperatur. Tyvärr upplever jag ingen skillnad.

Jag upplever en otrolig skillnad. De i kylen tappar säkert 75% av sin smak efter ett tag, och smakar vattnigt, och luktar inte sådär gott som rumstempererade tomater gör.

• Like 1

Jag upplever en otrolig skillnad. De i kylen tappar säkert 75% av sin smak efter ett tag, och smakar vattnigt, och luktar inte sådär gott som rumstempererade tomater gör.

Det är intressant, det där med hur olika man uppfattar smak. Jag och min fru kan vara otroligt olika. Sånt som jag uppfattar känner hon inte alls, annat som hon tydligt känner av märker jag öht inte!

Kokosfett ska man ju egentligen ha i skafferiet, men det är fel på mitt skafferi (är alldeles för varmt) vilket gör att kokosfettet blir flytande i när jag har den där. Så därför har jag den i kylen och får istället ta fram den en stund innan jag ska använda den. Skitbökigt =(. Jag meddelade detta till bovärden men han påstår att det inte alls är något fel på skafferiet! Men kokosfett smälter väl först vid 25 grader Celsius om jag inte har fel för mig?

Jag har löst kokosfettfrågan så här:

Jag använder ju kokosfett i första hand till min frukost. Så jag vill ha c:a 50-70 g kokosfett i [stek]pannan. Så när jag köper mina 5 kilo kokosfett i lösvikt så häver jag i det i en stor gryta och smälter, sen pytsar jag upp det i muffinsformar som rymmer ungefär så mycket som jag vill ha, och låter det stelna. Sen kan jag lätt paketera dessa småportioner och ta upp en vid behov (oftast till frukosten, då). Men det är också väldigt lätt att ta en sån portion och lägga på skärbrädan och dela om man vill ha en mindre del av nån anledning. Då kan man alltså förvara kokosfettet i kylen utan problem.

Kokosfett ska man ju egentligen ha i skafferiet, men det är fel på mitt skafferi (är alldeles för varmt) vilket gör att kokosfettet blir flytande i när jag har den där. Så därför har jag den i kylen och får istället ta fram den en stund innan jag ska använda den. Skitbökigt =(. Jag meddelade detta till bovärden men han påstår att det inte alls är något fel på skafferiet! Men kokosfett smälter väl först vid 25 grader Celsius om jag inte har fel för mig?

• Like 1

Jag föredrar mitt i oljeform, mycket lättare att hälla upp då. Jag tror kokosolja smälter vid 23 grader?

Det går bra att ha smöret i kylen om man som jag skär det med osthyvel, vilket ju många LCHFare gör.

Jag har tipsat också icke-LCHFare om det.  De kan skära en önskad bit med osthyvel och den tunna biten blir bredbar på nolltid.

• Like 1

Avocados är en svår frukt (är det frukt eller grönsak?) för man vet aldrig i vilken mogenhetsgrad den är när man planerarvatt köpa den. Om den är hård när jag köper den så får den ligga framme, när den sen mjuknar så går den in i kylen om den inte är uppäten.

• Like 1

För några år sedan var jag i en brittisk livsmedelsaffär med en engelsk kollega. Jag blev mycket överraskad att äggen var i rumstemperatur. Han konstaterade att så är det i alla affärer och folk brukar ha äggen framme, alltså inte i kylskåp. Men om det är någon fördel vet jag inte.

Egentligen tycker jag att all kall mat blir godare om den blivit lite tempererad, men oftast ska man nog ta fram maten typ en halvtimme innan man ska äta den.

Smör blir ju lättare att bre också om det fått vara framme en stund och där kryllar ju inte direkt av fettsyror som oxiderar  ;)

Jag bodde i England ett år i slutet av nittiotalet och köpte inte ett enda ägg eftersom de förvarades i rumstemperatur i alla affärer. Kändes bara inte OK. Döm om min förvåning när jag nu i somras hittade äggen ute i butiken på min sommarö Ljusterö! Ny trend i Sverige? Så det blev inga ägg från den affären!

Jag bodde i England ett år i slutet av nittiotalet och köpte inte ett enda ägg eftersom de förvarades i rumstemperatur i alla affärer. Kändes bara inte OK. Döm om min förvåning när jag nu i somras hittade äggen ute i butiken på min sommarö Ljusterö! Ny trend i Sverige? Så det blev inga ägg från den affären!

Jo, det är rätt nytt i Sverige men ingen fara. Ägg håller sig jättelänge i rumstemperatur. Förresten blir ju inte äggen gamla hos oss med "rätt" kosthållning  ;)

• Like 1

Vilka saker som man brukar ha i kylen tycker ni inte man ska ha där?

Jag brukar inte ha tomater i kylen, de blir mycket godare i rumstemperatur, och håller sig rätt länge.

Olika sorters lökar har jag även utanför.

Hört att man ska ha äggen i rumstemperatur. Stämmer det?

Kokosfettet har jag såklart utanför i ett skåp (och även andra oljor).

Vad mera?

Att förvara lök tycker jag är knepigt. Det gäller både gul lök och vitlök. Jag har provat att ha dom i rumstemperatur men det har inte funkat. Det som funkat bäst är nog att ha dom löst i någon av plastlådorna i kylen. Alltså utan plastpåse så dom ligger torrt och svalt.

Skulle vara intressant att få höra vad ni andra har för erfarenheter av förvaring av lök. Kanske kan beror lite på årstid också. Nu på hösten är ju det som skördats inställt på vintervila.

Potatis, bananer och bröd har jag i rumstemperatur. Tomater och gurka också för den delen. När det gäller avokado får den ligga framme tills den är mogen sedan åker den in i kylen för att inte bli dålig.

Ägg håller sig lååångt efter bäst före datum.

Att förvara lök tycker jag är knepigt. Det gäller både gul lök och vitlök. Jag har provat att ha dom i rumstemperatur men det har inte funkat. Det som funkat bäst är nog att ha dom löst i någon av plastlådorna i kylen. Alltså utan plastpåse så dom ligger torrt och svalt.

Skulle vara intressant att få höra vad ni andra har för erfarenheter av förvaring av lök. Kanske kan beror lite på årstid också. Nu på hösten är ju det som skördats inställt på vintervila.

Potatis, bananer och bröd har jag i rumstemperatur. Tomater och gurka också för den delen. När det gäller avokado får den ligga framme tills den är mogen sedan åker den in i kylen för att inte bli dålig.

Ägg håller sig lååångt efter bäst före datum.

Lök har jag också i en plastlåda i kylen, det funkar bra. Köper man en hel säck så här års tror jag den klarar sig länge i rumstemperatur (men gärna mörker), eftersom den är så färsk. Vitlök har jag i rumstemperatur, men jag tror jag ska prova kylen för de hinner bli dåliga ibland.

Potatis, bananer och bröd är inte aktuella för mig längre  ;) . Tomat o gurka o andra salladsgrönsaker har jag i kyl men gör sallad i så god tid att den blir lite tempererad.

Gör likadant med avokado.