MKJ Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Många undviker E-ämnen och det gör jag också men egentligen är nog skadliga ämnen som vi får i oss via förpackningar och annat ett större problem. Jag tänkte att det kan vara intressant att ha en tråd om sådant. Till att börja med så tar jag upp pvc-filmen igen. Vi köpte ekologisk gurka häromdagen och den var invirad i plastfilm som helt uppenbart verkar vara pvc-film. Migrationen blir nog i och för sig mindre än om man har den runt ost eller andra feta livsmedel men vi köper ju ekologisk för att undvika skadliga ämnen så det var ju inte så kul. Ett annat problem med pvc-filmen är att näringsidkarna använder den på fel sätt. Till ost skall det t ex vara lågmigrerande pvc-film men det är många som inte har koll på det utan använder pvc-film som är avsedd för livsmedel som inte är feta. Likaså finns det en maxgräns för hur länge man får ha livsmedel förpackade i pvc-film men det har dom inte heller koll på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 Hur brukar ni själva göra? Ber ni att få osten inslagen i något annat? Om det är en stor affär tycker jag det är lättare att be om det än om det är en liten lokal producent. Hur ser ni på tillsatsämnen kontra kemiska ämnen i vår vardag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Det enda jag köper med plast vad det gäller grönsaker är vitkål, broccoli, sallad men det brukat vara tjock plast. Hur ser man skillnaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 Det enda jag köper med plast vad det gäller grönsaker är vitkål, broccoli, sallad men det brukat vara tjock plast. Hur ser man skillnaden? Om man kramar ihop plasten till en boll så fortsätter pvc-plasten att vara en boll medan polyetenfilmen vecklar ut sig igen. Detta gäller alltså plastfilm. Pvc-filmen brukar också ofta vara en aning svagt rosa men inte alltid. Tror inte den tjockare plasten runt grönsaker är pvc men är inte hundraprocentigt säker. Det borde slv´s frågetjänst kunna svara på. Öppet 9-12 vardagar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Tack! Jag tror inte jag köper mycket med mjuk plast då, ska vara lite mer uppmärksam i fortsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 Man skall nog undvika livsmedel som legat i konservburkar av plåt och även burköl också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Jag undviker plast så gott jag kan. P.g.a. Bisfenol A, ett ämne som stör hormonbalansen. Och som jag tror, även myckemt annat. Det är helt omöjligt att undvika plast, det finns överallt. Men värst är om man värmer mat i det, då utsöndras bisfenol A till maten. Det har blivit förbjudet att ha i nappflaskor, men det används fortfarande till mycket annat i matindustrin. Konservburkar, plastbestick, plastbehållare (även Tupperware), läskedrycksflaskor m.m. Så det värsta är att värma sin middag i micron, i en plastlåda. Jag har successivet bytt mina plastredskap i köket, till glas- porslin- trä- och annat material. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Jag undviker plast så gott jag kan. P.g.a. Bisfenol A, ett ämne som stör hormonbalansen. Och som jag tror, även myckemt annat. Det är helt omöjligt att undvika plast, det finns överallt. Men värst är om man värmer mat i det, då utsöndras bisfenol A till maten. Det har blivit förbjudet att ha i nappflaskor, men det används fortfarande till mycket annat i matindustrin. Konservburkar, plastbestick, plastbehållare (även Tupperware), läskedrycksflaskor m.m. Så det värsta är att värma sin middag i micron, i en plastlåda. Jag har successivet bytt mina plastredskap i köket, till glas- porslin- trä- och annat material. Har du fått nys om plastredskap som innehåller bisfenol A? En del har det i locket till glasburkar. Har du fått uppgifterna om bisfenol A i Tupperware produkter direkt från dom själva? Det finns ju ibland i kvitton också men jag har för mig att coop och ica bytt till annat papper. Sedan är det i för sig inte lätt att veta om dom innehåller något annat istället som inte är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Vad duktiga ni är som håller reda på dessa skadliga ämnen i förpackningar. Det har jag inte funderat så mycket på, men inser att det får nog bli ändring på den punkten . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Har du fått nys om plastredskap som innehåller bisfenol A? En del har det i locket till glasburkar. Har du fått uppgifterna om bisfenol A i Tupperware produkter direkt från dom själva? Det finns ju ibland i kvitton också men jag har för mig att coop och ica bytt till annat papper. Sedan är det i för sig inte lätt att veta om dom innehåller något annat istället som inte är bra. Jag vet inte helt säkert om mina plastredskap läcker BPA, men jag vill inte chansa. Vissa är inte av nåt särskilt märke, så det går inte o kolla upp.Angående Tupperware, så pratade jag med en återförsäljare för nåt år sen. Hade en del av deras varor, och det skulle va surt att slänga dom. De är inte billiga Hon sa att de har tagit bort BPA från barnsortimentet, men inte från resten av produkterna. De flesta matkedjor beställer bisfenolfria kvittorullar, men inte alla. Kommer ihåg en kassörska som alltid hade vita bomullshandskar på sig. Trodde att hon var nickelallergisk, men nyfiken som jag är så frågade jag. Då sa hon att var extremt överkänslig mot BPA. Konservburkar innehåller bpa, som emigrerar uti maten. Med tanke på att makrill i tomatsås är populär lchf-snabbmat, så vill jag tipsa om att icas inte innehåller bpa. Fick reda på det av en annan på bloggen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Author Share Posted September 17, 2013 Jag vet inte helt säkert om mina plastredskap läcker BPA, men jag vill inte chansa. Vissa är inte av nåt särskilt märke, så det går inte o kolla upp. Angående Tupperware, så pratade jag med en återförsäljare för nåt år sen. Hade en del av deras varor, och det skulle va surt att slänga dom. De är inte billiga Hon sa att de har tagit bort BPA från barnsortimentet, men inte från resten av produkterna. De flesta matkedjor beställer bisfenolfria kvittorullar, men inte alla. Kommer ihåg en kassörska som alltid hade vita bomullshandskar på sig. Trodde att hon var nickelallergisk, men nyfiken som jag är så frågade jag. Då sa hon att var extremt överkänslig mot BPA. Konservburkar innehåller bpa, som emigrerar uti maten. Med tanke på att makrill i tomatsås är populär lchf-snabbmat, så vill jag tipsa om att icas inte innehåller bpa. Fick reda på det av en annan på bloggen. Att vanliga plastburkar från Tupperware innehåller bisfenol A visste jag inte. Man kan ju undra varför. I äldre plastbyttor kan det finnas kadmium eftersom man tidigare använde det som stabilisator i plast. När det kadmium så löses det ut i första hand av sura livsmedel. När det bisfenol så vet jag inte. Mjukgörare och vinylklorid i plastfilm löses ut framförallt av fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Jag har blivit så känslig mot all plast (psykisk allergi!) att jag undviker det så mkt jag kan! Köpte en flaska MCT olja - flaskan är i plast och oljan är smaklös, ofärgad (=processad!) jag tyckte så illa om att dricka av den, jämför med min vanliga cocosolja som smakar kokos och är i glasflaska att den stått där i kylskåpet i evighet, så nu kunde jag slänga den pga ålder.... Köper allt jag kan i köttrik/fiskdisk då kan jag snabbt, hemma, lägga parmaskinkan eller osten i glasförpackning. Önskar äta makrill och tonfisk, gott och nyttigt om det bara låg i bra förpackningar stämmer det att ICAs makrillsburkar inte innehåller bisfenol a? Fast då innehåller de bål något annat vi inte känner till farligheten av ännu......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Jag saknar butiker såsom; mjölkaffären, bageriet, köttaffär'n, fiskhandlar'n, grönsaksbutiken m.m. Man får varan förpackad vid köpeögonblicket och kan pakettera om det inom rätt så kort tid. När jag var liten så slogs varorna in i oblekt papper, ingen plast där inte. Man fick ha egen tygkasse med sig, för plastpåsar fanns inte. Ibland var det bättre förr MKJ, rätt så skrämmande, med tanke på hur mycket fet livsmedel är förpackad i plast. Lotte, säkert innehåller de annat mög som vi inte vet om. Men vi får vara tacksamma att åtminstone något kommer fram i dagern. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 17, 2013 Author Share Posted September 17, 2013 Jag saknar butiker såsom; mjölkaffären, bageriet, köttaffär'n, fiskhandlar'n, grönsaksbutiken m.m. Man får varan förpackad vid köpeögonblicket och kan pakettera om det inom rätt så kort tid. När jag var liten så slogs varorna in i oblekt papper, ingen plast där inte. Man fick ha egen tygkasse med sig, för plastpåsar fanns inte. Ibland var det bättre förr MKJ, rätt så skrämmande, med tanke på hur mycket fet livsmedel är förpackad i plast. Lotte, säkert innehåller de annat mög som vi inte vet om. Men vi får vara tacksamma att åtminstone något kommer fram i dagern. Fast det är inte plast i största allmänhet utan just pvc-film. Skrämmande i och för sig att den smugit sig tillbaka igen. Det värsta vi har sett var en tjej som gjorde ekologisk getost och lagrade ostarna i ett år i sådan plast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Inte bara mat som kommer i PVC, även blod. Fast det jobbas hårt på PVC-fria blodpåsar. http://www.jegrelius.se/sv/verksamhet/pvc-fria-blodpasar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Gode Gud! PVC rakt in i ådrorna...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Med tanke på all skit som vi inandas dagligen i stora mängder, är väl rädslan för de olika pyttemängderna kemikalier övrigt rätt så mariginellt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Jamen det är ju den samlade summan av alla dessa kemikalier som är skrämmande!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Jomenvisst är det så, men hur mycket kan vi minska dem... rent praktiskt. Är det ens mätbart ? Hur mycket bättre blir livet ? Jag har känslan att många byter sina olika gamla skräckobjekt mot nya utan att vinna något ? Jag själv väljer att försöka ha en pragmatisk syn på dylikt och njuta av tillvaron utan "basillskräck". Livet blir så mycket enklare att leva utan bekymmer om småsaker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Jomenvisst är det så, men hur mycket kan vi minska dem... rent praktiskt. Är det ens mätbart ? Hur mycket bättre blir livet ? Jag har känslan att många byter sina olika gamla skräckobjekt mot nya utan att vinna något ? Jag själv väljer att försöka ha en pragmatisk syn på dylikt och njuta av tillvaron utan "basillskräck". Livet blir så mycket enklare att leva utan bekymmer om småsaker. Problemet är att vi inte vet hur mycket kemikalier och tungmetaller påverkar oss. Det kanske inte alls är någon småsak. Det finns ju också mycket forskning på skadliga ämnen och många av dom ökar risken för diabetes vilket innebär att dom påverkar mycket annat också. Det är naturligtvis jobbigt att bry sig men om ingen gjorde det så skulle det nog ta en ände med förskräckelse. I t ex Kina har man inte brytt sig särskilt mycket och där har jag ju för mig att folk fått skador av miljögifter i mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Jag är glad att folk bryr sig. Ju mindre skit vi får i oss, desto bättre. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Problemet är att vi inte vet hur mycket kemikalier och tungmetaller påverkar oss. Det kanske inte alls är någon småsak. Det finns ju också mycket forskning på skadliga ämnen och många av dom ökar risken för diabetes vilket innebär att dom påverkar mycket annat också. Det är naturligtvis jobbigt att bry sig men om ingen gjorde det så skulle det nog ta en ände med förskräckelse. I t ex Kina har man inte brytt sig särskilt mycket och där har jag ju för mig att folk fått skador av miljögifter i mat. Jag skulle vilja snarare påstå att problemet har med "tron" att göra. Många tror alldeles för mycket utan mätbarhet. Det finns gränsvärden hur mycket en människa tål och hur vi än försöker undvika kontamination, går det inte leva längre än vår biologiska klocka bestämmer. Hur vi vänder och vrider oss, går det inte undvika att få i sig skadliga partiklar. Var eviga levande väsende genomborras ständigt av olika typer av rymdpartiklar oavsett om vi vill eller inte. En aspirin eller penicillin innehåller skadliga... rent av livsfarliga kemikalier med biverkningar och grönsakerna har ogräsgifter och radioaktivitet från alla atombomber som sprängts i luftrummet. Rädslan behöver sättas i relation till den sannolikheten som ger en fysisk påverkan. Tar rädslan över förnuftet, minskar livskvaliteten drastiskt. Man blir fånge av sin egen rädsla. Så resonerar jag och försöker undvika allt som minskar min livsglädje genom onödigt omätbart bekymmer. Man kan inte jämföra kinesisk landsbygd med vår... nästan för sterila matmiljö. Jag vill påstå att en del olika moderna sjukdomar skulle kunna slippas om vår miljö gjordes aningen "smutsigare" än vad den är. Vårt motståndskraft skulle troligen öka istället för att minska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Jag skulle vilja snarare påstå att problemet har med "tron" att göra. Många tror alldeles för mycket utan mätbarhet. Det finns gränsvärden hur mycket en människa tål och hur vi än försöker undvika kontamination, går det inte leva längre än vår biologiska klocka bestämmer. Hur vi vänder och vrider oss, går det inte undvika att få i sig skadliga partiklar. Var eviga levande väsende genomborras ständigt av olika typer av rymdpartiklar oavsett om vi vill eller inte. En aspirin eller penicillin innehåller skadliga... rent av livsfarliga kemikalier med biverkningar och grönsakerna har ogräsgifter och radioaktivitet från alla atombomber som sprängts i luftrummet. Rädslan behöver sättas i relation till den sannolikheten som ger en fysisk påverkan. Tar rädslan över förnuftet, minskar livskvaliteten drastiskt. Man blir fånge av sin egen rädsla. Så resonerar jag och försöker undvika att allt som minskar min livsglädje genom onödigt omätbart bekymmer. Det är i högsta grad mätbart. Halten man har i sig alltså. Sedan hur mycket som krävs är en annan sak men det läggs ju ihop med andra skadliga ämnen och andra riskfaktorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 ... ja... vad man har i sig, men inte vad man får i sig. De allra flesta av oss har helt normala halter om vi låter dem mätas. Summan av laster brukar sägas vara konstant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Smuts är en sak, tungmetaller är en annan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Limp, du har rätt i att rädslan inte får gå till överdrift! Men lite skit är nyttigt, tungmetaller och nya kemiska ämnen är definitivt skadligt! Jag som träffar många cancersjuka i mitt jobb vill helst minimera intaget. Jag lever efter principen, så naturligt som möjligt, både vad gäller mat, transporter, boende, kläder osv. Jag är övertygad att det är bäst för oss alla och naturen runt oss! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Även om jag känner att det jag lyckas göra är en droppe i sjön så är det ändå något!! Om alla tänker att vi ändå får i oss skit genom avgaser, att det spelar ingen roll om jag källsorterar sopor, pantar pet flaskor osv då är det kört. Men om var och en tar det ansvar vi faktiskt kan bidra med kanske vi köper oss själva, och denna planet, lite mer tid? I alla fall så pass mycket tid att mina barn coh deras barnbarn kan få leva ett drägligt liv ohc kanske sätta ett geni till världen som städar upp skiten? Jag undviker plast så långt det går! Värmer inget i/på plast i mikron. MItt mål är att kasta ut mikron men jag har en man som oponera sig än så länge (barbetning pågår). Ska mat förvaras i kyl försöker jag att använda de tallrikar vi har istället för att lägga över maten i plastburkar. Gör man pannakokr (eller annan platt mat) kan man lägga en annan tallrik över så har man ett lock. Vi har inga teflonpannor eller stekjärn då teflon utsöndrar gift. Eftersom vi är LCHF´are är vi inte rädda för fett och kan ha det i pannan när vi steker . VI har valt att satsa på kvalitet med stekpannor och brytor och jag hoppas att vår efterforskning har varit rätt så vi slipper de flesta gifter! Jag kör aldrig halvtomma maskiner med tvätt, torkrumlaren har jag nästan glömt hur den funkar! Rengöringsmedel i huset har jag bytt ut mot grönsåpa. Mina föräldrar gillar att handla kläder till barnen. De har en inställnign att även om barnet haft plagget på sig en gång så är det bra. Jag tjatar på dem att de absolut inte får lov att handla med det tänket. Nu frågar de vad barnen behöver istället, vilket jag uppskattar! När vi tittar på bilar så har vi börjat tänka på vad de släpper ut ohc itne bara vad de förbrukar. Med de mil vi kör är det dieselbilar som är mest ekonomiska för oss. Vi har ingen bra station där vi kan tanka gas eller etanol och vi kör för mycket för att kunna ha en hybrid som är eldriven (då kommer inte min man hem efter jobb kan jag säga!!). Vi har 1,5 mil in till samhället om vi kör. Cyklar vi eller går har vi 4 km genom skogen till affären (enkel väg). Ska vi bara handla lite har vi under denna varma tiden på året kunnat gå eller cykla. Då har vi gjort en familjegrej av det. Snart är den tiden förbi för under hösten fylls bäcken så att vi inte kommer över tyvärr. Och sjlävklart pantar vi flaskor, lämnar diverse skräp till återvinning osv. Även om det vi gör inte bidrar särskilt mycket så känner jag att jag gör NÅGOT. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts