Jump to content

Hur länge kan kroppen spara aminosyror för användning?

MKJ

Recommended Posts

Jag tycker att jag är mindre sugen på animaliska livsmedel på morgonen om jag ätit kött eller fisk på kvällen. Ibland har jag nog ätit för lite protein i förhållande till fysisk ansträngning.

Om det är riktig kris med proteinet så går hungern inte över innan jag ätit något proteinrikt. Speciellt när jag varit ute och isfiskat och gått miltals och borrat över 50 hål och levt på smörgåsar så märktes det tydligt. Jag var vrålhungrig när jag kom hem men blev inte mätt på mackor. Inte förrän jag gjort en omelett eller något annat animaliskt så blev det slut med den akuta hungern.

Min fråga är nu hur länge aminosyrorna kan lagras i kroppen. Om man t ex äter ordentligt med protein en gång per dygn eller vartannat dygn eller behöver man äta det flera gånger per dag för att det skall funka?

• Like 1

Jag skulle tippa att aminosyrorna efter nedbrytning används ganska snabbt i olika vävnader där de behövs, plus att om man får ett överskott så omvandlas det till glukos. Så "lagringen" av aminosyror torde ske i musklerna, från vilka de tas vid behov. Lite på samma sätt som fettsyror åker in och ut ur fettvävnaden hela tiden, efter behov.

Detta är vad jag omedelbart tror -- intressant ämne men ska vara borta hela dagen så hinner inte kolla närmare nu. Kanske någon som vet kan fylla på under dagen  :)

När det gäller din mättnad så tror jag att mackorna (om de var gjorda på spannmål) kan vara boven i det dramat.

Jag skulle tippa att aminosyrorna efter nedbrytning används ganska snabbt i olika vävnader där de behövs, plus att om man får ett överskott så omvandlas det till glukos. Så "lagringen" av aminosyror torde ske i musklerna, från vilka de tas vid behov. Lite på samma sätt som fettsyror åker in och ut ur fettvävnaden hela tiden, efter behov.

Detta är vad jag omedelbart tror -- intressant ämne men ska vara borta hela dagen så hinner inte kolla närmare nu. Kanske någon som vet kan fylla på under dagen  :)

När det gäller din mättnad så tror jag att mackorna (om de var gjorda på spannmål) kan vara boven i det dramat.

Grejen var att jag blev mätt av mackor i vanliga fall men inte när jag ätit för lite protein. Det funkade inte att äta andra kolhydrater heller. Det var protein som kroppen ville ha.

• Like 1

Grejen var att jag blev mätt av mackor i vanliga fall men inte när jag ätit för lite protein. Det funkade inte att äta andra kolhydrater heller. Det var protein som kroppen ville ha.

Det här tycker jag är intressant och det vore fint att få full klarhet i det hela.

Utan att nu göra anspråk på att vara korrekt så har jag fått för mig att om kroppen saknar något viktigt så blir man hungrig. Stoppar man inte i sig det kroppen just då man behöver det som mest så kommer hungern tillbaka fort. Det är av den orsaken som man i utvecklingsländer får feta människor som är felnärda och sjuka med barn som är undernärda.

Jag tror rent ut sagt att det handlar om omedelbar upplevd mättnad, dvs en rejäl köttbit ger andra signaler till hjärnan än några mackor.

Fyller ut magsäcken.. ger insulin/glukagon utsöndring, osv.

Jag tror rent ut sagt att det handlar om omedelbar upplevd mättnad, dvs en rejäl köttbit ger andra signaler till hjärnan än några mackor.

Fyller ut magsäcken.. ger insulin/glukagon utsöndring, osv.

Hur förklarar du i så fall att den uteblivna mättnaden endast infaller när jag ätit för lite protein? Det räckte f öv med en omelett så det var ingen köttbit heller.

Har precis läst Paleo - Stenålderskost av Robb Wolf och där pratar han om ett hormon (PYY?) som utsöndras när man äter och protein ger störst "mättnadskänsla", dvs utsöndrar mest av detta hormon. Lite osäker på detaljerna och jag gav tyvärr bort boken så jag kan inte kolla.

• Like 1

Hur förklarar du i så fall att den uteblivna mättnaden endast infaller när jag ätit för lite protein? Det räckte f öv med en omelett så det var ingen köttbit heller.

Jag tycker mig känna skillnad mellan omelett och köttbit oxå!

Jomenaltså.. protein har ju sin verkan/påverkan på kroppens signalering/hormoner.. och mättnad är något upplevt, ofta får folk som börjar med LCHF oxå lite konstiga förnimelser.. främst då de inte får någon blodsockerspik efter måltiden.

Visst ger protein större mättnadskänsla. Det jag skriver är att jag blir mätt av smörgåsar om jag inte har brist på protein den dagen. De få gånger jag ersatt lunchen med smörgås för att jag inte haft tillgång till annan mat så måste jag ha något proteinrikt på kvällen för att blir mätt.

Frågan i tråden var dock hur länge man kan spara aminosyror i kroppen.

Jag har läst att veganer inte behöver äta alla essentiella aminosyror i samma måltid, det räcker att det blir komplett tillsammans under dagen.

Jag kan ibland känna att jag ligger efter med protein och då kan jag känna att om jag frossar i det någon dag så är jag ifatt sedan och inte alls lika sugen på animalisk mat under följande dagar.

Förmodligen så uppstår behov av olika aminosyror konstant i myriader delar av kroppen. Beroende på tillgång på de aktuella aminosyrorna så täcks behoven olika bra. Eftersom animalisk mat innehåller just den fördelning av aminosyror som människor behöver (föga förvånande eftersom vi är nära släkt och livnärt oss på sådan mat i många miljoner år) påstår jag att den per definition är bäst. Att veganer "klarar sig" är troligen en sanning med modifikation; de överlever och rapporterar välmåga men kunde fysiologiskt täcka behoven bättre på den omnivoriska kost vi är biologiskt anpassade till.

Man kan spekulera också i att det finns någon oupptäckt mekanism för aptitreglering som orsakar det du beskriver. Ja, eller något som vi här i forumet inte känner till...

Intuitivt sug eller motvilja mot vissa livsmedel har jag ju haft (och har). Vi diskuterade ju i en annan tråd om att det sug kvinnor upplever vid mens kanske beror på järnbrist. Jag minns inte att jag hade sug efter proteiner när jag var vegan utan mer en allmän hunger. Nu så planerar jag ju alla mina måltider kring proteinet, dvs protein källan är det första jag väljer, sen vilka grönsaker som passar till så att jag får i mig av svavelrika, färgglada och bladgröna grönsaker, plus någon klick fett. Om jag har ätit för lite protein/fett kan jag få en hunger att äta igen. Jag kan också vara lite mer hungrig vissa dagar än andra, som om kroppen behöver mer just den dagen.

• Like 2