Jump to content

Jojomaja

Recommended Posts

Kloka funderingar, väl analyserat. Lite mera ödmjukhet o distans fodras av dem som är på väg upp (just nu)... Jag har oxå tränat men det var på de muskler som måste vara starka i mitt jobb som undersköterska ( har grundstyrka i hela kroppen övrigt). Samtidigt tycker jag det är kul att följa de som kan topptrimma sina kroppar till max ,( som Vår allas Martina). Alltså jag är liberal men jag arbetar, betalar skatt genom mitt ganska fodrande men ack så givande jobb som undersköterska . hänger här av eget intresse, är inte avundsjuk på de som jag följer. Men ... jag vill inte att någon sitter på mig på någott sett för att komma själva upp högre...

• Like 2

Jag håller med, många gånger så tycker jag att det är att börja i fel ände när man är kraftigt överviktig att börja med motion. Motion ska man göra om och när man tycker det är kul att röra kroppen, och det kan mycket väl bara vara vardagsmotion.

• Like 1

Mycket fint skrivet! Håller helt med. Är man överviktig har man oftast en störd hormonell balans i kroppen, så att man har ständig aptit på söt, stärkelserik och fet mat, samtidigt som kroppen är försatt i krisläge och ska spara så mycket energi som möjligt i fettlagret samt genom att vara i stillhet. Att föreslå för tjocka barn och vuxna att de ska röra sig mer är bland det grymmaste man kan utsätta en medmänniska för -- neocortex i all ära (den evolutionärt yngre delen av hjärnan som vi tänker aktivt med), när reptilhjärnan ger order så är det omänskligt svårt att stå emot.

Precis lika lätt som det blir att röra sig sedan man återställt kroppens normala hormonbalans genom kostförändringar, dvs framför allt sluta med de för människan helt onaturliga snabba kolhydraterna.

• Like 1

Extremt bra skrivet... våga vägra träning  ;) eller åtminstone "gängtryck" !

Jag tillhör kategorin som inte tränat någonsin och kommer nog kanske aldrig att göra det heller. Jag har inte träning i blodet och inget spring i benen samt att jag numera med LCHF behöver dem inte heller för att må bra. Jag vågar också öppet berätta om min "oträning" utan och skämmas.... även i sällskap av "träningsnarkomaner". Faktum är att jag är litet stolt över att kunnat gå ner i vikt utan träning och genom att leva mitt LCHF-liv som den är. Energin flödar som aldrig förr och jag har mer ork än någonsin. Sådant räcker många gånger till stordåd.  

Jag resonerar i stort som att var och en får göra som de vill. Jag personligen kräver också den respekten av andra, liksom att jag även ger det tillbaka. Iofs brukar jag ibland tyst tänka som att jag gör som jag vill och en den del andra... som de kan :rolleyes:

Sedan handlar det hela nog om hobbies... har man träning som hobby, är det bara hålla på med det. Jag har det dock inte, utan all ledig tid fylls av en massa andra aktiviteter som är viktiga för mig och min "hjärna". Jag får mina kickar från mina befintliga fritidsaktiviteter och träning tillhör tillsvidare inte dem. Det sägs ju att den som spar, han har... jag spar på träningen  :P

• Like 6

Att folk tränar beror väl i första hand på att det inte blir så många tillfällen till att röra sig naturligt i dagens samhälle. Förr när dom flesta gick eller cyklade till jobbet, affären osv och när det inte fanns så mycket hushållsmaskiner så fanns det inget större behov av att träna.

Om man går ännu längre tillbaka så ingick det nog i det dagliga livet att ägna sig åt muskelarbete och att gå och springa.

Läste någonstans att en kvinna i Sverige för 100 år sedan förbrukade ca 3000 kcal per dag. Nu är väl en del nere under 2000 kcal.

• Like 3

Jag resonerar som Limp, jag känner mig stolt att kunna hålla en någorlunda normal vikt med LCHF-kost och talar gärna om för de som orkar höra på, att det är fullt möjligt utan en massa träning med löpning och på gym, skippa kolhydraterna bara, så enkelt så... ;)  

Men var och en blir salig på sin tro, och bör träna och äta efter vad just de mår bra av  :)

• Like 1

Tack allihop för genomtänkta och bra kommentarer! Jag upplever också att lite mer ödmjukhet inte skulle skada från vissa håll. Att personer som Paolo Roberto sedan länge öppet kallar oss som äter LCHF för lata idioter ( http://www.kostdoktorn.se/paolo-roberto-lchf-ar-for-lata-idioter ) gör nog inte heller saken bättre. Jag vill dock framhålla att jag verkligen unnar dem som tränar och njuter av det att ägna sig åt sin motion. Det jag har svårt är förstå är att människor nästan omyndigförklarar oss som inte gymmar och att det på något sätt är helt okej att öppet klanka ned på dem som inte vill, kan eller känner att de behöver svettas på gym eller springa miltals. 

För mig är det viktigt att jag kan fortsätta min livsstil efter att jag gått ned i vikt. Jag har bantat hela livet och alltid gått upp i vikt igen inom några månader eftersom jag drastiskt försökt vrida runt, skruva till och ändra mig till något jag inte är. Jag har återfallit i det som för mig är "normalt" och då har vikten ökat igen. Med LCHF är min normala motion i vardagen tillräcklig för att jag ska stabilisera min vikt. Att gå ned 35 kg utan att träna är något som vissa besserwissers anser är omöjligt, men vi är rätt många nu som uppnår samma resultat. 

När jag känner för det kan jag alltid börja träna, men det är, som jag skrivit tidigare, verkligen inget krav. Däremot har jag mycket mer energi, ork och styrka idag än jag till och med hade när jag tränade dagligen. Då sabbade jag min kropp genom att träna sönder mig misstänker jag. Jag förbrukade snabbt både muskelmassa och energi. Det var okunnigt av mig men samtidigt tror jag det är ganska vanligt. 

Åter igen. Tack för bra respons!

• Like 7

Hej Jojomaja!

Ditt första inlägg är ju långt och jag har ännu inte läst allt men lite nyfiken blir jag när jag nu såg att du tränat så mycket tidigare. Mycket mer än jag någonsin gjort. Att det är svårt att gå ner i vikt med träning kan jag skriva under på men vad var det som gjorde att du gick upp i vikt?

Gick du upp i vikt samtidigt som du tränade så mycket?

Vad är din analys av vad som orsakade viktuppgången?

Hej Jojomaja!

Ditt första inlägg är ju långt och jag har ännu inte läst allt men lite nyfiken blir jag när jag nu såg att du tränat så mycket tidigare. Mycket mer än jag någonsin gjort. Att det är svårt att gå ner i vikt med träning kan jag skriva under på men vad var det som gjorde att du gick upp i vikt?

Gick du upp i vikt samtidigt som du tränade så mycket?

Vad är din analys av vad som orsakade viktuppgången?

Hej MKJ,

Jag led av ätstörningar i form av hetsätning. Det fanns ingen botten i min kropp och jag kunde trycka i mig hur mycket mat som helst. Jag utvecklade sedemera bulimi men det orkade kroppen inte med. Dessutom har jojobantningen förstört min hormonella balans eftersom jag försökt svälta mig ned i vikt med punktinsatser. Det har varit allt från Nutrilett till Allévo och Herbalife samt förstås diverse fastekurer etc. Med varje sådan kur har jag initialt gått ned i vikt men inte kunnat hålla den. Det har inte varit en naturlig viktnedgång som hängt samman på ett enda sätt med min normala livsstil. Min sönderbantade kropp lärde sig att lagra in allt snabbt igen så fort jag började äta minsta lilla. Oftast gick jag upp 2-3 kg mer än jag gått ned, även om jag fortsatte gå på sträng diet. Ibland kändes det som att jag gick upp i vikt även om jag bara åt 1000 kcal per dag. Något som borde vara omöjligt, men jag har tyvärr råkat ut för det.  

Jag har inte någonsin förut gått ned i vikt på ett hållbart sätt och behållit viktminskningen i mer än 4-5 månader. Nu är det 15 månader sedan jag började tappa i vikt och jag har inte börjat gå upp något alls. Jag äter väldigt fritt och obekymrat nu och håller mig viktstabil. Det är skönt att kunna koppla bort alla tankarna på att väga mig hela tiden. 

• Like 3

Hej MKJ,

Jag led av ätstörningar i form av hetsätning. Det fanns ingen botten i min kropp och jag kunde trycka i mig hur mycket mat som helst. Jag utvecklade sedemera bulimi men det orkade kroppen inte med. Dessutom har jojobantningen förstört min hormonella balans eftersom jag försökt svälta mig ned i vikt med punktinsatser. Det har varit allt från Nutrilett till Allévo och Herbalife samt förstås diverse fastekurer etc. Med varje sådan kur har jag initialt gått ned i vikt men inte kunnat hålla den. Det har inte varit en naturlig viktnedgång som hängt samman på ett enda sätt med min normala livsstil. Min sönderbantade kropp lärde sig att lagra in allt snabbt igen så fort jag började äta minsta lilla. Oftast gick jag upp 2-3 kg mer än jag gått ned, även om jag fortsatte gå på sträng diet. Ibland kändes det som att jag gick upp i vikt även om jag bara åt 1000 kcal per dag. Något som borde vara omöjligt, men jag har tyvärr råkat ut för det.  

Jag har inte någonsin förut gått ned i vikt på ett hållbart sätt och behållit viktminskningen i mer än 4-5 månader. Nu är det 15 månader sedan jag började tappa i vikt och jag har inte börjat gå upp något alls. Jag äter väldigt fritt och obekymrat nu och håller mig viktstabil. Det är skönt att kunna koppla bort alla tankarna på att väga mig hela tiden. 

Det var ju skönt att du hittat ett sätt att äta som du mår bra av.

När det gäller motion så får jag en känsla när jag läser din första text att du bryr dig om vad andra tycker. Jag motionerar därför att det är bra för hälsan och jag har gått på gym men aldrig att jag har jämfört mig med andra. Jag gör det för min egen skull och struntar fullständigt i vad andra tycker om mitt motionerande.

Jag gick på gymmet i ett par gamla shorts och ett vanligt linne. Jag springer i gympabyxor och rutig flanellskjorta.

Det är roligt när man når resultat men jag har aldrig någonsin tränat eller motionerat för att känna mig duktig eller framstå som bättre än dom som inte gör det.

Att motionera enbart för viktens skull är nog inget bra heller. Då blir det gärna allt eller inget. Ett slags projekt. Fysisk aktivitet är en förutsättning för långsiktig hälsa och jag tycker att det borde finnas fler alternativ i samhället för att kunna göra det på ett lustfyllt sätt.

• Like 3

Oh vad bra skrivet!

Jag håller verkligen med dig - när folk hör att jag inte tränar något alls (gym, jogga/Walking etc) så förfasar de sig och gör allt för att jag MÅSTE förstå att det är livsviktigt.

Men jag är inte rädd för at säga sanningen - alltså MIN sanning att jag tycker all träning är så förbaskat skit-tråkigt och jag säger ungefär som "Limp" att jag inte alls mår dåligt för att jag inte gör det.

Jag har gått ner mina 44-45 kilo genom kosten och jag mår alldeles utmärkt. :)

Folk säger typ: "jamen man mår bra av att röra på sig - kroppen måste få arbeta ibland!!"

Ja självklart är vi byggda för rörelse men den rörelse jag får i mitt arbete som är mycket rörligt (sitter bara på r*ven en halvtimmes lunch per dag) är stundtals både svettigt och stressigt och tungt ibland.

Sedan har jag min fritid där jag ska sköta min häst med mockning, släpa på höbalar etc och jag har en hund som vill ut på promenader.

Det jag rör mig i mitt dagliga liv räcker för mig och jag har inget som helst dåligt samvete för att jag inte tränar något på gym eller springer i skogen.

Jag lyckönskar dem som hårdtränar och accepterar att de tycker det är kul (fundering dock: tycker verkligen ALLA det är kul :P) men då får de också acceptera min ståndpunkt.

Jag tror en del underskattar den nytta man har av den vardagliga rörelsen/motionen men självklart gäller det ju ATT man rör på sig i vardagen - de som sitter stilla hela dagarna är det så klart en helt annan situation för.

• Like 1

Oh vad bra skrivet!

Jag håller verkligen med dig - när folk hör att jag inte tränar något alls (gym, jogga/Walking etc) så förfasar de sig och gör allt för att jag MÅSTE förstå att det är livsviktigt.

Men jag är inte rädd för at säga sanningen - alltså MIN sanning att jag tycker all träning är så förbaskat skit-tråkigt och jag säger ungefär som "Limp" att jag inte alls mår dåligt för att jag inte gör det.

Jag har gått ner mina 44-45 kilo genom kosten och jag mår alldeles utmärkt. :)

Folk säger typ: "jamen man mår bra av att röra på sig - kroppen måste få arbeta ibland!!"

Ja självklart är vi byggda för rörelse men den rörelse jag får i mitt arbete som är mycket rörligt (sitter bara på r*ven en halvtimmes lunch per dag) är stundtals både svettigt och stressigt och tungt ibland.

Sedan har jag min fritid där jag ska sköta min häst med mockning, släpa på höbalar etc och jag har en hund som vill ut på promenader.

Det jag rör mig i mitt dagliga liv räcker för mig och jag har inget som helst dåligt samvete för att jag inte tränar något på gym eller springer i skogen.

Jag lyckönskar dem som hårdtränar och accepterar att de tycker det är kul (fundering dock: tycker verkligen ALLA det är kul :P) men då får de också acceptera min ståndpunkt.

Jag tror en del underskattar den nytta man har av den vardagliga rörelsen/motionen men självklart gäller det ju ATT man rör på sig i vardagen - de som sitter stilla hela dagarna är det så klart en helt annan situation för.

Hej, jag är helt ny här och undrar hur man börjar på nytt ämne. Jag tänker informera lite om hälsosamt vatten :-)

Intressant inlägg Jojomaja!

Jag har väldigt stora problem med översitteri eller näsan-i-vädret-mentalitet generellt sett, inte bara inom tränings/hälso-världen. Så jag håller helt med vad jag tolkar är andemeningen i din välskrivna text.

Med detta sagt, är inte huvudproblemet delvis avhängigt sociala mediefenomenet? Personligen har jag mycket stor erfarenhet av sociala medier men har sedan några år övergivit såväl Fejan som Twitter (även om konton finns kvar). Jag menar, hur intressant är det egentligen att "checka in" att man tränat...eller ätit...eller befinner sig på...ICA...eller vad det nu är för trams som vuxendagiset och informationsdammsugaren Fejan tenderar handla om numera? Jag har nyligen kollat läget på Fejan efter lång tids frånvaro och jag känner mig snudd på äcklad av eländet. (Och jag har ändå 1200 "vänner"...och har slutat godkänna nya sedan något år tillbaka.)

Men, men, bara en högst spontan reflektion från min sida.

För att återgå till ämnet en smula så rekommenderar jag träning till människor som söker viktnedgång av ett enda skäl: Det är hälsosamt och optimalt! I synnerhet styrketräning underhåller och förbättrar muskulaturen som annars kommer att få sig en onödigt stor kyss av en stor viktnedgång. Det är högst kontraproduktivt i många fall och kan i värsta fall försvåra bibehållen idealvikt senare. Man får helt enkelt en fördel om man kommer igång med produktiv träning. Men är det inget som lockar eller man inte trivs med det så är det så. Blir du av med övervikten ändå och dessutom får till en bättre fettoxidation, ex. genom LCHF-kosthållning, så är ju det långt bättre än att fortsätta i sockervärlden med alldeles för mycket adipos barlast...s.a.s. :)

• Like 1

Jag har nu under min semester läst Jonas Coltings Den Nakna Hälsan och fascineras av hur enkelt det egentligen är att se, människan är gjord för löpning. Nu har jag sedan gymnasiet gillat att löpa (skulle vilja tacka min lärare som öppnade mina ögon för jogging) men har tappat bort det periodvis pga våra vintrar då mina lugnor ogillar kyla. Men att därifrån posta mina löppass eller styrketräningen på facebook eller så... Nä, det får kvitta. Ibland kan jag som lite ironi skriva som jag gjorde härom dagen: "5km på 32min inkl bajspaus för hunden och stretching". ;)  

Fast jag gillar FB; Det tog många år innan jag skaffade ett konto men tack vare det har jag återfått kontakten med de jag träffade när jag jobbade i USA i slutet av 90-talet m fl borttappade bekanta. Jag får också se hur alla barn utvecklas även om jag inte träffar dem på länge. Att jag också får se hur folks mat och fötter ser ut kan jag ha överseende med. :)

• Like 3

• 2 weeks later...

Träning ska väl vara nöjsamt, eller hur? Förut gick jag på gym och jag bara älskade Powerpassen där en liten blond "furir" skrek åt en att man skulle kämpa, fast jag var den enda rultiga kärringen bland alla ungdomar. Jag gjorde det för min egen skull, för att jag mådde bra och hade roligt.

Tyvärr har jag inte varit nog försiktig i valet av mina föräldrar, så träning som innebär ökat tryck på pumpen har jag fått sluta med numera... jag försökte lite med styrketräning med maskiner för att hålla min kontorsråttekropp lite varm, men det är ju så himla tråkigt så det bara går bort. Numera styrketränar jag i trädgården, vilket ju också är nöjsamt.

Tack vare kosten har jag ändå lyckats behålla min rultiga, men inte överdrivet överviktiga kropp. I min ålder är det nog vad man får vara nöjd med. De kilon som man samlat på sej i yngre dagar håller man tydligen hårt fast vid när man blir äldre. Synd att LCHF inte var uppfunnet för 20 år sen.

• Like 2