Popular Post Leopold Roos Posted December 31, 2012 Popular Post Share Posted December 31, 2012 (edited) Listas olika tips för forumet, FAQ och etikett regler på hur man borde bete sig. Tryck på en bild för att förstora upp den.Förkortningar och beteckningar hittar ni här. Föreslå gärna förbättringar!FAQ - Frequently Asked Questions:Q: Hur registrerar jag mig på forumet?A: Längst upp i forumet finns det en svart rad där hittar du knappen "Registrera dig nu!". Nytt är att denna knapp finns nu även till vänster under Kostdoktorn logon i ett större format (se bild 1). Fyll sedan i dina personuppgifter; skriv in säkerhetskoden; välj om du vill ha nyhetsbrev; och acceptera vilkoren, och tryck på Registrera (se bild 2). Du måste sedan klicka på länken i det mailet du får för att slutföra registreringen (se bild 3).1) 2) 3)Q: Hur skickar jag ett PM?A: Håll över medlemmens namn med muspekaren och tryck på "PM till medlem" (se bild 4). Alternativt tryck på namnet/bilden på en medlem för att komma till deras profil; Tryck sedan på "Skicka mig ett meddelande" (se bild 5). Fyll sedan i ämnes titel och meddelande (se bild 6).4) 5) 6)Q: Hur hittar jag min profil?A: Scrolla längst upp - där har du en svart rad; Tryck på pilen ner bredvid ditt namn; Tryck på "Min profil" (se bild 7). 7)Q: Hur skapar jag/ändrar jag min bild?A: Scrolla längst upp - där har du en svart rad; Tryck på pilen ner bredvid ditt namn; Tryck på "Min kontrollpanel" (se bild 8); Under profilinställningar (som kommer upp från början) finner du "Foto". Tryck på "ändra ditt foto" (se bild 9). Välj att använda och beskära en bild från din hårddisk eller så kan du använda molntjänsten Gravator (se bild 10). 8) 9) 10) Q: Hur skapar/ändrar jag min signatur?A: Scrolla längst upp - där har du en svart rad; Tryck på pilen ner bredvid ditt namn; Tryck på "Min kontrollpanel" (se bild 8); Tryck på "Signatur" till vänster; Skriv vad du vill ha som ett vanlig post; Spara ändringar.Q: Hur ändrar/editerar jag mitt inlägg om jag vill komplettera eller fixa stavfel?A: Tryck på "Redigera" som du ser längst nere till höger i dina poster. Glöm inte att sedan att trycka på "Spara ändringar" (och tryck inte på Svara/Skicka som annars). Trycker du på "Använd fullständig editor" kan du ändra titeln/topic och lägga till och ta bort taggar. Q: Hur ändrar jag topic på min tråd?A: Efter du tryckt på "Redigera" så trycker du på "Använd fullständig editor". Därefter skriver du i "Ämnestitel". Spara med "Skicka redigerar inlägg". Q: Hur ändrar jag taggar i min tråd?A: Efter du tryckt på "Redigera" så trycker du på "Använd fullständig editor". I "Ämnets taggar" kan du lägga till upp till 10 taggar. Nya skapas när du trycker på komma eller enter. Trycker du på en tag tas den bort. Spara med "Skicka redigerar inlägg".Q: Varför hittar inte forumets sökfunktion allt?A: Forumets sökfunktion ska vara förbättrad nu - klarade inte av åäö förut. Tänk på att söka hela forumet och inte bara i en undersektion - genom att söka på startsidan av forumet. Hittar den trots allt inte det du söker kan du använd google istället och skriv "site:forum.kostdoktorn.se" och sedan de ord du vill söka på. Skriver du ett minus innan ordet så kommer den inte ta med de resultat där det ordet förekommer.Q: Vad kan jag göra för att lättare använda forumet på en mobil?A: Det finns en app som heter Tapatalk som finns på både iOS (iPhone & iPad) och Android mobiler (20kr) och plattor (gratis än så länge). Du kan även trycka längst ner på forumet till vänster på "ändra tema" och välja "IP.Board Mobile" istället för "Kostdoktorn Forum" och få forumet i en mycket förenklad version (rekommenderas för lågupplösta skärmar). Dock kan formateringen bli fel och skriva html istället för bbkod.Q: Hur ser jag en lista på mina/någon annans inlägg?A: Håll över muspekaren på medlemmens namn i en post, välj sedan "Hitta Innehåll" så ser du en lista på inläggen; Alternativt tryck på namnet för att gå till profilen. Tryck sedan på knappen "Hitta innehåll" mitten till höger. Bockar du för "Endast inlägg" kommer dina poster visas i rätt ordning. Knappen "Inlägg" till vänster visar de senaste 5 inläggen.Q: Hur fungerar Gilla?A: För de inlägg du tycker mest om kan du visa din uppskattning genom att rycka på "Gilla detta".Q: Varför står det att jag förbrukat min kvot av Gilla?A: För tillfället kan du bara göra 10 Gilla på en 24h period. Detta för att man inte ska spamma och bara trycka på de inlägg man gillar bäst. Nivån kan höjas i framtiden.Q: Vad är varningspoäng kan andra se dem?A: Dessa är varningar Administratörer och Moderatorer kan ge dig om de tycker du misskött dig och brutit mot forum reglerna. Andra personer kan inte se dina varningar. Får man för många varningar finns risken att du inte längre kan posta i forumet - antingen under en viss tid eller för evigt.Q: Tiden på forumet visas fel! Hur rättar jag till det?A: Du har troligtvis fått fel tidszon. Till höger i den svarta raden längst upp finns en meny under ditt namn. Välj "Min kontrollpanel", och ställ in tiden GMT +1. Glöm inte att spara ändringarna. Q: Finns det något sätt jag kan citera flera texter i ett och samma inlägg så jag slipper göra dubbelposter?A: Ja det finns en funktion som heter "Multi-citat". Du hittar knappen nere till höger på varje inlägg. Markera alla de inlägg du vill citera - går bra att gå till olika sidor i samma tråd. Tryck sedan på den lilla ruta som kommer upp längst nere till höger "Svara på # citerade inlägg". Därefter kan du skriva ett svar under varje ruta som blivit citerad. Använd mycket hellre den funktionen än att göra två eller flera inlägg efter varandra. Q: Jag har inte ÅÄÖ på mitt tangentbord. Finns det något tips på hur man kan göra sin text mer lättläst?A: Enklare alternativ: Använd ´ knappen plus O och A. Så det blir á, ó och Á, Ó. Lite lättare att läsa då men inte optimalt så klart. Har ditt tangentbord ¨ tecknet så kan du skriva ännu bättre ö, ä och Ö, Ä. Å och å är dock inte så lätt att skriva. Om man vill vara extrem kan man använda sig av Alt knappen plus sifferkombination:å Alt+134, ä Alt+132, ö Alt+148, Å Alt+143, Ä Alt+142, Ö Alt+153. Q: Hur lägger jag till egna bilder och filer?A: Om du vill använda en bild som inte finns på nätet så när du postar ett inlägg väljer du "Använda fullständig editor". Tryck sedan på "Bläddra..." för att välja filen på din hårddisk. Därefter trycker du "Bifoga denna fil" och väntar en liten stund. För att ha med en inlagd bild i ditt inlägg, markera positionen först och dryck sedan på "Lägg till i inlägg". Tänk på att varje medlem kan max lägga upp en halv megabyte var. OBS! Det fungerar inte att lägga till filer i mobilvyn.Vett och etikett: Citerar du långa poster, så välj bara ut den text som är relevant i sammanhanget. Det gör du genom att markera och ta bort text i gråa rutan som kommer upp efter du tryckt på "Svara" knappen i ett inlägg. Detta gör tråden mycket mer lättläst och inte lika onödigt lång. Skriv gärna namnet på medlemmen du svarar för att undvika missförstånd. Kan t.ex. göras med "Namn:" först i en post. Speciellt bra om du svarar flera eller det var många inlägg emellan. Använd sök funktionen innan du postar något så det inte blir onödigt många dubbletter om samma ämne. Din fråga kanske redan är besvarad. Har du mer att tillägga görs det hellre i den gamla tråden. Om forumets egna sökfunktion inte räcker till så hittar google det. Skriv "site:forum.kostdoktorn.se" och sedan de ord du vill söka på. Skriver du ett minus innan ordet så kommer den inte ta med de resultat där det ordet förekommer. Posta inte bara en länk för att besvara en fråga eller beskriva något, utan beskriv även gärna sammanfattat vad som står där. Då kan man välja om man vill läsa på sidan eller inte och slipper titta bara för att se vad det handlar om. Om en medlem just frågar efter en länk går det ju så klar bra. Kommer du på flera saker du vill skriva och ingen annan har hunnit skriva än kan det vara bättre att ändra/editera din gamla post istället om det gått mindre än ett par timmar. Då slipper det bli massa dubbel poster eller mer. Skriv gärna "edit:" för att visa var den nya informationen kommit. Tryck gärna på "Visa 'Redigerad av' raden" för att tiden ska visas då ändringarna gjordes. Undvik att ha jätte lång signatur som tar upp mycket plats (över 3 rader kan tyckas långt). Försök undvika använda onödigt med gälla färger i dina poster och framförallt i din signatur, för det kan anses som försvårande läsning. Undvik att skriva med bara STORA bokstäver då det är svårläsligt. Även att skippa stora bokstäver i början av meningar kan försvåra. Vill du markera att vissa ord är viktiga så använd hellre fet stil, annat teckensnitt eller annan teckenstorlek. Edited February 1, 2013 by Leo Frågor om citera flera, ÅÄÖ, egna bilder, och påbörjat lägga in bilder. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Uppdaterat listorna. Någon som tycker jag borde lägga till något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Lägg gärna till att det finns en mobilapp som gör det smidigare att läsa forumet på iPhone/Android: Appen heter Tapatalk. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Lägg gärna till att det finns en mobilapp som gör det smidigare att läsa forumet på iPhone/Android: Appen heter Tapatalk. .. och jag som använder Lumia som en äkta finne kan tala om att din sida visas perfekt på min telefon .. utan appar i en windows telefon.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 .. och jag som använder Lumia som en äkta finne kan tala om att din sidas visas perfekt på min telefon .. utan appar i en windows telefon.. Den visas perfekt i min iPhone också, men Tapatalk gör det så mycket lättare för mig att hålla koll på forumet och skriva där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Jaa.. där fick du mig Lasse Obs. programmet heter board express för windows telefoner om det är nån som vill veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 6, 2013 Author Share Posted January 6, 2013 La till info om mobil vy och hur man editerar topic och taggar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Vet inte exakt i vilken tråd jag ska ställa frågan, men jag har bara 15 min rast och ställer den här p.g.a. tidsbrist. Hur ser jag om det har kommit nya kommentarer till en tråd som jag följer?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 För att få fram olika alternativ om vad som ska hända när trådar uppdateras:1a) Tryck på notifierningssymbolen längst upp (pratbubbla med gubbe i) och välj överst "Alternativ".1b) Eller "Min kontrollpanel" under ditt namn, och sedan "Notiferingsalternativ".2) Välj "In-linenotifiering" på "Notifieringsmetod att använda för svar på ämnen som följs" och "Notifieringsmetod att använda för ämnen i forum som följs" (vet inte riktigt skillnaden på de två). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Leo, tack för svar. Men antingen är jag helt lost eller så har vi inte samma sida uppe. När jag går in på "forum" så ser jag inte någon pratbubbla med gubbe i, ingen pratbubbla alls faktiskt. Vad menar du med "under ditt namn"? Jag ser inte mitt namn någonstans när jag går in på forumet. Resten kan jag bara inte hitta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Scrolla längst upp till svarta raden. Där har du det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Ååååh, så högt upp! *rodnar* Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Notera en nyhet på forumet: Det syns nu under ens namn, bild och antal inlägg även antal insamlade "gilla". Det vill säga hur många som tryckt "gilla" på något av ens inlägg. De som redan fått riktigt många gilla får siffran markerad med grönt. Vad sägs om detta? Låter det bra eller kan det göras ännu bättre på något sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Kanske ger lite prestationsångest . Men det gör inget för min del sålänge det inte skaffas en synlig "ogilla" funktion. Då kan det jobbigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Det kom en ny kommentar i tråden jag följer, men jag kan inte se någon "blink" här. Fick ett meddelande på mailen om det, men jag skulle vilja se det tydligt när jag loggar in på forumet. Likaså med trådar jag har kommenterat i. Inte så många hitills, men jag fick söka för att hitta den här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Det går att välja att få det på listan uppe på svarta raden istället för på email - i "Min kontrollpanel" > "Notifieringsalternativ" > "In-linenotifiering".La till några fler etikettregler i listan där uppe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Notera en nyhet på forumet: Det syns nu under ens namn, bild och antal inlägg även antal insamlade "gilla". Det vill säga hur många som tryckt "gilla" på något av ens inlägg. De som redan fått riktigt många gilla får siffran markerad med grönt. Vad sägs om detta? Låter det bra eller kan det göras ännu bättre på något sätt? Det är väl rätt bra. Man ser även neutral/utmärkt/enastående när man håller över muspekaren (hover). Antar dessa nivåer höjs ju större forumet blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Jag har svårt för detta att forum så gärna vill dela in medlemmarna i grupper, såsom neutral - utmärkt eller medlem - stammis - veteran osv. För mig räcker det gott att se hur många inlägg en medlem har skrivit, och att kunna klicka mig in på dem för att skaffa mig en uppfattning om huruvida jag ska anse medlemmen "seriös" eller ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallra Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Jag skulle vilja tipsa om att det går att dölja signaturer, antingen alla eller enstaka användares, om man så önskar. Det gör man via Min kontrollpanel -> Ignoreringsalternativ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Små ändringar igen: Antalet "gilla" syns nu bara om man har minst 50 stycken. Efter 100 inlägg får man texten "Stammis" ovanför sin bild. Före 10 inlägg står där som tidigare "Nyanländ". Det kan finnas högre gränser också, men ingen har uppnått dem än. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Har nu lagt till lite nya frågor, samt påbörjat lägga in förklarande bilder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Notera en nyhet på forumet: Det syns nu under ens namn, bild och antal inlägg även antal insamlade "gilla". Det vill säga hur många som tryckt "gilla" på något av ens inlägg. De som redan fått riktigt många gilla får siffran markerad med grönt. Vad sägs om detta? Låter det bra eller kan det göras ännu bättre på något sätt? Det låter väldigt bra men förstår inte varför jag bara får gilla 10 ggr / dygn? Läst Leos svar om att det är för att undvika spammande???? Har inte en aning om vad det betyder! Skulle vilja gilla hur många ggr som helst! eftersom många skriver bra saker som jag gillar! Iallafall kan det väl ökas till 25? eller 50? Se'n skulle jag vilja ha fler smilisar, många av de som finns är obegripliga för mig. Skulle gärna se de som finns på yahoomail 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 14, 2013 Author Share Posted February 14, 2013 Det ökades för ett tag sedan. Har visst missat att uppdatera detta. Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Hur avslutar man användarkontot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts