Jerker Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 I veckans Kropp och själ i SR P1 så talar man om sambandet mellan lågintensiva inflammationer i hjärnan och depressioner. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/180095?programid=1272 Man nämner naturligtvis inte att om kroppen badar i glukos så skapas det inflammationer i hjärnan. Nej, man hade en massa andra spekulationer om varför folk bär på kroniska inflammationer, som genetik och annat. Min självklara slutsats är att en ketogen kost hjälper till att skydda mot depression. Sen undrar jag om det är någon som vet om det narkotiska preparatet ketamin är besläktat med ketoner? Ketamin har nämligen visat sig hjälpa emot depressioner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Det finns ingen kemisk likhet mellan ketoner och ketamin alls. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Ketamin är ett gammalt preparat som man sövde människor med under kirurgiska ingrepp, populärt på 60-talet tror jag. Används fortfarande idag under vissa omständigheter, då man inte vill slå ut patientens egna andning, används även under lite primitiva förhållanden, som i krigssituationer, då man måste söva någon. Det kan ge fruktansvärda mardrömmar, och det höjer blodtrycket, en egenskap som är bra vid stora blödningar. Tyvärr har det fått ett uppsving som narkotika, men det var intressant att det kan användas mot depressioner. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Det jag tänkte var att det hade en viss likhet i namnet, olika ändelser bara. Men jo, i små doser är det tydligen bra mot depression. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Nån som har en bra länk som handlar om ketogen diet mot depression? Utrikiska går bra. Ska tipsa en fb-vän. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flott Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Hm. Varför kan jag inte kopiera länkadresser hit? Går visst inte att kopiera alls! Det finns en artikel i Sv. Dagbladet i detta ämne: Inflammationsdrivande mat kopplas till depression 7Jan2014 Googla fram det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Hm. Varför kan jag inte kopiera länkadresser hit? Går visst inte att kopiera alls! Det finns en artikel i Sv. Dagbladet i detta ämne: Inflammationsdrivande mat kopplas till depression 7Jan2014 Googla fram det! http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inflammationsdrivande-mat-kopplas-till-depression_8870654.svd Kan det vara denna länk du tänker på? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flott Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 Ja! Läste någonstans i forumet att jag inte är ensam om att inte kunna kopiera hit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flott Posted February 18, 2015 Share Posted February 18, 2015 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svep-mat-som-goder-kronisk-inflammation-och-depression_8836344.svd?sidan=4 Med Google Chrome funkar det plötsligt! Kanske lite OT just här! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flott Posted February 25, 2015 Share Posted February 25, 2015 http://www.iol.co.za/capetimes/carbs-make-you-depressed-1.1822458#.VOtg0cYSGfQ 'Carbs make you depressed' 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 25, 2015 Share Posted February 25, 2015 Socker gör att jag, bokstavligen, vill dö om jag överdoserar (överdosering kan t.ex. vara tre dagars julgodisätande upptäckte jag för några år sen) Jag blir alltså skitdeprimerad av socker. UTAN socker tar jag mig problemfritt igenom långa mörka vintrar som innan krävde tung medicinering för att orka sköta jobbet. Jag gjorde inte många mer knop då men jobbet klarade jag. Jag vet inte hur spannmål påverkar för det har jag inte ätit mycket av på 4,5 år, blir så himla sjuk av vete. Andra kolhydrater; rotfrukter, frukter och bär, påverkar mig inte alls negativt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts