Jump to content

Lök, lök, lök...

MKJ
 Share

Recommended Posts

Jag har fått för mig att lök är nyttigt och i år satte jag två påsar sättlök. En påse gul och en påse röd lök. Min förhoppning var att jag skulle kunna äta rå rödlök i tunna skivor men jag har haft mycket magkrångel tidigare så det var med spänd förväntan som jag provade igår.

Satte i mig en halv rå rödlök till lunchen och döm om min förvåning när den inte orsakade så mycket som en fjärt! Jag blev så glad och jag har 76 fina rödlökar kvar i landet. :P

Vi äter den gröna blasten också.

Skulle vara intressant att höra er syn på lök och hälsofördelar.

• Like 5

Åh, blev jättesugen på rödlök när jag läste inlägget för en stund sen.

Så nu sitter jag med en underbar middagstallrik framför mig. Åt det Italienska stuket.

Tomatsallad med rödlök, mozzarella, salt o peppar.

Kallskuren fläskfile, parmaskinka och inlagda musslor.

Så nu sitter jag med en underbar middagstallrik framför mig. Åt det Italienska stuket.

Vad är det mer i tomatsalladen?

Jag äter ganska mycket lök, helst just röd lök. Blir inte heller dålig i magen av lök nuförtiden.

Äter du den rå och tillsammans med vad i så fall? Kan ju vara bra med lite tips.

Jag brukar själv göra en sallad ibland där jag skär tomater i skivor och blandar med väldigt tunna skivor av lök. Häller i lite vatten och vinäger och skakar om. Får stå någon dag innan jag äter den.

Vi har tänkt att prova med citron istället för vinäger men vet inte om det funkar.

Älskar lök och äter det ofta. Rå, tunnskivad röd- eller silverlök i sallader, eller smörstekt gul lök till köttfärsbiffar och annat kött. På grillen eller helstekt i ugnen. Mmm... Löksoppa är ju också gudomligt gott, även utan brödskiva uppepå ;) Billig mat är det dessutom.

• Like 2

Älskar lök och äter det ofta. Rå, tunnskivad röd- eller silverlök i sallader, eller smörstekt gul lök till köttfärsbiffar och annat kött. På grillen eller helstekt i ugnen. Mmm... Löksoppa är ju också gudomligt gott, även utan brödskiva uppepå ;) Billig mat är det dessutom.

la soupe à l'oignon kan varieras hur mycket som helst. Testa att slänga i krispstekt bacon. Gudars skymning, hahaha

• Like 2

Äter du den rå och tillsammans med vad i så fall? Kan ju vara bra med lite tips.

Jag brukar själv göra en sallad ibland där jag skär tomater i skivor och blandar med väldigt tunna skivor av lök. Häller i lite vatten och vinäger och skakar om. Får stå någon dag innan jag äter den.

Vi har tänkt att prova med citron istället för vinäger men vet inte om det funkar.

Idag gjorde vi en sallad på babyspenat, tunt skivad rödlök, valnötter och olivolja. 

Andra favoriträtter just nu med stekt rödlök är:

- grönsaksrik äggröra där jag först steker rödlök, lite kantareller och till sist babyspenat. I detta har jag sedan två ägg. 

- Blomkålsrisotto. Riv blomkålen på grova sidan på rivjärnet. Stek hackad rödlök och kantareller/svamp och lägg efter en stund i den rivna blomkålen. Krydda med lite peppar och salt samt sesamolja (asiatiska hyllan). Om man vill kan man lägga i korv, grillad kyckling, bacon eller låta denna rätt vara helt vegetarisk.

Idag gjorde vi en sallad på babyspenat, tunt skivad rödlök, valnötter och olivolja. 

Andra favoriträtter just nu med stekt rödlök är:

- grönsaksrik äggröra där jag först steker rödlök, lite kantareller och till sist babyspenat. I detta har jag sedan två ägg. 

- Blomkålsrisotto. Riv blomkålen på grova sidan på rivjärnet. Stek hackad rödlök och kantareller/svamp och lägg efter en stund i den rivna blomkålen. Krydda med lite peppar och salt samt sesamolja (asiatiska hyllan). Om man vill kan man lägga i korv, grillad kyckling, bacon eller låta denna rätt vara helt vegetarisk.

Jag har inte vågat äta rå spenat på grund av oxalsyran men jag vet inte hur mycket det är i babyspenat. Skulle vara intressant att få klarhet i detta då det är en av få färska mörkgröna ekologiska grönsaker som går att få tag i på vintern. Ibland finns det ju babyspenat i salladsblandningar också men då har jag plockat ur den och kokt den och hällt bort vattnet.

Jag har inte vågat äta rå spenat på grund av oxalsyran men jag vet inte hur mycket det är i babyspenat. Skulle vara intressant att få klarhet i detta då det är en av få färska mörkgröna ekologiska grönsaker som går att få tag i på vintern. Ibland finns det ju babyspenat i salladsblandningar också men då har jag plockat ur den och kokt den och hällt bort vattnet.

Jag är inte så orolig, har inga problem med njurarna vad jag vet.

Jag googlade lite och läste den bla den här sammanfattningen http://bohemianmaggie.blogspot.se/2012/05/spenat-halsovandligt-eller-halsosamt.html

Här finns också bra information https://www.flashback.org/t2096064

(Jag äter ekologiskt odlade babyspenat, vuxen spenat är ingen god rå)

Jag är inte så orolig, har inga problem med njurarna vad jag vet.

Jag googlade lite och läste den bla den här sammanfattningen http://bohemianmaggie.blogspot.se/2012/05/spenat-halsovandligt-eller-halsosamt.html

Här finns också bra information https://www.flashback.org/t2096064

(Jag äter ekologiskt odlade babyspenat, vuxen spenat är ingen god rå)

Tack! Det här kanske är en bra sammanfattning (står i flashbacklänken)

"Du gjorde mig intresserad av frågan så jag har googlat skiten ur "spenat", babyspenat" och "oxalsyra".

Tydligen så förhåller det sig så här, att fullvuxen spenat skall förvällas pga av oxalsyreinnehållet. Babyspenat däremot innehåller mycket mindre mängder av oxalsyra, och den oxalsyra som finns sitter i det lilla bladskaftet. Man kan alltså äta babyspenaten som den är i sallader tex. På flera ställen nämns dock att man kan skära bort bladskaftet om man helt vill få bort oxalsyran ur babyspenaten."

Det var ju intressant det där med bladskaften.

• 8 months later...

När jag satte lök förra våren så var det för att vi skulle ha färsk lök på sommaren.  Vi åt lök som aldrig förr men det fanns ändå lök kvar när när hösten kom. Vi har ätit mycket lök i vinter också men jag har fortfarande minst ett kilo rödlök kvar och igår tog vi den näst sista gula löken och den var hur fin som helst.

När jag har köpt lök så har jag inte fått den att hålla sig hur jag än gjort men min egenodlade har legat i rumstemperatur hela vintern och det var en enda som ruttnade i höstas men i övrigt har alla varit fina. En enda har börjat växa så att det började sticka upp blast.

Lök skall man för övrigt kunna sätta tidigare än man sår grönsaker men jag har inte provat.

Är det någon annan som har provat att sätta lök när det fortfarande är under 10 grader ute? Datum är ju svårare att jämföra eftersom Sverige har så olika klimat.

• Like 1

Om det inte är tjäle i jorden sätter jag i slutet av februari lök tål frost och vi har lök hela året. Om du glömmer någon i jorden över vintern klarar den sig.

Tål den även att tina och frysa flera gånger? Här är platt och lerigt så om jorden är frusen finns nog också risk för att det blir blött. Hur mycket vinter brukar det vara där du bor?

När är löken ätfärdig om du sätter den i slutet av februari?

När är det lagom att så grönsaker och sätta potatis där du bor så jag har något att relatera till? Jag brukar ha 1 maj som riktmärke.

Hur brukar du förvara din lök?

Insalata di arancia, om man någon gång kan tänka sig att äta lite apelsiner !

Rödlök, apelsin, salt, svartpeppar, god olivolja och kanske lite lite pepperoncino!

• Like 1

Nu kom jag att tänka på en annan tråd, om broccoli och utrensning......som jag förknippade med svavel.....som det finns gott om i lök...

Ja, tankarna vandrar, hehe.

Kommer ihåg att min mormor gjorde lökomslag på bröstet när vi ungar var sjuka. Mamma sprang till doktorn och fick piller.

I dagen läge, efter att ha läst kilometervis av information, och silat det på ett förhoppningsfullt bra sätt.....så håller jag mig till mormorstipsen.

Lök är bra, om den är ekologiskt odlad och förtärs rå.

• Like 1

Pepperoncino....vågar man sig på detta? :)

Hur starkt är det på en skala?

Bara lite, men det går bra utan. Peperoncino på en skala? Jag brukar ta en rågad tesked malen i en gryta på kanske 6-8 portioner het chicken curry. Då är det så att det slår lock för öronen och man bör vara beredd så man inte får en wiplashskada!

Jag har dock inte hittat riktigt bra malen peperoncino här i Sverige, och jag har slut för jag har inte varit i Italien på länge. Cayennepepparn i affärerna är ju lite blek. Färska bra chili finns dock bra hos thaiaffärerna, små spetsiga djävlar.

Ett tips är att ta lite olja på en tallrik och blöta ner fingrarna med matoljan när man hanterar och skär färsk chili. Då är det lätt att tvätta av oljan och få bort det starka från fingrarna. Man bör ju i allmänhet undvika att peta sig i näsan och speciellt när man lagar mat i köket. Men gör man det med chili på fingrarna kan man lika gärna prova med en lödkolv!

• Like 1

Såg detta i en italiensk affär vid Kopparmärra i Göteborg. Strax utanför Saluhallen (har de öppnat igen, förresten).

Vågade mig inte på det, hehe......gillar att testa det mesta, men det får inte vara fööööör starkt, då jag tycker om att känna smak av ingredienserna och inte bara kryddorna.