Gå till innehåll

Är pumpakärnor bra eller inte?


Recommended Posts

Jag hittade ett oöppnat paket med pumpakärnor i mitt skafferi så jag tänkte kolla upp hur mycket Omega-6 det är i dem. Så som jag förstår det verkar det som att det är väldigt mycket Omega-6 i dem, och därför ska man väl hålla sig ifrån dem, eller? Jag får nämligen lätt dålig hy men har fått mycket bättre hy nu när jag har gått över till att endast äta ekologiskt kött och kyckling.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett oöppnat paket med pumpakärnor i mitt skafferi så jag tänkte kolla upp hur mycket Omega-6 det är i dem. Så som jag förstår det verkar det som att det är väldigt mycket Omega-6 i dem, och därför ska man väl hålla sig ifrån dem, eller? Jag får nämligen lätt dålig hy men har fått mycket bättre hy nu när jag har gått över till att endast äta ekologiskt kött och kyckling.

 

Min mage reagerar negativt på just pumpakärnor, vet inte riktigt vad det beror på. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De passerar väl rätt igenom.. vilket kan vara orsaken till Johannas besvär?

 

Sen så kan man väl hävda att inte allt för gamla fröer i sina naturliga förpackningar innehåller skyddande ämnen, typ antioxidanter, mineraler och vitaminer!

 

Det är nog en himla skillnad om du dricker pumpakärnolja!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mage reagerar negativt på just pumpakärnor, vet inte riktigt vad det beror på.

 

Pumpakärnor har en väldigt hög halt av fytinsyra som kan skada magen så om du konsumerar stora mängder kan det bli problem. Det hindrar dig bland annat från att ta upp mineraler men kan också skapa inflammation i tarmen. Har skrivit lite mer om det här: http://www.halsasomlivsstil.se/2013/05/visste-du-att-fytinsyra.html
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan tipsa om "bra" kärnor/frön? Eller var man kan läsa en sammanställning.

Chiafrön bra, mycket omega3

Solrosfrön mycket omega6

Linfrö bra hela då de inte tas upp, innehåller

.....

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag lider av inflammatorisk sjukdom är jag mycket återhållsam med alla frön, kärnor och nötter. Det jag ibland använder är lite linfrö i det cocosbröd jag brukar baka, jag kan även unna mig macadaminötter någon gång. I övrigt är jag oftast mycket restriktiv när det gäller dessa livsmedel.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag lider av inflammatorisk sjukdom är jag mycket återhållsam med alla frön, kärnor och nötter. Det jag ibland använder är lite linfrö i det cocosbröd jag brukar baka, jag kan även unna mig macadaminötter någon gång. I övrigt är jag oftast mycket restriktiv när det gäller dessa livsmedel.

 

Jag tycker frön är värre än nötter, är det något du också har märkt? Ett par fröknäcken om dagen går dock bra, men det kanske inte är detsamma, dom har ju varit i ugnen i över en timme.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpakärnor har en väldigt hög halt av fytinsyra som kan skada magen så om du konsumerar stora mängder kan det bli problem. Det hindrar dig bland annat från att ta upp mineraler men kan också skapa inflammation i tarmen. Har skrivit lite mer om det här: http://www.halsasomlivsstil.se/2013/05/visste-du-att-fytinsyra.html

 

Är det mer fytinsyra i pumpafrön än i nötter?

 

Jag har själv fått ont i magen av pumpafrön men det var bara av en sort. Sedan har jag ätit ur andra påsar utan att känna något. Har dock fått intrycket av att det mer beror på hur hårda dom är än av innehållet. Min sambo fick också ont i magen några gånger när vi åt hela men sedan har han malt dom i en mandelkvarn och ätit varje frukost utan att få ont.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående fytinsyra... jag undrar om det är det när det gäller pumpakärnorna för jag kan äta lite mandlar utan problem. Fytinsyra finns också i spannmål, eller hur?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte exakt hur mycket fytinsyra det är i pumpakärnor men det bör gå att googla fram. Generellt med nötter och frön är att man bör blöttlägga dem för att dra ut fytinsyran så det inte ställer till med problem. Och ja, fytinsyra finns även i spannmål. Känsligheten för fytinsyra varierar givetvis från person till person så lite mandlar kan funka för vissa men inte för andra och äter man bara lite mandel eller nötter då och då är fytinsyran inget att oroa sig över men blir det en hand full dagligen så är det bäst att blötlägga och torka dem först.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar rostade pumpakärnor.

Slänger ner en näve pumpakärnor, solrosfrön, pinjenötter och lite sesamfrön i stekpannan. Mal lite himalayasalt över och låter allt få en fin färg.

Har det som antingen tillbehör till sallad eller som snack framför tv:n

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg....de bästa (förutom min mormors hemmaodlade)pumpakärnorna är av märket Risenta.

De andra jag har köpt har haft en besk bismak eller varitnhelt oätliga.

P

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte exakt hur mycket fytinsyra det är i pumpakärnor men det bör gå att googla fram. Generellt med nötter och frön är att man bör blöttlägga dem för att dra ut fytinsyran så det inte ställer till med problem. Och ja, fytinsyra finns även i spannmål. Känsligheten för fytinsyra varierar givetvis från person till person så lite mandlar kan funka för vissa men inte för andra och äter man bara lite mandel eller nötter då och då är fytinsyran inget att oroa sig över men blir det en hand full dagligen så är det bäst att blötlägga och torka dem först.

 

Jag frågade eftersom du skrev så här i ditt förra inlägg "Pumpakärnor har en väldigt hög halt av fytinsyra som kan skada magen".

 

Har dom verkligen "väldigt hög halt" som du skrev eller var det bara en gissning?

 

För mycket fytinsyra är säkert inte bra men att man skulle få skador på magen eller ont i den enbart på grund av fytinsyran ställer jag mig tveksam till. Om man äter så mycket pumpafrön så kan man nog få ont i magen av andra orsaker.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge måste det ligga i blöt för att fytinsyran ska dras ur? Jag har bakat Cecilia Folkessons fröknäcke, då häller man kokande vatten på fröna och sen är de i ugnen i nästan två timmar för att bli torra och knapriga

http://www.ceciliafolkesson.se/2013/04/01/extra-barnvanliga-froknacken/

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg....de bästa (förutom min mormors hemmaodlade)pumpakärnorna är av märket Risenta.

De andra jag har köpt har haft en besk bismak eller varitnhelt oätliga.

P

 

Jag tror det ligger något i detta, jag måste ha den oätliga sorten hemma.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade eftersom du skrev så här i ditt förra inlägg "Pumpakärnor har en väldigt hög halt av fytinsyra som kan skada magen".

 

Har dom verkligen "väldigt hög halt" som du skrev eller var det bara en gissning?

 

För mycket fytinsyra är säkert inte bra men att man skulle få skador på magen eller ont i den enbart på grund av fytinsyran ställer jag mig tveksam till. Om man äter så mycket pumpafrön så kan man nog få ont i magen av andra orsaker.

Hög halt är ju en relativ term. Men ja, pumpakärnor har betydligt mer än t.ex havre så nä jag gissar inte. Fytinsyra är ett gift som utvecklats under evolutionen för att skydda växten så det påverkar nog mer än du tror. Finns mycket att läsa om fytinsyra så ta gärna en titt själv. T.ex. här: http://www.westonaprice.org/food-features/living-with-phytic-acid

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög halt är ju en relativ term. Men ja, pumpakärnor har betydligt mer än t.ex havre så nä jag gissar inte. Fytinsyra är ett gift som utvecklats under evolutionen för att skydda växten så det påverkar nog mer än du tror. Finns mycket att läsa om fytinsyra så ta gärna en titt själv. T.ex. här: http://www.westonaprice.org/food-features/living-with-phytic-acid

 

Jag har dock läst att om äter kött eller c-vitamin samtidigt som fytinsyran så minskar den negativa effekten. Det har dock varit svårt att få reda på hur mycket.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är väl fytinsyran främst ett gift mot svamp,bakterier och eventuellt insekter.. problemet för oss uppkommer nog främst när man lever av en hög andel fröer?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dock läst att om äter kött eller c-vitamin samtidigt som fytinsyran så minskar den negativa effekten. Det har dock varit svårt att få reda på hur mycket.

Det är möjligt men inget jag känner till, problemet är ju att vi saknar enzym att bryta ner fytinsyran.

 

 

Nu är väl fytinsyran främst ett gift mot svamp,bakterier och eventuellt insekter.. problemet för oss uppkommer nog främst när man lever av en hög andel fröer?

Från vad jag läst så är fytinsyra en försvarsmekanism som ska skydda t.ex fröet från att bli uppätet så att växten kan föras vidare. Vissa djur har förmågan att bryta ner syran medan människor saknar denna förmåga, fytinsyra hindrar också kroppen från att ta upp mineraler så där av kan överkonsumption bli farligt. Någonting om bakterier, svamp eller insekter i denna fråga känner jag inte till.
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge måste det ligga i blöt för att fytinsyran ska dras ur? Jag har bakat Cecilia Folkessons fröknäcke, då häller man kokande vatten på fröna och sen är de i ugnen i nästan två timmar för att bli torra och knapriga

http://www.ceciliafolkesson.se/2013/04/01/extra-barnvanliga-froknacken/

Jag brukar låta det ligga minst över natten men har hört allt från 6-24 timmar. Så någonstans där emellan tror jag funkar.
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad jag förstår så gör fytinsyran just det att det hindrar upptag av vissa mineral vilket slår ut svamp och bakterier, dvs de svälter ihjäl!

 

Specialiserade fröätare har som sagt ensym för att desaminera fytinsyra.. och vi är inga fröätare så får folk säga vad de vill.. däremot är vi insektsätare, då vi har ensymer för att bryta ner kitinskalet!

 

Såå.. skit i fröerna, alternativt blötlägg dessa, alternativt ät små mängder.. och ät mer insekter, det e verkligen Paleo, knastrar bättre än fröer mellan tänderna!

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kanske ska skita i fröerna och nötterna.

Ha Ha, roligt det här att skita i fröerna och nötterna. Jag undrar vad Livsmedelsverket tycker om detta. För enligt dom är det väl det enda man kan "sköta magen av", och fullkorn icke att förglömma :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det skulle vara intressant att få se siffror på hur mycket fytinsyra det faktiskt finns i pumpafrön. Jag har länge tänkt att så fort vi hittat ett hus med större tomt så skall jag odla nakenfröpumpa för att få egna pumpakärnor.

 

När jag pratade med Livsmedelsverket om fytinsyra för några år sedan så sa dom att det bara var ett problem när det gäller spannmål och att halterna i nötter och frön inte var något problem. Jag tolkade deras svar som att halten var väsentligt lägre i nötter och fröer än i spannmål men i tabellen HSL länkade till i den här tråden så låg sesamfrön i topp. Pumpafrön såg jag inte i tabellen.

 

Dom sa också att fytinsyra är en antioxidant och inte bara skadlig. Jag har tidigare läst på deras hemsida att animaliskt protein och c-vitamin minskar fytinsyrans negativa effekter.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha Ha, roligt det här att skita i fröerna och nötterna. Jag undrar vad Livsmedelsverket tycker om detta. För enligt dom är det väl det enda man kan "sköta magen av", och fullkorn icke att förglömma :)

 

Jag har inte någon stor tilltro till deras expertis... jag antar att jag borde jobba mer på inälvsmat och droppa frön/nötter.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte någon stor tilltro till deras expertis... jag antar att jag borde jobba mer på inälvsmat och droppa frön/nötter.

 

Jag tror inte du behöver skippa nötterna på grund av fytinsyran. Inälvsmat innehåller ju oftast kadmium och andra miljögifter så det är ju inte bra att äta för mycket av det heller. För mycket lever kan också ge för mycket A-vitamin. Järn skall man ju också vara försiktig med om man inte har brist.

 

Det skulle dock som sagt vara intressant att veta hur mycket bättre mineralupptaget från nötterna blir om man äter dom tillsammans med kött eller c-vitamin.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver skippa nötterna på grund av fytinsyran. Inälvsmat innehåller ju oftast kadmium och andra miljögifter så det är ju inte bra att äta för mycket av det heller. För mycket lever kan också ge för mycket A-vitamin. Järn skall man ju också vara försiktig med om man inte har brist.

 

Det skulle dock som sagt vara intressant att veta hur mycket bättre mineralupptaget från nötterna blir om man äter dom tillsammans med kött eller c-vitamin.

Från det jag läst nu så försämrar c-vitaminet fytinsyrans blockerande effekt mot just järn så kroppen kan lättare ta upp järnet om man äter någonting med c-vitamin till, någonting om kött har jag dock inte hittat. Har heller inte hittat någon siffra på hur mycket fytinsyra det finns i pumpafrön, däremot är det tydligt genom att titta på mätvärdena per 100g att frön och nötter har högre halt fytinsyra än t.ex spannmål. Så slutsatsen från det jag läst och tolkat om fytinsyra i nötter och frön är att inte äta några större mängder utan att först blötlagt och torkat dem. Nötter bör vara ett komplement och inte basen av din kost och bör undvikas om man har matsmältningsproblem i min mening.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, detta är vad jag vet om nötter/frön:

 

- Dom har ofta en dålig omega 3/omega 6 balans.

- Dom innehåller fytinsyra som hindrar upptag av mineraler.

- Jag kan inte äta mer än kanske en näve per dag utan att min mage krånglar.

- Både lösliga och olösliga fibrer (enligt Kjell).

 

Jag vet också att MS patienter har mer inflammatoriska markörer i blodet än friska människor och det verkar finnas en stark koppling mellan maghälsan och MS symptom hos många patienter. Orsaken till att jag äter nötter är för att jag vill ha B-vitaminerna och E-vitaminerna. Man får överväga plus och minus och sen ta ett beslut  ;)

 

Vad det gäller inälvsmat så är det inte fråga om överkonsumtion, utan att få in det i min kost överhuvudtaget. Leverpastej gjord på kycklinglever har ju funkat. Och om det stämmer att jägarfolk fick 1/3 av sitt animaliska protein ifrån just inälvsmat så är det kanske inte något att oroa sig över.

 

Sen så tror jag inte riktigt på en sorts slentrianmässig "lagom är bäst" attityd. Alternativet till det jag gör nu är att ta starka bromsmediciner som dämpar immunförvaret. Jag tror inte dom är speciellt sofistikerade i sin hänsyn till kroppens balans, utan nog ganska trubbiga instrument (a la hugga ner hela skogen när vi egentligen bara vill utrota en farlig insekt). Kroppen är ett komplext system och det är inte så lätt att om jag ökar X händer bara Y, utan många variabler samverkar. Rent logiskt så borde det då vara bättre att jobba med kroppen (öka effektiviteten hos de viktiga processerna) än att gå in och dämpa en viktig funktion (immunförsvaret) utan att förstå helheten.

 

Vad jag menar är att det är risk i allt vi gör och bara för att det heter "medicin" är det ingen mindre risk. Fördelen med att jobba med kost är att jag kontinuerligt själv kan utvärdera vad som funkar. Plus att jag mår så fantastiskt bra som jag äter nu, det kan ju inte vara fel när de till och med på akuten kommenterar hur bra mitt allmäntillstånd är. Sen är det ju svårt att veta vad som faller under "många bäckar små" och vad som faller under "onödig detaljfixering". 

 

PS. Jag är inte emot mediciner.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...