Valkyria70 Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Använder appen Shape upp för att ha koll på vad jag får i mig. Har valt 1800 kalorier/ dag för viktnedgång, har 30 i BMI. Fördelningen av protein kolhydrater och fett är 28%, 2%, 70%. Äter två mål om dagen och håller mig mätt. Gör PF16:8. Detta funkar bra men jag går inte ner i vikt. Undviker nötter och mjölk och ost men använder grädde och smör, kokosolja. Vad behöver jag ändra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Jag skulle minska proteinet något, öka på fettet och äta mer grönsaker med lågt kolhydratinnehåll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valkyria70 Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Då provar jag det. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Jag skulle minska proteinet något, öka på fettet och äta mer grönsaker med lågt kolhydratinnehåll. 28% protein om man äter 1800 kcal/dag är ca 126g. Det är inte nödvändigtvis för mycket. Men iofs håller jag med om att man kan testa minska på proteinintaget något för att se om viktminskningen kommer igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Eller så ökar du till 2000 Kcal, mest fett och kollar hur det funkar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valkyria70 Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Men om man ökar energiintaget går man ner då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sami Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Om du ökar energiintaget utan att höja blodsockret kommer du känna dig mätt längre. (Ät när du är hungrig, så blir totala energiintaget lägre) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per J Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Om du kör med ShapeUp rekommenderar jag dig att du dubbelkollar näringsinformationen med andra källor. Många av livsmedlen är inlagda av andra användare och många felaktigheter finns. Själv valde jag betalvarianten, så innan jag lägger till ett livsmedel som favorit kollar jag förpackningen eller annan källa för att komma sanningen så nära som möjligt. Det tar lite tid i början men vartefter så finns det mesta jag använder med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 126 gram proteiner är i alla för mig en mycket effektiv viktnedgångsstoppare. Jag föreslår ca. 0,8-0,9 gram per kilo slutlig målvikt. Det har gett mig en nästan oavbruten viktnedgång under de senaste 14 månaderna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 126 gram proteiner är i alla för mig en mycket effektiv viktnedgångsstoppare. Jag föreslår ca. 0,8-0,9 gram per kilo slutlig målvikt. Det har gett mig en nästan oavbruten viktnedgång under de senaste 14 månaderna. Men visst är det så att du inte tränar i princip alls? Jag har för mig att du skrivit det förr. Jag har personligen aldrig kollat hur mycket protein jag själv stoppar i mig, men inte snålar jag med den varan i alla fall. Men jag tränar också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Men om man ökar energiintaget går man ner då? Ja altså det var ett alternativ.. och du vet inte hur det fungerar fören du prövat! Men 1800 Kcal är helt okej för en äldre liten och inaktiv kvinna! Grejen att du behöver komma underfund med hur din kropp fungerar, det kan ju vara som så att du hamnar på 1500 Kcal om dagen om du låter kroppen själv bestämma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Men visst är det så att du inte tränar i princip alls? Jag har för mig att du skrivit det förr. Jag har personligen aldrig kollat hur mycket protein jag själv stoppar i mig, men inte snålar jag med den varan i alla fall. Men jag tränar också... Alldeles korrekt och jag gissar på att frågeställaren med ett BMI på 30, gör det nog inte heller. Just därför min jämförelse och rekommendation. Alldeles för många gånger förutsätts det nämligen att folk tränar hårt när det pratas om proteiner. De flesta överviktiga gör det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valkyria70 Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Tack alla för era svar. Jag lär mig jättemycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts