Powerine Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Jag har börjat använda matdagboken för att kunna gå bättre kontroll vad jag äter. Ska man väga maten i rått tillstånd eller tillagat och är det skillnad i fördelning på fett, kolhydrater och protein? Hur brukar ni göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Du ska alltid väga och mäta i det tillstånd det är i när du tar hem det från affären. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Du skall inte väga.. det räcker att uppskatta, det skiljer ändå +- 10%, vad gäller innehållet ofta mer! Men.. klart har man svårt att uppskatta så kan man väl ta några vägdagar.. fast som regel så står det på matpaketen vad innehållet väger, det stämmer som regel bättre än näringsdeklarationen! Eller så gör du tvärt om, äter så du känner dig lagom mätt, nöjd och ohungrig, sen räknar du efter vad det blev. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Powerine Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Men blir inte det konstigt om man gör en gryta eller liknande. Hur vet man hur mycket tillagat man ska äta när man vägt det rått? Hur gör ni andra som mäter och väger maten i matdagboken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Jag vägde maten tidigare för att lära mig uppskatta mängder och volymer. Det gjorde stor nytta och numera klarar jag av uppskatta vilka mängder jag stoppar i mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Men blir inte det konstigt om man gör en gryta eller liknande. Hur vet man hur mycket tillagat man ska äta när man vägt det rått? Hur gör ni andra som mäter och väger maten i matdagboken? Enkelt, du tar helt enkelt bra råvaror som du vet vad de innehåller.. gör en gryta och äter tills du är mätt/nöjd och håller dig ohungrig tills strax innan nästa planerade måltid! Altså det är inte så himla noga på grammet.. för köper du bara rätt råvaror och lagar mat av detta så brukar det slita till sig mellan olika dagar! Men som sagt vad, är man helt lost in space kan man vara aningen ensidig och räkna några dagar, så man ser först o främst fördelningen, sen uppskatta hur mycket man behöver äta för att stå sig mellan måltiderna. Det är altså lättare att räkna oså om man tex kör några dagar med ungefär samma mat.. så man kommer in i det hela.. skaffar sig nya ögonmått och lära känna dina nya aptitsignaler! Du får ta och glömma gamla koncept om kalorier ditten o datten och kolla hur din aptit fungerar på den nya kostmodellen, den borde bli anorlunda för de flesta, då fett är himla energirikt och när man slipper insulinspikar efter måltiderna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts