Jump to content

Nystart med Juicefasta - En dagbok

Juiceman
 Share

Recommended Posts

Många tycker säkert att jag har hamnat fel med min dagbok och att min juicefasta inte har någonting med LCHF att göra. Det är sant men normalt är jag en stor LCHF anhängare och brukar hänga på Kostdoktorn och andra LCHF sidor på nätet. Jag har prövat LCHF många gånger och mår bra av att äta den maten men jag går tyvärr inte ner i vikt. Jag går inte heller upp vilken är ett stort fall framåt för mig som normalt alltid går upp i vikt när jag äter för mig "normal" mat. Jag har prövat det mesta inom LCHF och även sk. GI-noll enligt Skaldemans ideer. Som sagt jag gillar dieten mycket och tror på den men jag vill gå ner vikt nu och försöka återfå min hälsa igen om det går och innan det är för sent.

Därför skall jag pröva något nytt för mig. Jag skall testa att enbart dricka färskpressad ljus och göra en Nystart av min kropp, eller en sk. Reboot som Joe Cross i dokumentären Fat Sick and Nearly Dead kallar det. En fantastisk dokumentär som jag rekomenderar för den som inte sett den redan. Den är inte helt ny men det är första gången jag hörde talas om den. Jag blev riktigt inspirerad av den och blev sugen att testa med en gång. Jag skall börja med 5 dagar och klarar jag det och är stark så fortsätter jag till 10 dagar. Klarar jag det så fortsätter jag till 30 dgr och kanske även 60 dgr om det går. 

Nu tror jag inte att jag klarar det med tanke på min bantningshistoria och alla misslyckanden jag har bakom mig. Men ett försök kan jag ju i varje fall göra. Kanske kan jag få lite mer motivation och inspiration om jag har en liten dagbok här samt en liten blogg som jag startat? Jag hoppas kostdoktorn tillåter mig att hänga här med min dagbok.

Juiceman

Du ser ut att göra stadiga framsteg, kul :). Jag har själv använt mig av kortare perioder med juicefasta men det gjorde jag mer för att låta mitt matsmältningssystem få vila lite när jag upptäckte att jag hade problem med matkänslighet. Jag har några juicerecept på min blogg om du är intresserad. Vad brukar du göra för juicer?

Dricker du bara juice? Äter du ingenting ? :o 

Det låter tufft... Hur mår du nu då, efter 3 dagar?

Det stämmer, jag försöker bara dricka färskpressad juice. Just nu mår jag bra. Det var lite jobbigt igår för jag var ganska yr. Men det skall gå över efter ca. 3-4 dagar säger dom som gjort det tidigare... Vi får väl se hur jag mår efter några dagar. Tänkte att det kan vara värt att testa i verje fall. Har inte så mycket val, mår inte så bra med min övervikt och jag har testat det mesta utan att det funkat så bra för mig. LCHF funkade på så sätt att jag inte gick upp i vikt men jag gick inte heller ned. Men jag mådde bra av att LCHF så det tänkte jag försöka fortsätta med om jag lyckas med det jag gör nu.

Du ser ut att göra stadiga framsteg, kul :). Jag har själv använt mig av kortare perioder med juicefasta men det gjorde jag mer för att låta mitt matsmältningssystem få vila lite när jag upptäckte att jag hade problem med matkänslighet. Jag har några juicerecept på min blogg om du är intresserad. Vad brukar du göra för juicer?

Tack. ;) Jag skall kolla upp din blogg och dina juicetips. Just nu har jag inte så bra fantasi och har följt dokumentärens juicetips. En juice som jag gör som skall innehålla mycket näring är. Selleri, Äpple, Citron, Spenat och gurka. Den är inte speciellt god men tydligen supernyttig. Jag skall testa en annan som jag sett på filmen som innehåller. Äpple, Rödbetor, Ingefära och citron. Låter lite suspekt men den såg god ut. Själv har jag gjort ren äppeljuice och ren morotsjuice samt lite blandningar mellan apelsin, morot och äpple. Skall börja experimentera lite mer med detta. Tydligen skall man försöka hålla sig till gröna växter så mkt som möjligt då dom skall vara nyttigast samt inte dricka för mycket frukt. Men just nu så är jag glad att jag överhuvudtaget är på banan så jag tar det som är lättast att få i mig.  ;)

Spännande! Ser fram emot att följa dina framsteg. Är också nyfiken på vilka juicer du gör.  :)

Hej Stammis, jag skrev lite om detta i inlägget ovan. Som sagt lite fantasilöst fortfarande men jag hoppas kunna utforska detta område mer framöver om jag lyckas hållig mig på rätt kurs... :)

Nu frågar jag som en lite korkad typ; varför göra juice av grönsakerna och frukten istället för att äta dem hela? Finns det nån speciell fördel med det? För mig känns det intuitivt fel att utesluta saker men det har hänt oftare än en gång att jag haft fel i den känslan så jag frågar istället. Man lär sig alltid något av det. :-)  :)

Nu frågar jag som en lite korkad typ; varför göra juice av grönsakerna och frukten istället för att äta dem hela? Finns det nån speciell fördel med det? För mig känns det intuitivt fel att utesluta saker men det har hänt oftare än en gång att jag haft fel i den känslan så jag frågar istället. Man lär sig alltid något av det. :-)  :)

Första anledningen är att man får i sig mer, lättare att dricka några glas juice än att äta en massa grönsaker/frukt. Det är också skonsammare för matsmältningssystemet så det är bra att köra juicefasta när man behöver läka matsmältningssystemet pga diverse anledningar. Det hjälper också kroppen att rensa sig i och med att man får i sig mer vätska och inte har något i magen som behöver smältas. Det är också lättare att ta upp näringen från juice eftersom den är i flytande form på grund av att det lägger mindre stress på matsmältningssystemet och snabbare kan absorberas.

• Like 1

Jag är ingen expert och Hälsasomlivsstils svar tycker jag stämmer bra. Han verkar långt mer kunnig inom ämnet än jag... ;) Jag har endast sett filmen  Fat, sick and nearly dead  samt googlat runt i några dagar och läst diverse texter samt kollat på en massa You Tube klipp på nätet. Det finns 100 000-tals som göt samma sak runt om i världen idag. Jag är absolut inte först eller ny med det här. Jag rekomenderar varmt alla som inte sett filmen att se den. Den är fantastisk.  Du hittar den här: Fat, sick and nearly dead 

• Like 1

Ok, tack. Makes sense. :-)

Ju mer jag snokar runt i näringslära desto mer känns det allt sannare att det egentligen inte spelar så himla stor roll vad vi äter när det gäller macronutientförhållande så länge vi UNDVIKER vissa saker och är lite petiga med kvaliteten på det vi till slut bestämmer oss för att äta. Spannmål, socker och skumma vegetabiliska oljor verkar vara de tre sakerna som är gemensamt nono. Hur man sen gör med kött och fett och kolhydrater, tja, det verkar mer handla om personliga preferenser (inom vissa gränser, B12 anyone?).

• Like 2

Ok, tack. Makes sense. :-)

Ju mer jag snokar runt i näringslära desto mer känns det allt sannare att det egentligen inte spelar så himla stor roll vad vi äter när det gäller macronutientförhållande så länge vi UNDVIKER vissa saker och är lite petiga med kvaliteten på det vi till slut bestämmer oss för att äta. Spannmål, socker och skumma vegetabiliska oljor verkar vara de tre sakerna som är gemensamt nono. Hur man sen gör med kött och fett och kolhydrater, tja, det verkar mer handla om personliga preferenser (inom vissa gränser, B12 anyone?).

Jag håller med dig Tuva ang näringsläran. En lärdom som man verkar kunna dra från mycket av det jag ser och läser är att man skall äta så naturlig mat som möjligt och undvika processad och behandlad mat. Det rimmar ju ganska bra med LCHF också och andra dieter många verkar må bra av såsom Rawfood och växtbaserad mat a'la Fork over knives.

• Like 2

Jag undrar ärligt hur bra detta kan vara för kroppen? Juicefasta? D.v.s. socker-fasta!

Klart man går ner i vikt av att bara få i sig detta lilla. Men jag hade i alla fall inte vågat utsätta min kropp för detta  :wacko:

Sockerfasta är väl lite att ta i, beror ju på vad man har i sin juice. Juicefasta kan vara ett riktigt bra sätt att läka och låta matsmältningssystemet vila sen vet jag inte hur bra det är att köra under lång tid. Juice är lätt för kroppen att ta upp så man får i sig en hel del nyttigheter om man gör bra juice.

Sockerfasta är väl lite att ta i, beror ju på vad man har i sin juice. Juicefasta kan vara ett riktigt bra sätt att läka och låta matsmältningssystemet vila sen vet jag inte hur bra det är att köra under lång tid. Juice är lätt för kroppen att ta upp så man får i sig en hel del nyttigheter om man gör bra juice.

Självklart beror det på vad man gör juicen på, men läser lite på hans blogg. Äpple, morot, apelsin, melon, persikor... Förvisso lite annat också (morötter, rödbetor, citron), men låter ändå som en hel del socker... Att köra juice på enbart grönsaker borde väl i så fall vara betydligt bättre.

Läser också om effekter som dimmig i huvudet, panikångestattack, yrsel, orolig och stressad... Kanske normala faste-reaktioner? Eller inte?

Såvitt jag förstår efter att ha läst en hel del om hälsa senaste året på olika bloggar, så är det här i det närmaste en svältkur. Självklart går han ner i vikt. Frågan är vad som händer med vikten sedan? Och som sagt - hur nyttigt är det för kroppen?? Vad händer med blodsockret de här dagarna? Hur sliter det på bukspottskörteln? Som sagt - se vad som hände Ashton Kutcher när han testade en frukt-diet... http://www.kostdoktorn.se/ar-att-bara-ata-frukt-socker-daligt-for-halsan

Jag vet ärligt talat inte hur bra eller skadligt detta kan vara, men för mig känns det inte som en bra metod. Kanske Doc eller någon lite mer medicinskt kunnig än mig kan svara på det?

• Like 1

Självklart beror det på vad man gör juicen på, men läser lite på hans blogg. Äpple, morot, apelsin, melon, persikor... Förvisso lite annat också (morötter, rödbetor, citron), men låter ändå som en hel del socker... Att köra juice på enbart grönsaker borde väl i så fall vara betydligt bättre.

Läser också om effekter som dimmig i huvudet, panikångestattack, yrsel, orolig och stressad... Kanske normala faste-reaktioner? Eller inte?

Såvitt jag förstår efter att ha läst en hel del om hälsa senaste året på olika bloggar, så är det här i det närmaste en svältkur. Självklart går han ner i vikt. Frågan är vad som händer med vikten sedan? Och som sagt - hur nyttigt är det för kroppen?? Vad händer med blodsockret de här dagarna? Hur sliter det på bukspottskörteln? Som sagt - se vad som hände Ashton Kutcher när han testade en frukt-diet... http://www.kostdoktorn.se/ar-att-bara-ata-frukt-socker-daligt-for-halsan

Jag vet ärligt talat inte hur bra eller skadligt detta kan vara, men för mig känns det inte som en bra metod. Kanske Doc eller någon lite mer medicinskt kunnig än mig kan svara på det?

Dras man med symptom som panikångest, yrsel osv så kan det vara läge att utvärdera om det man gör är så bra som man tror/sägs vara. Jag har själv använt juicefasta men det gjorde jag inte mer än några dagar i sträck så kan absolut inte jämföra det Juiceman gör men då var det grönsaker som var basen i juicen och smaksatte med lite frukt. Funkade bra för att "rensa" kroppen.

Jag har inte tittat närmare på just denna dieten men andra juicedieter som jag tittat på är inte svältdieter, dock pågår de inte i 60 dagar heller. Men jag håller med i det du skriver, man bör vara väldigt vaksam så att inte dieten gör mer skada än nytta. 

Sockerfasta hör givetvis inte hemma på en LCHF-blogg. Dessutom spammar han forumet med en massa länkar till sin egen blogg. Att ingen reagerar!

För mig är det helt ok att man delger sina resultat av icke LCHF karaktär här (av flera anledningar)

Dock är inte inte ok att man spammar med länkar, jag har inte tid att hoppa runt till en massa olika sidor. 

Håller inte med TcH, för mig så är ingen av länkarna i denna tråden spam utan länkar till mer info. Du TcH avgör själv om du trycker eller inte (hoppas jag ;) ) jag är ett stort fan av länkar till mer kunskap och det är bra att folk här på forumet har in länkar i sina inlägg! Så fortsätt med det alla!

Dras man med symptom som panikångest, yrsel osv så kan det vara läge att utvärdera om det man gör är så bra som man tror/sägs vara. Jag har själv använt juicefasta men det gjorde jag inte mer än några dagar i sträck så kan absolut inte jämföra det Juiceman gör men då var det grönsaker som var basen i juicen och smaksatte med lite frukt. Funkade bra för att "rensa" kroppen.

Jag har inte tittat närmare på just denna dieten men andra juicedieter som jag tittat på är inte svältdieter, dock pågår de inte i 60 dagar heller. Men jag håller med i det du skriver, man bör vara väldigt vaksam så att inte dieten gör mer skada än nytta. 

Vill man ha i sig vitaminer borde väl gröna smoothies vara bättre? Sen kan man ju lägga till lite äggmjölk så att man inte är utan protein så lång tid. 

Vill man ha i sig vitaminer borde väl gröna smoothies vara bättre? Sen kan man ju lägga till lite äggmjölk så att man inte är utan protein så lång tid. 

Om det är bättre vet jag inte men det är definitivt ett alternativ och smoothies mättar bättre. Fördelen med juice är att den inte behöver smältas utan kan tas upp direkt, i smoothies är där mer substans (plus alla fibrer som inte följer med i juice) som behöver smältas innan det tas upp. Men jag tycker både smoothies och juice är riktigt bra för att få i sig rikliga mängder vitaminer och mineraler från frukt och grönt. Sen kan man ju också tillsätta t.ex kokosolja, mandelmjölk, äggmjölk (visste inte att det fanns :))  eller vad man nu vill för att göra det som en mer fullständig måltid. Jag tar nästan alltid några matskedar kokosolja eller annan olja t.ex valnötsolja i min juice.

Jag är ledsen om min dagbok stör mer än hjälper här på forumet. Som jag skrev i mitt första inlägg så gjorde jag det av själviska skäl då jag finner det enklare för mig att hålla motivationen uppe hos mig på min resa. Vill Ni att jag slutar så gör jag det. Det var absolut inte meningen att skapa en massa negativ energi...

Jag är ledsen om min dagbok stör mer än hjälper här på forumet. Som jag skrev i mitt första inlägg så gjorde jag det av själviska skäl då jag finner det enklare för mig att hålla motivationen uppe hos mig på min resa. Vill Ni att jag slutar så gör jag det. Det var absolut inte meningen att skapa en massa negativ energi...

Jag tycker du ska fortsätta köra på om du vill och känner att det ger dig något! Sen att det uppstår diskussion tycker jag bara är bra men personligen tycker jag inte att du bidrar med någon negativ energi, snarare om insikt i ett område som för många är outforskat. Fortsatt lycka till! :)

• Like 1

Jag tycker nog du kan fortsätta skriva också. Jag är som jag skrivit tidigare lite orolig för att detta inte är så bra för kroppen, men du testar såklart det du vill. Jag kan ha fel.
Att du går ner i vikt är ju bra, men allt handlar ju inte om vikten. För mig är LCHF kosten en långsiktig investering i min framtida hälsa. Att jag sen gått ner 22 kg hittills är ju såklart trevligt. Men hade jag haft problem med att gå ner, hade jag nog personligen testat andra vägar än den du gör. Men jag hoppas såklart det går bra för dig :-)

Jag tycker bara det är intressant. Om du bara druckit juice på frukt och grönt så lång tid så borde ju alla essentiella aminosyror finnas med. Det är en fundering som jag gärna vill ha reflexioner på.

Dag 17 - 121,5 (ner 8,6 kg totalt)

Har varit väldigt upptagen de senaste dagarna och har inte hunnit göra några inlägg. Men jag mår bra och har inga problem alls att köra på nu. Utrensningen och ketonerna gör sitt jobb och jag mår bättre än på mycket länge...  ;)

Tack för allt stöd! Det värmer. Jag kör på så länge jag orkar och uppdaterar här med jämna mellanrum.

Juiceman

*Juicefasta med inspiration från filmen Fat, sick and nearly dead