Jump to content

Nystart med Juicefasta - En dagbok

Juiceman
 Share

Recommended Posts

Jag tycker bara det är intressant. Om du bara druckit juice på frukt och grönt så lång tid så borde ju alla essentiella aminosyror finnas med. Det är en fundering som jag gärna vill ha reflexioner på.

Hej Veteran,

Tyvärr är jag ingen expert på området så jag har faktsikt ingen aning...  ;)  Det enda jag vet hittils är att jag mår bättre än på många många år...  ;) Det ger i varje fall mig en signal om att min kropp mår bra för tillfället och att det jag gör nu inte kan vara sämre än det jag gjorde innan.

Jag tycker nog du kan fortsätta skriva också. Jag är som jag skrivit tidigare lite orolig för att detta inte är så bra för kroppen, men du testar såklart det du vill. Jag kan ha fel.

Att du går ner i vikt är ju bra, men allt handlar ju inte om vikten. För mig är LCHF kosten en långsiktig investering i min framtida hälsa. Att jag sen gått ner 22 kg hittills är ju såklart trevligt. Men hade jag haft problem med att gå ner, hade jag nog personligen testat andra vägar än den du gör. Men jag hoppas såklart det går bra för dig :-)

Hej Anders,

Jag har testat det mesta inom bantning och misslyckats i princip lika många gånger. Antingen har dieten inte fungerat på mig eller också har jag inte kunnat genomföra den pga olika anledningar. Det enda, mig veterligen, som jag inte testat fullt ut var just fastning. Och för mig funkar det perfekt. Fram tills idag i varje fall...  ;)

Kul att du lyckats gå ner så mycket. Jag vet hur svårt det är så ett stort grattis till dig!!!

Jag tycker du ska fortsätta köra på om du vill och känner att det ger dig något! Sen att det uppstår diskussion tycker jag bara är bra men personligen tycker jag inte att du bidrar med någon negativ energi, snarare om insikt i ett område som för många är outforskat. Fortsatt lycka till! :)

Tack Johan!  

Ja, man är lite kontroverisell när man håller på med fastning. Ganska lätt att bli idiotförklarad...   ;)  Det är definitivt ett område som fler bör utforska tycker jag. Kul att 5:2 dieten börjar bli populär. Det är ju en del fasta där också.

Tack Johan!  

Ja, man är lite kontroverisell när man håller på med fastning. Ganska lätt att bli idiotförklarad...   ;)  Det är definitivt ett område som fler bör utforska tycker jag. Kul att 5:2 dieten börjar bli populär. Det är ju en del fasta där också.

Hur ofta dricker du juice på dagen? Är du hungrig?

Att fasta är som att utesluta allt som kan göra saker sämre. När det tog slut med mig och min sambo förra året så (ofrivilligt) blev det en variant av fastandet. Det sjuka i hela situationen är att jag mådde bättre. Jag slapp min värk och slapp tröttheten. Det blev av en total slump att jag köpte Andreas bok och hamnade här.

• Like 1

Hur ofta dricker du juice på dagen? Är du hungrig?

Hungerkänslorna är helt borta faktiskt. Underligt men sant. Har inte varit hungrig på 2 veckor. Jag dricker en morgonjuice och sedan en vid lunch ungefär. Försöker småsmutta lite juice då och då under resten av dagen för att inte bli för yr i huvudet. Tror att blodsockret faller annars men är inte säker. Behöver dock någonting med jämna mellanrum för att inte bli för "yr". Dricker jag inte på länge så känns det som om hjärnan saktar ner och går i slowmotion. Man kan bli riktigt trög i huvudet. Lite halvjobbigt då jag behöver mitt huvud i mitt jobb... Men lösningen är att ha en stor mugg med färskpressad juice som jag gjort på morgonen hela tiden tillgänglig att smutta från. Men kroppen är tydligen så konstruerad att vi slipper hunger om vi inte får mat. ;)

Att fasta är som att utesluta allt som kan göra saker sämre. När det tog slut med mig och min sambo förra året så (ofrivilligt) blev det en variant av fastandet. Det sjuka i hela situationen är att jag mådde bättre. Jag slapp min värk och slapp tröttheten. Det blev av en total slump att jag köpte Andreas bok och hamnade här.

Jag är glad att du lyckades ta dig ur din dip på ett så bra sätt. En separation kan vara riktigt jobbig...

Tror att blodsockret faller annars men är inte säker. 

Klart att ditt blodsocker faller. Juice är socker och du är sockerdriven alla gånger just nu. Vi som inte tillför socker i kroppen, slipper älendet. Utan socker inga blodsockerfall och skarp hjärna 25 timmar  om dygnet.

Kollar du bara med vågen eller har du kollat med måttband också? Det är ju intressant om du förlorar enbart fett eller om det ryker en del muskelmassa också. Det senare är ju mindre bra.

Jag jämför både vikt och med måttband. ENligt Joe Cross i filmen Fat, sick and nearly dead så ryker en del muskler också när man gör så här. Det är naturligtvis inte så kul men så länge fettet försinner som det gör så tar jag den "förlusten"... 

Jag jämför både vikt och med måttband. ENligt Joe Cross i filmen Fat, sick and nearly dead så ryker en del muskler också när man gör så här. Det är naturligtvis inte så kul men så länge fettet försinner som det gör så tar jag den "förlusten"... 

Det svåra blir nog att inte gå upp igen. Har du någon strategi?

Hur gör du med fysisk aktivitet nu under tiden du juicefastar?

Hur länge planerar du att juicefasta?

• 1 year later...