Jump to content

Oil pulling - nån som testat?

Jerker

Recommended Posts

I boken "Stoppa Alzheimer nu!" (återigen denna källa till visdom!) hittade jag ett begrepp som kallas "iol pulling". Det kommer ifrån en metod som kallas "oil gargling" som härrör från ayurvedisk medicin och är flera tusen år gammal.

"Metoden är enkel. Du tar en sked kokosolja i munnen och föser den runt i munnen (gurgla ej!) i c:a 15-20 minuter. Kokosoljan "arbetas" in i munhålan genom att du silar fram och tillbaka mellan tänderna. Medan du arbetar med oljan suger den upp bakterier, gifter, var och slem. Svälj den inte! När du är färdig spottar du ut den i en papperskorg.  Spotta inte ut den i slasken eller i toaletten eftersom oljan med tiden kan sätta igen rören. Efter att ha spottat ut oljan sköljer du munnen med vatten. Även om 20 minuter låter länge kan du göra andra saker under tiden."

Detta skall helst göras på morgonen innan frukost, 1-3 ggr/dag innan måltid.

Det finns en studie där deltagarna sköljde i 8-10 minuter dagligen i 45 dagar. Effekter:

• Inga skadliga.
  • Minskad förekomst av plack: 18-30%
  • Minskad förekomst av tandköttsinflammation: 52-60%

Jämförelse med annan  tandvård:

• Tandborstning, minskning: Plack 11-27%, tandköttsinflammation 8-23%
  • Munvatten, minskning: Plack 20-26%, tandköttsinflammation 13%

Nån som testat?

Jag har gjort och gör det lite då och då. Har tidigare haft problem med blödande tandkött och tandsten och min tandläkare har varit på mig att använda tandtråd men det gör jag sällan. Sen jag började använda oil pulling med jämna mellanrum så har tandköttet blivit mycket bättre, det är nu rosa och fint, har även mindre tandsten. Jag brukar dock inte köra 20 minuter, kanske mellan 5-10, blir lite trött i kinderna efter en stund med att köra runt oljan.

Men kan definitivt rekommendera det :)

• Like 1

Jag har inte provat men vitsen med oil pulling påstås vara att inflammation i tandköttet reduceras kraftigt. Spridningen av bakterier via blodomloppet ska då reduceras rejält så att immunsystemet får en lättare uppgift att ta hand om dem.

Vi som äter strikt LCHF får i alla fall betydligt mindre av alla sorts bakterier i munnen. De har ju inget socker att leva på :-)

• Like 3

Kör både oil pulling med kokosolja 15-20 min varje morgon och även "sliper av" mellan tänderna med tandtråd, min holistiska tandhygenist visade hur man för tandtråden ner mot taandköttet och sen runt tänderna, sedan dra tråden längs varje tand. http://lowcarbhealthyfat.com/2013/06/19/dentaloral-health-why-lchf-and-coconut-oil-is-a-way-forward/

• Like 1

Då ser vi fram emot att få höra om motivet till att sköljningen ska ske före måltiderna! ^_^

Idag har jag gjort min första oljesköljning! Jag gjorde den under tiden som jag tillagade frukosten vilket tar 15-20 minuter, så det passar perfekt!

En kvalificerad gissning - för att få bort alla bakterier och den biofilm de bildar på tänderna under natten, man ska ju inte heller svälja ner oljan efter oil pulling för att undvika att föra ner baketerier. I boken rekommenderas även att göra om proceduren under dagen.

• Like 1

I boken "Stoppa Alzheimer nu!" (återigen denna källa till visdom!) hittade jag ett begrepp som kallas "iol pulling". Det kommer ifrån en metod som kallas "oil gargling" som härrör från ayurvedisk medicin och är flera tusen år gammal.

"Metoden är enkel. Du tar en sked kokosolja i munnen och föser den runt i munnen (gurgla ej!) i c:a 15-20 minuter. Kokosoljan "arbetas" in i munhålan genom att du silar fram och tillbaka mellan tänderna. Medan du arbetar med oljan suger den upp bakterier, gifter, var och slem. Svälj den inte! När du är färdig spottar du ut den i en papperskorg.  Spotta inte ut den i slasken eller i toaletten eftersom oljan med tiden kan sätta igen rören. Efter att ha spottat ut oljan sköljer du munnen med vatten. Även om 20 minuter låter länge kan du göra andra saker under tiden."

Detta skall helst göras på morgonen innan frukost, 1-3 ggr/dag innan måltid.

Det finns en studie där deltagarna sköljde i 8-10 minuter dagligen i 45 dagar. Effekter:

• Inga skadliga.
  • Minskad förekomst av plack: 18-30%
  • Minskad förekomst av tandköttsinflammation: 52-60%

Jämförelse med annan  tandvård:

• Tandborstning, minskning: Plack 11-27%, tandköttsinflammation 8-23%
  • Munvatten, minskning: Plack 20-26%, tandköttsinflammation 13%

Nån som testat?

Jo en gång testade jag, men jag fick nästan träningsvärk i munnen :) Jag har inte orkat fortsätta, måste jag erkänna. Dessutom orkade jag bara några minuter.

Jag har provat, men det är ju fullkomligt vidrigt att halka omkring olja i munnen :wacko: . Man kanske vänjer sig...

Jag har också provat och tyckt att det är en konstig känsla, men då provade jag med en rafinerad kokosolja. Inte en sån här extra virgin coconut oil som ska vara mer naturlig. Bruce Fife förklarade det i en video. Ska nog börja nu igen fast med en bättre kokosolja.

Jag upplevde det inte som obehagligt på något sätt, inte heller att det var jobbigt. Visst upptäckte jag att då och då, när jag gjorde nåt som krävde extra uppmärksamhet av mig, stannade munnen på mig, men det var bara tillfälligt!

Men jag kanske är bättre tränad i käkmuskulaturen? (Det är väl ingen som tycker att jag pratar för mycket?...  :rolleyes:  )

• Like 3

• 2 weeks later...

Har i alla fall testat nu med en sån där virgin coconut oil och nu ser man ju fram emot att göra sin oil pulling, till skillnad från förut med den raffinerade kokosoljan.

Håller på och läser boken, men har inga svar ännu på varför man ska göra sin oil pulling innan man har ätit. Har bara läst typ 35% av boken. Mycket snack om sjukdomar än så länge.

Håller på och läser boken, men har inga svar ännu på varför man ska göra sin oil pulling innan man har ätit. Har bara läst typ 35% av boken. Mycket snack om sjukdomar än så länge.

Jag kan föreställa mig följande resonemang:

När man äter så måste ju det man har i munnen och som sitter mellan tänder, i tandköttsfickor etc. (dvs. bakterier och annat) följa med ner i magen. Om man sköljer innan måltiden så får man bort det mesta och nyttan är därmed störst.

• Like 3

När man äter så måste ju det man har i munnen och som sitter mellan tänder, i tandköttsfickor etc. (dvs. bakterier och annat) följa med ner i magen. Om man sköljer innan måltiden så får man bort det mesta och nyttan är därmed störst.

Har nu kommit till kapitel 7 i boken och under kapitel 6, kanske t.o.m kapitel 5 så gick dem igenom tydligt varför man ska göra sin oil pulling innan måltid. Då får jag ändra lite på min oilpulling. Brukar köra 10 min efter frukost och sen 20 min innan jag går och lägger mig.

Ska försöka ge ett mer utförligt svar på varför man gör oil pulling innan istället för efter, inom kort.

Du är i alla fall inne på rätt spår.

Japp det är helt rätt, Det som tas upp i boken är precis det där, men jag vill tillägga en sak. Det är att antingen gör man sin oil pulling precis innan man äter eller när man står på en tom mage. Bakterierna i munnen är som mest vid dem perioderna. Oil pullingen kommer då att lösa upp bakterierna, så att bakterierna flyter omkring i munnen med oljan som då inte ska sväljas. Antar att det har med biologi att göra. Lika löser lika regeln. Det hela tas upp i kapitel 6 i boken Oil Pulling Therapy från Bruce Fife.

Sen finns det ju fler saker att gå in på angående oil pulling, men för att svara på din fråga så är det ovanstående som gäller.

Nu blir det dock att ändra på mitt Oil Pulling upplägg. På morgonen kommer jag ta 15 min innan frukost och då kan jag göra i ordning allt medans. Sen kör jag omgång två på kvällen när jag ska lägga mig och är på tom mage. Då kör jag i 20 min. På helgerna när man inte jobbar så kan man även lägga in en tredje omgång innan lunch. Det borde vara ett bra upplägg.

Om ni har några synpunkter och idéer får ni väldigt gärna dela med er utav dem.

Trevlig tisdag på er!

• Like 1

Oljan känns konstig i början men man vänjer sig. Likaså vid tiden. Använd sesamolja ifall kokosoljan känns kväljande.

Tänderna blir blanka och lena, slemhinnorna blir rosa, tungbeläggning försvinner. Det är vad jag upplevt på tre månaders oil pulling. Jag ser fram emot nästa besök hos tandhygienisten för att få veta hur det står till med tandstenen. Jag har tandställning och kan inte riktigt avgöra själv hur det ser ut på baksidan.

Sen kör jag omgång två på kvällen när jag ska lägga mig och är på tom mage. Då kör jag i 20 min. 

Jag vill bara nämna att de gånger jag gjort oil pulling på kvällen (3 ggr) har jag blivit konstigt vaken under natten. Jag har sovit, men väldigt ytligt. Kan vara en tillfällighet men jag nämner det ändå.

• Like 1

• 4 weeks later...

Jag har nu kört oilpulling i tre veckor, och det känns bra på något konstigt sätt, det är nästan så att jag längtar till det på morgonen.

Men, det lustiga är att hälsoproblem som jag har haft tidigare och även dras lite med från och till blev värre den första veckan.

Lite ledvärk, hjärtklappning och allmän sjukdomskänsla, nu vet jag inte om det med säkerhet berodde på oilpullingen, men mysko var det :)

Oljan känns konstig i början men man vänjer sig. Likaså vid tiden. Använd sesamolja ifall kokosoljan känns kväljande.

Tänderna blir blanka och lena, slemhinnorna blir rosa, tungbeläggning försvinner. Det är vad jag upplevt på tre månaders oil pulling. Jag ser fram emot nästa besök hos tandhygienisten för att få veta hur det står till med tandstenen. Jag har tandställning och kan inte riktigt avgöra själv hur det ser ut på baksidan.

Jag körde ett tag, men kom av mig. Gillade dock känslan. Men jag tycker det känns lite onödigt att använda kokosolja? Hur viktigt är det vilken olja man använder?

Just kokosolja har anti-mikrobiell effekt dvs mot virus, bakterier och svamp. Hur det är med andra olja vet jag inte men tvivlar att de har lika bra effekt på detta område. I viket fall som helst är det viktigt att inte svälja ner oljan efter genomförd oil pulling.