Popular Post MacSune Posted July 29, 2013 Popular Post Share Posted July 29, 2013 Hej, Har jag "sett ljuset" eller bara läst en bok? Det senaste faktiskt. Jag har blivit penetrerad med "fantastiska" LCHF historier under flera år och alltid viftat bort detta som "det kan inte vara nyttigt" osv. Men det lustiga är ju att jag själv "svullnat" med åren fast jag tyckt jag ätit "nyttigt" och bara kört med diverse light-produkter och fettsnåla alternativ. Lite om mig: Jag är man (46 år) har varit överviktig i princip hela mitt vuxna liv och även som liten.. Jag hade en kort period som "nästan" normalviktigt efter en resa med viktväktarna kring 1995-1998. jag var väl ca 3-5 kg från högsta vikten i mitt BMP, dvs "nästan" normalviktig.. Men sedan dess har jag långsamt kilat stadigt uppåt och toppade nu på 123 kg (på 177cm kropp) innan jag läste Katrin Zytomierskas bok "Dags att bli smal! LCHF på mitt sätt". Jag har alltid varit negativt inställd mot henne som person då jag inte gillar hennes "gåpåiga" sätt, men jag bestämde mig för att ändå läsa hennes bok. Det var min fru som lagt fram den och sa några gånger under en veckas tid, kolla i den allafall.. läs lite.. osv. Och jag läste, vilket jag är SÅ GLAD för just nu. KZ:s "hårda" men ärliga "gåpå-språk" tilltalade mig och fick mig att vakna. Hon har ju så extremt RÄTT! Efter att ha läst bokens inledande del, och googlat massor, läst storys, läst på om LCHF har jag fattat. Det GÅR att äta gott, utan minsta känsla av att sakna något uppkommer. I dagsläget har ju bara resan börjat, men jag var lite nervöst pirrig i morse då "beviset" skulle lyftas fram då andra vägnigen skulle ske efter starten för en vecka sedan.. KABOOM - 3kg och jag har ätit massor med god mat av det jag gillar, men strikt följt vad som skall ätas och inte ätas. Som en sidoeffekt dessutom upplever jag inte det minsta känsla av huvudvärk eller andra negativa reaktioner som jag alltid upplevt med andra sk dieter. Dessutom känner jag mig inte så extremt seg i skallen på morgonen, utan snarare pigg och "på" liksom. Visst, jag försöker finna orsaker som "det är säkert för att det är sommar och lite halvsemester" eller "jag har nog bara sovit extra gott" osv.. Men sanningen är nog att något rätat till sig i kroppen. Det KÄNNS så rätt och jag mår toppen! Vilken jäkla "hållkäften-start" ! Nu skall jag gasa vidare! MacSune 24 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Hon den där Katrin är en blandad påse. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Vilken härlig start Det är dock mest vatten första dygnet men sen åker fettlagren om än i något långsammare takt Glöm inte att dricka ordentligt och även att få i dig lite salter 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Vilken härlig start Det är dock mest vatten första dygnet men sen åker fettlagren om än i något långsammare takt Glöm inte att dricka ordentligt och även att få i dig lite salter Vilken härlig start Det är dock mest vatten första dygnet men sen åker fettlagren om än i något långsammare takt Glöm inte att dricka ordentligt och även att få i dig lite salter Tnx dufva, Jag pimplar vatten för jag gillar det, plus salt i lagom doser. Vet att det är en hel del vätska inledningsvisjag tappar, jag kommer vara jättenöjd om jag tappar 0,5-1 kg/v. Har ett långsiktigt totalmål, men framför allt MÅ BRA under resan på resten av mitt liv. Mitt största problem som överviktig har varit att jag inte mått speciellt dåligt av det. Givetvis inget roligt att inte kunna ha exakt dom kläder man vill plus att alltid "gömma" sig i vassen på sommaren eller överlag om överkroppshud skulle visas offentligt. Men generellt har jag inte mått speciellt dåligt. mvh MacSune 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 "Gömma sig i vassen" Fantastisk start! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Håll käft och ät fett! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjukgymnastmaria Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Härligt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Välkommen till LCHF! Ska bli spännande att följa dina framgångar - för de kommer helt säkert 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Poängen med LCHF är att det är ingen diet. Därför lyckas man... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Precis "Limp". Därför känns det lite som man "sett ljuset" typ, är detta sant?! Mår kalasbra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Välkommen till LCHF! Ska bli spännande att följa dina framgångar - för de kommer helt säkert Tack Kjell !! Känns kalasbra, och KUL är det med.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Ja jisses vilken KUL resa detta är.. Skjortor som satt tight för 3 veckor sedan funkar att ha! Kommer på måndag tappat mer så jag är på 116 nånting.. wow jag som började på 122 för 3 veckor sedan! MacSune 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Härligt! Min kille gör samma resa som du och tycker för första gången det är roligt med kläder. Arbetskamrater kommenterar hur smal han har blivit och hur snygg han är i jeans, själv skiner han som en sol och svarar när folk frågar vad han äter "riktig mat med grönsaker".. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted August 12, 2013 Author Share Posted August 12, 2013 Så ja! 3 första veckorna avklarade och det som många beskriver som en "platå-vecka". Dvs den 3e, men jag är extreeeemt nöjd! Jag och min fru kör strikt LCHF dvs under 20 gram kolhydrater/dag. Jag kanske trodde minskningen skulle vara större per vecka nu i början. Men 1kg till sedan sist, dvs nu 116.8 men på bara 3 veckor alltså 5,2 kg ner. Därtill skall läggas att det inte har handlat om någon form av träning alls. Men däremot "vardagsmotion" med 1 timmes-promenader med hunden, dock i makligt tempo. Gällande maten har det varit fantastiskt roligt! Min största oro har varit dom nätter då jag jobbat (ca 1-2 i veckan). Det har varit den värsta "boven i dramat" som bidragit till min övervikt. Nätterna då man kommit hem och lastat i sig 2, 3 ibland 4 portioner Cornflakes och mjölk.. Hur skulle det gå? Jo jättebra! Jag har avverkat 4 nattpass under dessa 3 första veckor. Då i bilen på väg hem under natten har jag dragit 1-2 ölkorvar och sedan väl hemma kanske ett ägg eller en liten bakad LCHF bulle med koffeinfritt thé. Att man är i "ketos" råder det ingen tvekan om.. Hunden vill "baaara" pussas, antagligen för den "fantastiska" andedräkten.. Sådana är dom ju, ju värre stank ju mer gillar dom det.. Tur att det finns SB12 och liknande när man skall träffa folk. Jag gjorde en miss när vi startade. Jag glömde mäta mig och har ej gjort det ännu. Men jag har fått kvitto på att 5,2 kg är borta. Skärpen med 1-2 hål längre in redan, ringen på fingret, inte lika tight, pluffsigheten i facet redan borta (så har det alltid varit för mig, jag blir snabbt "smal" i nyllet.. (är väl så tjockskallig att det syns där först).. Sedan märks det i rörlighet. Det känns som lederna är smorda på något sätt. Har redan kunna plocka fram några skjortor jag inte kunde ha innan sommaren. Hade skjort test i lördags kväll och kunde ta en helt ny som jag sydde upp på senaste thailandsresan. Det var en KUL belöning. Nä nu ska jag pimpla GOTT moccamaster-bryggkaffe!! Skål och god morgon!! MacSune 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hundrafemtiotre Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Så ja! 3 första veckorna avklarade och det som många beskriver som en "platå-vecka". Dvs den 3e, men jag är extreeeemt nöjd! Jag och min fru kör strikt LCHF dvs under 20 gram kolhydrater/dag. Jag kanske trodde minskningen skulle vara större per vecka nu i början. Men 1kg till sedan sist, dvs nu 116.8 men på bara 3 veckor alltså 5,2 kg ner. Därtill skall läggas att det inte har handlat om någon form av träning alls. Men däremot "vardagsmotion" med 1 timmes-promenader med hunden, dock i makligt tempo. MacSune GRATTIS! Visst är det häftigt att "plötsligt" skåda ljuset! Håller tummarna för fortsatt framgång - ät fett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 "Gömma sig i vassen" Fantastisk start! Det är garanterat många killar på mitt vanliga gym som har fått stå och flexa i vassen i sommar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted August 21, 2013 Author Share Posted August 21, 2013 Tjohej vad det går.. Först "sk bakslaget" kom denna vecka, men det ÄR inget bakslag, utan bara helt naturligt att "stanna av" i viktminskning. Ja, jag vet.. tålamod. "jungfrudgarna" är över då man "rasade" i vikt första veckorna. Kommer nog in i en mer normal fas nu. Har ätit strikt LCHF sedan den 21 juli och så här har det sett ut.. ser man det över "veckocykler" har jag trots senaste vägningens uppgång tappat 0,1.Men lite konfunderad blev man ju.. MacSune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Det är vanligt att man får ljustera kosten lite under resans gång, tex bli lite striktare med mejerier, kolla att man inte äter för mycket protein osv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Tänk på att när du blir lättare så minskar ditt energibehov. Inte för att jag förespråkar kaloriräkning men man kan prova att äta lite mindre. Det "lustiga" är att det går bra att minska då man inte blir hungrig på samma sätt som då man vandrade i mörker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted August 26, 2013 Author Share Posted August 26, 2013 26 augusti idag.. 36 dagar sedan min LCHF-start.. Klart man bländades av första veckornas kalasras. Snabbt -6,2 kg mellan 21 juli - 15 aug, men sen..Utan att jag riktigt förstått vad som hände..för jag har inte ändra något eller haft nåt "ras" eller konstigt sötsug, verkligen varit konsekvent. 19 aug +0.9 kg22 aug +1.3 kg Men sen i morse.. 26 aug -1.9 kg (obs utan toabesök) sorry men det var det första min fru undrade.. Om så skulle varit fallet hade det då snarare handlat om 200-400gr har jag hört.. Nåja.. En lustig utveckligt, men skönt så klart att se minus på vågen igen.. Kram Världen! MacSune 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Väger man sig dagligen så får man stå ut med att vågen kan tjura lite av o till, men kurvan pekar neråt i alla fall över tid. Bravo! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Så där ja, vecka 6 avklarad sedan starten 21 juli. -0.7 senaste veckan. Jag snittar -1,1 kg/veckan genom att ÄTA MIG MÄTT och träna sparsamt ( = inget, så när som promenader med vår energiska 6 åring, vår Jack Russel kille) Hur känns det då? Fantastiskt så klart! Vad jag märkt är att jag måste försöka anpassa proteinmängden till mättnadskänslan. Jag äter lite för mycket protein för att det skall rymmas inom "strikt LCHF". Men jag jobbar på det. För när allt kommer omkring handlar detta om långsiktigt tänkande, och eftersom tappet är -1,1kg/v ska jag så klart inte konstla till något som gör att det känns krystat. Trivsel och välbefinnande får gå först. Om man nu i början av sin livslånga "LCHF-karriär" vill ha ett bra hjälpverktyg kan jag rekommendera "kostbevakningen.se" som hjälp. Endast för att lära sig mängder och innehåll om man nu vill köra "strikt LCHF". Jag gör en snabb dags-check för att se så jag håller mig under 20gr kolisar (vilket jag gör med råge) men jag ser att jag käkar lite för mycket protein. Som exempel i fredags kväll då jag för en gångs skull EJ var bokad på jobb, köpte jag hem kalasfin närprocucerad entrecote från "Faringe" för flera hundra kr. Vi kom fram till att jag åt ca 400-500 gram själv! )) plus god "bea" med broccoli. (kan rekommendera Lallesteds chillibea till broccoli, grymt gott men då ska broccolin vara krispig och lätt saltad). Sedan försöker jag minimera mejeriprodukter, men för den skull inte avstå. Kör en skvätt grädde i kaffet istället för mjölk. Men kontentan efter dom 6 först veckorna, är att det är fantastiskt att må bra, vara mätt och inte känna sug efter "skit" och samtidigt tappa vikt !! Kram världen!! MacSune 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Kött innehåller 15-20 % protein så 400-500 gram låter inte så mycket. Jag äter ungefär det varje gång vi grillar och det känns lagomt för mig (väger 73 kg). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Jag gjorde precis samma sak som du, läste Katrins bok och säga vad man vill om henne, men hennes attityd i den boken passade mig. Det var den som fick mig att hoppa på LCHF, och det har jag aldrig ångrat en enda sekund! Lycka till nu och kom ihåg att detta är en kosthållning för dig livet ut. Ingen quick fix. Så ät och njust resten av livet ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Jaha, ny vecka och ny vägning..och jag nollade. Ingen katastrof så klart, men efter att verkligen rannsakat och koll på vad som äts så kan jag inte låta bli och känna lite besvikelse.. Mitt främsta syfte med att lägga om livet till LCHF var att äntligen efter 35 år som överviktig komma ner till min medicinskt lämpliga vikt, dvs den vikt som ej är skadlig. I mitt fall 85 kg som jag har som första målvikt. (177cm) Som en bonus mår jag och min fru otroligt bra efter våra första 7 veckor. Så att äta sig mätt varje dag av livets goda, och ej gå ner kan jag inte se som ett misslyckande. Så det handlar inte om en "tappad sug" här, men dock en "viss" frustration.. Nåja, jag vet att alla ni fantastiska tjejer/killar/gummor/gubbar som har gjort denna resa säger i kör "TÅLAMOD".. ja jag är med på det. MEN.. att efter 7 veckor redan haft 1 platå med 2kg uppgång och en stiltjevecka gör mig aningen konfunderad.. Jag hade förstått det om jag rasat massor i vikt och det blir tvärnit, men så här tidigt..(nu hör jag talkören igen..(TÅÅÅÅLAMOD) ja jag vet.. Jag har beställt Skaldemans "Varför går jag inte ner i vikt" samt läst en del på nätet av Skaldeman. Jag hoppas och tror att jag skall hitta "nyckeln" där och justera så att det blir lite fart. Kram Världen! MacSune 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Jag tror det är en väldigt personlig sak vad som funkar. Det handlar ju i grund och botten att man hittar ett sätt att äta som gör att man ligger på kaloriunderskott men att man ändå kan få känna sig mätt. Det är det enda som funkar i längden såvida man inte är beredd att plåga sig livet ut. För att fortsatt kunna ligga på kaloriunderskott så gäller det dels att kroppen inte ställer ner förbränningen, som den gör förr eller senare om man ligger på konstant underskott, och dels gäller det att äta mindre än förbränningen och forfarande inte vara hungrig. Det här är ju en väldigt känslig balansgång, äter jag väldigt lite så går jag ner snabbt, men kroppen kommer snabbare att ställa ner förbränningen. Det finns även risk att man långsiktigt ställer ner förbränningen genom att tappa muskelmassa också. Det tar lång tid att få tillbaks tappade muskler. Äter jag mer så ställer kroppen inte ner förbränningen, men då går jag ju inte ner heller. Alltså krävs TÅLAMOD, och som tröst kan man ju se det som att det långsiktigt är bättre om man går ner långsamt. Jag tror att tipsen om att sluta med mejerier, att vara väldigt strikt med kh, är ett sätt att förbättra hungerkänslorna. Dock tror jag inte det gör något för förbränningen. Förbränningen kan man hålla igång genom tung styrketräning och/eller se till att man regelbundet får i sig tillräckligt med näring för att kroppen inte ska ställa om sig. Det senare är ganska lätt att göra om man kör periodisk eller intermittent fasta. Själv kör jag 16/8 vilket funkar väldigt bra för mig. Jag skippar frukost och äter mig mätt lunch och middag. Man kan vara lite småhungrig på förmiddagen men det är mer en känsla av att magen är tom än någonting annat. Med LCHF är det ingen känsla av lågt blodsocker eller annan hormonell hunger. Med 16/8 ligger man ju på kaloriunderskott och överskott varje dag, fast olika perioder på dygnet. Ingen risk att kroppen ställer ner metabolismen således. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Mats M, tack för klokt svar. 16/8 har jag sneglat på. Dock är man ju rädd för att börja "lalla" igen med massa "konstigheter". För det är just "konstigheter" som byggt denna 122kg (nu 115,6) koloss. Men så som du beskriver det känns det rimligt. Ha det gott!! MacSune i morgondimman (i Sthlm allafall) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats M Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Förstår, men att det är "konstigt" att inte äta frukost kan ju ses med evolutionsögon också. På den tiden när man var tvungen att jaga eller samla innan man kunde äta så kanske det var konstigt att äta frukost :-) Jag har i många år tryckt i mig frukost för att det är "viktigaste målet på dagen". Men när jag började läsa att det faktiskt är bra att skippa frukost så passade det mig perfekt, jag var ju ändå inte sugen. Är man en person som känner starkt för frukost så kanske det kan vara jobbigt. Liksom LCHF tror jag dock att man ska ge det 3-4 veckor innan man utvärderar det, annars hinner kroppen och hjärnan inte ställa in sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Grattis till framgångarna! Som tidigare sagts är vi alla olika och måste hitta vad som är rätt för oss själva. Jag har sedan starten i mitten av januari blivit 25 cm smalare runt midjan och mår helt fantastiskt! Tror att det är nästan lika många kilon, men har ingen våg och är lycklig ändå ;0) Börjar dagen med en rask promenad på 30 minuter och äter sedan rejäl frukost. Middag vid 15-tiden och sedan inget mer - är mätt och nöjd tills nästa morgon Jojobantandets tid är över - jag äter mig mätt på god och riktig mat, när jag är hungrig - leve det nya, friska livet! Ha det gott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Mats M, tack för klokt svar. 16/8 har jag sneglat på. Dock är man ju rädd för att börja "lalla" igen med massa "konstigheter". För det är just "konstigheter" som byggt denna 122kg (nu 115,6) koloss. Men så som du beskriver det känns det rimligt. Ha det gott!! MacSune i morgondimman (i Sthlm allafall) Jo visst var det dimma idag!! Ge kroppen lite tid att landa, tror jag. Jag VET att vi har så himla bråttom att få resultat och det är ju den hetsen som fått oss att hamna där vi är. Börja inte laborera förrän du har en trygg kropp som vet att den inte kommer att utstå svält igen. En trygg kropp reagerar på det du gör, men en kropp som inte vet när den får nästa mål gör allt den kan för att behålla vad den har. (liksom kropparna till rultiga kärringar, som kanske kan behöva energi till att passa de barnbarn vi hade ansvar för i en forntid) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Ny vecka och ny vägning. I måndags morse var det +0.2 kg mot föregående vecka. Jisses vad min kropp håller iiii sitt gamla fett trots "strikt LCHF" dvs under 20 k om dan, snarare runt 10. Men jag mår bra! Iförrgår var jag iväg till Köpenhamn med flyg, men flög hem på e.m igen. Jag var lite "nojjig" hur det skulle gå. Dvs att äta på resande fot. Mitt morgonflyg gick vid 8.30 så det blev en tidig start igår med uppgång 5.30 (bor ganska nära flyget). Jag hade gjort i ordning en rejäl tallrik bacon med äggröra kvällen innan som jag enkelt och snabbt värmde i micron i går morse. Den stod jag mig bra på. Jag gör sådana här resor med jämna mellanrum och brukar ha bekymmer med att hinna äta klokt. Sist jag reste var innan min LCHF resa hade börjat (21 juli). Då blev det i all hast en jätteladdning från Burger King. Men med dom slabbiga hamburgerklumparna brukar man bara stå sig 2 timmar innan suget kommer igen. Men nu på gårdagens resa kände jag ingen hunger överhuvudtaget då jag åt en sen lunch vid 14.30 på flygplatsen innan jag skulle ta flyget hem igen. Jag stod mig alltså på Bacon och äggröran i 8 1/2 timme! Och vilken lunch man fixade till mig sedan då på Kastrup! Jag letade upp en vanlig ala carte restaurang och hittade en klassisk kötträtt med "bea" och pommes. Jag bad dom ta en extra stor köttbit, dubbla mängden bea och skippa pommes. Plusade på med en hyfsat "clean" sallad. Jag fick exakt den lunch jag hade önskat. Visst, den kostade en del, men jag kände det var viktigt att det blev rätt. Jag var på "vippen" innan jag hittade ala carte restaurangen att ta 2-3 "röde pölse", men kände inte för nån snabblösning då jag hade tiden. Jag klurade också ett tag på att "vara duktig" och hoppa över lunchen helt eftersom jag ej var hungrig (just då efter 8,5 timmar utan mat) Men efter en "tuff" dag i Köpenhamn så blev det lunch allafall. Nu har vi skaffat oss Skaldemans första böcker och några av Anna Haléns. Helt klart är att vi antagligen äter LCHF för att ha en viktbalans eftersom varken jag eller min fru tappar vikt. Detta trots sk "strikt LCHF", vi måste i detalj se över hur vi äter för att få igång förbränningen också. Nåja, kram världen för idag!! MacSune 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted September 23, 2013 Author Share Posted September 23, 2013 Hej vad det går! I morse, ny vägning ny vecka! -0,7 och totalt -7kg sedan 21 juli genom att äta gott och aldrig vara hungrig! Grymt! MacSune 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 23, 2013 Share Posted September 23, 2013 Ett beprövat och bra knep är att slappna av och inte skruva för mycket på maten så länge det fungerar! Har man stått still i 2-3 månader kan man ta sig en funderare! Livremmen är det enda mått du behöver egentligen! Och som sagt vad.. vi går upp och ner något kilo från dag till dag av helt naturliga orsaker.. väg dig flera gånger om dagen i början så inser du det.. sen räcker det med livremmen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Hej hopp, här är jag igen! Förra veckan bara försvann i jobb och andra åttaganden. Men det var inget som påverkade min kost på något sätt. Tvärt om. Förra helgen tillbringat jag 2 dagar på ett mysigt SPA hotell med min fru och även min mor som var med, då jag kombinerade lite jobb och avkoppling. Vi åt extremt gott och drack toppenviner till middagarna. Jag gjorde det som gick för att följa min LCHF plan. Och det gick superbra. Fint kött och istället för potatistimbal, en rejäl laddning med äkta bea. Osv osv. Resultatet på viktfronten förra måndagen var iofs upp 1 kg, men det var inget jag "hetsade" upp mig för. Nu är jag på språng till ett jobb, men tog en vägning i flykten, -1,4 kg och det blev "all time low" (sedan 21 juli alltså). Nice att vara nere på 114,7 kg (122kg startade jag på). Kram världen, nu ska jag slänga i mig resten av mina älskde smörstekta baconbitar och lyxiga äggröra! MacSune 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Hej hopp, här är jag igen! Förra veckan bara försvann i jobb och andra åttaganden. Men det var inget som påverkade min kost på något sätt. Tvärt om. Förra helgen tillbringat jag 2 dagar på ett mysigt SPA hotell med min fru och även min mor som var med, då jag kombinerade lite jobb och avkoppling. Vi åt extremt gott och drack toppenviner till middagarna. Jag gjorde det som gick för att följa min LCHF plan. Och det gick superbra. Fint kött och istället för potatistimbal, en rejäl laddning med äkta bea. Osv osv. Resultatet på viktfronten förra måndagen var iofs upp 1 kg, men det var inget jag "hetsade" upp mig för. Nu är jag på språng till ett jobb, men tog en vägning i flykten, -1,4 kg och det blev "all time low" (sedan 21 juli alltså). Nice att vara nere på 114,7 kg (122kg startade jag på). Kram världen, nu ska jag slänga i mig resten av mina älskde smörstekta baconbitar och lyxiga äggröra! MacSune Hur går det för fru MacSune? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Kul!Ifall ingen har sagt det än, var noga med att mäta midjemåtten och andra mått på kroppen än att bara titta på vågen. Själv står jag still på strax över 100 sedan flera månader. Men midjan och kroppsmåtten går ner och jag känner mig märkbart starkare i musklerna utan att lyft speciellt mycket skrot alls (typ inget alls).Då ska man veta att de tidigare 11 åren har jag levt med utmattningssyndrom. Sedan innan mycket, knappt varit ute i solen alls och ätit asiatisk mat med mycket ris som jag trodde var nyttigt. Senaste två åren på LCHF med en stressproblematik i ryggen gör att min metabolism är sämre än friska. Men under dessa två år har jag även börjat vara mer ute i solen, äter 5000 enheter D-vitamin och 600 mg magnesiumtillskott om dagen.Vad som sker är alltså att kroppen börjat att kraftigt bygga upp skelettet och musklerna igen i min kropp. Jag går ner i fettvikt, samtidigt som jag ökar i skelett och muskelvikt. Och sådant tar lång tid. Men jag gick ner från nästan 120 till 103 första året utan vidare på LCHF I år är det första gången sedan 1998 som jag kommer i mina snowboardbyxor med hängslen igen! Inte för att jag åker snowboard längre, men de är perfekta utevinterbyxor att skotta snö och umgås med barnen i!Kämpa på! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 Se så ja.. Nu har det gått 18 dagar sedan jag skrev sist här. Har jag "tappat" det? Svaret är NEJ! Tvärt om! Det rullar på som sjuttsingen. Har iofs "bara tappat" 0,7 ytterligare sedan den 7 okt. MEN... att tappa (hur lite det än är) i kombo med att må bra, kan ju inte BLI bättre.. Min fru (Fru Mac Sune) har ju kämpat med att överhuvudtaget gå ner NÅNTING, vilket hon mellan den 21 juli då vi startade vårt relation med LCHF fram till den 14 okt inte gjort.. MEN nu kommer det otroligt roliga, Äntligen har det hänt grejer. Men efter flera veckors grubblande på hur vi skall få igång hennes förbränning så har vi sneglat på att kombinera LCHF med 5:2. Efter första veckan tappade hon 1,9 kg. Då ska vi komma ihåg att det handlar om strikt LCHF varje dag. Även dom 500kcal under fastedagarna var fördelade enl Skalemans ratio. Det gjorde mig så nyfiken så jag "hängde" på henne igår och körde på 600 kcal (mao en 6:1 vecka för mig). Och det gick verkligen hur bra som helst! Jag hoppas verkligen hon får ett bra resultat på måndag då vi väger oss igen. Vore så fantastiskt att se henne glad och uppåt, för vi har verkligen kämpat med att köra strikt LCHF. Dessutom mår vi så otroligt bra av det! Sammanlagt har bara jag tappat 8 kg hittills, men det är sköna kgs.. Fick på mig en assnygg svart långärmad skjorta i förgår som jag fick uppsydd för 2 år sedan i Thailand. GLAD MacSune! Jag skall försöka komma ihåg att skriva några rader på måndag om hur det gick. KRAM världen! MacSune Ps. Tycker denna artikel var så bra om LCHF. Ds http://www.expressen.se/halsa/lagkolhydratkost-fixar-ditt-viktras-snabbast/ 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Gud vad kul att det lossnade! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted October 28, 2013 Author Share Posted October 28, 2013 ..jag VET eller är ganska säker på att nästa veckas vägning har jag gått upp eller stagnerat, för att i morse.. Jisses vad oväntat, tappat 1,9 kg! Så jag närmar mig delmål 1, dvs 10 kg från startvikt. Vägde in mig på 112,5 i morse (startade på 122kg den 21 juli). Så som mitt föregående inlägg kan man kalla förra veckan för en 6:1 vecka då jag hakade på FruMacSunes LCHF/5:2 vecka på torsdagen. Jag har klurat på om jag gjort något annat förra veckan. Det som avvek från tidigare veckor var "fastedagen" så klart med exakt 600kcal och dom var enl Skaldemans ratio. Men sedan var jag ute och käkade en bit med bästa kompisen/kollegan efter en bra biokväll. Vi käkade en laddning rökta räkor med aioli, en rejäl köttbit, jag med bea, han med pommes. Jag drack även 2 alkoholfria Mariestads. Där vet jag att kolh stack iväg en hel del. Men som någon sagt, man måste ju leva. För FruMacSune gick det också bra. -0,8kg Känns otroligt kul att det rör på sig för henne. Det är hon värd min kära fru! Så ja! ..ny vecka nya bollar, Björn servar! MacSune 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted October 28, 2013 Author Share Posted October 28, 2013 En 5:2 dag / strikt LCHF. Så här har min dag sett ut idag. Baserat på ca 600 kcal (man) MacSune 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MacSune Posted November 4, 2013 Author Popular Post Share Posted November 4, 2013 Kaboom! Mål 1 uppnått idag! 111,2 kg och -10,8 kg sedan start! MacSune 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Jag skrev i en ny tråd idag: http://forum.kostdoktorn.se/topic/3468-tankar-efter-15-veckor-med-lchf/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 ok, en liten snabb uppdatering i vardagsstressen.. 110,2 kg denna vecka och snart -13 kg sedan 21 juli! Kul! FruMacSune tappade 1,4 kg denna vecka! Så kul för henne! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 Hej vad det går.. stadigt nedåt! Det är fantastiskt tryggt att känna sig SÄKER och lyckligt medveten om att detta ÄR resan tillbaka till normalvikt, men vet du vad? Nåt fantastiskt kommer ske.. Jag har bara en enda gång varit normalviktig i mitt liv.. Under en lite småtraumatisk period som 11 åring då min mor inte mådde bra i sin relation. Det gör att jag faktiskt inte minns hur det kändes. Jag kommer alltså troligen under 2014 för första gången i mitt medvetna liv nå normalvikt! Det är en skum känsla jag inte riktigt kan sätta ord på. I fredagskväll då jag jobbade var det en kille som ville bjuda mig på Ahlgrens bilar, då för första gången sa jag följande, -Nej tack, jag är sedan den 21 juli "nykter "bil-list".. Han skrattade till och fattade inte riktigt vad jag menade, jag förklarade att: Jag har under en mer eller mindre lång sammanhängande period käkat 1-2 bilpåsar i veckan, men inte en enda bil efter den 21 juli. Det är klart jag kan känna saknad efter "bilar" eftersom jag är sjukt förtjust i just bilar. Min underbara mormor (dog för 13 månader sedan) och jag har varit vida kända i släkten över vår kärlek till just "bilar". Det har ju gjort att vi alla jular och födelsedagar fått en gäng påsar var från olika håll. Bara ett par dar efter att jag och min kära fru (FruMacSune) började vår LCHF resa så fick jag en "BIGPACK" bilar från min svåger. Han visste dock inte om min LCHF start. Men jag har sparat det där paketet. Det finns just nu 3 steg ifrån mig.. Det mest häftiga är att det är bara tanken som kan känna suget, men som tur är.. det går över efter 20 sek. Vinsten att avstå är så extremt mycket större att falla för en tanke! Värre var det innan man var "avsockrad" efter man startat med LCHF, då skrek ju kroppen i abstinens efter "bilarnas" socker.. Ja hur går det med min viktresa då? Bra! jag har satt upp mitt andra delmål nu, det är "under 100" som gäller. Jag kommer ställa mig på vågen i morgon bitti, och troligen är jag nere på 108nånting då... Såå härligt! Kram världen MacSune 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Kul att det går så bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Bra jobbat! Visst är det en lite overklig känsla att veta att man kommer bli normalviktig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GOB Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Så där ja, vecka 6 avklarad sedan starten 21 juli. -0.7 senaste veckan. Jag snittar -1,1 kg/veckan genom att ÄTA MIG MÄTT och träna sparsamt ( = inget, så när som promenader med vår energiska 6 åring, vår Jack Russel kille) Hur känns det då? Fantastiskt så klart! Vad jag märkt är att jag måste försöka anpassa proteinmängden till mättnadskänslan. Jag äter lite för mycket protein för att det skall rymmas inom "strikt LCHF". Men jag jobbar på det. För när allt kommer omkring handlar detta om långsiktigt tänkande, och eftersom tappet är -1,1kg/v ska jag så klart inte konstla till något som gör att det känns krystat. Trivsel och välbefinnande får gå först. Om man nu i början av sin livslånga "LCHF-karriär" vill ha ett bra hjälpverktyg kan jag rekommendera "kostbevakningen.se" som hjälp. Endast för att lära sig mängder och innehåll om man nu vill köra "strikt LCHF". Jag gör en snabb dags-check för att se så jag håller mig under 20gr kolisar (vilket jag gör med råge) men jag ser att jag käkar lite för mycket protein. Som exempel i fredags kväll då jag för en gångs skull EJ var bokad på jobb, köpte jag hem kalasfin närprocucerad entrecote från "Faringe" för flera hundra kr. Vi kom fram till att jag åt ca 400-500 gram själv! )) plus god "bea" med broccoli. (kan rekommendera Lallesteds chillibea till broccoli, grymt gott men då ska broccolin vara krispig och lätt saltad). Sedan försöker jag minimera mejeriprodukter, men för den skull inte avstå. Kör en skvätt grädde i kaffet istället för mjölk. Men kontentan efter dom 6 först veckorna, är att det är fantastiskt att må bra, vara mätt och inte känna sug efter "skit" och samtidigt tappa vikt !! Kram världen!! MacSune Va kul! Kostbevakningen ar verkligen en ovarderlig hjalp; vet inte hur jag skulle klara mej utan den. Jag tror du kor alldeles ratt aven om man nog ska vara litet forsiktig med proteinerna som kan omvandlas till glukos vid matsmaltningen om man har overskott pa dem. Bor ligga nastans runt 20 E% har jag forstatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Hej hopp eller Hej upp! Nu har man ju lärt sig att ca 30% av vägningarna skall visa +-0kg eller upp. Det är en naturlag. Jag har titta på andras viktkurvor som över tid har gått ner ca 20-40 kg med LCHF. Har då lekt med miniräknare och hittat ett snitt på ca 30% "tråkiga" resultat. Dvs man äter som vanligt, men kroppen "håller i" eller går upp i vikt. Tur att man lärt sig nu äntligen. Men + 0,1kg från förra veckan räknar jag inte ens. Jag kör vidare! Kram världen / MacSune Ps. Min viktkurva ser lite kul ut. Ser ut som den veckat sig efter att ha sprungit in i en vägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacSune Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Tappat under julveckan! Vilken seger! Det går nedåt, om än långsamt. Men det känns fantastiskt att nu vara nere under -15 kg sedan start! Genom att aldrig vara hungrig, eller "lida och kämpa".. I love it! Vägde in mig på 107,8 kg idag! GOTT SLUT OCH GOTT NYTT ÅR! MacSune 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Tappat under julveckan! Vilken seger! Det går nedåt, om än långsamt. Men det känns fantastiskt att nu vara nere under -15 kg sedan start! Genom att aldrig vara hungrig, eller "lida och kämpa".. I love it! Vägde in mig på 107,8 kg idag! GOTT SLUT OCH GOTT NYTT ÅR! MacSune Mina gilla har tagit slut, så jag gillar så här istället . Och hur går det för hustrun? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts