Fnutt Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Helgen har tillbringats på en musikfestival, där bekvämlighetsinrättningarna endast utgjordes av strategiskt utplacerade bajamajor. Det är inte på grund av någon udda böjelse som det första man gör när man kommer in i en bajamaja är att titta ned i hålet. Det är ren och skär självbevarelsedrift. När man öppnar dörren låter man blicken svepa över golv, toalettpappershållare och handspritspump, för att se om det över huvud taget är någon idé att kliva in i just den bajamajan. Väl inne kontrollerar man ringen så att den inte är kladdig eller blöt, och därefter tittar man ned i hålet för att bedöma fyllnadsgraden (en varm sommardag kan innehållet börja jäsa och komma i jämnhöjd med ringen). Är alla dessa kontrollpunkter till belåtenhet så slår man sig ned och avlämnar sitt bidrag. Man har även en liten stund att reflektera över vad man såg där nere i hålet. Kanske inte vid de allra första besöken, men efter ett tag blir bilden skrämmande tydlig: Folk måste rent generellt vara rejält ruttna i magen! Endast i undantagsfall så ser man fasta korvar, mestadels är det lösa eller rinnande halvsmälta produkter som syns nere i djupet. Är det så att en lös mage har blivit så vanlig att folk numera anser det vara normalt? Vän av ordning utbrister nu att det är klart att det är så, vi har ju alla hört talas om "festivalmage". Men en festivalmage tar trots allt någon dag att bygga upp, och bajamajorna rymde lös avföring redan innan festivalen började. Och vad beror förresten festivalmagen på? Antagligen på det man äter och dricker. Det serveras pizzaslice, överkokt pasta med någon mjölbaserad sås, langos, hamburgare, viltskav i pitabröd, korv med bröd, thainudlar... det finns nästan ingen maträtt som inte innehåller vetemjöl och gluten. Till det dricker de flesta mer eller mindre öl, vilken också innehåller gluten. Kan det månne vara vete och gluten som orsakar den beryktade festivalmagen? Kan det också vara så att majoriteten av befolkningen är överkänslig mot gluten, men att vi har blivit så vana vid symptomen så att vi inte förstår att något är fel? Hjärntvättade med budskapet om brödets förträfflighet? Lite så funderar jag inne på bajamajan... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Tror att folk bara inte bryr sig. Åker verkligen folk till festivaler för musik? Känns mest som att det är en ursäkt till att supa och säga upp ansvar för handlingar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Tror att folk bara inte bryr sig. Åker verkligen folk till festivaler för musik? Känns mest som att det är en ursäkt till att supa och säga upp ansvar för handlingar. Det finns alla sorter, allt ifrån de som ankrar och aldrig tar sig från campingen till de som nyktert bevistar så många spelningar som det är fysiskt möjligt utan avancerad kloning. Själv tillhör jag den sistnämnda skaran, och faktum ät att vi är fler än man skulle kunna tro Medelfestivalbesökaren torde dock vara den som behagligt smålullig (men med rutten mage) avnjuter 30-50% av maximalt antal möjliga spelningar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 En bajamaja utan urinavskiljare har normalt annat tankinnehåll än en annan med en sådan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per J Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Undrar hur normal avföring ska vara i konsistens? Det lutar nog att jag har festivalmage varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Undrar hur normal avföring ska vara i konsistens? Det lutar nog att jag har festivalmage varje dag. Jag inbillar mig att de flesta spillningshögar jag sett i naturen har varit hyfsat fasta (förutom koblajor). Djur som däremot är stressade, fått fel mat eller på annat sätt mår dåligt får ofta lös avföring. Varför skall människan som enda djur behöva torka sig med papper efteråt?Därför tror jag att en väl fungerande mage även hos människan torde producera fasta korvar som lätt kommer ut och som efterlämnar minimalt med kladd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Jag inbillar mig att de flesta spillningshögar jag sett i naturen har varit hyfsat fasta (förutom koblajor). Djur som däremot är stressade, fått fel mat eller på annat sätt mår dåligt får ofta lös avföring. Varför skall människan som enda djur behöva torka sig med papper efteråt? Därför tror jag att en väl fungerande mage även hos människan torde producera fasta korvar som lätt kommer ut och som efterlämnar minimalt med kladd. Helt rätt, om allt står rätt till ska du inte behöva varken torka eller behöva trycka på och den bör flyta. Tarmen har själv en naturlig pulserande rörelse som för avföringen genom tarmen så behöver man tycka på är det något som inte är som det ska, kan bero på för lite "smörjmedel" i tarmen vilket t.ex kokosolja kan hjälpa till med. Det ska även vara fasta "korvar" som inte innehåller osmält mat. Är avföringen hård och klumpig beror det ofta på att du är uttorkad, behöver alltså dricka mer vatten. Är avföringen ljusgrå och flyter äter du troligen för mycket fett, den ljusgråa färgen tyder på att man inte bryter ner fettet. Ska ta och skriva ett blogginlägg om detta senare, är ett ämne som det inte pratas så mycket om men som är riktigt bra att känna till eftersom avföringen berättar väldigt mycket om hur vi mår på insidan . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Posta gärna här när du skrivit inlägget. Jag har också haft "festivalmage" ca en gång om dagen ett tag och försöker komma på vad det beror på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 festivalmage har jag haft sedan jag började med LCHF för 6 årsedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts