Tjoran

Det finns inga dumma frågor - Tråden.

Recommended Posts

En tråd där man kan fråga saker. Genialt!

Anledningen att jag skapade denna tråden är att man kan fråga saker. Korta frågor. Det är bättre att ha sådant i en samlingstråd istället för att "lusa" ner forumet med massor av trådar hit och dit. Det bästa är ju då om man kan ha kortare frågeställningar för att ha ett relativt gott flöde i svar om möjligt liksom.

En annan anledning till att jag skapade denna tråd är att jag själv hade en fråga. Och det angående ägg. Och det finns ju mängder med trådar angående ägg, så varför starta en ny. Dessutom är det en kort fråga.

Blir ägg mixat i vatten tillagat? Eller räknas det fortfarande som rått?

Det är min startfråga för denna tråd.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ägg mixat i vatten tillagat? Eller räknas det fortfarande som rått?

Om du mixar det i kallt vatten förblir det rått; om du mixar i tillräckligt hett vatten blir det tillagat - det är mitt bud i alla fall!

Trevlig tråd  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Ägget är fortfarande rått , om du vispar det med socker för att göra sockerkakssmet så är det fortfarande rått .

Vi är säkert många som smakat på sockerkakssmeten , något att tänka på när diskussion om farligheten att äta råa ägg .

Ser ut som du fått svar på din fråga . Kul initiativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om man mixar det i rykande hett vatten? Ägget måste alltså koagulera för att anses vara tillagat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både gula och vita består av olika cocktailar av aminosyror som koagulerar vid olika temperaturer. Ovotransferrin, som det finns gott om i äggvitan, börjar ringla ut sig och styvna redan vid 61 grader. Ovoalbumin som är det dominerande proteinet koagulerar däremot först vid 84 grader. Gulornas proteiner stelnar vid temperaturer mittemellan, men de flesta ger sig runt 70 grader.

Att vi i Sverige har lyckats med att kunna garantera salmonellafria ägg gör det än mer passande för svenska kockar att använda lågtemeratursmetoder. Betryggande vid besök i Frankrike är att salmonella dör efter ett par minuterst upphettning över 60 grader.

http://taffel.se/artiklar/trend-64-gradersagget-ar-har

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om man mixar det i rykande hett vatten?

Hur det räknas då vet jag ej, men jag kan berätta att det stelnar då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga nr 2:

Det där med en "trygg kropp"... Kan någon förklara det för mej? Finns flera kostrådgivare som säger att vissa människor som bantat sej till övervikt har en så otrygg kropp att den vägrar gå ner i vikt. Lösningen är då att man får kroppen att känna sej trygg igen genom att äta rätt. När man sen har ätit rätt och kroppen blivit trygg går man ner i vikt. Jag försökte hastigt googla, men tröttnade då jag inte genast kom på någon son hänvisade till något vetenskapligt... Så jag frågar nu om någon här kan förklara vilka mekanismer i kroppen som gör att blir kroppen otrygg? Och vad är det sen som är en otrygg kropp. Kan man mäta det med ett blodprov eller nåt? Eller finns det alls otrygga kroppar?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cashewnötter? Bra eller dåligt? Upptäckte precis att en nöt med en bit blåmögelost på var alldeles ljuvligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga nr 2:

Det där med en "trygg kropp"... Kan någon förklara det för mej? Finns flera kostrådgivare som säger att vissa människor som bantat sej till övervikt har en så otrygg kropp att den vägrar gå ner i vikt. Lösningen är då att man får kroppen att känna sej trygg igen genom att äta rätt. När man sen har ätit rätt och kroppen blivit trygg går man ner i vikt. Jag försökte hastigt googla, men tröttnade då jag inte genast kom på någon son hänvisade till något vetenskapligt... Så jag frågar nu om någon här kan förklara vilka mekanismer i kroppen som gör att blir kroppen otrygg? Och vad är det sen som är en otrygg kropp. Kan man mäta det med ett blodprov eller nåt? Eller finns det alls otrygga kroppar?

Det är bara ett sätt att sätta namn på något komplext!

Altså om du är normalstor och äter 1000 kcal om dagen för att hålla vikten, och ökar du till 1200 så går man upp då kan man nog sätta epetitet otrygg kropp, sönderbantad eller något annat på den företelsen.. möjligen discalkyli, för man kan inte leva på så lite!

Iallafall inte någon längre tid för det gör att man äter upp sin egen kropp inifrån och inte bara fettdepåerna.

Fenomenet är inte helt ovanligt, och antagligen brukar det leda till olika perioder där man vräker i sig och så går man upp allt igen.. samt kanske lite till!

Om nu så är fallet får man inse vilket problem man har att brottas med och börjar man äta näringsrik mat i rimliga proportioner så lär kroppen läka sig och då kan man till en början gå upp i vikt.. ofta muskelvikt.. och de sitter oftast snyggare än fett!

Felet många gör är att stirra sig blinda på siffror på vågen.. och så mins man vad man vägde när man var 20.. och dit vill man igen så då är det bara att börja banta.. fast man kanske hade mer muskler då.. som man nu har bantat bort!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cashewnötter? Bra eller dåligt? Upptäckte precis att en nöt med en bit blåmögelost på var alldeles ljuvligt...

Cashev är de med högst kolhydrathalt, mandel och valnötter de med minst har jag för mig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cashev är de med högst kolhydrathalt, mandel och valnötter de med minst har jag för mig.

Riktigt. Cashew har 26 g, medan valnötter o mandel har 13 g kh per 100g. Fast cashew är inte värre än att 70% av energin kommer från fett, så det är inte så tossigt i modesta mängder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga 5.

I mitt fettkaffe har jag haft tre ägg, 50 gram smör. Och 2-4 teskedar kokosfett.

Nu den senaste tiden har jag mått väldigt VÄLDIGT illa av detta, och springer till toa flera gånger i timmen. Och jag vet inte vad boven ligger. Är det kokosfettet eller äggen. Hela dagen blir förstörd.

Har någon några direktiv innan jag börjar experimentera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kokosfett kan göra att det blir lite fart på magen så prova att testa en gång utan det annars tycker jag uteslutningsmetoden låter som en bra approach. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med en halv tesked och öka sakta dosen kokosolja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga nr 2:

Jag funderar på om metabolt syndrom kan likställas med otrygg kropp? Annars så har jag tänkt att en otrygg kropp i den bemärkelse som du menar innebär att kroppskemin inte fungerar som den ska, så därför kan två personer som är lika överviktiga, och har samma kön etc, påverkas olika av LCHF. Den personen som bantat och svält kroppen hit och dit, kan ha svårt att gå ned i vikt för kroppen vill inte släppa ifrån sig fett för den tror att den inte kommer att få mer. Medans personen som inte bantat släpper ifrån sig fett direkt på LCHF för kroppen är trygg och vet att den kommer att få mer. Eller nåt?  ;)  :P  Kanske någon kan förklara bättre och korrektare??  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kokosfett kan göra att det blir lite fart på magen så prova att testa en gång utan det annars tycker jag uteslutningsmetoden låter som en bra approach. 

Haha "lite" NASA kan anställa mig som raketbränsle.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha, jag vet vad du menar. Glömmer aldrig första gången jag hade kokosolja i teet :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trappa upp kanske  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar misstänka att det inte riktigt var kokosfettets fel utan äggen. Jag har nu druckit det tre gånger utan ägg och samtidigt varit försiktig med kokosfettet.

Det kan ha varit en blandning av båda då jag fortfarande känner lite.. urk över det hela. Det startar ju magen, men jag hamnar inte i jordens atmosfär.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar misstänka att det inte riktigt var kokosfettets fel utan äggen. Jag har nu druckit det tre gånger utan ägg och samtidigt varit försiktig med kokosfettet.

Det kan ha varit en blandning av båda då jag fortfarande känner lite.. urk över det hela. Det startar ju magen, men jag hamnar inte i jordens atmosfär.

Tre ägg lät lite mycket, har bara provat med ett ägg. Jag gillar kokosolja just för att det sätter fart på magen på en mjukt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tre ägg lät lite mycket, har bara provat med ett ägg. Jag gillar kokosolja just för att det sätter fart på magen på en mjukt sätt.

Ja. Men det hela började när jag bytte kokosfett från markatta till holistics. Innan dess var magen ko-lugn. Nu har jag återvänt till markatta. Utan ägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Men det hela började när jag bytte kokosfett från markatta till holistics. Innan dess var magen ko-lugn. Nu har jag återvänt till markatta. Utan ägg.

Aha, jag använder också markatta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, jag använder också markatta. 

Är det det bästa kokosfettet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det det bästa kokosfettet?

Vet inte, jag gillar det och det finns i de flesta affärerna nu så det är lätt att få tag i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på om det är något i vattnet jag inte tål. Har nämligen flyttat till en ny stad och där jag bodde förut hade vi eget vatten, egen brunn osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara ett sätt att sätta namn på något komplext!

Altså om du är normalstor och äter 1000 kcal om dagen för att hålla vikten, och ökar du till 1200 så går man upp då kan man nog sätta epetitet otrygg kropp, sönderbantad eller något annat på den företelsen.. möjligen discalkyli, för man kan inte leva på så lite!

Iallafall inte någon längre tid för det gör att man äter upp sin egen kropp inifrån och inte bara fettdepåerna.

Fenomenet är inte helt ovanligt, och antagligen brukar det leda till olika perioder där man vräker i sig och så går man upp allt igen.. samt kanske lite till!

Om nu så är fallet får man inse vilket problem man har att brottas med och börjar man äta näringsrik mat i rimliga proportioner så lär kroppen läka sig och då kan man till en början gå upp i vikt.. ofta muskelvikt.. och de sitter oftast snyggare än fett!

Felet många gör är att stirra sig blinda på siffror på vågen.. och så mins man vad man vägde när man var 20.. och dit vill man igen så då är det bara att börja banta.. fast man kanske hade mer muskler då.. som man nu har bantat bort!

Ja, det är det där komplexa jag skulle vilja förstå. Kanske ingen idé att jag skulle få det förklarat för mej, kan hända att jag inte förstår ändå...

Men om man har ätit samvetsgrant var tredje timme, lowfat med mycket fibrer, i många år och vikten håller sej inom det normala. Dock med några trivselkilon man vill bli av med. Hur är det då möjligt att inte gå ner i vikt med lchf? Alltså man släpper inte ifrån sej minsta lilla gram fastän man är så strikt som man bara kan bli.

Man har ätit ok mängder i kcal. Visserligen av skitmat och riktigt lowfat, men tillräckligt för att inte svälta :P. Men ni vet, höna och pasta, tonfisk och ris, rågbröd med en skiva 17% ost, gröt med mjölk eller sockerfri bärsoppa, kvarg eller grynost med ananas till mellanmål två gånger om dagen,... Däremellan någon banan och proteindrink när man tränar.

Jag har själv jojobantat under perioder i mitt liv. Har heller aldrig varit direkt överviktig. Jag har levt på gränsen till övervikt i många år och i perioder har jag varit nedbantad och slank. Jag har bara ätit samvetsgrann GI i perioder för att sen kasta mej över glasspaketen igen... För att sen i princip svälta mej en smula. Jag har t.o.m. räknat Points under en period. Mycket framgångsrikt. Ända tills jag kastade mej över vetelängden och chokladpaketet. När jag i vintras blev strikt lchf rann kilona av mej överraskande fort. Enligt det jag läst borde jojobantade kroppar också vara otrygga? Fast jag har kanske inte jojobantat tillräckligt många gånger eller tillräckligt många kilon för att kroppen skulle ha blivit spattig?

Jag förstår att det måste hänt något på hormonell nivå hos den som åt enligt det där första exemplet. Men vad är det som händer och varför? Eller är det så att det finns en självklar förklaring till det här som jag missar? Eller så finns det så många möjliga förklaringar att det inte löns att ens försöka förstå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga:

C-vitamin brustabletter? Höjer de blodsockret?

Och hur är det med sockerfritt tuggummi? Har inte vågat tugga tuggummi sen jag började lowcarba för jag är osäker på om det påverkar negativt. I veckan ska jag köra fakir minst 4 dagar och då skulle det vara najs att kunna tugga ett eller två tuggummin om dagen, skulle det vara ok?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur länge håller sig hemmagjorda fröknäcke? ska man förvara dom i rumstemperatur? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur länge håller sig hemmagjorda fröknäcke? ska man förvara dom i rumstemperatur? 

Jag förvarar mina i frysen behöver inte tinas innan du äter dem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är det där komplexa jag skulle vilja förstå. Kanske ingen idé att jag skulle få det förklarat för mej, kan hända att jag inte förstår ändå...

Men om man har ätit samvetsgrant var tredje timme, lowfat med mycket fibrer, i många år och vikten håller sej inom det normala. Dock med några trivselkilon man vill bli av med. Hur är det då möjligt att inte gå ner i vikt med lchf? Alltså man släpper inte ifrån sej minsta lilla gram fastän man är så strikt som man bara kan bli.

Man har ätit ok mängder i kcal. Visserligen av skitmat och riktigt lowfat, men tillräckligt för att inte svälta :P. Men ni vet, höna och pasta, tonfisk och ris, rågbröd med en skiva 17% ost, gröt med mjölk eller sockerfri bärsoppa, kvarg eller grynost med ananas till mellanmål två gånger om dagen,... Däremellan någon banan och proteindrink när man tränar.

Jag har själv jojobantat under perioder i mitt liv. Har heller aldrig varit direkt överviktig. Jag har levt på gränsen till övervikt i många år och i perioder har jag varit nedbantad och slank. Jag har bara ätit samvetsgrann GI i perioder för att sen kasta mej över glasspaketen igen... För att sen i princip svälta mej en smula. Jag har t.o.m. räknat Points under en period. Mycket framgångsrikt. Ända tills jag kastade mej över vetelängden och chokladpaketet. När jag i vintras blev strikt lchf rann kilona av mej överraskande fort. Enligt det jag läst borde jojobantade kroppar också vara otrygga? Fast jag har kanske inte jojobantat tillräckligt många gånger eller tillräckligt många kilon för att kroppen skulle ha blivit spattig?

Jag förstår att det måste hänt något på hormonell nivå hos den som åt enligt det där första exemplet. Men vad är det som händer och varför? Eller är det så att det finns en självklar förklaring till det här som jag missar? Eller så finns det så många möjliga förklaringar att det inte löns att ens försöka förstå...

Det är väl därför man satt det epitet.. för det är individuellt!

Någon kan ju ha bantat bort sina muskler, någon fått en ätstörning, en tredje har dragit på sig en metabol störning!

Och då kommer man till motsatsen.. dvs förmågan att äta en rimlig mängd mat utan att direkt rasa upp i vikt.. och kanske tillomed vid tillfälle när man råkar äta för mycket blir såå proppmätt att man hoppar över nästa förestående måltid, alternativt lär sig att så mycket skall jag inte äta nästa gång!

Är ju trots allt ett samspel mellan kropp och psyke, utan det så lär inget fungera.. inte ens LCHF.. trots att det för de flesta ger bättre signaler om hunger/mättnad!

Såå.. det kan handla om psyke, det kan handla om metabola problem, det kan handla om kroppskomposition.. och sen som lök på laxen.. vi har de gener och de tillkortakommanden som dessa gett oss!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga 5.

I mitt fettkaffe har jag haft tre ägg, 50 gram smör. Och 2-4 teskedar kokosfett.

Nu den senaste tiden har jag mått väldigt VÄLDIGT illa av detta, och springer till toa flera gånger i timmen. Och jag vet inte vad boven ligger. Är det kokosfettet eller äggen. Hela dagen blir förstörd.

Har någon några direktiv innan jag börjar experimentera?

Varför denna förfärliga blandning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför denna förfärliga blandning?

Det var jättegott. Smakade bara kaffe, och dom vispade äggen gjorde det krämigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orkar inte laga mat.

Vad skulle hända om jag fick all mitt proteinintag ifrån t.ex vassle. Gå upp i vikt? Alltså då dagsransonen för protein och inte överintag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle du gå upp i vikt av vassle? Är det mjölkprotein?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår så är Vassle fullvärdigt protein.. så det hänger nog mer på vad i övrigt du får i dig alternativt inte orkar laga till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle du gå upp i vikt av vassle? Är det mjölkprotein?

Yes! Det är det.

Vad jag förstår så är Vassle fullvärdigt protein.. så det hänger nog mer på vad i övrigt du får i dig alternativt inte orkar laga till!

Ja, vassle är fullvärdigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar det här med proteinpulver, det är väl bara att ha i ett ägg i sin proteinshake?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är ett "fullvärdigt" protein? Finns det halvvärdiga proteiner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orkar inte laga mat.

Sen tar inte kroppen upp all protein ifrån ett rått ägg.

Dock vet jag inte hur det egentligen är med det, men hur jag än googlar kommer jag till den slutpunkten. Så för att få protein ifrån 4 råa ägg, behövs egentligen 8 råa ägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är ett "fullvärdigt" protein? Finns det halvvärdiga proteiner?

Ja, proteiner från sådant som inte rört sig osv. Typ nötter eller baljväxter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha....och varför är de ovärdiga? ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fullvärdigt protein innehåller de essentiella aminosyrorna och i rätt proportioner.. därav är de fullvärdiga för oss och vårat behov!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack...jag har ju sett den där termen "fullvärdigt" många gånger förut men har aldrig orkat ta reda på vad det betyder. ... Tack Tjoran också för din tråd. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjoran, det här skrev Martina om vassle igår:

"Som ni ser har jag eliminerat proteinpulver helt vilket är skönt för jag tycker inte att mjölkprotein (vassle, och kasein) är bra. Det är sjukt gott, och det är kul att göra pudding på kaseinet men det triggar mitt sötsug för mycket och jag sväller upp som en ballong av för mycket vassle. Dessutom innehåller alla goda proteinpulver aspartam, som jag misstänker stoppar min fettförbränning helt. Jag vet inte hur det går till, men upprepade testar med aspartamrika livsmedel har bevisat att det ÄR så (för mig)"

http://www.highfatfitness.net/preparat-dess-anvandning-for-maximal-styrka-volym/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är rykpunkt för oljor detsamma som oxidationstemperatur?

http://www.fettdieten.se/content/oljor-stekfetter-t%C3%A5rgas-och-v%C3%A4rme

När oljan börjar ryka börjar den också oxidera och bilda fria radikaler. Så svaret på din fråga är ja. Dock är där mer än värme som kan få oljor att oxidera t.ex uv-ljus vilket är en anledning till varför olja bör förvaras mörkt och köpas i mörka flaskor.

Här är ett bra inlägg om oljor och oxidation etc. http://www.cavemandoctor.com/2012/05/27/checking-your-oil-the-definitive-guide-to-cooking-with-fat/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När oljan börjar ryka börjar den också oxidera och bilda fria radikaler. Så svaret på din fråga är ja. Dock är där mer än värme som kan få oljor att oxidera t.ex uv-ljus vilket är en anledning till varför olja bör förvaras mörkt och köpas i mörka flaskor.

Här är ett bra inlägg om oljor och oxidation etc. http://www.cavemandoctor.com/2012/05/27/checking-your-oil-the-definitive-guide-to-cooking-with-fat/

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med frukt-te? Har några askar med Twinings frukt-te, olika smaker. Jättegott, men innehåller det fruktsocker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med frukt-te? Har några askar med Twinings frukt-te, olika smaker. Jättegott, men innehåller det fruktsocker?

Bra fråga, det undrar jag med, speciellt de från Friggs, Karibisk och blåbär tex, de skryter med 16% frukt:

http://www.friggs.se/sv/Produkter/Te/Classic/Gron-Rooibos-Karibisk/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg