MariaF

Känsloätande

Recommended Posts

Jag är också en LCHF-ingenjör..! :D

me too  ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite mera , jag är nämligen en LCHF-professor, forskar på optimal hälsa o välbefinnande med livet som insats,( obs gratis)! 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En aspekt till Maria F, ska din chef få förstöra så mycket i ditt liv? Direkt orättvis kritik av dig, indirekt förstörd sommasemester med dina barn samt att du förstör din hälsa, välbefinnande indiret både fysiskt o psykiskt???? Är han värd detta Hallå???

Japp, han vann. Åtminstone första ronden. Sen gick han på semester. Samtal pågår, får se var det landar.

En sak som är bra i staden där jag bor är att sköter sig inte en arbetsgivare så finns det fler... Åtminstone för ingenjörer... ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har inte läst alla svar så ber om ursäkt om det blir upprepningar. Jag är precis likadan. Tröstäter när jag är ledsen. Firar när jag är glad. Äter när jag är stressad osv. Jag vill rekommendera en bok som heter: gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi. Man behöver absolut inte använda den som ett sätt att gå ner i vikt utan den handlar om tröstätande och varför man gör det. Det finns många bra övningar i boken som får en att förstå varför och i vilka situationer tröstätandet uppstår. Och hur man kan bli av .med det. I slutet är det massa recept som är så långt ifrån lchf man kan komma men dom är ju bara att låta bli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har inte läst alla svar så ber om ursäkt om det blir upprepningar. Jag är precis likadan. Tröstäter när jag är ledsen. Firar när jag är glad. Äter när jag är stressad osv. Jag vill rekommendera en bok som heter: gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi. Man behöver absolut inte använda den som ett sätt att gå ner i vikt utan den handlar om tröstätande och varför man gör det. Det finns många bra övningar i boken som får en att förstå varför och i vilka situationer tröstätandet uppstår. Och hur man kan bli av .med det. I slutet är det massa recept som är så långt ifrån lchf man kan komma men dom är ju bara att låta bli.

Det jag tycker har varit spännande med LCHF är att det har förändrat min syn på mat, ätande och metabolism. Från att ha sett överätande och viktuppgång som ett beteendeprolem (för så är jag upplärd) ser jag det idag primärt som en biokemisk företeelse där man första hand ser till att bli naturligt mätt. Då försvinner många av de "tröstätande" mekanismerna eller det där berömda suget.

Det som sedan eventuellt hänger kvar efter en stabilisering med kosten och som man själv vill förändra är utmärkt att använda KBT, beteendevetenskap eller andra utvecklande övningar. Men då handlar det om personlig utveckling och inte om viktreduktion  ;).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen tröstätandet! Tänk, du dyker upp i cykler... I juletid är det praktiskt också för då finns det så mycket gott, t o m i detta hus där julbordet uteblev då maken jobbar och barnen ändå inte vill ha. Men godis slank ju in... Och då passade du på. Färgglada nappar. Pepparkakor. Pepparkakshus. Ischoklad. Kesofrutti med riktig sylt. Äpplena ruttnar bort till prasslet av godispapper. Men vet du, jag tänker INTE ge mig! Okej, jag HAR försatt mig i stressfällan. Okej, jag HAR själv valt att smaka på den där första pepparkakan. Okej, JAG köpte hem godiset, både den mörka chokladen till mig och den färgglada till barnen. Och ta mig sjutton, det ÄR undantag för när påsarna är slut finns de inte där till dig igen. Men jag misstänker att du kommer att försöka igen. Du med dina lömska trick. Men med öppna ögon tar jag mig nu efter årsskiftet an den mer praktiska delen av stressen som förorsakas av en flytt av hela familjen på 35mil och vet du, det är ta mig sjutton omöjligt att äta och packa kartonger samtidigt. Hoppas jag. För jag är fortfarande så fruktansvärt less, less, less på dig! Du kan sluta komma tillbaka!  :angry:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha! Jag tror du just fått mig att fatta varför jag trillat tillbaka till kolhydraterna efter varje försök att lägga om kosten. Liksom du har jag frossat i LCHF godkända saker som ost, oliver, mörk choklad och mängder med kaffe och te med grädde men har aldrig kännt mig nöjd. Så smyger det sig in en liten fika eller bara en liten godisbit och så är man där igen. Har aldrig känt det som tröst ätande då jag inte kännt mig deppig eller ledsen eller så men nån sorts känsloätande är det ju, det är ju inte för att jag är hungrig!

Lycka till med flytten, jag flyttade själv i höstas för att komma ifrån en massa negativ energi som gjorde mitt stressiga liv ännu mer stressigt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första julen jag inte trillat dit på godis då jag alltid tänkt jag smakar en bit. Har varit bortbjuden där det fanns jätte mycket godis hemma chokladkartong på bordet inte rört enda avsteget var sill. Sedan har jag ätit bara LCHF julmat är riktigt stolt över mig själv. Första julen på de här 7 LCHF åren som det lyckats.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Medicinera med mat och godis jo klart att det är bekant. Tyvärr. Det senaste året har varit kämpigt och kosten har jag inte lyckats få bukt med utom i perioder. Men jag tycker från i våras att det är lättare att hålla allt under kontroll efter en längre periods skötsamhet och med träning. Ska ge det ett nytt försök nu, har börjat idag och tänkte att med en långledighet och julen bakom mig så kanske jag kan ge mig en period med positiva effekter innan vardagen och verkligheten sätter in. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja föreslå att du skippar träningen tills vidare när du inför lågkolhydratkost på tallriken. I början rimmar nämligen de två uppläggen dåligt och du behöver vänja dig vid koständringen först. Ändra bara en sak i taget, så håller du kollen på ändringen. Träna hinner du göra senare...   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det var mig du svarade Limp så är det psykiskt precis tvärt om för mig. När jag inte tränar äter jag skräp och har ingen lust eller motivation till förändring. Så fort jag rör på mig så blir jag skötsamt. Har därför sakta (för att kroppen ska vänja sig) dragit igång med träningen och i takt med det har motivationen till att ta tag i kosten igen höjts. För mig har det något konstigt samband, när jag fick problem med träningsmotivationen i våras så gick det utför med kost också. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till nyår har jag ätit LCHF i precis 3år med enstaka kortare perioder ner i träsket. En period varar oftast i 1-3 dagar och det är nog tack vare att jag vet att jag mår bra som jag orkar kämpa mig tillbaka så fort. Jag tycker mig ha märkt att jag nu efter längre tid på LCHF har lättare att bryta bakslagen. Tur ändå att de inte kommer varje vecka. Precis som Emmi tycker jag att träning bidrar positivt och det har jag haft dåligt med tid till under hösten pga livspusslet. Men skam den som ger sig! :D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns något som kallas Tapping eller EFT. Kort uttryckt; man knackar på meridianpunkter på kroppen för att styra om tankemönster. Det låter mysko men fungerar i många fall väldigt väl!!

Jag har själv blivit av med sockersug och  nervös IBSmage (IBS är fortfarande där och reagerar om jag äter fel, men jag slipper det psykiska påslaget

(Hur ska det gå? Kan jag hålla mig i 35 minuter? Jag får ju alltid diarrer av frukosten och jag har 35 minuter till jobbet osv  osv vilket i sig sätter igång magen)

Det går att göra en tappingsession via skype.. sen kan man tekniken och kan göra en hel del själv.( googla- det finns massor om det)

Youtube har också en massa filmer om EFT men där låter det ibland som  underverk. Ta dem med en nypa salt..

Kanske kan EFT flytta ditt belöningssystem till något för dig sundare?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm... Påminner mig om att jag har en del litteratur om reflexologi... Min stora akilleshäl är stress och den fällan faller jag ner i stup i kvarten. Altt är ju så kul och så tar jag på mig mer än förståndet tycker är vettigt (jo, visserligen bättrar jag på numera men jag ÄR född blond... lär mig visst aldrig...  ;) ). Inom reflexologin finns många stresspunkter man kan utnyttja och det låter som att det du föreslår påminner lite om det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg