Jump to content

Vill inte förlora mer vikt.

Artessa

Recommended Posts

Jag är 55 och 191 lång med 75 kilo. Ganska aktivt tränande - typ 50Km - löpning per vecka.

Jag läste Kostrevolutionen och insåg att det var en hel del i min kosthållning som inte var bra och ändrade radikalt många vanor.

Mitt mål med att reducera intaget av KH var inte att tappa vikt - jag vägde 78 - utan egentligen att minska insulin nivåerna och generellt uppnå ett större välbefinnande

vilket jag otvivelaktigt har uppnått.

Jag bokförde under en tid mina intag och jag låg på en genomsnittlig nivå av ca: 2800Kcal/dag. av vilka ca 10-13% är KH och ca:30% protein och resten fett typ 60%

KolHydrats intaget pendlar mellan 60 - 90 gram per dag och det är vad som är bekvämt för mig. Problemet är att jag tappar vikt vilket jag inte vill.

Vad bör man göra...äta mer totalt? Äta mer KH? eller ska man förvänta sig att viktnergången avtar automatiskt. Jag har nästan inget underhudsfett kvar nu.

Ät helt enkelt större portioner? Eller blir du mätt? Jag tror att viktminskningen kommer att stanna av så länge som du äter dig mätt. Kroppen kommer ju lägga sig där den är bekväm. Och ju mindre fett du har i förhållande till muskler så lär ju träningen gå ännu bättre? Jag menar... Så länge som du äter så mycket så att du får den energi du behöver så är det väl ingen fara? 

Eller är det utseendemässigt du menar mer än oro för allmänt låg vikt?

Dr Wahls pratade om att hennes patienter (dom äter typ en strikt paleo/LCHF diet men med mycket grönsaker) tappade för mycket i vikt och blev undernärda. Då gjorde dom någonting hon kallas fudge på kokosolja för att få deras vikt att stabiliseras. Jag googlade och fann detta recept, borde gå att använda mandelsmör istället för jordnötssmör (jordnöt är en baljväxt tror jag).

http://www.yummly.com/recipe/external/No-cook-peanut-butter-coconut-fudge-357097

Låter som en kaffedrink gjord på 1 ägg, 2 dl kaffe och 2 msk kokosolja borde funka också. (mixa med mixerstav, smaksätt med kanel och kardemumma).

• Like 1

KolHydrats intaget pendlar mellan 60 - 90 gram per dag och det är vad som är bekvämt för mig. Problemet är att jag tappar vikt vilket jag inte vill.

Som jag ser på det, så har du två alternativ. Sluta springa eller ät mer proteiner. Istället att gå ner i vikt och omvandla dina proteiner till senor, bör de omvandlas till muskler. Jag gissar nämligen på att ditt egentliga proteinbehov är betydligt högre än vad du själv anger. Detta p.g.a din rörlighet.

Jag är 55 och 191 lång med 75 kilo. Ganska aktivt tränande - typ 50Km - löpning per vecka.

Jag läste Kostrevolutionen och insåg att det var en hel del i min kosthållning som inte var bra och ändrade radikalt många vanor.

Mitt mål med att reducera intaget av KH var inte att tappa vikt - jag vägde 78 - utan egentligen att minska insulin nivåerna och generellt uppnå ett större välbefinnande

vilket jag otvivelaktigt har uppnått.

Jag bokförde under en tid mina intag och jag låg på en genomsnittlig nivå av ca: 2800Kcal/dag. av vilka ca 10-13% är KH och ca:30% protein och resten fett typ 60%

Vad bör man göra...äta mer totalt? Äta mer KH? eller ska man förvänta sig att viktnergången avtar automatiskt. Jag har nästan inget underhudsfett kvar nu.

Det tyder mer på att du ligger på energiunderskott!

Dvs du verkar ha konverterat rätt bra till att bli fettförbränande.. vilket ofta löpare är!

Och då tar kroppen av de depåer som finns, dvs fettet!

Långdistansare brukar ligga och nöta på cirka 70% av VO2Max, det är mest fettoxidation.

Hade du varit tävlingsinriktad så hade utvecklingen varit att föredra, marathonlöpare är sällan feta, utan ofta rätt torra!

En sak du skulle kunna testa är att variera din träning, blanda in styrka/muskeltillväxt oxå, för om du nöter löpning dag ut och dag in lär du så småningom se ut som en Marathonlöpare.. dvs skintorr, smal och bara muskler för löpning!

Det handlar altså om att man har olika muskelfibrer, för olika ändamål, de du gynnar med löpning och LCHF är de som är uthålliga, bränner mest fett och de andra tynar bort.. på grund av dålig stimulans!

Såå.. det behöver altså inte betyda att du gör något fel.. om du vill ha en kropp som en Marathonlöpare?

• Like 4

Gillar du mjölk? Folk som har svårt att gå upp i vikt brukar få rätt bra resultat av att dricka stora mängder fetmjölk dagligen. Det är vad man ofta rekommenderar till styrketränande ungdomar som inte ökar i muskelmassa för att de äter som pippifåglar.

Önskar själv att jag var i den sitsen. Älskar mjölk och skulle lätt kunna dricka flera liter om dagen. Men jag gör stora framsteg på gymmet och har inga problem att få i mig tillräckligt med kalorier. Dricker jag mjölk lägger jag på mig en massa fett också.

• Like 2

Dåså... då har jag fått lite att fundera på och en del av förslagen känns ju inte så lämpliga - dricka mjölk till exempel! Ca: 5 gr KH per 100Gr... Då dricker jag hellre öl!

Vitsen med min kostomläggning var ju den att dra ner på den glykokemiska belastningen och mitt lite speciella fall är det att jag är sjöman och således får äta det som serveras. Vi har ofta god tillgång till protein - kött och fisk varje dag - och jag äter mig mätt tre gånger om dagen. Känns liksom lite svårt att äta mer och proteinintaget ligger ofta uppåt en 200 gram per dag.

Jag nämnde 50 Km i veckan som en indikation på aktivitets nivån men det är inte riktigt precist eftersom jag åtminstone en gång i veckan kör ett styrkepass.

Vad beträffar mitt förväntade protein behov så är det ju inget jag kan veta... endast gissa. Det kan väl å andra sidan inte vara bra att äta FÖR MYCKET protein? Som sagt...jag har hur mycket mat som helst att ta av men är van att sluta äta när jag är mätt.

Upp till 2,5 gånger kroppsvikten i gram är vad jag har läst som max vilket i mitt fall då lär hamna på ca:200 gram per dag.

Det känns lite konstigt att konstatera att kroppen knappt har något underhuds fett men eftersom jag mår bra så är det väl ingen fara...bara det inte fortsätter! Om en månad är jag hemma igen och kan då ändra min kost som jag vill och det som ligger närmast till hands är att öka fett intaget eftersom det måste vara som ZEPP säger att jag ligger på ENERGIUNDERSKOTT. 

Att öka energi intaget via proteiner verkar för mig en ologisk ekvation men att öka fett intaget förefaller mer logiskt. Jag fick mitt energibehov i vila fast ställt av en slags våg en gång som sa att den var 2000 och till det ska då summeras ett relativt rörligt jobb - upp o ner, fram och tillbaka på en 200 meter lång båt - och i regel en timmes träning. Så det är nog som så att jag är på ett underskott.

Jag får väl i fortsättningen bara öka på den dagliga intaget av oliv olja som är den för mig lättast tillgängliga fett källan. Låt se vilka kommentarerna kring matbordet blir...det yttras redan nu kommentarer om att salladen inte behöver simma i olja:)

Den där kaffe drinken som Johanna presenterar måste jag prova när jag kommer hem...den verkar bra och god. Tack för tipset.

• Like 1

Fast på andra sidan... varför bry sig... din livstil inkl ätandet medför att du väger vad du väger. Njut av livet och dina fritidsaktiviteter och låt vikten vara den kroppen bestämt sig att den ska vara. Vill du vara litet tyngre en dag, fyll fickorna med stenar :P  Koncentrera dig att leva livet, äta dig mätt och må bra...

• Like 2

Jomenvisst... det har du rätt i. Onekligen är det ju som så att när man börjar med något nytt (lågkolhydrat) är man kanske lite nojig och osäker och vill inte att "experimentet" ska gå över styr. Någon "benget" vill man ju inte heller bli. Jag vägde 75 när jag var 20 så det är väl det man ska väga...tills man dör!

Jag antar att du är man?

Och 55 år, rörligt arbete samt träning med jämna mellanrum, mycket vila däremellan, mat tre gånger om dagen, lagad av en kock, av bra råvaror!

Du behöver nog inga större fettdepåer.. och de brukar minska med stigande ålder, speciellt underhudsfettet.

Och det fett du använder för arbete är det intracellulära fettet, det är altså lagrat i musklerna.. och de depåerna förefaller att räcka.

Jag hade nog inte varit särskildt orolig.. det är ju lite som att vara inlåst i ett tränings/kostlaboratorium, för att se vad som händer med lämplig kost och lagom fysisk ansträngning!

Ja, man är jag och det höll jag för givet var underförstått... det hade nog varit en tråkigt formlös kvinna i annat fall!

För det mesta är maten lagad av bra råvaror - aldrig halv fabrikat - och i regel är det bra kockar... fast det tyvärr finns det undantag. På en  annan båt hade vi en f.d diskplockerska som tjänstgjorde som kock vilket för min del var en smärre katastrof. Jag var tvungen att äta upp mig innan tjänstgörings passet (10V) och hade jag DÅ valt att äta som jag gör nu så tror jag inte det hade gått så bra. Det var många dagar då måltiden bara bestod av en sallad!

Fint med en förklaring på det där med intracellulärt fett och minskande underhuds fett lager med ökande ålder...låter betryggande att veta. Som referens i mitt "födoämnes experiment" har jag använt tiden på milen vilken INTE har blivit sämre - snarare tvärt om - på låg kolhydrat kost om man nu kan kalla 60-90 Gr/dag för det.

• Like 1

Dåså... då har jag fått lite att fundera på och en del av förslagen känns ju inte så lämpliga - dricka mjölk till exempel! Ca: 5 gr KH per 100Gr... Då dricker jag hellre öl!

Mjölk är ett av de bästa livsmedel som finns. Fullvärdigt protein, bra fett, en uppsjö vitaminer. Allt som ett däggdjur behöver för att växa. Kan inte tänka mig något bättre för en person som vill bromsa en viktminskning eller gå upp i vikt. Öl däremot innehåller bara maltsocker och alkohol.

Men visst, en del kolhydrater blir det. Vilket mycket väl kan vara vad som krävs om man vill ha de resultat du är ute efter. Men visst kan du försöka öka fettintaget och se om det funkar istället. Själv tycker jag att högre andel fett brukar leda till ännu bättre mättnad och minskat energiintag men det är nog individuellt.