Jump to content

Reaktiv hypoglykemi?

EMG

Recommended Posts

Är ny medlem här och har kört strikt Lchf sen i februari med ett bra resultat - 41kg.

Jag har mått toppen hela tiden (inte ens några obehag i början) till för några dagar sen och jag misstänker Reaktiv hypoglykemi. Är det någon här som har erfarenhet av det?  

MVH Micke

Näe, men det är ett ovanligt tillstånd och ofta överdiagnostiserat, och förekommer främst hos prediabetiker och/eller hos de med genetiskt arv för diabetes.

"Vad är reaktiv hypoglykemi?

Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2).

Hur känns hypoglykemi?

Hypoglykemi kan ge ett eller flera av nedanstående symtom:

• Blekhet
  • Darrningar
  • Svettningar
  • Svaghetskänsla
  • Hjärtklappning
  • Hunger
  • Oro
  • Koncentrationssvårigheter
  • Irritation
  • Trötthet
  • Synstörningar
  • Nedsatt närvarokänsla
  • Kramper
  • Koma.

Oftast kommer de lindrigare symtomen ovan 3-4 timmar efter en måltid. De allvarligare symtomen inträder först senare.

http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/lagt-blodsocker-hypoglykemi-hos-icke-diabetiker/

Har läst detta också och känner av 8 av dessa symptom.

Har inte testat blodsocker men test av urin visar mycket lågt glukos och väldigt hög ketos

Var intresserad av om någon annan haft det och vad man då gjort för detta är ganska obehagligt.

//M

Först skall du nog skaffa blodsockermätare och kolla om du verkligen får lågt blodsocker.. 3 eller lägre!

Här kan du beställa en gratis!

https://www.abbott-diabetes.se/?id_item=178

Symptomen är rätt lika vid lågt blodtryck oxå!

Testa salttricket, ta salt i ett glas vatten, svep det, går det över var det saltbrist, blir du törstig, dricker mycket o kissar frekvent var det inte saltbrist!

Saltbrist är annars vanligt i början på en ketogen diet, blir oxå en del flummiga besvär.

• Like 1

Hypoglykemi kan ge ett eller flera av nedanstående symtom:

• Blekhet
  • Darrningar
  • Svettningar
  • Svaghetskänsla
  • Hjärtklappning
  • Hunger
  • Oro
  • Koncentrationssvårigheter
  • Irritation
  • Trötthet
  • Synstörningar
  • Nedsatt närvarokänsla
  • Kramper
  • Koma.

Inte undra på att jag inte mådde bra på tallriksmodellen. När jag var yngre hade jag alltid lite godis i handväskan så att jag inte skulle behöva må sådär, med kalla svettiga darriga händer, skitgrinig och trist. Jag är så gammal, haha, att det inte fanns en öppen kiosk runt vartenda hörn så jag fick planera framåt. Nr 1-10. Lustigt nog hade jag inga som helst problem under mina graviditeter, klarade att dricka den där vidriga sockersmörjan utan några problem med blodsockret. Men nåde min omvärld om jag inte fick äta ofta!