LasseSocker Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Jag är man, drygt 40. 188 lång. Äger ingen våg. Otränad med mindre gubbmage. Typisk dag: Frukost - ca 50 g smör i kaffe. Lunch - Halvt paket bacon, 2 ägg, 50 g prästost, te med liten skvätt grädde. Middag: 3 kokta ägg med 2-3 msk majonäs. Viktminskning är inte min primära orsak till att äta LCHF, men att få bort gubbmagen skulle ju inte skada... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Jag skulle snarare säga att du kanske äter för lite men om du är mätt och glad så Kanske kan du lägga till lite grönsaker som vitkål, sparris, broccoli och babyspenat för att få lite extra fibrer/vitaminer/mineraler? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Vi kan jämföra med mig... jag är något äldre, totalt orörlig och 185 cm lång. Jag börjar dagen ibland med 140-150 gram bacon och två ägg. Lunch äter jag ingen och kan avsluta dagen med en middag som består t.ex av 180 gram fläskkarre, 50 gram kryddmör, 35 gram bearnaisesås samt diverse grönsaker som färg på tallriken. Min stora mage är helt borta och lilla gubbmagen även den är på väg att försvinna. Just nu väger jag ca. 95 kg. Jag vill också påstå att du äter troligen för litet och tappar du vikt, så handlar det nog om muskler och inte nödvändigtvis bara om magen. Men du kanske är smärt och väger mycket mindre än mig och då haltar min jämförelse ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Jag är man, drygt 40. 188 lång. Äger ingen våg. Otränad med mindre gubbmage. Typisk dag: Frukost - ca 50 g smör i kaffe. Lunch - Halvt paket bacon, 2 ägg, 50 g prästost, te med liten skvätt grädde. Middag: 3 kokta ägg med 2-3 msk majonäs. Viktminskning är inte min primära orsak till att äta LCHF, men att få bort gubbmagen skulle ju inte skada... Ursäkta ett inlägg som inte svarar på din fråga men trivs du verkligen med den menyn eller är det bara ett sätt att gå ner i vikt? Många säger att LCHF innebär att dom aldrig tidigare ätit så god mat som nu men jag tycker inte menyn låter så lockande att leva på resten av livet i alla fall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Jag skulle nog vilja påstå att du äter för lite för en man i din ålder och längd. Jag skulle nog rekommendera att öka på både protein och fett och även lägga till lite grönsaker som Johanna07 föreslog. Jag befarar att din kropp kan tro att det är svälttider och stoppa upp din fettförbränning. En snabb huvudräkning och du hamnar inte långt över 1000 kcal per dag. Dubbla intaget av fett är mitt råd och fyll på med lite mer proteiner 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseSocker Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Ursäkta ett inlägg som inte svarar på din fråga men trivs du verkligen med den menyn eller är det bara ett sätt att gå ner i vikt? Många säger att LCHF innebär att dom aldrig tidigare ätit så god mat som nu men jag tycker inte menyn låter så lockande att leva på resten av livet i alla fall Jag äter en aning mer varierat än så här. Men en typisk vanlig vardag kan se ut som exemplet. Ibland blir det grillat kött eller kryddiga korvar med hög kötthalt. Ibland köttfärsröror etc. Jag glömde skriva att jag till allt äter gurka och tomater eller någon annan grönsak. Men inga enorma mängder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseSocker Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Intressant att ni är så samstämmiga att jag äter för lite. Jag mår ju prima och känner mig aldrig hungrig. Min viktnedgång har stannat av och lilla kulmagen vill inte försvinna. Jag fortsätter med LCHF för att jag mår så bra av det, om jag inte går ner mer i vikt så får det väl vara så. Kanske endast stenhård träning hjälper mot kulmagen? Jag gissar att jag nu väger runt 85 kg, Jag har en spenslig kropp i övrigt förutom magen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 För att smälta fett, behöver man äta fett... är grundprincipen ! Högt fettintag innebär att man behöver äta i stort sett normala mängder mat för att både behålla muskulatur och gå ner i vikt. Man ersätter ju onyttiga kolhydrater med nyttig fett och det innebär att antalet kalorier minskar egentligen inte alls. Maten blir komprimerad volymmässigt och energimängden blir tätare. Men mängden håller sig på en normal nivå. Alltså, att äta som en pippifågel, betyder att man kanske fått litet "pippi" enligt alla rådande bantningsföreskrifter som går ut på att äta mindre och springa mer. Som LCHF:are äter man istället normalt och behöver nödvändigtvis inte springa alls. Man äter rätt, normaal mängder och njuter av ökat hälsa och en ev. en viktnormalisering. Vad beträffar kosmetiska fettmängder, kan inte LCHF heller göra något åt det egentligen. Lokala fettdepoer behöver inte smälta för att man varken springer eller äter LCHF. De kan behöva avslägsnas mekaniskt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts