Jump to content

Pofiber

MagnusH

Recommended Posts

Jag bor i Tyskland, där kan man inte så lätt få tag på pofiber. Jag tänkte baka en quiche Lorraine LCHF. I receptet står att man i pajskalet bl a ska ha två matskedar pofiber. Vilken funktion har pofiber i en pajdeg? Har det en sammanbindande funktion? Eller kan man ersätta det med något annat?

Finns ju recept med pofiber och fiberhusk så vet ej om man bara kan byta ut det.

Förresten, har du hittat fiberhusk i Tyskland? Vad heter det i så fall?

Antar att du vet att det finns en svensk butik i Berlin som säljer olika svenska livsmedel. De åker till Sverige en eller två gånger i veckan och handlar. Det går jättebra att specialbeställa i princip allt en större ICA affär säljer. Enda skillnaden är att du får betala typ det dubbla :)

Finns ju recept med pofiber och fiberhusk så vet ej om man bara kan byta ut det.

Förresten, har du hittat fiberhusk i Tyskland? Vad heter det i så fall?

Antar att du vet att det finns en svensk butik i Berlin som säljer olika svenska livsmedel. De åker till Sverige en eller två gånger i veckan och handlar. Det går jättebra att specialbeställa i princip allt en större ICA affär säljer. Enda skillnaden är att du får betala typ det dubbla :)

Är det butiken på Bundesplatz? Dom verkar inte ha så stort sortiment. Butiken på Holsteinische Strasse har slagit igen.

Ja, fiberhusk är lätt att få tag i. Det heter Flohsamenschalen.

Är det butiken på Bundesplatz? Dom verkar inte ha så stort sortiment. Butiken på Holsteinische Strasse har slagit igen.

Ja, fiberhusk är lätt att få tag i. Det heter Flohsamenschalen.

Jag tror det var den här jag brukade handla i: http://www.stadtmagazin.com/berlin/schweden-markt

Som sagt det gick och prata med de vad man ville, så fixade de.

• 2 months later...

hej!

fiberhusk är inget annat än malda psyllum skål (= Flohsamenschalen). psyllum kan man köpa på tyska hälsokostaffärer ('reformhaus') eller 'bioladen'. dock är det betydligt biligare att beställer det via nätet i djurfodershops http://www.horse-hound-tack-shop.de/fuer-ihr-pferd/pferdefutter/ergaenzungsfuttermittel/313/flohsamen-psyllium-seed?c=2168

det har jag gjort och då får man bara psyllum skål för billig peng och sen kan man navända de hel eller mala de i en kaffekvarn el. dyl. allt annat är bara onödig dyr!