MagnusH Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Jag bor i Tyskland, där kan man inte så lätt få tag på pofiber. Jag tänkte baka en quiche Lorraine LCHF. I receptet står att man i pajskalet bl a ska ha två matskedar pofiber. Vilken funktion har pofiber i en pajdeg? Har det en sammanbindande funktion? Eller kan man ersätta det med något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Fiberhusk kanske, men i lägre dos (1 msk?)? (Alltså malda psylliumfrön) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Pofiber är altså potatisfibrer, de är/blir geleaktiga ihop med vatten.. så de har säkert en speciell funktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Finns ju recept med pofiber och fiberhusk så vet ej om man bara kan byta ut det. Förresten, har du hittat fiberhusk i Tyskland? Vad heter det i så fall? Antar att du vet att det finns en svensk butik i Berlin som säljer olika svenska livsmedel. De åker till Sverige en eller två gånger i veckan och handlar. Det går jättebra att specialbeställa i princip allt en större ICA affär säljer. Enda skillnaden är att du får betala typ det dubbla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Ovärderlig omvandlingssida: http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/omvandla-mjol/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Finns ju recept med pofiber och fiberhusk så vet ej om man bara kan byta ut det. Förresten, har du hittat fiberhusk i Tyskland? Vad heter det i så fall? Antar att du vet att det finns en svensk butik i Berlin som säljer olika svenska livsmedel. De åker till Sverige en eller två gånger i veckan och handlar. Det går jättebra att specialbeställa i princip allt en större ICA affär säljer. Enda skillnaden är att du får betala typ det dubbla Är det butiken på Bundesplatz? Dom verkar inte ha så stort sortiment. Butiken på Holsteinische Strasse har slagit igen. Ja, fiberhusk är lätt att få tag i. Det heter Flohsamenschalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Är det butiken på Bundesplatz? Dom verkar inte ha så stort sortiment. Butiken på Holsteinische Strasse har slagit igen. Ja, fiberhusk är lätt att få tag i. Det heter Flohsamenschalen. Jag tror det var den här jag brukade handla i: http://www.stadtmagazin.com/berlin/schweden-markt Som sagt det gick och prata med de vad man ville, så fixade de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Jag tror det var den här jag brukade handla i: http://www.stadtmagazin.com/berlin/schweden-markt Som sagt det gick och prata med de vad man ville, så fixade de. Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonja69 Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 hej! fiberhusk är inget annat än malda psyllum skål (= Flohsamenschalen). psyllum kan man köpa på tyska hälsokostaffärer ('reformhaus') eller 'bioladen'. dock är det betydligt biligare att beställer det via nätet i djurfodershops http://www.horse-hound-tack-shop.de/fuer-ihr-pferd/pferdefutter/ergaenzungsfuttermittel/313/flohsamen-psyllium-seed?c=2168 det har jag gjort och då får man bara psyllum skål för billig peng och sen kan man navända de hel eller mala de i en kaffekvarn el. dyl. allt annat är bara onödig dyr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 I vissa recept kan man byta ut pofiber mot fiberhusk rakt av dvs 2 msk mot 2 msk, om det är en störred mängd typ 1 dl så fundera på kokosmjöl eller mandelmjöl. Kokos mjölet bör vara Aman prana många andra har högre kolhydrat innehåll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Du kan även försöka nå den som gjort receptet och kolla vad man kan byta ut pofibern mot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Mitt favopajskal år2 ägg, 125 g smält smör, 2 tsk bakpulver, 1,5 dl kokosmjöl. Ska det vara efterrättspaj kan man tillsätta lite sötrix. Den behöver inte förgräddas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts