Jump to content

Det syns utanpå...men hur ser det ut inuti???

apfaktor

Recommended Posts

Hejsan,

Jag kör emellanåt LCHF och kan konstatera att det håller mig "flytande och allert" under mycket längre tid än vanligt kost (inga större nyheter för alla här dock). Men vad jag är nyfiken om är hur det ser ut inne i våra kroppar. Vi vet ju t ex att LCHF ger mindre blodsockersvängningar och har positiva (ok, här har ju folk delade uppfattningar) effekter på blodfetter etc. Men hur ser t ex kranskärlen ut på en person som levt länge med LCHF som diet. Finns det angiografiska (för er som inte jobbar inom sjukvården så är det röntgning av kärl) vinster som är okontroversiella? Har det gjorts studier eller görs det studier i nuläget?

Hur ser kärlen ut på t ex en diabetiker före påbörjande av LCHF och efter säg, 5 år med dieten?

Med vänlig hälsning

Johan,

Vetgirig och fundersam leg. SSK inom kardiologi

Hejsan,

Jag kör emellanåt LCHF och kan konstatera att det håller mig "flytande och allert" under mycket längre tid än vanligt kost (inga större nyheter för alla här dock). Men vad jag är nyfiken om är hur det ser ut inne i våra kroppar. Vi vet ju t ex att LCHF ger mindre blodsockersvängningar och har positiva (ok, här har ju folk delade uppfattningar) effekter på blodfetter etc. Men hur ser t ex kranskärlen ut på en person som levt länge med LCHF som diet. Finns det angiografiska (för er som inte jobbar inom sjukvården så är det röntgning av kärl) vinster som är okontroversiella? Har det gjorts studier eller görs det studier i nuläget?

Hur ser kärlen ut på t ex en diabetiker före påbörjande av LCHF och efter säg, 5 år med dieten?

Med vänlig hälsning

Johan,

Det här är det bästa inlägget jag har läst på det temat

http://ettsotareblod.se/aderforkalkningen-minskade-trots-skyhogt-kolesterol/

• Like 1

Ja du vet vad de säger LCHFare ser smala ut på utsidan.. men öppnar man och tittar efter så hittar man bara bacon!  :o  :D

Näe skämt åsido.. nu kan jag göra dig lite lycklig, för det finns de som tittat på detta, dvs orsaksamband med steatos i hjärtats kranskärl!

"Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt.

Studien visade att graden av fettinlagring i hjärtat var orelaterad till mängden fett i blodkärl och lever, vilket visar att mätning av någon av dessa faktorer inte kan förutsäga ansamling av fett i hjärtat. Däremot såg forskarna ett samband mellan fett i hjärtat och graden av fett runt magen. 
Det är viktigt att identifiera fettinlagringar i hjärtceller eftersom dessa   celler inte kan repareras när de en gång har dött. Förhöjd mängd fett i hjärtat kan sakta ta död på organet, poängterar forskarna."

http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/fett-p%C3%A5verkar-hj%C3%A4rtat-innan-det-ger-diabetes-5632

Sen så har vi den här!

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans. Den störda metabolismen är inte som man tidigare trott en akut reaktion i samband med infarkten utan kvarstår minst ett år. Sannolikt fanns den där också före infarkten."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

• Like 3

Hejsan,

Med vänlig hälsning

Johan,

Vad betyder det att vara leg. SSK inom kardiologi?

Läkare???  Lysnade i våras på ett 90 minuter långt föredrag av Docenten, läkaren och kirurgen Ralf Sundberg och han sa i slutet av sitt föredrag med "glimten i ögat"  att nu visste vi åhörare mer om fett och kolesterol än den vanliga läkaren...... dvs. bl a om vad som nu orsakar kärlförträngningar mm.

Ett intressant och mycket bra föredrag! :)

• Like 4

Hejsan,

Med vänlig hälsning

Johan,

Har för mig att Annika D har skrivit att hon kollat sina blodkärl och funnit dom bra. På vilket sätt hon kollat dom såg jag dock inte skrivet.

En medlem i forumet som kollat sina kärl hade inte samma goda resultat. Hennes kärl hade däremot blivit allvarligt förträngda. Hon hade dock växlat mellan LCHF och vanlig mat och det tror jag är riskabelt.

Har för mig att Annika D har skrivit att hon kollat sina blodkärl och funnit dom bra. På vilket sätt hon kollat dom såg jag dock inte skrivet. Någon här har berättat att hon kollat med ultraljud tror jag det var. Hennes kärl hade däremot blivit allvarligt förträngda. Hon hade dock växlat mellan LCHF och vanlig mat och det tror jag är riskabelt.

Jag tror åderförkalkning är något man bygger upp under lång tid och det är den genomsnittliga kosten med har under denna tid som påverkar kärlen mest.

Vad kul med en sjuksköterska inom kardiologi här på forumet, kardiologi och diabetesvård är nog något som intresserar många här tror jag, och jag tror även att din frågeställning intresserar många här. Tyvärr är det väl här kunskapen sviktar lite grann, då det inte finns alltför många långtidsstudier på just detta. Jag tror att man anser det "oetiskt" att göra en sådan studie och den etiska kommiten för vetenskapliga forskningar ger avslag för dessa studier.

Den bästa studien som finns, fast tyvärr utan angiografi är nog hur vi levde på stenåldern och innan.

Jag kan rekommendera boken Välfärdens ohälsa av Lars Wilsson, om du inte redan har läst den. Den boken öppnade mina ögon för vilken vansinnig kosthållning vi rekommenderas idag :)

Det skulle vara intressant att få veta vad "dina" kardiologer har för åsikt om LCHF och om prediabetesens skyldighet till hjärt-kärlsjukdomar, som Zepp skrev om här ovan.

• Like 3

Jag tror åderförkalkning är något man bygger upp under lång tid och det är den genomsnittliga kosten med har under denna tid som påverkar kosten mest.

När jag läste det Annika Dahlqvist skrev så fick jag intrycket att hennes kärl blivit bättre men jag är inte säker. Min minnesbild kan också ha påverkats av att hon en gång skrev "mättat fett rensar kärlen". Detta är som jag minns det men någon annan kanske vet säkert. Ibland dyker hon upp i diskussionen om man skriver hennes namn hon kanske svarar själv.

Har för mig att Annika D har skrivit att hon kollat sina blodkärl och funnit dom bra. På vilket sätt hon kollat dom såg jag dock inte skrivet. Någon här har berättat att hon kollat med ultraljud tror jag det var. Hennes kärl hade däremot blivit allvarligt förträngda. Hon hade dock växlat mellan LCHF och vanlig mat och det tror jag är riskabelt.

När jag läste det Annika Dahlqvist skrev så fick jag intrycket att hennes kärl blivit bättre men jag är inte säker. Min minnesbild kan också ha påverkats av att hon en gång skrev "mättat fett rensar kärlen". Detta är som jag minns det men någon annan kanske vet säkert. Ibland dyker hon upp i diskussionen om man skriver hennes namn hon kanske svarar själv.

Jag tycker att det är fel av dej att spekulera och gissa vad du tror att A.D nån gång skrivit om sin kärlhälsa. Varför frågar du inte henne själv först innan du skriver? Varför starta rykten som hon sen måste komma in här för att dementera?

Tycker inte det är okej!

• Like 1

Utan att vara läkare så vet jag att göra skillnad på steatos i hjärtcellerna och ateroskleros.. det är två olika saker.

Den vanligaste formen av steatos och den som folk känner till är fettlever.. men oftast så försigår den i alla organ, lixom i fettväven.

Ett annat organ där steatosen brukar härja är bukspottköteln.. och det räcker med en ganska liten sjuklig förändring för att förmågan att bilda och utsöndra insulin skall minska.. då har man fått diabetes typ2!

Lägger man om kosten i ett tidigt skede kan steatos gå tillbaka.. och i princip blir man helt frisk.

Men det är mer regel än undantag att man kommer till sjukvården när steatosen redan gått över i nekros.

Min 81 åriga mamma som i helgen opererades för brusten magsäck (pga magsår, cortison, reumatism) fick komplimangen av kirurgen efteråt: "När jag öppnade såg jag att organen var mycket vitala." Skönhet kommer inifrån! Och ja, hon äter minimalt med kolhydrater...

• Like 7

Jag tycker att det är fel av dej att spekulera och gissa vad du tror att A.D nån gång skrivit om sin kärlhälsa. Varför frågar du inte henne själv först innan du skriver? Varför starta rykten som hon sen måste komma in här för att dementera?

Tycker inte det är okej!

Tänkte att någon mer kanske läst det och kunde bekräfta. Hur kan jag fråga henne menar du?

Japp jag har oxå läst det på hennes egen blogg!

Men det säger inget för hon kanske hade bra kärl redan innan?

Grejen var att det påstods att kärlen skulle slagga igen med så mycket fett som hon har ätit genom åren.. vilket det visade sig att det inte gjort!

• Like 2

Tack Zepp!

Här är också några citat och länkar

Naturligt mättat fett rensar kärlen.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/deviser_och_slogans

Linda, Det är högt blodsocker och högt blodinsulin, vilket orsakas av högt kolhydratintag, samt obiologiska fetter i margariner och matoljor som är inflammationsframkallande och orsakar kärlförkalkning. Naturligt mättat fett rensar kärlen.

Skrivet av Annika D den 10 maj, 2007 kl. 18:49 #

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/annika_d_i_g%C3%B6teborg_tisd

Jag har nu ätit LCHF, en kost med minimalt av kolhydrater och i stället mer av naturligt fett, mest av animaliskt ursprung, i snart 3,5 år.

080116 genomgick jag en undersökning med ultraljud av mitt hjärta och mina centrala kärl. Den visade att mina kärl var helt friska, som hos en ung människa, trots att jag fyller 60 i år.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=hj%C3%A4rtunders%C3%B6kning1

• Like 1

Här har du hennes tråd om undersökningen i den gamla bloggen!

"Igår åkte jag ner till Hudiksvall till Leif och Christina Östberg,Medibalans. De har apparaten Arteriograf, som mäter artärernas elasticitet. Apparaten skickar en tryckpuff från överarmen och mäter tiden tills den kommer tillbaka.

Karl Arfors hade meddelat att han under LCHF gått ner från sin egen ålder, 68, till 45 års ålder i kärlens elasticitet, på några år.

Min undersökning visade utmärkta normala värden. 
Mitt Aix (augmentationsindex) var -23,7%. Normalvärde  -30 - -10. Optimalt under -30%. 
Mitt SBPao (blodtryck i aortan) var 112,8.
Mitt PWVao (pulsvågshastighet) var 8,7 m/s. Normalvärde 7-9,7. Optimalt under 7. 

Enligt meddelande från Karl Arfors är PWV 30 år - 7,5,  40 år - 8,2,  50 år - 9,0.  Enligt den skulle min kärlelasticitet motsvara ca 45 år.

Leif och Christina berättade att de hade haft flera LCHF-are på undersökning, och de hade alla utmärkta undersökningsresultat.
Kostnad för undersökningen 850 kr. Överkomligt."

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/arteriografi1

• Like 1

Det kanske bara är jag som inte förstår vad du skriver, är ju inte utbildad inom sjukvården. Jag läser att du först skriver att "Har för mig att Annika D har skrivit att hon kollat sina blodkärl och funnit dom bra" och sen skriver du att "Hennes kärl hade däremot blivit allvarligt förträngda".

Hur kan de både vara bra och förträngda samtidigt?

Fråga henne kan man väl på hennes blogg...

Japp jag har oxå läst det på hennes egen blogg!

Men det säger inget för hon kanske hade bra kärl redan innan?

Grejen var att det påstods att kärlen skulle slagga igen med så mycket fett som hon har ätit genom åren.. vilket det visade sig att det inte gjort!

Vad har du läst på hennes blogg Zepp? Att hon hade både bra och förträngda kärl? Att hon hattat mellan LCHF och tallriksmodellen?

Det kanske bara är jag som inte förstår vad du skriver, är ju inte utbildad inom sjukvården. Jag läser att du först skriver att "Har för mig att Annika D har skrivit att hon kollat sina blodkärl och funnit dom bra" och sen skriver du att "Hennes kärl hade däremot blivit allvarligt förträngda".

Hur kan de både vara bra och förträngda samtidigt?

Fråga henne kan man väl på hennes blogg...

Vad har du läst på hennes blogg Zepp? Att hon hade både bra och förträngda kärl? Att hon hattat mellan LCHF och tallriksmodellen?

Aha, jag hade slarvat med texten i hastigheten. Synd att du inte skrev det med en gång. Det handlar alltså om två olika personer. Det var inte Annika som fått förträngda kärl. Jag har skrivit om inlägget nu och hoppas det blev tydligare.

Vad kul med en sjuksköterska inom kardiologi här på forumet, kardiologi och diabetesvård är nog något som intresserar många här tror jag, och jag tror även att din frågeställning intresserar många här. Tyvärr är det väl här kunskapen sviktar lite grann, då det inte finns alltför många långtidsstudier på just detta. Jag tror att man anser det "oetiskt" att göra en sådan studie och den etiska kommiten för vetenskapliga forskningar ger avslag för dessa studier.

Den bästa studien som finns, fast tyvärr utan angiografi är nog hur vi levde på stenåldern och innan.

Jag kan rekommendera boken Välfärdens ohälsa av Lars Wilsson, om du inte redan har läst den. Den boken öppnade mina ögon för vilken vansinnig kosthållning vi rekommenderas idag :)

Det skulle vara intressant att få veta vad "dina" kardiologer har för åsikt om LCHF och om prediabetesens skyldighet till hjärt-kärlsjukdomar, som Zepp skrev om här ovan.

Tack för input. Jag tänkte att jag skulle ta upp den frågan nu när jag kommer till jobbet...som idag är på akm. Jag tror det är få som skulle vilja erkänna något som det inte finns "långtidsstudier" på. Men vi får se. De flesta kardiologer har ju blivit itutade att Atkins dog av en hjärtinfarkt. Men får man tro det här så och det som A. Eenfelt (hoppas jag stavade rätt) skriver i boken Matrevolutionen så har de ju fel. Vilket vore rätt kul faktiskt ;)

Dags för jobb.

• Like 1

Tack för input. Jag tänkte att jag skulle ta upp den frågan nu när jag kommer till jobbet...som idag är på akm. Jag tror det är få som skulle vilja erkänna något som det inte finns "långtidsstudier" på. Men vi får se. De flesta kardiologer har ju blivit itutade att Atkins dog av en hjärtinfarkt. Men får man tro det här så och det som A. Eenfelt (hoppas jag stavade rätt) skriver i boken Matrevolutionen så har de ju fel. Vilket vore rätt kul faktiskt ;)

Dags för jobb.

Be skeptikerna om resultat för kost som LVM rekommenderar. Inte en enda långtidsstudie finns! Dom har dragit sina slutsatser utifrån olika forskning och jag vet inte vad ifrån. 

Tycker inte det är okej!

MKJ skrev tydligt att hen var osäker, så det tycker jag är OK. Vem som vill kan ju kolla med Annika.

Hejsan,

Med vänlig hälsning

Johan,

Ett sätt att svara är att hänvisa till de blodfettsvärden som anses vara riskmarkörer för CVD. Mitt intryck efter ett drygt halvår på detta forum plus annan erfarenhet är att i stort sett alla (har inte hört talas om något undantag!) får förbättrade/bra värden på TG, HDL samt Apo-kvot. Om vi menar allvar med dessa värden som riskmarkörer så följer att något eller några av de nödvändiga tillstånd som orsakar CVD undanröjs med LCHF --- såsom inflammation i blodbanan, högt blodsocker, oxidativ stress, fördelning av LDL-partiklar, ateroskleros eller något annat.

Något som imponerar på mig personligen är Dr. Richard Bernstein http://www.diabetes-book.com/ som levt med diabetes mellitus typ 1 sedan 1946 varav de senaste 3-4 årtiondena på LCHF-liknande kost. Han är nu kring 80 och enligt egen utsago kärnfrisk. Under decennierna har han också hjälpt tusentals diabetiker till bättre hälsa och överlevnad.

• Like 2

Bernstein borde vara Guru för många fler.. det är en rätt häftig person, som från början var ingenjör och med typ1 sedan barnaåren.

Han började ifrågasätta den behandling han fick och de råd han fick.. om jag inte mins fel så var han ingenjör på något sjukhus och fick låna en blodsockermätare och började experimentera på egen hand.

Han fann då att de kostråd man fick var helt förkastliga.. men för att kunna få något av det han kommit underfund med publicerat så var han tvungen att läsa till läkare på äldre dar.. så både ingenjör och läkarutbildning.. inte direkt osmart om man säger som så!

http://www.youtube.com/watch?v=9VaNJO7KMgg&list=PLA9DD3B32E600F09A

Han började ifrågasätta den behandling han fick och de råd han fick.. om jag inte mins fel så var han ingenjör på något sjukhus och fick låna en blodsockermätare och började experimentera på egen hand.

Hans fru var läkare så den vägen kunde han få tag på en del nyttigt  :)

• Like 1

MKJ skrev tydligt att hen var osäker, så det tycker jag är OK. Vem som vill kan ju kolla med Annika.

Jag läste/tolkade MKJ's första oredigerade text på annat sett än vad MKJ avsett, tyvärr...ledsen för det.

Jag fick det till att A.D i första meningen ska ha haft bra kärlhälsa sen att MKJ inte visste hur A.D kollat det. Men nån annan visste att (A.D förmodade jag) hon använt ultraljud....och att hon tvärtom skulle haft dåliga kärl och att hon dessutom skulle ha växlat mellan olika dieter.

Ja, det var ju synd att jag läste så tokigt, men det var det som var orsaken till min reaktion, och jag tyckte inte saken blev bättre av att man utgår ifrån att A.D själv skulle googla på sitt namn för att hitta inlägget och rätta till eventuella felaktigheter.

MKJ, on 30 Jul 2013 - 19:57, said:snapback.png

MKJ, on 30 Jul 2013 - 20:32, said:snapback.png

Jag läste/tolkade MKJ's första oredigerade text på annat sett än vad MKJ avsett, tyvärr...ledsen för det.

Jag fick det till att A.D i första meningen ska ha haft bra kärlhälsa sen att MKJ inte visste hur A.D kollat det. Men nån annan visste att (A.D förmodade jag) hon använt ultraljud....och att hon tvärtom skulle haft dåliga kärl och att hon dessutom skulle ha växlat mellan olika dieter.

Ja, det var ju synd att jag läste så tokigt, men det var det som var orsaken till min reaktion, och jag tyckte inte saken blev bättre av att man utgår ifrån att A.D själv skulle googla på sitt namn för att hitta inlägget och rätta till eventuella felaktigheter.

Tack för det Lilja, helt ok med mig. Ha en trevlig kväll  :)

Som jag skrev så var det inte Annika som växlat mellan olika dieter utan en annan person.

Annika var ett exempel på en person som vid undersökning hade bra kärl och den andra personen var ett exempel på en person som inte hade det.

• Like 1

Ett sätt att svara är att hänvisa till de blodfettsvärden som anses vara riskmarkörer för CVD. Mitt intryck efter ett drygt halvår på detta forum plus annan erfarenhet är att i stort sett alla (har inte hört talas om något undantag!) får förbättrade/bra värden på TG, HDL samt Apo-kvot. Om vi menar allvar med dessa värden som riskmarkörer så följer att något eller några av de nödvändiga tillstånd som orsakar CVD undanröjs med LCHF --- såsom inflammation i blodbanan, högt blodsocker, oxidativ stress, fördelning av LDL-partiklar, ateroskleros eller något annat.

Något som imponerar på mig personligen är Dr. Richard Bernstein http://www.diabetes-book.com/ som levt med diabetes mellitus typ 1 sedan 1946 varav de senaste 3-4 årtiondena på LCHF-liknande kost. Han är nu kring 80 och enligt egen utsago kärnfrisk. Under decennierna har han också hjälpt tusentals diabetiker till bättre hälsa och överlevnad.

Tack så mycket Kjell,

Det där var verkligen intressant information =) Ska kolla upp detta mer.

/Johan

• Like 1