Jump to content

Protein, fett och kalorier...


Tant Grön
 Share

Recommended Posts

Jag började med LCHF för snart två månader sedan och har gått ner ca 3 kg, vilket jag tycker är väldigt lite med tanke på att jag kör ganska strikt. Har varken ätit bröd, pasta, potatis eller ris. (Unnar mig vin på helgerna)

 

Jag har försökt att banta i hela mitt liv, är idag 47 år och bär på ca 25 kg övervikt. Jag känner att den här kosten passar mig, men skulle vilja få igång förbränningen.

 

Hur mycket protein ska man äta per dag? Jag funderar också på om jag får i mig för lite fett, vad är en "normaldos" per dag?

Räkna kalorier eller inte? En del skriver att man inte behöver bry sig om att räkna, medan andra säger tvärtemot...

 

Jag äter två gånger per dag, lunch och middag.

Lunchen består oftast av en sallad, till middag blir det ca 150 kött el fisk med grönsaker och en fet sås.

 

Hur mycket proteiner, fett och kalorier behöver jag få i mig per dag för att gå ner i vikt?

 

Tacksam för alla tips!

Link to comment
Share on other sites

Två gånger.. varav en är sallad??  :huh:

 

Ja altså jag äter oxå två gånger, men då äter jag oxå rejält med mat bägge gångerna.

 

Har du 25 kilo övervikt så behöver du antagligen inte räkna kalorier.. såvida du inte har någon ätstörning!

 

Närmar du dig din ungdoms vikt, så lär du hur som helst få hålla igen om du skall väga såsom du gjorde när du var 20.

 

Du skall äta protein för din vikt.. minst 1 gram per kilo och dag.. och man räknar vid överslag att det är cirka 20% protein i kött/fisk/fågel/ägg/ost.. sen så diskuteras det hej vilt huruvida man skall äta protein för de där 25 kilona övervikt!

 

Ja sen rätt lite kolhydrater, helst under 50 gram om dagen, gärna mindre i början, och då kan man äta rätt mycket grönsaker, en del bär, mejerier och någon frukt samt någon rotfrukt med lite kolhydrater.

 

Resten är då fett, upp till ditt energibehov.. ofta uttryckt som 70-80E%.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte så mycket på fett men känner direkt när jag har ätit "för lite" för att hålla mig stabil. Jag steker i rikligt med fett, tänker inte på att hålla igen eller överösa heller. Bacon och nötfärs har ju ofta eget fett tex, så det behövs sällan extra. Samma med korvar. Jag har olja i salladen så att den inte blir torr. Sen har jag gärna en click majonnäs eller sås till varm mat så att den inte blir torr. 

 

Om jag någongång är sugen på mellanmål tar jag alltid ett fettrikt sådan (tex kaffedrink med kokosolja eller fröknäcke med massor av leverpastej, något där fett dominerar). Jag har märkt att mellanmål som nötter och bär triggar igång sockersug, bättre att ta dessa direkt efter mat eller i samband med mat om man vill äta sådant.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...