Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag tror den kanske stannar i några dagar eller längre, har ingen riktig koll, men beror väl på vad det är för typ av vin med? torrt eller inte osv...

Framförallt lär du ha blivit sömnig av den där flaskan med vin! Vin som är koncentrerat från vindruvor innehåller ju sömnhormonet melatonin vars uppgift är att reglera dygnsrytmen, så kanske inte så konstigt man blir trött av något glas av vin ;)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Om man dricker en flaska vin under en kväll. Stannar då fettförbränningen helt och hållet och i så fall hur länge?

Så här står det på Systembolagets sida:

" Till exempel så förbränns ingenting av det du ätit förrän all alkohol är förbränd. Eftersom alkoholen är giftig för kroppen arbetar levern för att göra sig av med den först av allt. Det innebär i sin tur att fettförbränningen minskar och fettet lagras."

Dock undrar jag om det stämmer att ingenting av det man ätit förbränns om man druckit alkohol... borde inte alla alkoholister dö av svält ruggigt snabbt då?

Länk till inlägg

Martin Ingvar skriver i boken Hjärnkoll på vikten (sid 66 och 69), beträffande att alkohol ger ett rejält kaloritillskott, att ett bra knep att bromsa effekten är att äta lite fett och protein innan. Således kan man bromsa alkoholens blodsockerhöjande effekt genom att t e x nötter, ost eller oliver. Man får alltså i sig mer kalorier men det gör inget för det viktigaste är att behålla balansen för annars kan vinet trigga igång mathungern.

Mitt inlägg hade i sak inget med förbränning att göra men väl alkoholens påverkan i övrigt.

Länk till inlägg