jösse Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Tjena. För att få lite struktur och hålla det enkelt så tänkte jag starta ett nytt projekt med mig själv. Kommer enbart att äta biffar... Tänkte, biffar går att krydda olika. Ha bacon i osv. orkar inte med att göra en massa olika mat och leta recept eller så. Kommer sträva efter att hålla kolhydraterna till noll så jag kör kött och ägg och krydda. Men jag behöver ju säkert massa annan näring till kroppen med. Så du ställer jag frågan! Vad behöver jag äta mer än biffar för att min kropp inte ska ge vika?Något vitaminpiller? Någon böna? Har aldrig brytt mig och därför har jag inte en aning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Istället för piller, så tycker jag att du ska äta ditt rdi i form av ekologiska grönsaker. Sen det här med en diet av köttbiffar eller äggobacon dygnet runt. Tycker faktiskt inte jag det låter sunt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Jag tycker att utgångspunkten är ekologisk mat med så lite "ingredienser" sm möjligt. Tjena. För att få lite struktur och hålla det enkelt så tänkte jag starta ett nytt projekt med mig själv. Kommer enbart att äta biffar... Tänkte, biffar går att krydda olika. Ha bacon i osv. orkar inte med att göra en massa olika mat och leta recept eller så. Kommer sträva efter att hålla kolhydraterna till noll så jag kör kött och ägg och krydda. Men jag behöver ju säkert massa annan näring till kroppen med. Så du ställer jag frågan! Vad behöver jag äta mer än biffar för att min kropp inte ska ge vika?Något vitaminpiller? Någon böna? Har aldrig brytt mig och därför har jag inte en aning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Det finns ju en grundregel som säger att man bör äta så varierat som möjligt för att få i sig av alla näringsämnen. Men det finns ett livsmedel som innehåller nästan allt vi behöver: Ägg. Men det saknar t.ex. C-vitamin, och man måste äta rätt många ägg för att få i sig dagsbehovet av allt. Det finns en person som bloggar som äter samma mat varje dag, Mats Wiman. Läs detta inlägg!http://friskadiabetiker.se/2013/01/09/min-enahanda-lackra-och-naringsrika-lchf-mat-2/ Personligen gillar jag att äta grönsaker, så jag kompletterar gärna min lunch/middag med t.ex. broccoli (som innehåller mycket C-vitamin) eller blomkål, som mos eller gratäng eller bara kokta med smör på. Annars äter jag samma frukost varje dag: 4-5 ägg, 140 g bacon och 60 g kokosfett. Till middagen så blir det olika kött/fiskalternativ, ofta en fet sås som bearnaise eller annan sås redd med äggula eller kryddsmör och grönsaker. Jag har inte lyckats hitta nån middagsmat som jag vill äta varje dag, som Mats Wiman ovan, för då hade jag gjort det eftersom jag inte tycker att det är roligt att försöka hitta på ny mat varje dag. Men eftersom jag oftast äter min lunch/middag tillsammans med min fru så har också hon ett krav på variation. Sen äter jag extra D-vitamin och magnesium eftersom jag började få vadkramper om morgnarna. Jag äter också omega-3 eftersom jag har så svårt att motivera mig att äta fet fisk då jag inte tycker om fisk. Nåt som jag inte har kommit igång med är att äta nån slags lever varje vecka. Lever innehåller likt ägg det mesta vi behöver fast med en lite annorlunda sammansättning (har för mig att man får C-vitamin den vägen också). Du som vill äta biffar varje dag, varför inte blanda in en del kycklinglever i dem? Då får du upp mängden nödvändiga näringsämnen ordentligt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Tjena. För att få lite struktur och hålla det enkelt så tänkte jag starta ett nytt projekt med mig själv. Kommer enbart att äta biffar... Tänkte, biffar går att krydda olika. Ha bacon i osv. orkar inte med att göra en massa olika mat och leta recept eller så. Kommer sträva efter att hålla kolhydraterna till noll så jag kör kött och ägg och krydda. Men jag behöver ju säkert massa annan näring till kroppen med. Så du ställer jag frågan! Vad behöver jag äta mer än biffar för att min kropp inte ska ge vika?Något vitaminpiller? Någon böna? Har aldrig brytt mig och därför har jag inte en aning... Till frukost dricker jag en mix av 100 gr smör, 3 ägg, 2 msk kokosolja, 5 gr nyponpulver, 1 tsk kakao,1 krm vaniljpulver och 3 dl hett vatten som tas med multivitamintillskott. På så sätt kan de andra målen under dagen bestå av bara fett och protein, och jag får i mig det livsnödvändiga. Detta gör att jag ligger på under 5 gram kolhydrater per dag. Jag har ätit på detta sätt sedan i våras, och mår prima av denna kosthållning. Då jag tränar så tillkommer magnesium-kelat för nerv- och muskelfunktion, och jag har även upptäckt att sömnen blir bättre av mineralintaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Ok, men då smackar vi in mer ägg i biffarna. Inget problem. Eventuellt tillskott med C-vitamin och magnesium. Jag kan absolut äta grönsaker och sånt men en sak som jag absolut inte kommer göra är massa mos och sånt. Kan blanda ner lite grädde i biffarna med. Hittade något recept på "skaldermans biffar". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Kan ju ta ett ägg eller två till frukost. Hade först tänk skippa den måltiden helt dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Kan ju ta ett ägg eller två till frukost. Hade först tänk skippa den måltiden helt dock. Min frukosttid varierar mellan 7-14, beroende på dagsform, lust och hunger... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Hade tänkt köra ett halvår eller något sånt. Tänkte börja idag, ska iväg och handla senare. Kan ju käka lite creme fraiche eller bea till dem så fåe man lite fett och annat därifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Ett bra sätt att som Jerker föreslår komplettera med ägg är att helt enkelt blanda ett par stycken i färsen. Ät gul paprika till så får du C-vitamin. Håller också med om D-vitamin samt omega-3 om du inte äter fet fisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Ok. då tror jag nog att det är under kontroll. C-vitamin D-vitamin Omega-3 Kommer äta kebabsallad 1ggr i veckan så där får jag ju i mig lite gifter. Men behöver ha det på detta viset för att det ska fungera föe mig. Annars får jag sockerdetoxa varannan dag.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Vill du vara supernyttig kan du mala inälvsmat (typ lever) och ha i dina biffar, då får du garantera i dig mycket vitaminer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Supernyttig är inget jag eftersträvar utan mer en enkel, enformig kost som inte tar livet av mig långsamt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Kött är nyttigt! http://authoritynutrition.com/is-red-meat-bad-for-you-or-good/ Red meat is one of the most nutritious foods you can eat. It is loaded with vitamins, minerals, antioxidants and various other nutrients that can have profound effects on health. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Supernyttig är inget jag eftersträvar utan mer en enkel, enformig kost som inte tar livet av mig långsamt... Inälvsmat slår det mesta vad det gäller vitaminer/mineraler så om du bara ska äta biffar i ett halvår så kan du ju blanda ner tex mald lever i din nötfärs. För c-vitamin kan man också dricka lime-vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Hemgjord paté borde ju fungera bra. Den består väl mest av köttfärs, lever och valfria kryddor? Broccoli är ju väldigt enkelt om man äter den rå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Kycklinglevern var fjortonde dag ger en boost av flera vitaminer.. och det är oxå en väldigt enkel anrättning! Stek levern i smör på mellanvärme tills den är färdig.. ät med valfria tillbehör! Dessutom är det väldigt gott och omöjligt att misslyckas med till skillnad mot annan lever. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Kul att ni föreslår lever... det är en av de saker jag inte kan äta. Smaken gör mig lite illa till mods! När jag åt val för något år sedan var det svårt då det smakade lite som havsmarinerat hav Men då kommer jag inte att dö iaf, det är ju alltid något. Semestern har förstört min lchf så jag måste verkligen boosta skiten nu så jag kommer in i det igen. För min del gäller det att vara hård mot mig själv och jag har ingen sådan sak inom mig som kräver variation. Har ätit korv i snart ett år men det blir en del senap ocj ketchup till och det innehåller en del kolhydrater med... Kan skriva in startvikt och komma med en kommentar ibland hur det går om någon är intresserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Älskar biffar, de går att variera i all oändlighet. Även om jag förstår att du är ute efter enkelhet så går det ju att ha i allt möjligt. Behöver ju inte vara så noga bara biffarna håller ihop. Finhackade grönsaker, grädde, ägg, bacon, ost, örter, soya. Variera färsen också: nöt, gris, lamm, kalv, kyckling, älg/vilt, fisk (queneller). Wallenbergare (utan ströbröd) är ju redig fettbomb! Lycka till! Blir nog biffar ikväll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Min sambo föreslog köttfärslimpa och kåldolmar om jag blir trött på beff. Gött med limpa med. blanda lite och sen in i ugnen (tror jag) seb har man ju en 3-4kg storbiff 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Kul att ni föreslår lever... det är en av de saker jag inte kan äta. Smaken gör mig lite illa till mods! När jag åt val för något år sedan var det svårt då det smakade lite som havsmarinerat hav Men då kommer jag inte att dö iaf, det är ju alltid något. Semestern har förstört min lchf så jag måste verkligen boosta skiten nu så jag kommer in i det igen. För min del gäller det att vara hård mot mig själv och jag har ingen sådan sak inom mig som kräver variation. Har ätit korv i snart ett år men det blir en del senap ocj ketchup till och det innehåller en del kolhydrater med... Kan skriva in startvikt och komma med en kommentar ibland hur det går om någon är intresserad. Jag tycker heller inte alls om lever, det är bland det läskigaste man kan äta, anser jag, MEN kycklinglever är inte alls lika frän i smaken och går faktiskt utmärkt att blanda i köttfärsrätter och även göra hemmagjord leverpastej på 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Jag får väl ge levern ett försök. Vem vet, det kanske fungerar. I värsta fall kan man skölja ner med creme fraiche. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Jag får väl ge levern ett försök. Vem vet, det kanske fungerar. I värsta fall kan man skölja ner med creme fraiche. Tricket är att gömma den i annan mat så den inte smakar nåt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Asiater som äter mer rött kött är friskare! http://www.kostdoktorn.se/asiater-som-ater-mer-rott-kott-ar-friskare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Jag får väl ge levern ett försök. Vem vet, det kanske fungerar. I värsta fall kan man skölja ner med creme fraiche. Ett tips är att skära levern i tunna skivor och ha i mycket grädde och kryddor. Ett annat tips för dina biffar är att blanda i fetaost och hackade svarta oliver i färsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Främsta tipset är att välja kycklinglever.. lättast att laga till, mildare smak, och passar alldeles bra ihop med bacon och lök. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Lathet? Effektivitet? Jag vill slippa stekoset vid köttfärspifftillverkning, tidsåtgången o onödig försockring av proteinerna med just stekpannestekning av köttfärs. Så helt enkelt så plattas köttfärsdegen på en stor ugnsplåt, gräddas o så mot slutet smackar jag på får=getost (dyrt!) Ja jag vet att ni tänker nu, hallåå, åt hon inte bara fisk nu, men jag blir ibland just sugen på köttfärs (kycklingfärs) I degen har jag förstås olika kryddor o ägg samt får/getost. Barnbarnen gillar o äter detta gärna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts