Jump to content

Q10

Majabella

Recommended Posts

Jag läste vad Kostdoktorn skrivit om Q10, sedan fortsatte jag läsa på olika ställen och blev nyfiken på effekten på sömnen, hjärtat, tandköttet och inte minst boosteffekten på cellernas energiomsättning. Så nu äter jag 3x100mg dagligen i planerat tre veckor. Ska intas i samband med måltid för att Q10 behöver fett för att tas upp, vet inte om oljan i själva kapseln är nog, men det ställer till problem när jag bara äter två mål om dagen. Dessutom ska man inte ta sista dosen för sent på kvällen för man kan få svårt att somna, igår tog jag den 20:30 och somnade dock gott vid 23 men var klarvaken kl 4. Nu undrar jag om nån av alla forskarsjälar här inne testat Q10 som tillskott och utvärderat effekten?

Frågan är om någon LCHF:are överhuvudtahget kan uttala sig om just Q10:ans effekter ?

LCHF kosten är i största allmänehet rik på Q10 som t.ex finns i vegetabiliska oljor, fet fisk, kött och nötter, liksom i grönsaker som spenat och broccoli. Min gissning om igenkännande av just Q10 hälsoeffekterna, är att de kanske drunknar i det allmänna välmåendet som LCHF genererar ? Därför kan det vara väldigt svårt och uttala sig om enstaka effekter.

• Like 2

Som sagt vad Q10 förekommer rikligt i typisk mat som ingår i LCHF, och antagligen i överflöd!

Så frågan är om det inte är som med de flesta andra så kallade nyttiga saker, överskott kissas ut eller används till annat tex energi?

Sen så har jag svårt att tänka mig att man skall kunna känna effekten av Q10, dvs minskad nedbrytning av mitocondrier??

• Like 1

Jag har haft blivit överdoserad med statiner och fick stora bekymmer. Efter att slutat med statinerna så var musklerna i högra låret kraftigt försvagade. Klåparna på VC gjorde sig oanträffbara så jag fick ta saken i egna händer. Jag tog då CoQ10 och magnesium i kombination tillsammans med mat men det hände ingenting positivt under de tre första veckorna.  Tänkte först att Q10 inte fungerar och att det är lika bra att sluta men kom på  att jag kanske ska ta det på fastande mage och provade med det. Efter några dagar började musklerna i låret att i sakta mak bli lite starkare och starkare. Nu har det gått en tid och musklerna i bägge låren är lika starka.

För mig så fungerade Q10 på fastande mage och inte alls tillsammans med mat. Det tycks vara lite olika bud om hur man ska ta Q10 och det står inget på förpackningen.

• Like 6