Anneli Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Varför ska man inte äta så mycket ost? Det innehåller ju ganska lite kolhydrater! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Sägs vara beroendeframkallande samt att det är lätt att överäta. Sen att känslighet mot mjölkprodukter är ganska vanligt. Det är de anledningar jag kan komma på... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Ost ska vara en utmärkt källa av vitamin K (tror jag det var). Sally Fallon från Weston Price Foundation pratade om det i någon intervju jag såg på youtube. Det är visst fermenteringsprocessen som gör att vitamin K halten stiger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Om man har problem med komjölksprodukter kan man försööka hitta ost från get och får, det finns många andra sorter än vanlig chevre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Varför ska man inte äta så mycket ost? Det innehåller ju ganska lite kolhydrater! För att man skall laga mat från bra råvaror och låta osten vara en del av matlagningsingredienserna! Dvs ost skall inte ersätta lagad mat, man skall inte leva av tillbehören! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Tack alla!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 En vällagrad getost sitter alltid bra! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Min favorit är Ossau-Iraty, (fårost) gärna vällagrad eller Vit Caprin (getost). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Var nere på Österlen tidigare i sommar och besökte ett gårdsmejeri som gjorde den godaste getosten jag ätit vid namn Tant Elsa (vilket också är namnet på geten). Var riktigt kul att kunna gå in och köpa ost och veta precis var den kom ifrån. Borde vara så med all mat. Så om ni är nere kring Österlen någon gång, åk gärna dit och titta och provsmaka. http://www.vilhelmsdal.se/ 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 Var nere på Österlen tidigare i sommar och besökte ett gårdsmejeri som gjorde den godaste getosten jag ätit vid namn Tant Elsa (vilket också är namnet på geten). Var riktigt kul att kunna gå in och köpa ost och veta precis var den kom ifrån. Borde vara så med all mat. Så om ni är nere kring Österlen någon gång, åk gärna dit och titta och provsmaka. http://www.vilhelmsdal.se/ Samma sak på ön Ven! Där kan man köpa getost i en gårdsbutik. Getterna går och betar precis utanför! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted August 11, 2013 Share Posted August 11, 2013 http://www.thehealthyhomeeconomist.com/gouda-the-nutrient-dense-cheese-of-choice/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts