Jump to content

ost?

Anneli

Recommended Posts

Ost ska vara en utmärkt källa av vitamin K (tror jag det var). Sally Fallon från Weston Price Foundation pratade om det i någon intervju jag såg på youtube. Det är visst fermenteringsprocessen som gör att vitamin K halten stiger.

• Like 1

Varför ska man inte äta så mycket ost? Det innehåller ju ganska lite kolhydrater!  :rolleyes:

För att man skall laga mat från bra råvaror och låta osten vara en del av matlagningsingredienserna!

Dvs ost skall inte ersätta lagad mat, man skall inte leva av tillbehören!

• Like 1

Var nere på Österlen tidigare i sommar och besökte ett gårdsmejeri som gjorde den godaste getosten jag ätit vid namn Tant Elsa (vilket också är namnet på geten). Var riktigt kul att kunna gå in och köpa ost och veta precis var den kom ifrån. Borde vara så med all mat.

Så om ni är nere kring Österlen någon gång, åk gärna dit och titta och provsmaka. http://www.vilhelmsdal.se/

• Like 6

• 2 weeks later...

Var nere på Österlen tidigare i sommar och besökte ett gårdsmejeri som gjorde den godaste getosten jag ätit vid namn Tant Elsa (vilket också är namnet på geten). Var riktigt kul att kunna gå in och köpa ost och veta precis var den kom ifrån. Borde vara så med all mat.

Så om ni är nere kring Österlen någon gång, åk gärna dit och titta och provsmaka. http://www.vilhelmsdal.se/

Samma sak på ön Ven! Där kan man köpa getost i en gårdsbutik. Getterna går och betar precis utanför! =)