Jump to content

lchf i övergångsåldern

meiamira

Recommended Posts

Har kört stenhårt på lchf nu i en månad och är i övergångs åldern men det händer ingen ting... nån som vet om det tar längre tid att gå ner i vikt i övergångsåldern med lchf???

Jag tror att många upplever det svårare. Saker att testa är lite mer strikt LCHF (tex inga bär, nötter eller choklad), mindre/inga mejeriprodukter, kalorirestriktion och periodisk fasta.

• Like 2

Om du menar perimenopaus så är vi nog flera som upplever att det går långsammare än för yngre kvinnor, men det går. De förslag Johanna07 har är bra, börja med att minska på mejeriprodukterna, våga öka fett i form av smör, kokosolja och olivolja. Se sen till att äta mindre än 20g kolhydrater. Om det fortfarande är trögt med viktminskningen prova periodisk fasta. Se till att du får i dig dels extra salt och extra vätska (vatten). 

• Like 2

vad fastar jag på då har tungt jobb kan man ta protein drycker eller är det för mkt socker i dom? eller Nutrilett? kan väldigt lite om sånt här tack för era svar

Periodisk fasta innebär att du inte äter på tex 16 timmar, sedan har du ett ät fönster på 8 timmar. För många innebär detta praktiskt att de hoppar över frukosten och bara dricker vatten/kaffe/thé och äter lunch vid 12-tiden och middag innan 20 på kvällen. Eller så äter du en stor frukost och sen lunch och skippar middagen.

Har kört stenhårt på lchf nu i en månad och är i övergångs åldern men det händer ingen ting... nån som vet om det tar längre tid att gå ner i vikt i övergångsåldern med lchf???

Många brukar ju svara att man skall öka fettet men en väninna som åt LCHF ett tag fick en viktnedgång först när hon minskade på fettet.

Hur fördelar du matintaget över dagen? Hur lång tid går det mellan senaste matintaget och att du går och lägger dig eller sätter dig stilla?

Håller du på med någon form av konditionsträning?

Jag gick ned 30 kg utan problem på strikt LCHF med mejerier. När jag kollade intaget låg det mellan 2000 och 3000 kalorier. Jag räknade kolhydrater och att fettprocenten var hög, ca 75E%. Rätt vad det var så slutade jag att gå ner i vikt fast jag vägde ca 105 kg (är 164 cm lång) och började tom gå upp i vikt till ca 114 kg. Jag fattade inte vad det var frågan om förrän mensen upphörde och jag fick vallningar osv.

Nu har jag lyckats ta mig ned till 96 kg genom att minska på proteinet och kalorierna. Jag undviker grädde, creme fraiche och smetana men äter fullfet hårdost och de fetaste dessertostarna. Intaget ligger på ca 80 E% fett, ca 18 E% protein, ca 2 E% kolhydrater och kalorierna ligger mellan ca 1100 och ca 1200. Det betyder mindre än 10 g kolhydrater och ca 60 g protein om dan. Jag räknar allt innan jag äter, tom kaffet, och lägger in på dumbell så jag ser att det inte blir för mycket. Det är rätt tråkigt men för min del nödvändigt för viktminskning.

Jag är tvungen att gå ner för min hälsas skull. När jag började med LCHF var jag prediabetiker med ett berg-och-dalbaneblodsocker. Jag är astmatiker (som i stort sett är borta nu), har fibromyalgi, IBS-d, hypotyreos, högt blodtryck, kronisk huvudvärk och knäledsartros. Allting har blivit bättre med LCHF, men det är långt ifrån bra. Blev sjukpensionerad i början av 2000-talet.

Träning är tämligen uteslutet för min del. Det jag gör är korta promenader med hunden, lätta pass på motionscykel för knäna och en del övningar, också för knäna.

• Like 5

Jag tror även att det kan bero på hur mycket du har "misshandlat" din kropp tidigare. Har man bantat ett flertal gånger genom åren, så tror jag att det blir svårare för kroppen att "släppa" ifrån sig kilon, eftersom kroppen tror att "nu är det svält igen", innan den har ställt om sig och förstår att nu ska vi gå över i fettdrift, och att den faktiskt får näring. I och för sig kommer näringen i från fett, och inte från kolhydrater, och det kan ta några månader för kroppen att förstå. Ge dig lite tid, det kommer... :)

• Like 3

Jag har i o f s inte så jättemycket övervikt... 15 kg, men på mina 3,5 år på LCHF har jag bara gått ner marginellt. Visserligen äter jag fortfarande mejeri, så det kan väl vara därför.

Men jag står still i alla fall utan besvär. Alla andra dieter har jag ju varit tvungen att kämpa för att inte plufsa till mej ännu mer. Och det är så underbart både för mej och omgivningen att slippa de hemska blodsockerfallen då maken vid ett flertal tillfällen mycket väl har kunnat bli ett mordoffer.

Har provat nu med periodisk fasta en dag i veckan i 3 veckor hittills (funkar inte för mej med fler dagar, i alla fall inte förrän jag är säker på hur jag och omgivningen mår av det) och vågen har börjat röra sej lite, men stadigt nedåt. Vi får se om det fortsätter så, men jag tycker hälsovinsterna överväger allt i alla fall.

Läste en annan tråd här om att vitamin B5 kunde hjälpa upp att flytta om fettet lite....?

• Like 1

Jag har i o f s inte så jättemycket övervikt... 15 kg, men på mina 3,5 år på LCHF har jag bara gått ner marginellt. Visserligen äter jag fortfarande mejeri, så det kan väl vara därför.

Men jag står still i alla fall utan besvär. Alla andra dieter har jag ju varit tvungen att kämpa för att inte plufsa till mej ännu mer. Och det är så underbart både för mej och omgivningen att slippa de hemska blodsockerfallen då maken vid ett flertal tillfällen mycket väl har kunnat bli ett mordoffer.

Har provat nu med periodisk fasta en dag i veckan i 3 veckor hittills (funkar inte för mej med fler dagar, i alla fall inte förrän jag är säker på hur jag och omgivningen mår av det) och vågen har börjat röra sej lite, men stadigt nedåt. Vi får se om det fortsätter så, men jag tycker hälsovinsterna överväger allt i alla fall.

Läste en annan tråd här om att vitamin B5 kunde hjälpa upp att flytta om fettet lite....?

När det gäller vit B5, är det itne vanlig pantotensyra (pantothenic acid) utan pantethine den biologisk aktiva formen (och mycket dyrare). Men varför inte prova kokosolja som ökar fett metabolismen eller gurkmeja (tumeric) som också lär öka fettmetabolismen.