Jump to content

Motsatt effekt


joey
 Share

Recommended Posts

Jag läste någonstans att om man kör en strikt LCHF diet och nån gång då och då får i sig stora mängder kolhydrater så kan det få motsatt effekt. Alltså att man går upp i vikt.

Kroppen lagrar den stora mängden socker när man inte har ett regelbundet intag av kolhydrater, till skillnad från när kroppen är van vid intag av socker/kolhydrater och är bättre på att bryta ner det.. Ungefär så förstod jag det. 

 

Är det nån som har kunskap om detta så dela gärna med er!

 

 

Vill gärna veta om det har stor inverkan på dieten, en öl eller fika då och då till exempel.

 

 

Tack!

/D

Link to comment
Share on other sites

Ja altså mycket skall man läsa innan ögona trillar ut!

 

Om du helt plötsligt skulle vräka i dig mycket kolhydrater så lär du lagra det du åt, kolhydrater, fett och protein, samt binda vatten.

 

Vi lagrar alltid stora delar av måltiden, sen så tas det ut för att användas mellan måltiderna.. oavsett vad vi äter.

 

Skillnaden ligger främst i hur känslig man är, de som lider av fettma har ofta någon form av insulinresisens.. och då pratar jag inte om några skönhetskilon.

 

Sen så.. kroppen lagrar främst fett.. då vi har dåligt med lagringsutrymme för glukos.. men har du LCHFat ett tag så är väl inte de depåerna helt fulla så då lär det gå rätt fort att sänka blodsockret och kräver heller inte lika mycket insulin.

 

Problemet med undantag om de blir för ofta att man alldrig riktig kommer in i det tillstånd då kroppen använder fett som främsta bränsle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar.

 

 

Zepp kan du förklara din mening: "Sen så.. kroppen lagrar främst fett.. då vi har dåligt med lagringsutrymme för glukos.. men har du LCHFat ett tag så är väl inte de depåerna helt fulla så då lär det gå rätt fort att sänka blodsockret och kräver heller inte lika mycket insulin." - lite tydligare ( för nån som är lite okunnig i ämnet) 

 

tack!

Link to comment
Share on other sites

Ja altså tomma glykogendepåer är lätta att fylla på, då krävs heller inte lika mycket insulin.

 

Sen när du har högt blodsocker så lagras främst fett.. allt för att förbruka glukos så att nivåerna sjunker.

 

Vi kan lagra cirka 2000 Kcal glukos, men hundra tusentals Kcal fett, glukos är mer för omedelbar användning medans fett är långsiktig energi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...