Jump to content

”De populära fettdieterna är ett hot mot folkhälsan”

Zepp
 Share

Recommended Posts

Nu är Maj-Lis på gång igen!

Enligt henne så är vi på detta forum snart döda!

Har jag hört det förut??

"Trendbrott. Stroke och hjärtinfarkt ökar hos unga män och kvinnor i Sverige. En förklaring kan vara att fettintaget har stigit kraftigt under de senaste tio åren. Populär fettdiet kan ge höga blodfetter som skadar blodkärlen och ökar risken för blodproppar, skriver läkare och professorer."

http://www.dn.se/debatt/de-populara-fettdieterna-ar-ett-hot-mot-folkhalsan/

• Like 3

Nu är Maj-Lis på gång igen!

Enligt henne så är vi på detta forum snart döda!

Har jag hört det förut??

"Trendbrott. Stroke och hjärtinfarkt ökar hos unga män och kvinnor i Sverige. En förklaring kan vara att fettintaget har stigit kraftigt under de senaste tio åren. Populär fettdiet kan ge höga blodfetter som skadar blodkärlen och ökar risken för blodproppar, skriver läkare och professorer."

http://www.dn.se/debatt/de-populara-fettdieterna-ar-ett-hot-mot-folkhalsan/

Obegränsat intag av fett?! 

- Jag har du lärt mig att äta naturlig mat med en blandning av fett, oraffinerad kolhydrat och protein, tills jag är mätt. Inget svullande...

- Hjärtsjukdom bland lågutbildade kvinnor och män. Säkert den målgrupp som gått i bräschen för LCHF  :blink: och som nu dessutom drabbas av stroke i ökad omfattning  :wacko: på grund av detta. Är det inte samma grupp som har en hel del ohälsofaktorer i sin livsstil? Någon som kan länka till artiklar eller undersökningar?

Var är hänvisningen i artikeln till alla dessa kostundersökningar som det talas om i vanlig ordning?

En mycket ful artikel med dimridåer och full av härskarteknik!

Ha, ha tur att jag vågade testa LCHF och att kroppen bär sin egen vittnesbörd  <_<

• Like 6

I grund och botten får alla ta ett eget ansvar för sin hälsa och vad de stoppar i sig, ja sitt liv helt enkelt! Tyvärr trycker media i oss diverse konstigheter som folk går på!!

vad folk borde lära sig är att kritiskt granska allt som står i tidnignarna. Idag är det viktigaste inte längre att rapportera nyheter utan att skapa rubriker för att öka försäljningen till max. Och vad skapar de bästa rubrikerna? Jo sånt som skrämmer folk! Läser man på en löpsedel att man dör om man äter fett eller att man får hjärtinfarkt om man hoppar frukosten så vill de flesta läsa om det för de vill ju inte dö eller få en hjärtinfarkt!

Den som hävdar olika saker om bla kost får numera visa mig artikeln de läst det i och vara redo på att artikeln sågas i småbitar! Jag ifrågasätter allt!

• Like 2

Jag önskar att evolutionsbiologi / evolutionär medicin hade ingått i medicinutbildningen sedan länge. Då hade dessa tunga namn inom svenskt etablissemang sannolikt förstått vidden av sina intellektuella misstag. Deras resonemang vilar principiellt på den uppenbart felaktiga premissen att organismer på jorden kan vara biologiskt anpassade till annan miljö än den som rått under deras evolution.

Det är, mina vänner, på nivå med att tro på vättar och troll.

• Like 7

Maj-Lis Hellenius intervjuades per telefon på SVT1 imorse. Hon påstod att dom nu såg fler än bara enstaka fall som kom in med stroke och höga blodfetter av fettrika modedieter. Intervjuaren kunde ju ha frågat efter något underlag men icke.

Det roliga var att inslaget efter handlade om rättsskandalen om Sture Bergwall. Den intervjuade personen sa att psykiatrin på den tiden vilade på ett underlag som baserades på 0 (!) vetenskap och var en mörk period i svensk psykiatri. Om 10-20 år kommer Andreas Eenfeldt att intervjuas i media och säga samma sak om LVM och alla kolhydratprofeter!

• Like 4

De som skriver om "fettdieterna" och att LCHF-rörelsen borde ta sitt ansvar bör själva ta ansvar och ta fasta på den första och viktigaste delen av LCHF nämligen LC=low carb=lågkolhydratkost.

Fettet är ju inte det primära utan en FÖLJD av lågkolhydratkost!

Kalla alltså kosten för lågkolhydratkost!

• Like 1

Såg ett inslag på nyheterna för nån vecka sen, om exakt samma sak.

Att stroke och hjärtinfarkt ökar bland unga.

Men där sa de att det berodde på att ungdomarna rör sig mindre nu än förr (data,tv) och att de äter mer skräpmat samt dricker massor av läsk.

Det låter mer trovärdigt i mina öron, så hur hon kan jämföra lchf med chips, pizza o läsk fattar jag bara inte.

Men men...allt går att tolka på olika sätt.

• Like 7

Jag önskar att evolutionsbiologi / evolutionär medicin hade ingått i medicinutbildningen sedan länge. Då hade dessa tunga namn inom svenskt etablissemang sannolikt förstått vidden av sina intellektuella misstag.

Har du någon bra bok du kan rekommendera (åt mig)? Jag menar någon kursbok som är välskriven och ganska grundläggande, men inte popuärvetenskaplig ändå.

• Like 1

Jag skrev till alla fem nu att dom borde göra en undersökning på oss och att jag självklart ställer upp. Med tanke på hur enormt farligt det här är borde en sådan undersökning ha hög prioritet!

Nu ska jag ut och springa. Fast vänta nu, det kan jag ju inte för jag har inte ätit pasta, aj aj...  :D Se upp i Lulviken!

• Like 6

Det tråkiga är ju att man kämpar i uppförsbacke när man försöker övertyga sina vänner och släktingar om att LCHF är bra och att fett är ofarligt. Varje gång en sån här "larmrapport" kommer halkar man tillbaka flera steg...

Verkligen! Försöker övertyga min 70-åriga pappa som har både diabetes typ 2 och lite hudcancer (opereras snart, fingers crossed!), och den här typen av skräpjournalistik hjälper sannerligen inte :( Jag menar; att inte poängtera att den ENDA* gruppen som rapporten identifierar som "ökande" inte ens har gått på gymnasiet och gissningsvis äter så långt ifrån LCHF man kan komma är ju helt... Ja. Saknar ord. Eller, ord har jag. Men inga som passar ett offentligt forum.

*förutom stroke, där även gruppen "högutbildade män i åldern 35-44" ökade en smula (Årsrapporten 2013, sid 31). Detta visar dock inte ett orsaksamband mellan LCHF och stroke, som

Hellenius vill göra gällande.

Har du någon bra bok du kan rekommendera (åt mig)? Jag menar någon kursbok som är välskriven och ganska grundläggande, men inte popuärvetenskaplig ändå.

Dessa ingick i en kurs jag läste på distans förra året vid Högskolan i Kristianstad:

• Nesse, Randolph M. & Williams, George C. (1996), Why we get sick: The new science of Darwinian medicine. New York: Vintage Books. (290 s). ISBN 0-679-74674-9
  • Trevathan, W, Smith, E O & McKenna, J. J (2008), Evolutionary medicine and Health - New perspectives. New York: Oxford University Press. (544 s). ISBN 978-0-19-530706-1

http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=BI427K&view=Plan

Båda böckerna är mycket bra!

• Like 4

Som vanligt en sörja och påståenden från Mai-Lis där hon påstår sig ha fakta och varit noga med den, men det visar sig att det inte finns något som alls pekar på LCHF. Såg några kommentarer här och var och vissa säger sig äta LCHF. Men när de beskriver vad de äter så äter de inte alls LCHF utan äter för det första mycket kött och mycket kolhydrater där de sedan smaskat på fett utöver detta.
Då kan jag verkligen förstå att man får problem, men det är fortfarande inte LCHF.

Säger sig självt att om man använder fettet i blodomloppet hela tiden som energi hinner inte ox-LDL bildas och likaså blir triglyceriderna låga. Men det verkar inte Mai-Lis fattar - eller snarare undanhåller för när hon nyss skrev på DN chatten:

Höga nivåer av kolesterol (LDL kolesterol det onda kolesterolet ) skadar Kärlväggarna. Fett samlas i kärlväggen och leder till en inflammation. Den skadade kärlväggen leder till att proppar lätt bildas och blodcirkulationen försämras.

Antingen sitter hon och försöker skrämma upp folk, eller så är hon fullständigt efter och inkompetent med modern forskning om kolesterol. För det är ju inte att fett samlas i kärlväggen och leder till inflammation. Det är ju metabola syndromet som leder till högt blodsocker, högt insulin i blodet som grundar för inflammationen, där sedan omega-6 rika fetter förvärrar skadan. Sedan fastnar de mycket förekommande ox-LDL partiklarna i detta i samband med att kroppen försöker skydda över inflammationen. Detta upprepas om och om igen i metabola syndromet med högkolhydratskost och socker som grundläggande orsaken till problemen.

Såvida man inte har hypokolestemi (vilket ändå skulle gynnas av lågkolhydratkost) orsakar inte LCHF höga triglycerider, eller höga ox-LDL. Tvärtom höga bra HDL, Låga TG, låga ox-LDL, bra med VLDL (levern tillverkar dessa just för att det används av kroppens celler och tillverkning av D-vitamin bland annat).

Någon borde på allvar gå med frontangrepp mot Mai-Lis och kräva omfattande förklaring varför hon sprider felaktigheter och riskerar försämra folkhälsan igen nu när den börjat återhämta sig. Samt påpeka att hon är finansierad av privata intressenter som tjänar på att folk fortsätter äta bröd och kolhydratprodukter i allt för stor omfattning tillsammans med allergi och astmaframkallande light produkter som orsakar hjärt och kärlsjukdomar.

• Like 3

Risken är dock att människor bara hör att fett inte är farligt och äter mer fet mat tillsammans med raffinerade kolhydrater. Där tycker jag LCHF-rörelsen har ett ansvar när det gäller informationen.

LCHF har väl varit väldigt tydliga i vilken blogg eller bok som helst vad som är kolhydrater och att de ska undvikas. Samt utbildar folk i näringslära, vad kolesterol är, bra och dåliga fetter och så vidare. Om vissa människor inte fattar det, kan väl inte vara vårt fel? Tycker jag och många andra påpekar detta hela tiden i stor omfattning.

Hur svårt kan det vara när man har hur mycket information som helst att vägleda en ett knapptryck borta?

Finns de som använder bensin istället för tändvätska av speciell sort när de ska blåsa eld. Betyder det att det är bensinmackens fel eller de artister som gör det professionellt att driva kampanjer om hur man blåser eld varje gång någon full tonåring för för sig att testa med bensin och drar ner bensinångorna i lungorna?

• Like 4

Risken är dock att människor bara hör att fett inte är farligt och äter mer fet mat tillsammans med raffinerade kolhydrater. Där tycker jag LCHF-rörelsen har ett ansvar när det gäller informationen.

Risken att folk som är helt borta i huvudet och inte bryr sig skulle ta någon som helst hänsyn till olika kostråd är rätt minimal.. vare sig det gäller det ena eller det andra!

Det tråkiga med många av LCHF förespråkarna är att deras argumentation och inlägg antar i det närmaste former som bär inslag av i det närmaste religiösa, extrema och fanatiska influenser. Alla andras argument om en balanserad och "normal" kost utan överdrifter i vare sig fett- eller kolhydratkonsumtion tas inte på allvar.  Det många inte tänker på är att resultaten av en diet som innehåller höga mängder mättat fett är inget som märks på kort sikt, det är först när man drabbas av akut sjukdom eller symtom som gör att man kanske får en kranskärlsröntgen som visar förkalkningar i kärlen som det blir uppenbart.

Det som man ÄTER eller KONSUMERAR VARJE DAG påverkar hälsan och kroppen väldigt mycket, oavsett om det är alkohol eller stora mängder mättat fett. Skillnaden är bara att de flesta inte skulle komma på tanken att dricka stora mängder alkohol varje dag eftersom det PÅVERKAR DIREKT kroppen och dess funktioner och man blir väldigt MEDVETEN om det. Med hög fettdiet kan man kanske gå ned i kroppsvikt och känna sig frisk samtidigt som kärlen gradvis förkalkas. På det viset är denna form av extremkost lömsk och invaggar konsumenten i falsk trygghet.

Problemet är ju bara att de studier som finns visar det motsatta, dvs minskade riskfaktorer för hjärtkärlhälsa!

Det är tycker jag är lömskt att man inte talar om det!

Man tror på det man VILL tro på, men om man är lite självkritisk så ska man tänka så här: HUR MÅNGA rapporter visar på att mättat fett är oskadligt för kärlen? Hur lång studietid? Vilken bredd på forskningen dvs antalet studerade fall, tycker jag att det är normalt att konsumera 70% fett och 5% kolhydrat varje dag?

HUR MÅNGA FORSKNINGSRAPPORTER och HUR LÅNG studietid finns det som säger att mättat fett i stora mängder från animaliska ursprung är negativt för kärlhälsan? Är ALL forskning som ifrågasätter fettets negativa inverkan på hälsan enbart ett resultat av sponsring från Läkemedelstillverkare?  Varför får det inte finnas balans i dieten? Det vill säga rätt sorts fett och i rättmängd, rätt sorts kolhydrat (komplexa) och i balanserad mängd, varför gå till ytterligheter och spela ut med snabbmat med högt GI, sockerbombning och skadliga Omega 6 fetter m.m.? Ingen vinner på extrema dieter, inte minst kroppen som skall påverkas varje dag av det du stoppar i dej.

Då skall du nog inte äta någon mat alls, för det finns inga långa säkra studier på någon form av mat!

Men du kan ju få en liten hint om vad det handlar om!

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

• Like 5

Det tråkiga med många av LCHF förespråkarna är att deras argumentation och inlägg antar i det närmaste former som bär inslag av i det närmaste religiösa, extrema och fanatiska influenser. Alla andras argument om en balanserad och "normal" kost utan överdrifter i vare sig fett- eller kolhydratkonsumtion tas inte på allvar. Det många inte tänker på är att resultaten av en diet som innehåller höga mängder mättat fett är inget som märks på kort sikt, det är först när man drabbas av akut sjukdom eller symtom som gör att man kanske får en kranskärlsröntgen som visar förkalkningar i kärlen som det blir uppenbart.

Det som man ÄTER eller KONSUMERAR VARJE DAG påverkar hälsan och kroppen väldigt mycket, oavsett om det är alkohol eller stora mängder mättat fett. Skillnaden är bara att de flesta inte skulle komma på tanken att dricka stora mängder alkohol varje dag eftersom det PÅVERKAR DIREKT kroppen och dess funktioner och man blir väldigt MEDVETEN om det. Med hög fettdiet kan man kanske gå ned i kroppsvikt och känna sig frisk samtidigt som kärlen gradvis förkalkas. På det viset är denna form av extremkost lömsk och invaggar konsumenten i falsk trygghet.

Det är inte speciellt troligt eftersom ox-ldl och grundförutsättning för inflammationer i blodkärlen såsom högt blodsocker och insulin i blodet via metabolt syndrom inte fortsätter i LCHF. Varför tror du diabetiker blir friska på LCHF, samt vi övriga vänder förloppet att förvärra fetma, metabola syndrom och får tydligt förbättrade blodfetter och blodtryck? För nog har jag och många andra varit noga med att följa upp sådant. Därför är jag mycket säker på vad jag sysslar med och att LCHF fungerar.

• Like 2

Då skall du nog inte äta någon mat alls, för det finns inga långa säkra studier på någon form av mat!

Men du kan ju få en liten hint om vad det handlar om!

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Artikeln i Läkartidningen ger inte rätt bild av förhöjda risker eftersom man i forskningsrapporterna bara redovisar minimala sänkningar av fettintaget i kontrollgrupperna, resultaten blir då plus/minus 0, det måste vara mer radikala åtgärder om det skall ge resultat, inte minst mot bakgrund av andra riskfaktorer. Angående den andra rapporten tillför den ingenting nytt eftersom överdriven konsumtion av socker OCH fett tillsammans utgör förhöjda riskfaktorer för nämnda sjukdomar.

Det är inte speciellt troligt eftersom ox-ldl och grundförutsättning för inflammationer i blodkärlen såsom högt blodsocker och insulin i blodet via metabolt syndrom inte fortsätter i LCHF. Varför tror du diabetiker blir friska på LCHF, samt vi övriga vänder förloppet att förvärra fetma, metabola syndrom och får tydligt förbättrade blodfetter och blodtryck? För nog har jag och många andra varit noga med att följa upp sådant. Därför är jag mycket säker på vad jag sysslar med och att LCHF fungerar.

Det verkar som om du har läst och citerar något som någon annan LCHF förespråkare sagt eller skrivit, det ger knappast en opartisk och saklig bedömning av dina och andras framtida risker med högfettdieten

Det verkar som om du har läst och citerar något som någon annan LCHF förespråkare sagt eller skrivit, det ger knappast en opartisk och saklig bedömning av dina och andras framtida risker med högfettdieten

Och själv ger du ju bara röst åt åsikter som andra framfört sedan Ancel Keys dagar, vilka fortfarande inte bevisats vetenskapligt. Du kanske inte ska kritisera andra när du inte är bättre själv.

• Like 4

Björn CJ, hur ser man att det är på väg åt fel håll? Jag har haft förmånen att kolla upp blodet några gånger. Äter mycket fett och läkarna säger att mina värden är bra. Går det på något sätt se om det är fel på något?

Jag tycker att det ofta är såna här vaga antydningar att det inte är bra men ingen säger vad? Jag menar, om jag är frisk, blodvärden är bra, vad är det jag ska dö av?

• Like 5

Jag tänker ofta på en händelse i min ungdom. En kamrat till min far dog helt plötsligt medan han var ute och sprang. En massiv hjärtinfarkt mitt i steget. Han var smal, fullt frisk och tränade precis som man ska. Ändå hade han förfettade blodådror och dog bara sådär. Han var ungefär 40 år. Det har naturligtvis inget bevisvärde men jag tänker alltid på honom när någon slår sig för bröstet och säger "jag kan äta vadsomhelst". Även om man inte blir tjock på utsidan, hur är det på insidan?   

• Like 3

Det verkar som om du har läst och citerar något som någon annan LCHF förespråkare sagt eller skrivit, det ger knappast en opartisk och saklig bedömning av dina och andras framtida risker med högfettdieten

Verkar som din kunskap lyser med sin frånvaro och du klarade inte av att argumentera sakligt utan tog till mer personligt angrepp. Du kan väl då förklara vad kolesterol har för funktion i kroppen och grundläggande hur stroke och hjärtkärlsjukdom uppstår. Men du lär vara noga med att det stämmer överens med vad forskares fynd, orsakssamband, observationer, de blodvärden och tillstånd patienter har vid dessa akuta tillstånd.

Du kanske missade att jag sa att jag och många fler kollat våra blodvärden löpande under lchf? De förbättras stort. Läkare ser bland annat hur jag som man har HDL på 1.4 och säger att det är riktigt märkligt bra med tanke på att LDL är 5.4 samtidigt. Sedan ser de TG på 0.6-0.7 och säger.. Ah.. Sedan ser de APo kvoten och inser slutgiltigt att LDL värdet inte består av farligt kolesterol utan det kolesterol kroppen använder. Samtidigt går man ner i vikt och fettet i buken som även den anses tydlig visuell riskindikation minskar stadigt. Blodtryck går även ner. Långvariga problem med mage och tarm upphör. Muskulaturen återbyggs tydligt numera, trots att ingen träning sker. Det märks på att vikten planat ut samtidigt som kroppsmått dalar stadigt där fettinlagring varit och fortfarande är typiskt befintlig.

Enda förändringen som skett i livsstil är bytt kost till LCHF.

Det finns inte en enda indikation åt negativt håll att LCHF är en fara mot min folkhälsa. Hade det ens varit smygande, hade mina blodvärden och mycket annat blivit smygande sämre under senaste två åren. Det har de inte blivit, tvärtom.

Frågor på det? :-)

• Like 6

Det finns nu interventionsstudier som visar positiva effekter på risk för kardiovaskulär sjukdom av låg-kh som varat i två år. Blodfetter, HbA1c mm ser fina ut på högfett alltså. När man varnar för långsiktiga effekter av mycket mättat fett och ökad kariovaskulär risk efter ett eller ett par decennier måste man till denna hypotes tycker jag tillfoga någon form av mekanism hur det skulle ske. Varför skulle något som i kontrollerade studier visar gynnsamma resultat i två år plötsligt en dag i framtiden vändas i dess motsats? Jag tror som sagt inte vättar eller troll heller.

• Like 6

Aftonbladet skriker ut sitt rabiata budskap igen. Inte undra på att de har vikande läsarsiffror ? Guldkornet är dock att de har en nöjdhetsomröstning idag på webbsidan. Rösta gärna och berätta vad ni tycker  :)

Aftonbladet skriker ut sitt rabiata budskap igen. Inte undra på att de har vikande läsarsiffror ? Guldkornet är dock att de har en nöjdhetsomröstning idag på webbsidan. Rösta gärna och berätta vad ni tycker :)

Varför berättade de inte vad som var så dåligt med blodvärdena hos Enes? För mig verkade det som att läkaren sagt att han fått höjt kolesterol och att det är dåligt, och att Enes sen åt mindre fett och att totalmängden kolesterol då gått ned vilket läkaren säkert sa var bra, varpå Enes gick till Aftonbladet med skakiga ben för att berätta om detta nära möte med döden...

Mejlade precis följande till artikelförfattaren:

"Hej Emma! 

Läste just artikeln om Enes och LCHF. 

Jag undrar: vad var det som ansågs var dåligt med blodvärdena? Detta tycker jag är en viktigt detalj att nämna, eftersom artikeln annars per definition är "rätt" (eftersom "dåligt" per definition inte är bra, medan ett faktapåstående kan granskas och verifieras)."

Får se om hon svarar! :)

Björn CJ, hur ser man att det är på väg åt fel håll? Jag har haft förmånen att kolla upp blodet några gånger. Äter mycket fett och läkarna säger att mina värden är bra. Går det på något sätt se om det är fel på något?

Jag tycker att det ofta är såna här vaga antydningar att det inte är bra men ingen säger vad? Jag menar, om jag är frisk, blodvärden är bra, vad är det jag ska dö av?

För bara några år sedan så var "normala kolesterolvärden" om man hade totalkolesterol runt 6,0, idag med bättre kunskap och forskningsunderlag vet man att inte ens den rekommenderade nivån 5,0 är OK. Det som också är viktigt är att nya parameterar tillkommit i bedömningen av kolesterolets eller rättare sagt blodets fettsammansättnings negativa eller positiva effekter handlar också mycket om Triglycerider, kvoten mellan HDL/LDL m.m. LCHF dieten är en modediet (extrem) som inte funnits så många år i Sverige men eftersom man succesivt får effekter i kroppen av onormal fettkonsumtion så kommer detta att märkas än mer i framtiden. Att unga personer drabbas av stroke och hjärtinfarkt trots att det totala antalet insjuknande minskar i dessa sjukdomar ger ju en tydlig indikation på att något är fel, det borde också vara lätt att följa upp orsaken. Att det ännu inte är fler beror på att tack och lov har inte hela den svenska befolkningen övergått till LCHF. Därmed inte sagt att svenska folket har en allmänt bra kosthållning eftersom vi äter fel och för mycket av socker, snabba kolhydrater, skräpmat och mättade fetter, mer än vad kroppen behöver. På vilket sätt är det bra att äta 70% av sitt energiintag via fett? Varför finns det inget ett behov av långsamma komplexa kolhydrater och fibrer för kroppen?

Grönsaker har fibrer och det äts flitigt av Lchf'are vad jag vet. Deras kolhydratmängd är ofta så låg att de inte dominerar %E.

Jag själv äter 3 stora tallrikar grönsaker per dag, mer än någon annan jag känner, och ligger på ca 5-10 %E kolhydrater.

• Like 7

För bara några år sedan så var "normala kolesterolvärden" om man hade totalkolesterol runt 6,0, idag med bättre kunskap och forskningsunderlag vet man att inte ens den rekommenderade nivån 5,0 är OK. Det som också är viktigt är att nya parameterar tillkommit i bedömningen av kolesterolets eller rättare sagt blodets fettsammansättnings negativa eller positiva effekter handlar också mycket om Triglycerider, kvoten mellan HDL/LDL m.m. LCHF dieten är en modediet (extrem) som inte funnits så många år i Sverige men eftersom man succesivt får effekter i kroppen av onormal fettkonsumtion så kommer detta att märkas än mer i framtiden. Att unga personer drabbas av stroke och hjärtinfarkt trots att det totala antalet insjuknande minskar i dessa sjukdomar ger ju en tydlig indikation på att något är fel, det borde också vara lätt att följa upp orsaken. Att det ännu inte är fler beror på att tack och lov har inte hela den svenska befolkningen övergått till LCHF. Därmed inte sagt att svenska folket har en allmänt bra kosthållning eftersom vi äter fel och för mycket av socker, snabba kolhydrater, skräpmat och mättade fetter, mer än vad kroppen behöver. På vilket sätt är det bra att äta 70% av sitt energiintag via fett? Varför finns det inget ett behov av långsamma komplexa kolhydrater och fibrer för kroppen?

Vad har du för belägg för att gruppen kvinnor 35-44 år utan gymnasieutbildning har övergått till LCHF?

• Like 3

Vad har du för belägg för att gruppen kvinnor 35-44 år utan gymnasieutbildning har övergått till LCHF?

Har jag påstått det? Jag skrev "det borde vara lätt att följa upp orsaken" dvs att intervjua de drabbade patienterna om vilka kostvanor de har.! Det är forskarna som angivit denna åldergrupp inte jag.