antrillion Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1876903-lchf-kan-ligga-bakom-strokeokning Hoppas att det är någon som har dragit felaktiga slutsatser, men det är ju inte utan att man blir lite orolig... samtidigt så känns det som det alltid finns någon artikel som säger att något hemskt kommer hända en oavsett vad tusan man äter... Någon som har nån kunskap om detta som vill dela med sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1876903-lchf-kan-ligga-bakom-strokeokning Hoppas att det är någon som har dragit felaktiga slutsatser, men det är ju inte utan att man blir lite orolig... samtidigt så känns det som det alltid finns någon artikel som säger att något hemskt kommer hända en oavsett vad tusan man äter... Någon som har nån kunskap om detta som vill dela med sig? Simma lugnt... se http://forum.kostdoktorn.se/topic/2682-%E2%80%9Dde-popul%C3%A4ra-fettdieterna-%C3%A4r-ett-hot-mot-folkh%C3%A4lsan%E2%80%9D/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Det finns tusentals personer som kan vittna med sin egen kropp hur mycket bättre de mår med LCHF. Nästan alla får efter en tid lägre blodtryck vilket tyder på att blodkärlen inte blir igenslammade - tvärtom. Själv hade jag 120/80 för 8 månader sedan och nu nere i min ungdoms 95/60 ! På Kostdoktorns spalt med läsarnas framgångshistorier finns nu närmare 1000 vittnesmål! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
antrillion Posted August 1, 2013 Author Share Posted August 1, 2013 Ja, jag har själv gått ner 15 kg i vikt under ett års LCHF-ätande, något jag aldrig lyckats med tidigare, så det fungerar ju i alla fall för viktnedgång, vilket ju nånstans tycks tyda på att det inte innebär att kroppen samlar på sig fett utan snarare tvärtom. Däremot har jag svårt att förstå varför vissa läkare och forskare, som till exempel denna Hellenius ser helt andra fakta än de som förespråkar LCHF? Antingen så tolkar hon saker precis som LCHF-förespråkarna, men ljuger av någon outgrundlig anledning medvetet, vilket ju känns lite konstigt för en läkare. Vad är i så fall motivationen till det? Eller så är forksningsmaterialet så pass svårtolkat att det är svårt att dra någon enhetlig slutsats. Men om det sistnämnda gäller så borde det ju vara det man går ut och säger, och inte att det är jättefarligt med animaliskt fett!? För inte kan väl två välutbildade personer inom området göra en tolkning av samma forskningsrapporter som så vitt skiljer sig åt, och där de båda är bergsäkra på sin tolkning? Bara det faktum att en annan välutbildad person tolkar det annorlunda borde väl nånstans göra att man själv blir något mindre bergsäker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Realisten Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Det finns tusentals personer som kan vittna med sin egen kropp hur mycket bättre de mår med LCHF. Nästan alla får efter en tid lägre blodtryck vilket tyder på att blodkärlen inte blir igenslammade - tvärtom. Själv hade jag 120/80 för 8 månader sedan och nu nere i min ungdoms 95/60 ! På Kostdoktorns spalt med läsarnas framgångshistorier finns nu närmare 1000 vittnesmål! Huvudet på spiken! Jag är typ 1 diabetiker som har kört strikt lchf i litet mer än ett år. ALLA värden har förbättrats. Vi är så många nu som under så lång tid har fått samma gamla destruktiva råd att vi själva börjar att söka efter något annat. Och, jag kan bara tala för mig själv, när då lchf visar sig förbättra, i mitt fall, över 10 specifika områden, så har ändå läkare och sjuksköterskor mage att säga att "-det är nog farligt". Huhhh... När får myndigheterna upp ögonen för att fetma- och diabetesvården med mera kunde spara pengar, och inte minst förbättra livskvaliteten för patienterna, om man gick över till lågkolhydratskost? Lycka till i morgon Andreas! Du har mitt fulla stöd! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts