Jump to content

När man inte kan lita på sin hungerkänsla

Hatter

Recommended Posts

Hej alla kloka LCHF:are. Behöver lite råd här. Det är så att jag har ätit LCHF ett tag nu för hälsans skull. Hade IBS och det verkade som LCHF hjälpte. Sedan drabbades jag dock av Crohns vilket innebär att jag äter höga doser av kortison (prednisolon). Biverkningarna av Prednisolon är att man samlar vätska samt får ökad aptit, vilket ofta leder till viktuppgång. Prednisolon höjer dessutom blodsockervärdet.

Just nu är jag normalviktig och jag har aldrig oroat mig över min vikt eftersom jag äter LCHF och inte har behövt tänka på portionsstorlekar och liknande. Jag har helt enkelt ätit när jag är hungrig samt ätit tills jag blivit mätt. Men nu är jag orolig över att jag inte kan lita på mina hungerkänslor längre. Hur fungerar LCHF då? Borde jag börja reglera mina portioner och börja tänka på hur mycket jag äter eller kan jag fortsätta som jag gjort hitintills att helt enkelt äta när jag är hungrig och tills jag är mätt? Vill inte behöva oroa mig över viktuppgång utöver mina andra besvär.

Tack!

• Like 1

Hej

Predinisolon > 5mg räknas väl som hög dos, Jag äter mellan 20-60 mg/dag beroende på sjukdomsaktiviteten och har gjort så i 3 år.

Höjer klart blodsockret har gått från kostbehandlad diabetes 2 till insulinbehandlad, med stora blodsockersvängningar om när jag tar med 40 mg/d

Äter LCHF sedan 5 år klarar att hålla vikten, men kortisonet flyttar fett till mage och ansikte (moonface) har väl klarat det någorlunda.

Det största problemet är sömnstörningarna sover max 4-5 timmar per dygn

Kombinationen Insulin Predinsoilon är nog det värsta hot vikten kan utsättas för då bägge påverkar fettinlagringen.

Men i mitt fall är Predinsilonet livräddande.

• Like 1

Crohns är väl en inflammatorisk sjukdom, om jag inte kommer ihåg helt fel? Blir inte den bättre med LCHF då, som är ett slags antiinflammatoriskt ätande? Jag tänker att behovet av medicinering i sådana fall borde minska... någon som kan mer i detalj om detta?

Långvarig behandling med höga doser kortison är absolut inte bra för kroppen! Om tillståndet man försöker behandla är ännu värre för kroppen kan det säkert motiveras, men annars ska man passa sig för långvariga kortisonbehandlingar.

• Like 4

Hej alla kloka LCHF:are. Behöver lite råd här. Det är så att jag har ätit LCHF ett tag nu för hälsans skull. Hade IBS och det verkade som LCHF hjälpte. Sedan drabbades jag dock av Crohns vilket innebär att jag äter höga doser av kortison (prednisolon). Biverkningarna av Prednisolon är att man samlar vätska samt får ökad aptit, vilket ofta leder till viktuppgång. Prednisolon höjer dessutom blodsockervärdet.

Just nu är jag normalviktig och jag har aldrig oroat mig över min vikt eftersom jag äter LCHF och inte har behövt tänka på portionsstorlekar och liknande. Jag har helt enkelt ätit när jag är hungrig samt ätit tills jag blivit mätt. Men nu är jag orolig över att jag inte kan lita på mina hungerkänslor längre. Hur fungerar LCHF då? Borde jag börja reglera mina portioner och börja tänka på hur mycket jag äter eller kan jag fortsätta som jag gjort hitintills att helt enkelt äta när jag är hungrig och tills jag är mätt? Vill inte behöva oroa mig över viktuppgång utöver mina andra besvär.

Tack!

Det beror nog lite grann på vilken dos Prednisolon du äter per dag, och huruvida du hade högt blodsocker innan behandlingen sattes in. Ligger man på gränsen till att utveckla en diabetes innan en kortisonbehandling så är risken stor att man utvecklar det under behandlingen.

Kortisonet höjer stressnivån i kroppen, eftersom det liknar vårat eget stresshormon cortisol, stress kan ju även vara en orsak till viktuppgång.

Det är också väldigt individuellt hur känslig man är för kortison och vilka biverkningar man kan få.

Kortisonet motverkar även insulinet, därför kan man få förhöjda blodsockervärden. Men om man äter minimalt med kolhydrater så bör det inte vara alltför stor risk för diabetes.

Jag har själv ätit Prednisolon under ganska många år, men faktiskt aldrig fått några biverkningar av det.

Oroa dig inte för kortisonet tycker jag, utan låt ditt skov av Chron läka ut med hjälp av Prednisolonet, fortsätt äta LCHF, så kanske du kan sluta med behandlingen tidigare än väntat :)

Skulle du få biverkningar som lite högre blodsocker eller viktuppgång så går det oftast tillbaka efter utsatt behandling.

Men, när dagen är inne och du ska sätta ut kortisonet, gör det under avtrappning så att din kropp får möjlighet att själv börja bilda kortison igen, vilket kan avta när man tar tabletter.

• Like 1

Är det mot inflammation man ger kortisonet? Och gör man det utan att mäta CRP (eller är det CPR...)? Om du kan sänka de inflammatoriska markörerna med kosten så kanske du ska ställas in på en annan nivå av kortison.

Är detta något man ger temporärt eller ska du ta detta under längre tid? Jag fick kortison när jag fick mitt första MS skov och det hjälpte definitivt även om det var en tuff behandling med biverkningar. Men när jag togs in på sjukhus kändes det som inflammationen galloperade och behövdes stoppas.

Tack för era svar! Just nu äter jag 40 mg Prednisolon, men det kommer sänkas med 5 mg varannan vecka tills jag kommer ner till 20 mg. Jag har redan märkt av biverkningar, såsom svullet och rött ansikte samt svåra sömnbesvär. Nu har jag fått utskrivet sömntabletter som ska hjälpa mig sova på natten. Jag har också märkt ökad aptit, men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Tänker helt enkelt fortsätta äta LCHF och hoppas att biverkningarna försvinner när min Prednisolon dos minskar. Min förhoppning är att jag genom min LCHF diet ska kunna undvika att få allt för många skov.

• Like 1

Jag tror du gör helt rätt i att fortsätta att äta LCHF :)

Det är tråkigt att en sådan "supermedicin" ska ge så mycket biverkningar.

Fyll på med fett, som kokosolja när du känner dig hungrig, så har du "gratis" ketoner och ett antiinflammatoriskt tillskott.

Du vet det säkert redan, men jag skriver det ändå, att kortisonet ska man ta på morgonen då man stiger upp, för att följa kroppens egna produktion, och på så vis minskar man risken för, antalet och graden av biverkningar.

• Like 3

En tanke är ju att du kan uppnå samma anti-inflammatoriska effekt med strikt LCHF som den kontinuerliga lågdos av kortison du ska ta när skovet är över. Någon annan som har åsikt om detta? Kan man undvika långvarig medicinering med kortison har ju detta fördelar i sig.

• Like 2

Absolut. Vad jag menade är att en ketogen kost i sig är anti-inflammatorisk så den kanske har motsvarande effekt på inflammationsmarkörer son en lågdos kortison behandling, fast mycket skonsammare för kroppen.

Jag håller med om det du skriver och tycker också det låter bra att använda en anti-inflammatorisk kost om den kan minska medicineringen eller på annat sätt kan bidra. Men det är inte lösningen på problemet i längden i min mening, gäller att hitta grundorsaken till varför inflammationen uppstår från första början och fixa problemet där och inte bara behandla symptomen.

Jag antar att Hatter slutar med all spannmål, baljväxter och kanske mjölkprodukter så där har hon ju redan tagit bort de största riskfaktorerna. Vill man hålla en ketogen diet tror jag dessa saker går bort naturligt, annars blir det inte mycket mat.

Jag försöker inte säga emot dig Johanna, det jag säger är helt enkelt att försöka hitta grundproblemet. Vi vet inte vad som orsakar inflammationen, kanske är ägg eller nötkött, kan vara vad som helst. Kanske är en parasitinfektion? Men det gäller att försöka hitta vad grundproblemet är och om det är någonting i kosten så kan t.ex en rotationsdiet hjälpa. Vad det innebär är helt enkelt att endast äta från samma råvarofamilj var fjärde dag vilket också kan dämpa inflammationen om det är någon råvara som orsakar den. Men som sagt det är bara ett tips, kan givetvis äta en ketogen kost och använda en rotationsdiet.

Okej min fråga var angående medicinering, inte att hitta grundorsaken till sjukdomen. Jag kan för lite om Crohns men skulle vi prata MS, som också är en autoimmun sjukdom, så tror jag inte man kan hitta en orsak så enkelt. Det är flera orsaker till att sjukdomen bryter ut och vad som i kosten förvärrar symptomen nu behöver inte vara vad som orsakade problemen att starta. Sen ska ju metabolt syndrom ligga i grunden av många dessa sjukdomar. Jag tror det helt enkelt är för komplext att lätt hitta en anledning.

• Like 2

Okej, jag försökte inte svara på din fråga utan snarare bidra med idéer till Hatter. Så för att vara supertydlig: Om det är någonting i kosten som ställer till eller på något sätt påverkar inflammationen kan en rotationsdiet hjälpa och är enligt min mening värd att prova.

Sen tycker jag alltid det är värt att försöka hitta grundorsakerna till varför man blir sjuk vara sig det är komplext eller ej.

• Like 1

Jag försöker inte säga emot dig Johanna, det jag säger är helt enkelt att försöka hitta grundproblemet. Vi vet inte vad som orsakar inflammationen, kanske är ägg eller nötkött, kan vara vad som helst. Kanske är en parasitinfektion? Men det gäller att försöka hitta vad grundproblemet är och om det är någonting i kosten så kan t.ex en rotationsdiet hjälpa. Vad det innebär är helt enkelt att endast äta från samma råvarofamilj var fjärde dag vilket också kan dämpa inflammationen om det är någon råvara som orsakar den. Men som sagt det är bara ett tips, kan givetvis äta en ketogen kost och använda en rotationsdiet.

Nej det är definitivt inte parasiter, de gjorde avföringsprov för att kolla.

Just nu är min diet rätt restriktiv. Jag äter nästan enbart fisk, kyckling spenat och blomkål. De senaste dagarna har jag börjat introducera råa grönsaker, men det har resulterat i att magen inte varit på topp. Tanken är att jag varje vecka ska introducera en ny matprodukt och sedan se hur magen reagerar på det. Människor med Crohns reagerar på olika saker så det är svårt att veta precis vad min mage reagerar på, man får köra uteslutningsmetoden helt enkelt.

• Like 2

Vissa människor har en störd mättnadssignal på grund av orka orsaker. Har man en störd mättnadssignal så blir man inte mätt när man fått i sig rätt mängd mat/näring utan kan fortsätta att äta, vilket slutar i att man äter för mycket. Har man en störd mättnadssignal så räcker det alltså inte att tänka att "man ska äta när man är hungrig och sluta när man är mätt" (för man blir ju inte mätt!). Tanken med LCHF är ju att det mättar så bra och håller dig mätt länge- förutsatt (!!) att din mättnadssignal funkar som den ska. Har du en fungerande mättnadssignal så behöver du alltså inte räkna antalet kalorier du får i dig, eftersom LCHF-kosten i sig gör det väldigt svårt för dig att äta för mycket!

Har du däremot en störd mättnadssignal och oroar dig för att gå upp i vikt, så behöver du dessvärre även hålla koll på antalet kalorier du stoppar i dig.

Vissa människor har en störd mättnadssignal på grund av orka orsaker. Har man en störd mättnadssignal så blir man inte mätt när man fått i sig rätt mängd mat/näring utan kan fortsätta att äta, vilket slutar i att man äter för mycket. Har man en störd mättnadssignal så räcker det alltså inte att tänka att "man ska äta när man är hungrig och sluta när man är mätt" (för man blir ju inte mätt!). Tanken med LCHF är ju att det mättar så bra och håller dig mätt länge- förutsatt (!!) att din mättnadssignal funkar som den ska. Har du en fungerande mättnadssignal så behöver du alltså inte räkna antalet kalorier du får i dig, eftersom LCHF-kosten i sig gör det väldigt svårt för dig att äta för mycket!

Har du däremot en störd mättnadssignal och oroar dig för att gå upp i vikt, så behöver du dessvärre även hålla koll på antalet kalorier du stoppar i dig.

Men det är ju typ jobbigt ;)

• Like 2

• 4 weeks later...