Jump to content

Storstrumpas väg mot lillstrumpa :-)

Strumpa

Recommended Posts

Hej på er!

Imorgon är första dagen på resten av mitt liv och det är också starten på min viktresa. Nu ska jag lyckas!

Som ni kan läsa i min tråd om peppning så har jag följt en väldigt svajig väg det senaste halvåret och nu har jag dessutom dragit på mig en depression också.

Målet är ju självklart att jag ska må bättre men min vikt hänger väldigt mycket ihop med detta.

Jag har idag registrerat mig på matdagboken.se och köpt 12 månaders medlemskap där. Jag kommer att väga mig imorgon, sen funderar jag på att väga mig varje morgon för att se trenden istället. Maten ska registreras dagligen.

Första veckans utmaning blir att skippa nötterna och att äta tre ggr varje dag. Träning ägnar jag mig åt 2ggr i veckan normalt, detta kommer jag bibehålla men även lägga till några promenader eller cykelturer också.

Mitt största bekymmer är ju att jag har svårt att tänka positivt, men med er hjälp hoppas jag kunna vända detta.

Nu kör vi!

Tack för ert pepp-talk!

• Like 2

Jag tror att det här kommer att gå alldeles utmärkt för dig, men jag tycker inte att du ska väga dig varje dag, kanske en gång i veckan på morgonen då du kliver upp, efter toabesök. Vikten kan gå lite upp och ner, och har den ökat en dag så är det lätt att misströsta.

Sen kommer jag även dragande med detta tålamod igen :) Ha tålamod och låt kroppen anpassa sig till sin nya energikälla...och glöm inte vatten och salt, om du känner dig darrig och svag.

• Like 2

Om du ska väga dig dagligen eller mer sällan beror nog på hur du reagerar.

Fördelen med dagligen är att man ser att det kan gå lite upp, lite ner. Väger man sig varje vecka kan man ha råkat pricka in veckans lägsta vikt eller den högsta; det vet man inte. Men det jämnar förhoppningsvis ut sig så småningom till en nedåtgående trend.

Så frågan är: kan du väga dig, konstatera "jaha, ett halvt kg ner" eller "jaha, ett halvt kg upp" med samma jämnmod, så kan du säkert väga dig dagligen om du vill. Om du reagerar "oj, ett halvt kg upp, vad har jag gjort för fel? vad ska jag ändra på?" så ska du nog väga dig mer sällan, eller kanske föredra måttband.

• Like 3

God dag!

Ja då var det dags för invägning då, och det var ingen rolig syn.

Startvärden 2013-08-01:

Vikt: 90,9 kg

Midja: 92 cm

Det enda positiva med mina mått är att midjan faktiskt är 2 cm mindre än när jag mätte mig för 3 veckor sen, så jag vågar nästan gissa på att vikten var än högre då.

Jag har rannsakat mig själv och kommer nu att försöka mig på en kolhydratsreducerad kost men kanske inte lchf. Jag har lagt mig på ett intag på ca 1700 kcal/ dag och jag kommer utesluta de flesta kolhydrater men inte så strikt som jag varit.

Jag måste hitta ett sätt som jag kan leva på resten av mitt liv, det är dags nu, jag orkar inte vela längre. En månad kommer jag köra såhär, om vikten går neråt så gör jag ju nåt rätt, eller hur.

Gällande vikten så är det som Effie säger, det beror på hur jag tar resultatet. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra faktiskt, trenden visar sig ju över tid ändå och kläderna säger mest.

Håll tummarna för mig nu!

• Like 1

Om du ska väga dig dagligen eller mer sällan beror nog på hur du reagerar.

Fördelen med dagligen är att man ser att det kan gå lite upp, lite ner. Väger man sig varje vecka kan man ha råkat pricka in veckans lägsta vikt eller den högsta; det vet man inte. Men det jämnar förhoppningsvis ut sig så småningom till en nedåtgående trend.

Så frågan är: kan du väga dig, konstatera "jaha, ett halvt kg ner" eller "jaha, ett halvt kg upp" med samma jämnmod, så kan du säkert väga dig dagligen om du vill. Om du reagerar "oj, ett halvt kg upp, vad har jag gjort för fel? vad ska jag ändra på?" så ska du nog väga dig mer sällan, eller kanske föredra måttband.

Håller absolut med dig här! :)

Själv vägde jag mig dagligen när jag klämde de sista 20 kilona men blev inte stressad av det. Lärde mig massor om hur kroppen reagerar på olika saker och att det inte var katastrof om vågen visade mer från den ena dagen till den andra.

Däremot hade jag en urkass våg i början - om jag gick upp och ned på den några gånger i följd så visade den VÄLDIGT olika varje gång så den åkte ut och en ny införskaffades som visar samma hur många gånger jag än kliver upp och ner.

• Like 1