Nickan Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Hej! Undrar ifall tacos fungerar för LCHF, givetvis inte brödet & majsen men om själv kryddan man har i köttfärsen är dålig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Hej! Undrar ifall tacos fungerar för LCHF, givetvis inte brödet & majsen men om själv kryddan man har i köttfärsen är dålig? Jag brukar göra kryddblandningen själv på...vitlökssalt, lökpulver, oregano, spiskummin, cayennepeppar, sambal oelek och lite tomatpure för att det ska tjockna lite grann 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SaraB Posted August 1, 2013 Popular Post Share Posted August 1, 2013 Har nyss testat att använda vitkålsblad istället för traditionellt bröd/skal. Rekommenderas varmt! Ett mindre kålhuvud ger precis lagom stora "båtar" att lägga allt gott i. Just nu är den ju färsk också. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Jag brukar göra kryddblandningen själv på...vitlökssalt, lökpulver, oregano, spiskummin, cayennepeppar, sambal oelek och lite tomatpure för att det ska tjockna lite grann Lägg till lite kanel så blir det som "köpe" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Gjort en taco kryddblandning och kryddar både färs och i bland kött med denna taco-blandning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Så här gör jag min Taco-mat: Hacka 1 gul lök, lägg hälften i stekpanna, hälften i en bunke. Hacka 1 grön paprika, gör likadant med den. Stek panninnehållet i smör. Släng i blandfärs och stek igenom. Krydda med salt, peppar, chili, paprika, cayenne, och framför allt SPISKUMMIN, det är det som ger den verkliga taco-smaken tycker jag. I bunken mosar man ner avocado, pressad vitlök, salt, lite creme fraiche, och lite Santa Maria Organic Tex mex sauce (glasburk med grönt lock, inget socker, inga "E" förutom C-vitamin). På tallriken lägger man köttfärs, avocadoröra, den röda såsen, creme fraiche, och massor med riven smaskig ost. Världens godaste taco-mat. Hur gör ni? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Gör egen krydda, sista gången jag använde färdig krydda var när jag läste att huvudingredigensen är druvsocker. santa Maria: http://www.santamariaworld.com/produkter/texmex/#!/taco-spice-mix/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Eftersom jag är lat beställer jag min taco-krydda från LCHF-shoppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingeling Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Har nyss testat att använda vitkålsblad istället för traditionellt bröd/skal. Rekommenderas varmt! Ett mindre kålhuvud ger precis lagom stora "båtar" att lägga allt gott i. Just nu är den ju färsk också. Tack för tipset! Har tröttnat lite på Tacopaj, den med paj av omelett 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Tack för tipset! Har tröttnat lite på Tacopaj, den med paj av omelett Att göra ostchips och använda som nachos är också jättegott. Detta är en från en av mina favoritsiter om LCHF-mat http://www.lchfgourmet.se/lchf-plockmat/ostchips-nachos/. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Här är ett jättebra recept på tomatsalsa och guacamole från Ann Fernholm http://ettsotareblod.se/gata-vad-har-fredagsmys-och-kalifornien-gemensamt/ Om man vill har något tortilla liknande till tacosmaten kanske wraps skulle funka? Recept från Under Vårt Tak http://undervarttak.blogspot.se/2012/08/wraps-pa-kokosmjol.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Tack för tipset! Har tröttnat lite på Tacopaj, den med paj av omelett Vi brukar använda endivesallad som skal. De är inte så stora men smakar underbart fräscht 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Gisses blev så sugen på tacokryddning att jag tinade köttfärs (non-lean) och stekte med mycket smör, åt med hemgjord guacamole och lite CF, mums Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Så här gör jag, vill man ha en bra tacosås så har santa maria en ekologisk utan konstigheter i som är god. Jag brukar äta det här med sallad, smetana, avocado/guccamåle =) 2 msk Chiliexplosion2 msk Spiskummin1 msk Lökpulver1 msk Salt1 tsk Vitlökspulver1 tsk Paprikapulver1 tsk Oregano½ tsk Svartpeppar½ tsk cayennepeppar (Ha mer om du vill ha starkare, jag hade en hel tsk) Blanda allt i en burk så kan man bara spara det som blir över till nästa gång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viktigvera Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Vilka bra tips, tack! Barnen älskar tacos så jag vill gärna äta med dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Appråpå Tacos......Anders Svensson gjorde ett väldigt snyggt mål tidigare ikväll. Bara så ni vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Bra recept på fajitas som faktiskt är fluffiga och goda (jag är kräsen och gillar inte smält ost) 2 dl grädde2 ägg1,5 dl Pofiber1 msk fiberhusk1/2 tsk bikarbonatSalt Sätt ugnen på 200 grader.Blanda grädden och äggen i en skål för sig. Blanda de torra ingredienserna väl och rör sedan ner i föregående bunke. Rör ihop och låt sedan stå o svälla minst 10 minuter. Dela smeten i 3-4 bitar och platta ut till runda cirklar mellan två oljade bakplåtspapper. Ta av de övre pappret och grädda bröden en åt gången i mitten av ugnen ca 10-12 minuter – kanterna ska bli något bruna och de ska ha fått en fin färg på toppen. Blir även kalas bra formbröd!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts