Gå till innehåll

[Tips] Tacos

Recommended Posts

Hej! 

Undrar ifall tacos fungerar för LCHF, givetvis inte brödet & majsen men om själv kryddan man har i köttfärsen är dålig? 

Jag brukar göra kryddblandningen själv på...vitlökssalt, lökpulver, oregano, spiskummin, cayennepeppar, sambal oelek och lite tomatpure för att det ska tjockna lite grann :)

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra kryddblandningen själv på...vitlökssalt, lökpulver, oregano, spiskummin, cayennepeppar, sambal oelek och lite tomatpure för att det ska tjockna lite grann :)

Lägg till lite kanel så blir det som "köpe"

• Gilla 1
Länk till inlägg

Så här gör jag min Taco-mat:

Hacka 1 gul lök, lägg hälften i stekpanna, hälften i en bunke.

Hacka 1 grön paprika, gör likadant med den.

Stek panninnehållet i smör.

Släng i blandfärs och stek igenom.

Krydda med salt, peppar, chili, paprika, cayenne, och framför allt SPISKUMMIN, det är det som ger den verkliga taco-smaken tycker jag.

I bunken mosar man ner avocado, pressad vitlök, salt, lite creme fraiche, och lite Santa Maria Organic Tex mex sauce (glasburk med grönt lock, inget socker, inga "E" förutom C-vitamin).

På tallriken lägger man köttfärs, avocadoröra, den röda såsen, creme fraiche, och massor med riven smaskig ost.

Världens godaste taco-mat.

Hur gör ni?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Har nyss testat att använda vitkålsblad istället för traditionellt bröd/skal. Rekommenderas varmt! Ett mindre kålhuvud ger precis lagom stora "båtar" att lägga allt gott i. Just nu är den ju färsk också.

Tack för tipset! Har tröttnat lite på Tacopaj, den med paj av omelett

• Gilla 2
Länk till inlägg

Här är ett jättebra recept på tomatsalsa och guacamole från Ann Fernholm

http://ettsotareblod.se/gata-vad-har-fredagsmys-och-kalifornien-gemensamt/

Om man vill har något tortilla liknande till tacosmaten kanske wraps skulle funka? Recept från  Under Vårt Tak

http://undervarttak.blogspot.se/2012/08/wraps-pa-kokosmjol.html

Länk till inlägg

Så här gör jag, vill man ha en bra tacosås så har santa maria en ekologisk utan konstigheter i som är god. Jag brukar äta det här med sallad, smetana, avocado/guccamåle =) 

2 msk Chiliexplosion
2 msk Spiskummin
1 msk Lökpulver
1 msk Salt
1 tsk Vitlökspulver
1 tsk Paprikapulver
1 tsk Oregano
½ tsk Svartpeppar
½ tsk cayennepeppar (Ha mer om du vill ha starkare, jag hade en hel tsk)

Blanda allt i en burk så kan man bara spara det som blir över till nästa gång :)

Länk till inlägg

Bra recept på fajitas som faktiskt är fluffiga och goda (jag är kräsen och gillar inte smält ost) 

2 dl grädde
2 ägg
1,5 dl Pofiber
1 msk fiberhusk
1/2 tsk bikarbonat
Salt

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda grädden och äggen i en skål för sig. Blanda de torra ingredienserna väl och rör sedan ner i föregående bunke. Rör ihop och låt sedan stå o svälla minst 10 minuter.

Dela smeten i 3-4 bitar och platta ut till runda cirklar mellan två oljade bakplåtspapper. Ta av de övre pappret och grädda bröden en åt gången i mitten av ugnen ca 10-12 minuter – kanterna ska bli något bruna och de ska ha fått en fin färg på toppen. 

Blir även kalas bra formbröd!!!!

Länk till inlägg