Jump to content

Hellenius i Gomorron Sverige i dag!

AnnikaJ

Recommended Posts

Råkade höra sista delen av ett avsnitt om "Fettkriget" i Gomorron Sverige. Där var  flera experter bl.a. Maj-Lis Hellenius. Ett uttryck som fälldes var " å ena sidan forskarna, å andra sidan självutnämnda experter!"

Jag tror att det som nu är viktigt är att de forskare som stöder LCHF träder fram.   Jag tror också att det är viktigt hur debatten förs. Ingen tjänar på martyrer!

Det värsta var väl att hon kände sig hotad till livet av oss. Det är ju helt fruktansvärt! Vi får inte sänka oss till en så låg nivå, vi som ju har vetenskapen och alla argument på vår sida!

• Like 1

Tycker nog att inslaget är värta att anmäla till granskningsnämnden då ingen representant för gruppen hon i sin debattartikel angriper, vilket är grunden till dagens inslag, är med. Även att REPORTERN tar upp likheten med en religion är MYCKET MÄRKLIGT.

Det märkliga är att vi ses som en religion men inte vegan/vegetarian eller vad annars konstiga dieter. Fast det kanske beror på att vi är så otroligt många som sett ljuset? 

Hursomhelst vore det en välgärning om vi fick det till religion, då skulle jag kunna få det på övningar istället för kolhydratmaxad krigsmat. Fy tusan...

Hursomhelst, håll en ickeaggresiv ton i kontakt med utsocknes! Det är bara i avsaknad av bra argument man behöver höja rösten eller ta till okvädingsord!

• Like 1

Jag är förvånad att Hellenius skrämmer upp många utan anledning. Hjärtl- och kärlsjukdomarna har ju minskat i alla grupper utom en, och i den gruppen handlar det om 7 mer fall från tidigare undersökningar. Förstår inte riktigt varför hon vill andra människor illa.

• Like 4

http://www.svt.se/gomorron-sverige/se-program/gomorron-sverige-28?autostart=true

Inslaget börjar vid 07.23.20

Tittar på det nu. Vill flagga för att det inte handlar om sakfrågorna, utan är en hat/näthatsdiskussion. Maj-Lis tar på sig korset och berättar med ett bedrövat ansikte hur starka reaktioner hon får.

Varför blir det hårda ord tro? Jo för att Maj-Lis med flera hävdar saker som det inte finns täckning för! Det är DET som gör folk upprörda!

Gårdagens inslag:

http://www.svtplay.se/klipp/1373646/hotar-fettdieterna-folkhalsan?tab=clips&sida=2

Kommentar till detta inslag - Maj-Lis hänger upp sina LCHF-varningar på kolesterolhypotesen och hävdar också att hjärtkärl-dödligheten ökat inom vissa grupper.

Kolesterolhypotesen, dvs att det skulle finnas ett orsakssamband mellan högt totalkolesterol/blodfetter i blodet och hjärtkärlsjukdomar, borde varit död och begraven för decennier sedan. Det man kunnat visa vetenskapligt är att det finns en koppling mellan FÖRDELNINGEN av kolesterol (högt LDL, lågt HDL) och hjärtkärlsjukdomar och LCHF FÖRBÄTTRAR typiskt den fördelningen.

Den grupp Maj-Lis hittat där härtkärlsjukdomar ökar trots att de sjunker totalt är lågutbildade unga kvinnor och det rör sig om ett tiotal stroke/infarkter per år. Dessa kvinnor äter sannolikt inte LCHF utan mcdonalds, chips, cola och kanske röker och dricker, men om det vet jag lika lite som Maj-Lis.

Det är DETTA Maj-Lis som gör mig och många andra förbannade. Du sprider osanningar!!!

• Like 7

Tycker nog att inslaget är värta att anmäla till granskningsnämnden då ingen representant för gruppen hon i sin debattartikel angriper, vilket är grunden till dagens inslag, är med. Även att REPORTERN tar upp likheten med en religion är MYCKET MÄRKLIGT.

Låt dem göra liknelser med en religion. Då kan jag utan läkarintyg kräva LCHF kost till mitt barn i skolan!! Kan muslimer få specialkost pga sin tro ska väl jag också kunna det?!

• Like 6

Nu har jag sett inslaget och jag har ingen som helst aning om vad hon gjorde där? Vad har Svensk television för kvalitet när de bjuder in en livsstilsprofessor, som upprört folk pga sin otroligt låga kompetens på det område hon kallas expert, för att sitta och beklaga sig över att folk reagerar när hon kommer med rena felaktigheter? Det hade varit mer intressant att se... Sean Banan prata om universum. Maj-Lis Hellenius har en hög dos av "tyck synd om mig"-attityd i detta inslag. Men som sagt... hon får nog rannsaka sig själv ordentligt så kommer hon nog fram till varför folk reagerar.

• Like 1

Som jag förstod det hade hon blivit hotad en gång för ett par år sedan. Som jag skrivit i tidigare inlägg om näthat är hot ALDRIG ok. Alla skall ha rätt att framföra sina åsikter utan att behöva utstå hot, även Hellenius. Även om hon har fel;-)

Men varför göra en nyhet av det nu?? För att försöka öka på bilden av oss LCHF:are som galna religiösa sektmedlemmar?

Oseriöst av SVT!

• Like 5

Socialantropologen nämnde detta med att lyssna på olika sorters experter. Jag menar att det är livsfarligt att lyssna på experter. Den enda utvägen är att vi alla själva informerar oss så pass att vi kan ta aktiv ställning till vilken livsstil vi vill följa. Var och en av oss måste av nödvändighet bli det hon kallar "självutnämnd expert". Annars reder man inte ut vad som är upp eller ner i denna röra av expertutlåtanden.

• Like 6

Intressant är att ingen av de expert som skrev artikeln i DN har gjort ingående koststudier om kostens effekt vid hjärt/kärl sjukdomar utan de hänvsisar hela tiden till andras forskning (förutom att de inte kan läsa trendkurvor). Vad gör dem mer experter än andra som har förmågan och kunskap att läsa vetenskapliga artiklar och studier.