teresa Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Började med lchf för två veckor sedan. Är normalviktig och behöver verkligen inte gå ner i vikt, men vill heller inte gå upp i vikt. Jag upplever dock att jag aldrig blir mätt sedan jag började med lchf. Äter mycket fett, ca 150g om dagen, men skulle förmodligen behöva äta ännu mer för att bli mätt, men är orolig för att mitt kaloriintag då blir så högt så jag går upp i vikt. Äter ganska liberal lchf, mellan 20-70g kolhydrater per dag, oftast under 50g. Idag bestod min frukost av 746 kcal, varav 64g fett, 10g kolhydrater och 30g protein. Fortfarande inte mätt, men enligt appen Shape up som jag använder så ska jag äta knappt 2000 kcal om dagen och är rädd för att äta för mycket. Någon som har råd vad jag ska göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Jag tror du behöver dricka mer vatten. Är ofta så att hungerkänslor är kopplade till vätskeintaget så när du känner dig hungrig testa att dricka vatten först. Tillsätt gärna lite havssalt i vattnet också om du inte brukar salta din mat. Du kan räkna ut ditt lägsta rekommendera vattenintag med formeln: Kroppvikt(kg) x 0,033 = X,x liter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Kan du ge exempel på vad du äter en typisk dag? Lite svårt att ge råd utan att veta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted August 2, 2013 Author Share Posted August 2, 2013 Frukost: omelett på två ägg med 0, 5dl grädde. En stor kopp te med grädde eller kokosolja. Några ostskivor med smör. Ett finncrisp med smör. Under dagen: Kokt ägg, paprika/gurkmackor med ost eller vegskinka. Middag: Gratäng på blandade grönsaker med grädde och ost. Sen gärna lite småplock på kvällen, typ lchf-kaka, ost eller nåt finncrisp. Det enda jag har blivit riktigt mätt på är vispgrädde. Men kan ju inte bara äta det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Det finns två saker som mättar rejält i lagom kombination. De heter proteiner som i kött och fett som i kryddsmör och feta såser. Din mat är till gränsen att inte vara LCHF om man läser vad du beskriver beträffande som fysiskt ingår i det. Samtidigt säger du att du äter mycket fett... 150 gram om dagen och jag kan liksom inte hitta det på din tallrik. Du räknar väl inte fel ? Ett tecken på att man ligger på ytterkanten är att man går hungrig och äter ofta. Man småäter istället för rejäla portioner när man verkligen behöver det. Kännetecknande för oss som gått in med hull och hår... nja hullet är nog mer ett minne blott numera.. är att vi äter få gånger och småplockar inget. Hur och när samt hur mycket man äter, behöver anpassas till sina dagliga vanor och behov. Det finns inget som säger att man ska äta efter någon norm. Man äter som det passar ens livstil... frukost på kvällen och middag efter vaknande om det gör livet enklare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted August 2, 2013 Author Share Posted August 2, 2013 Jag är vegetarian, så äter qournprodukter istället för kött. Med paprikamackor menar jag menar jag givetvis mackor utan bröd, grönsak med pålägg på. Är ganska säker på att jag inte räknat fel. Äter ganska mycket smör och då blir det snabbt mycket fett. Vad är det med min kost som inte är lchf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 För mig tog det ungefär 3-4 veckor innan jag började känna mig mätt på maten jag åt, vilket ledde till att jag käkade en hel del! Gick upp lite granna, men det försvann nästan direkt när jag började bli mätt på maten. Nu, efter nästan 5 månader på ganska strikt lchf kan jag bli mätt på ganska lite, men även äta som en häst ibland (som efter min 2.5-mils cykeltur igår - kycklingröra på majonäs och smetana, nästan 1600 kalorier!). Gissar att det hela har att göra med hur snabbt kroppen anpassat sig till lowcarb/fettdrift, och således bättre "förstår" när den fått i sig allt den behöver. Så käka på, det är ingen fara. Din kropp kommer snart att vara med på noterna! Ett tips kan dock vara att höja fettintaget något, med t ex en smörkaffe eller varm choklad på vatten, smör, kakaopulver och grädde! Bra för ketos, och iom det även mättnaden. Så två flugor i en smäll! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Kan inte lita på mina hungerskänslor. Börjar dagen med fett-kaffe. Och i det är det 50 gram smör. runtom 45 gram kokosfett. tre-fyra råa ägg som jag mixar ner. Och ofta med det blir det bacon. Och jag börjar bli hungrig efter ynka 6 timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Började med lchf för två veckor sedan. Är normalviktig och behöver verkligen inte gå ner i vikt, men vill heller inte gå upp i vikt. Jag upplever dock att jag aldrig blir mätt sedan jag började med lchf. Äter mycket fett, ca 150g om dagen, men skulle förmodligen behöva äta ännu mer för att bli mätt, men är orolig för att mitt kaloriintag då blir så högt så jag går upp i vikt. Äter ganska liberal lchf, mellan 20-70g kolhydrater per dag, oftast under 50g. Idag bestod min frukost av 746 kcal, varav 64g fett, 10g kolhydrater och 30g protein. Fortfarande inte mätt, men enligt appen Shape up som jag använder så ska jag äta knappt 2000 kcal om dagen och är rädd för att äta för mycket. Någon som har råd vad jag ska göra? Varför äter du LCHF om du inte behöver gå ner i vikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Man äter väl LCHF primärt för hälsans skull och inte för den egna fåfängan ? Nu kan jag inget om quarn, men vad består det av ? Jag blir mer och mer övertygat om att lösningen till hungret finns hitta i kombinationen fett/proteinerna. Iofs tar alting sin tid, som redan nämnts ! Magen, kroppen och speciellt hjärnan behöver vänja sig vid nya signaler och sådant kan ta månader i anspråk. Vi pratar ju om en ny livstil och övergångar sker inte över en natt. Kroppen kan behöva månader till att anpasssa sig och tid är sällan ett bristområde. EDIT Jag hittade följande förklaring på nätet: Det framställs av mögelsvampen PTA-2684 som under produktionsprocessen växer i syresatt vatten i sterila jäsningstankar. Under denna fas tillsätts sockerarten glykos samt olika mineraler och vitaminer. Resultatet är så kallat mycoprotein som nu extraheras och värmebehandlas. Därefter torkas substansen, och äggviteämnet albumin tillsätts som bindemedel. Detta ämne kommer från ägg, Det blandas tydligen socker i guorn. Frågan är hur mycket och undra hur mycoproteinerna fungerar ur mättnadssynvinkel ? Någon som vet ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 http://sv.wikipedia.org/wiki/Quorn Inte mycket fett i så det får man lägga till bredvid. 5g kolhydrater per 100g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Enligt författaren till Äkta vara så är quorn den värsta processade produkten av alla. För att du ska få i dig fullvärdigt protein så föreslår jag att du äter ägg. Ett bra recept för mack-älskare (som jag själv även om jag sällan äter det numera) är microbröd på: 1 ägg, 1 msk kokosmjöl, en nypa salt, brödkryddor efter smak samt en rejäl skvätt olivolja. Blanda i en porslinsskål och in i micron i två min. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Naturligtvis så är en rejäl måltid bättre (riktig mat) och du ska i slutänden kunna hålla dig mätt länge. Personligen så håller jag mig inte mätt om jag dricker mina kalorier (som t.ex. Fettkaffe). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Quorn är vegetarisk skräpmat. Som vegetarian kan man äta gott, hälsosamt och varierat om man undviker processad köttersättning. Ät naturligt! Ett tips är att utöka menyn med fisk, då är du verkligen i hamn 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 http://veglchf.wordpress.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Varför äter du LCHF om du inte behöver gå ner i vikt? Nyfiken på om du har en bakomliggande tanke här, att LCHF är olämpligt om man inte försöker gå ner i vikt? Jag kanske tolkar in något som inte finns, men blir som sagt genuint nyfiken . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Nyfiken på om du har en bakomliggande tanke här, att LCHF är olämpligt om man inte försöker gå ner i vikt? Jag kanske tolkar in något som inte finns, men blir som sagt genuint nyfiken . Den frågan finns det inget generellt svar på. Trådskaparen är dessutom vegetarian. Om man mår bra och är viktstabil på sin nuvarande kolhydratrika kost så kan det nog finnas risk att man mår sämre om man börjar äta LCHF istället. Om man provar LCHF ett tag utan att gå ner i vikt och sedan går tillbaka till kolhydratrik kost så kan det kanske också ställa till problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Läser just nu boken stoppa Alzheimers nu och enligt den boken så är förekomsten av glykerade protein (AGEs) en tecken på hur åldrad kroppen är (mer en åldern i siffror) och en lågkolhydrarkost är bästa sättet att hålla produktionen av dessa molekyler nere. Så det verkar som en sådan kost definitivt är en investering för framtida hälsa, inte bara vikt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Tack för alla svar! Jag har valt att äta lchf trots att jag inte behöver gå ner i vikt därför att jag har ett enormt söt-/kolhydratsug, ofta är väldigt trött, vill känna mig mätt och för att jag inte tror att socker och stärkelse är bra för kroppen. Iallafall inte i de mängder jag åt innan (ca 300g kolhydrater om dagen). Har inte hört om någon normalviktig på lchf som mått dåligt av detta. Någon som har? Blir inte alls speciellt sugen på att äta qourn om det framställs av en mögelsvamp! Som tur är har jag möjlighet att köpa ägg från en gård med väldigt frigående hönor Så mindre qourn, mer ägg. Ska testa micromackan Dricker inte kaffe, har dock testat fett-te. Fy, vad inte gott det var! Mottar gärna exempel på normalviktiga som förbättrat eller försämrat sin hälsa med lchf! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Mottar gärna exempel på normalviktiga som förbättrat eller försämrat sin hälsa med lchf! Här har du en som förbättrat hälsan! Tidigare var jag så hälsosam man kunde bli ur kost- och träningssynpunkt, men mådde apa p.g.a. blodsocker som åkte berg och dal-bana, ständigt sugen eller hungrig. Blev förkyld och lite febrig en gång i månaden av någon oförklarlig anledning. LCHF går alldeles utmärkt för sådana som oss Jag har ätit så här i mer än fem år, jag tränar och mår riktigt bra För mig tog det ett tag innan kroppen fick ordning på det här med mättnad och det är svårt i början att känna skillnad på hunger och sug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Här har du en som förbättrat hälsan! Tidigare var jag så hälsosam man kunde bli ur kost- och träningssynpunkt, men mådde apa p.g.a. blodsocker som åkte berg och dal-bana, ständigt sugen eller hungrig. Blev förkyld och lite febrig en gång i månaden av någon oförklarlig anledning. LCHF går alldeles utmärkt för sådana som oss Jag har ätit så här i mer än fem år, jag tränar och mår riktigt bra För mig tog det ett tag innan kroppen fick ordning på det här med mättnad och det är svårt i början att känna skillnad på hunger och sug. Hur är man när man är så hälsosam som man kunde bli ur kost- och träningssynpunkt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Om man mår bra och är viktstabil på sin nuvarande kolhydratrika kost så kan det nog finnas risk att man mår sämre om man börjar äta LCHF istället. Om man provar LCHF ett tag utan att gå ner i vikt och sedan går tillbaka till kolhydratrik kost så kan det kanske också ställa till problem. Jag kan aldrig tänka mig att man skulle må sämre... varför skulle man göra det ? Jag känner en massa personer som är viktstabila med sina kolhydratkost, men mår sämre än mig. Dagliga blodsockerfall mm. som både hörs och syns på dem. Att det alltid uppstår smärre övergångsproblem är inget nytt. Men att återgång skulle ställa till problem efter att man "provat" har jag aldrig hört talas om. Bevisligen har vi även här på forumet en massa personer som vandrar mellan de olika kosthållningarna. Vad är det för problem du syftar på ? ... berätta mer ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag kan aldrig tänka mig att man skulle må sämre... varför skulle man göra det ? Jag känner en massa personer som är viktstabila med sina kolhydratkost, men mår sämre än mig. Dagliga blodsockerfall mm. som både hörs och syns på dem. Att det alltid uppstår smärre övergångsproblem är inget nytt. Men att återgång skulle ställa till problem efter att man "provat" har jag aldrig hört talas om. Bevisligen har vi även här på forumet en massa personer som vandrar mellan de olika kosthållningarna. Vad är det för problem du syftar på ? ... berätta mer ? Jag skrev mår bra och är viktstabila och det var medvetet som jag skrev "mår bra" först. Jag har läst om personer som fått problem när dom provat och gått tillbaka till vanlig kost. Är du säker på att man tål kolhydrater lika bra om man slutar med LCHF efter att ha ätit det ett tag? Då menar jag en person som mår bra och tål kolhydrater bra men som ändå vill prova LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag skulle satsa mer på ägg, kanske till och se om det går att hålla frukosten utan mjölkprodukter eftersom du äter mycket av dom lunch/middag. Satsa på mer grönsaker till lunch/middag för att få lite fyllnad. Kanske du kan äta fetaost/getost som proteinklla? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag skulle satsa mer på ägg, kanske till och se om det går att hålla frukosten utan mjölkprodukter eftersom du äter mycket av dom lunch/middag. Satsa på mer grönsaker till lunch/middag för att få lite fyllnad. Kanske du kan äta fetaost/getost som proteinklla? Vem är det du skriver till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag skrev mår bra och är viktstabila och det var medvetet som jag skrev "mår bra" först. Jag har läst om personer som fått problem när dom provat och gått tillbaka till vanlig kost. Är du säker på att man tål kolhydrater lika bra om man slutar med LCHF efter att ha ätit det ett tag? Då menar jag en person som mår bra och tål kolhydrater bra men som ändå vill prova LCHF. Alla normalviktiga som fått diabetes typ 2 mådde väl bra innan de fick sjukdomen... eller hur ? Samma gäller väl blodtryckspatienter med normalvikt och normala kostvanor. Jag känner även sådana personer. Alltså, man kan gott äta för hälsans kull.. för den framtida hälsans skull. Normala kostvanor utan sjukdomar är absolut ingen garanti att man ej blir sjuk någon gång i framtiden. Vad finns det för medicinska belägg att kroppen inte skulle anpassa sig vid en tillbakagång ? Hade inte våra kroppar anpassat sig genom årtusenden från olika förhållande till nya sådana, skulle vi vara utdöda numera. Sannolikheten är därför mycket stor att det inte uppstår mer problem än övergångsbesvär. Sedan kan det alltid ta olika lång tid från person till en annan. Jag skulle gärna vilja läsa om en person som inte klarat av en tillbakagång ? Fast jag liksom fattar inte varför... varför vill man gå tillbaka något som gör en sjuk ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag har läst om personer som fått problem när dom provat och gått tillbaka till vanlig kost. Är du säker på att man tål kolhydrater lika bra om man slutar med LCHF efter att ha ätit det ett tag? Då menar jag en person som mår bra och tål kolhydrater bra men som ändå vill prova LCHF. Om man kan äta en kolhydratbaserad kost i decennier utan att det blir mer än övergångsbesvär när man ställer om till en fettbaserad kost, varför skulle det då vara något problem om man efter några år vill gå tillbaka till en kolhydratbaserad kost? Varför skulle kroppen ha problem att gå åt det ena hållet, men inte det andra? Tillägg: Det finns forskning som tyder på att när du till exempel inte äter lika mycket vitt socker längre, nedreglerar tarmarna sin förmåga att ta hand om fruktos (som ju är en del av vitt socker). Kroppen anpassar sig helt enkelt till vad du äter. Äter du inte en massa fruktos, kommer kroppen inte lägga energi på att hålla det systemet uppe. Äter du sedan plötsligt en stor dos fruktos, kommer tarmarna inte klara av att ta hand om det. Sockret fortsätter då genom tarmsystemet och föder alla bakterier där. Det leder till all sköns magproblem med en massa gaser och annat. Men kroppen är inte sämre än att den kan anpassa sig tillbaka. Börjar du äta fruktos igen, kommer den sätta igång sitt system för detta. Jag har inte tagit reda på om detta även gäller sockerarten glukos, som ju finns i både vitt socker och i stärkelse. Men jag skulle gissa att samma sak gäller här. Om du vill börja äta kolhydrater igen, ska du kanske därför stegvis anpassa kroppen så att den blir beredd. http://ettsotareblod.se/fraga-hur-paverkar-lchf-egentligen-kroppen-i-langden/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Vem är det du skriver till? Trådskaparen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag vet inte hur många gånger jag har postat Anns blog till svar på just denna fråga (tack för direktcitatet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teresa Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Jag skulle satsa mer på ägg, kanske till och se om det går att hålla frukosten utan mjölkprodukter eftersom du äter mycket av dom lunch/middag. Satsa på mer grönsaker till lunch/middag för att få lite fyllnad. Kanske du kan äta fetaost/getost som proteinklla? Varför är det inte bra med för mycket mjölkprodukter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Varför är det inte bra med för mycket mjölkprodukter? Hos vissa kan dom trigga sötsug, tänkte bara att det vore något att testa eftersom du inte blir mätt, dvs öka till 3 ägg och "spara" mejerierna till lunch/middag. Men precis som andra varit inne på får du nog mest effekt av att ersätta quornen med något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Mjölkprodukter, särskilt om man dricker just mjölk, gör det otroligt lätt att hamna på alldeles för mycket kolhydrater. En liter mjölk om dagen, vilket man med lätthet kan dricka om man använder mjölk som måltidsdryck, innebär 50g kolhydrater bara från mjölken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag vet inte hur många gånger jag har postat Anns blog till svar på just denna fråga (tack för direktcitatet). Vassego Jag såg att någon, vilket kanske var du då, i någon tråd skulle fixa fram en länk till den bloggposten men såg aldrig någon länk, men jag missade säkert det. Så jag gjorde det nu. Frågeställningen dyker ju upp titt som tätt, och jag har själv funderat på det. För mig har det hängt ihop med den gamla vanliga fettskräcken och att det skulle vara något konstigt med att kroppen är fettdriven. Idag vet jag bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Hur är man när man är så hälsosam som man kunde bli ur kost- och träningssynpunkt? Jag tränade regelbundet, åt enligt SLV:s rekommendationer, minskade på köttkonsumtionen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Jag tränade regelbundet, åt enligt SLV:s rekommendationer, minskade på köttkonsumtionen. Det kan ju två personer säga att dom gjorde men ändå göra helt olika. Jag menar mer konkret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Det kan ju två personer säga att dom gjorde men ändå göra helt olika. Jag menar mer konkret. Vill du veta träningsupplägg, exakt matintag m.m.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Vill du veta träningsupplägg, exakt matintag m.m.? Det skulle vara väldigt intressant om du vill berätta . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Det skulle vara väldigt intressant om du vill berätta . Under större delen av mitt liv har jag alltid rört på mig, utelekar som barn, tränat karate, aerobics, poweryoga, simmat, dansat, racketsport (squash, badminton) om än inte på elitnivå, men som motionär. Därtill jojobantat, ätit fettsnålt, ätstörningar, fiberrikt (SLV). Jag har alltid varit frisk som en nötkärna. Sov bort ev. feber, låg sjukfrånvaro i skola och på jobb. Ständigt småätit, haft ett sug efter mat (eg. allt ätbart), uppvuxen på spannmål (pasta, bröd, flingor, när jag gick på mellanstadiet åt jag två portioner havregrynsgröt på morgonen och var vrålhungrig efter en timme). Svimfärdig på eftermiddag/kväll (kallsvettades). Hösten 2007 började månadsförkylningarna. Då tränade jag poweryoga två dagar i veckan, gick timslånga promenader ett par gånger i veckan, maten hemma började gå mer åt det vegetariska hållet. Men jag mådde inte bra. I maj 2008 läste jag ett uttalande av Annika D i Sydsvenskan. Läste mer på hennes blogg, började med LCHF. Mjukstartade första veckan och kände genast en klar förbättring i mitt allmäntillstånd. Det var en så tydlig skillnad att övergångsbesvären var småpotatis Nu blev det kanske mer information än vad du bad om, men det bjuder jag på ... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Kan inte lita på mina hungerskänslor. Börjar dagen med fett-kaffe. Och i det är det 50 gram smör. runtom 45 gram kokosfett. tre-fyra råa ägg som jag mixar ner. Och ofta med det blir det bacon. Och jag börjar bli hungrig efter ynka 6 timmar. "Ynka 6 timmar"- skojar du , det är väl utmärkt bra att stå sig i 6 timmar! Även om många klarar sig på 1-2 måltider per dag gör jag det inte! Min kropp vill de flesta dagar ha en måltidsordning med 3 måltider, (dock ej efter klockan utan hungern styr). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Varför är det inte bra med för mycket mjölkprodukter? Jag vet att många inte tål mjölkprodukter men för mig är det tvärtom, förutom ägg och animaliskt protein är det inget jag upplever ger en så stabil mättnad som mejerierna. Jag har dessutom gått ner i vikt på dem. Jag utesluter vanlig mjölk i all matlagning (har aldrig druckit), pga mjölksocker men använder: Rysk fullfet youghurt Ost i alla dess former Grädde 40% Creme Fraiche - fullfet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Under större delen av mitt liv har jag alltid rört på mig, utelekar som barn, tränat karate, aerobics, poweryoga, simmat, dansat, racketsport (squash, badminton) om än inte på elitnivå, men som motionär. Därtill jojobantat, ätit fettsnålt, ätstörningar, fiberrikt (SLV). Jag har alltid varit frisk som en nötkärna. Sov bort ev. feber, låg sjukfrånvaro i skola och på jobb. Ständigt småätit, haft ett sug efter mat (eg. allt ätbart), uppvuxen på spannmål (pasta, bröd, flingor, när jag gick på mellanstadiet åt jag två portioner havregrynsgröt på morgonen och var vrålhungrig efter en timme). Svimfärdig på eftermiddag/kväll (kallsvettades). Hösten 2007 började månadsförkylningarna. Då tränade jag poweryoga två dagar i veckan, gick timslånga promenader ett par gånger i veckan, maten hemma började gå mer åt det vegetariska hållet. Men jag mådde inte bra. I maj 2008 läste jag ett uttalande av Annika D i Sydsvenskan. Läste mer på hennes blogg, började med LCHF. Mjukstartade första veckan och kände genast en klar förbättring i mitt allmäntillstånd. Det var en så tydlig skillnad att övergångsbesvären var småpotatis Nu blev det kanske mer information än vad du bad om, men det bjuder jag på ... Ärligt talat är jag inte säker på att du faktiskt ätit enligt slv´s rekommendationer. Jag har själv ätit alldeles för mycket spannmål och inte mått bra av det. Det jag missade i rekommendationerna var att äta middag på kvällen och att äta frukost med både fett, kolhydrater och protein. Jag åt lagad mat enbart på lunchen och de övriga 4 måltiderna var spannmålsbaserade. Sedan säger dom ju också att man skall äta varierat. Sedan tror jag att många äter mycket fettsnålare än SLV rekommenderar. Jag kommer sällan upp i så mycket fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Ärligt talat är jag inte säker på att du faktiskt ätit enligt slv´s rekommendationer. Jag har själv ätit alldeles för mycket spannmål och inte mått bra av det. Det jag missade i rekommendationerna var att äta middag på kvällen och att äta frukost med både fett, kolhydrater och protein. Jag åt lagad mat enbart på lunchen och de övriga 4 måltiderna var spannmålsbaserade. Sedan säger dom ju också att man skall äta varierat. Sedan tror jag att många äter mycket fettsnålare än SLV rekommenderar. Jag kommer sällan upp i så mycket fett. Sedan jag träffade min nuvarande man, som älskar att laga mat, 1999, så har jag ätit lagad mat både till lunch och till kvällsmat (olivolja på salladen). Frukosten på vardagar bestod av havregrynsgröt (en portion ), torkade aprikoser och någon Friggs frukt- och grönsaksjuice. Brödet vi köpte var enbart surdegsbröd (däremot alltid smör och bregott, aldrig margarin eller lightprodukter). Jag åt lördagsgodis (bl.a. det så mycket "nyttigare" lakrits med havrekli). Jag började snegla åt raw food-hållet. Jag funderade på att hälla i mig en typ av grus/sand som skulle rena tarmluddet. På sätt och vis har du rätt; jag åt kanske inte enligt SLV:s rekommendationer mot slutet. Rekommendationerna drev mig åt ett håll som blev mer och mer extremt bara för att hitta ett välmående som jag uppenbarligen saknade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Min bror är med i viktklubbem (?) och registrerar allt han äter i perioder och han ligger då exakt på 30 E% och äter dessutom mycket fullkorn. Han berättade för mig att han upplever stora problem med mättnadskänslorna på denna kost. Men som vanligt så tror han att det är fel på honom istället för att den fördelningen inte funkar för honom. Det är därför jag tycker detta tjafs om E% är så löjligt, en fördelning passar inte alla. Jag tror att den fördelning slv förespråkar är svår för personer som har lätt att bli smått insulinresistenta. Dessa personer har ofta lätt att lägg på sig extrkilon och blir då rekommenderade att äta fettsnålt som ofta istället blir sockerrikt, dvs en extra ond cirkel för personer med denna genetisk läggning. Lägg ner fördelningsrekommendationer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Sedan jag träffade min nuvarande man, som älskar att laga mat, 1999, så har jag ätit lagad mat både till lunch och till kvällsmat (olivolja på salladen). Frukosten på vardagar bestod av havregrynsgröt (en portion ), torkade aprikoser och någon Friggs frukt- och grönsaksjuice. Brödet vi köpte var enbart surdegsbröd (däremot alltid smör och bregott, aldrig margarin eller lightprodukter). Jag åt lördagsgodis (bl.a. det så mycket "nyttigare" lakrits med havrekli). Jag började snegla åt raw food-hållet. Jag funderade på att hälla i mig en typ av grus/sand som skulle rena tarmluddet. På sätt och vis har du rätt; jag åt kanske inte enligt SLV:s rekommendationer mot slutet. Rekommendationerna drev mig åt ett håll som blev mer och mer extremt bara för att hitta ett välmående som jag uppenbarligen saknade. Tack Lotta för att du berättar! Det finns naturligtvis många om och men som påverkar men du verkar ju verkligen ha försökt att äta hälsosamt. Det är verkligen skumt. Jag har verkligen fått vara detektiv för egen del och jag har kört huvudet i väggen hur många gånger som helst. Sakta men säkert har jag dock tagit mig åt rätt håll men det verkar ju enklare att anamma ett färdigt koncept som LCHF. För min del vill jag dock ha kvar friheten att äta frukt, bär och rotsaker och jag har aldrig varit speciellt förtjust i fett. När det gäller bröd funkar det inte alls om det består av finmalet mjöl. Jag äter aldrig mer än 50 gram åt gången heller och det är i princip bara hel råg i det. Jag försökte utan bröd men då gick jag ofta hungrig och blev alldeles för mager. Var nere i 51 kg på mina 173 cm. Hade vi satt oss ner tillsammans och finkammat vad du ätit genom åren så skulle nog jag kunna hitta orsaken till att det krånglat men det är ju svårt att få hela bilden så här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Jag äter mycket bär och grönsaker och jag tror jag kan räkna mig bland LCHF'arna (men jag är lika mycket paleo) Ett koncept är bara där för att ge ett ramverk, eller grundläggande idéer, sen anpassar man det så det passar en själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Tack Lotta för att du berättar! Det finns naturligtvis många om och men som påverkar men du verkar ju verkligen ha försökt att äta hälsosamt. Det är verkligen skumt. Jag har verkligen fått vara detektiv för egen del och jag har kört huvudet i väggen hur många gånger som helst. Sakta men säkert har jag dock tagit mig åt rätt håll men det verkar ju enklare att anamma ett färdigt koncept som LCHF. För min del vill jag dock ha kvar friheten att äta frukt, bär och rotsaker och jag har aldrig varit speciellt förtjust i fett. När det gäller bröd funkar det inte alls om det består av finmalet mjöl. Jag äter aldrig mer än 50 gram åt gången heller och det är i princip bara hel råg i det. Jag försökte utan bröd men då gick jag ofta hungrig och blev alldeles för mager. Var nere i 51 kg på mina 173 cm. Hade vi satt oss ner tillsammans och finkammat vad du ätit genom åren så skulle nog jag kunna hitta orsaken till att det krånglat men det är ju svårt att få hela bilden så här. För mig fungerar lite frusna hallon, småplock från trädgården (äpple, vinbär, smultron) vid säsong och även lite rotfrukter (t.ex. i fisksoppa). Jag hade kanske kunnat äta det varje dag, men jag mår i grunden bäst på strikt LCHF. För mig fungerar LCHF för att jag tycker det är så enkelt och gott. Min kropp älskar fett 51 kg till 173 cm är inte mycket och fungerar bröd för dig så är det jättebra. Bröd för mig är en drog och börjar jag äta så kan jag inte sluta (oavsett vad det är bakat på). Tack för erbjudandet om finkamning (vi hade nog kommit fram till att spannmål är den stora boven), men jag är fullständigt nöjd med den vetskap jag redan har om vad jag mår bra av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 För mig fungerar lite frusna hallon, småplock från trädgården (äpple, vinbär, smultron) vid säsong och även lite rotfrukter (t.ex. i fisksoppa). Jag hade kanske kunnat äta det varje dag, men jag mår i grunden bäst på strikt LCHF. För mig fungerar LCHF för att jag tycker det är så enkelt och gott. Min kropp älskar fett 51 kg till 173 cm är inte mycket och fungerar bröd för dig så är det jättebra. Bröd för mig är en drog och börjar jag äta så kan jag inte sluta (oavsett vad det är bakat på). Tack för erbjudandet om finkamning (vi hade nog kommit fram till att spannmål är den stora boven), men jag är fullständigt nöjd med den vetskap jag redan har om vad jag mår bra av Jag kan ju också tycka att bröd är gott att frossa på men inte den sortens bröd jag äter nu. Det är ok men för mig behöver det vara finmalet mjöl i för att det skall bli en drog. Mitt eget surdegsbröd är dock så gott att det är svårt att hålla sig till 50 gram så nu har jag inte bakat på länge. Annars har nog egentligen bröd mest varit ett nödvändigt ont för min del. Jag har alltid föredragit riktig mat men var för hungrig och trött för att laga till det när jag kom hem efter jobbet. Bröd på finmalet mjöl köpte jag inte eftersom det mättade så dåligt. Att det var så dåligt för hälsan visste jag inte. Hade mina duster med den lokale bagaren som alltid hällde extra gluten i brödet för att det skulle bli så fluffigt som möjligt. Gick ju inte ens att smöra utan att man fick med sig mitten av mackan kvar på smörkniven. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts