Jump to content

Djävulens advokat (fettmängd)

smörbulten

Recommended Posts

Angående debatten om fet, så har jag en fråga om att vad händer om man äter för mycket fet per dag. Vad har det för effekt? är det bara illamående eller en ”laxerande effekt” man kan få, eller har det nån annan värre effekt som påverkan på levern eller nåt annat organ i kroppen?

Sedan en känga till Kostdoktorn, men det är väll som att svära i en kyrkan.  När Kostdoktorn förespråkar ”ät dig så du blir mätt” Så är det fett som är det primära energi intaget som ja tror han syftar på och för en nybörjare som jag kanske inte vet det och fokuserar sig på proteinet istället. Som gör att man stannar i sin vikt minskningen.  Som en tungviktare som jag, så blir det ett par centimeter smör per dag från packetet. och för att få i sig allt det där smöret. så räker det inte med en fet sås. man mäste antinge göra Kryddsmör eller MBC (Magic bullet coffee) tror ja att det heter eller ost rullar med smör (som en rulltårta) Så man kan dela upp all smör under dagen.Det jag skulle vilja se från Kostdoktorns sida, är en energikalkylator. Så man kan se hur mycket fet etc. man behöver per dag. T.ex. som från matkalkyl.se , där ser man hur mycket man kan proppa i sig per dag.

• Like 1

Det finns ju hur många appar som helst och andra program på internet.. så det tycker jag sällan är något problem!

Sen så.. problemet för väldigt många är att de inte vet var fettet gömmer sig, det är i vanlig mat.. dvs ofta den maten du förut blivit itutad att du skall undvika!

Ägg 66E% fett

Bacon 85E% fett

Fet nötfärs cirka 60E% fett

Lax cirka 60E% fett, makrill, sill liknande!

Som några av de mest självklara exemplen!

Dvs det handlar om E%.. altså procent av energifördelningen i matvarorna!

Och HF i LCHF handlar om hög andel fett av ditt energibehov.. återigen E% av ditt energibehov.

Såå.. det handlar altså inte om att äta smör med sked.. även om det skulle kunna vara bra med mer tex vitlöksmör på någon biff eller liknande.

Tyvär verkar många fortsätta med sina fettsnåla matvanor och lägger till fett efteråt, typ kyckling i stället för karre!

• Like 4

Men Andreas har väl aldrig sagt ät kött till du blir mätt? Man får nog läsa grunderna först och det tror jag han förutsätter att folk gör när han säger liknande. Ett visst ansvar har man själv för sitt handlande. 

Men för att återgå till själva frågan, personligen mår jag fruktansvärt om jag råkar äta för mycket av något fett. Man blir däckad i soffan i ett hiskeligt tillstånd, usch. Det tar lång tid att komma ur och jag vill inte göra om det. 

För övrigt är jag sur på Norwegian som är mycket sen. Luleå flygplats är skittrist! Ursäkta språket... Tur jag fettladdade efter min eftermiddagsbarfotalöpning.

Sprang förresten 2,3 km helt barfota utan problem. Hade kunnat springa längre men jag tordes inte första gången. Kändes mycket bra. Underlaget var flygplatsasfalt, extremt slät och stenfri. Det ska jag prova igen!

Ja, nu blev det olika ämnen, så går det när man har (för) mycket tid över, klaga hos Norwegian om ni inte orkar läsa det jag skriver!

Trevlig helg!

• Like 1

Jag har aldrig blivit illamående fast jag ätit i testsyfte rätt så mycket fett. Jag är iofs inte heller fettskrämd det minsta. Jag kan äta smör direkt ur paketet och dricka olivolja ur flaska. Däremot har stora mängder kokosfett gjort mig lös i magen. För övrigt verkar högre och högre fettintag göra mig till en "duracellkanin". Jag sover mindre och mindre...

• Like 2