JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Hej! Mitt första inlägg är en fråga/undran. Vet inte om någon annan upplevt detta men om nån har liknande erfarenheter skulle det vara kul att få veta lite hur det funkar för dig. Jag har div diagnoser, bland annat: sjögrens (troligtvis något mer som troligtvis påverkar min bindväv då den kan bete sig konstigt ibland, den känns för liten och blir knölig ibland)... Dessutom en suspekt tarmproblematik, framförallt med uppblåsthet och otrolig smärta i tjocktarmen som symptom. (påverkas bara av vad jag äter, tyvärr är det lite ryskroulette då det varierar vad som triggar igång problemen från måltid till måltid). Nu till min undran, jag märker att magen blir bättre när jag håller nere på kolhydrater men framförallt då jag håller nere på frukt OCH grönt, äter jag något av det för ofta eller i för stora mängder så får jag lida i ca ett dygn, detta är otroligt handikappande! När magen sväller slås hela bålstabiliteten ut och jag kan knappt stå pga smärta i ryggen (har diskbråck som börjar göra ont när jag "tappar" stabiliteten) jag kan inte spänna magen/bålen när magen är så uppsvälld. DOCK! blir min sjögrens negativt påverkad av för lite kolhydrater, jag vet inte varför och det borde ju inte vara så?! Eller?? Efter ett par dagar med mindre än 50-100 g kolhydrater/dag så blir bindväven som en kullerstensgata, mina senor blir superspända och det knakar i hela kroppen när jag rör på mig, musklerna drar ihop sig, bli stenhårda och fibrerna känns liksom ihopklumpade (muskeln känns inte smidig längre utan den känns uppdelad i fingertjocka hårda rör), jag får otrolig migrän och det känns som jag har mjölksyra i hela kroppen. Det liksom bränner och svider i kroppen. Mycket obehagligt och jag är väldigt kluven hur jag ska göra. Jag vill ju göra allt jag kan för att slippa magproblemen men jag vill inte gå runt och känna så där i kroppen. Sen är det ju det här med att man hör och läser mer och mer hur kolhydrater är dåligt för hälsan när det gäller kroniska sjukdomar, utveckling av cancer (i princip alla som dött i min släkt har dött av cancer), att det ska öka inflammationer (vilket jag ju ofta har pga sjögrens och i tarmen). Jag äter inte sånt som det oftast pratas om när man pratar om lowcarb, paleo, osv (ofta pratar folk då om socker, godis, läsk, glass osv) Jag äter inte sånt och har inte gjort det på flera år. Det jag äter i kolhydratsväg är råris, havre, lite potatis och sötpotatis, glutefritt bröd (sällan) samt liiite frukt (ffa bär och lite banan) och lite grönt. Utöver min sjögren och magproblemen är jag frisk, har väldigt lågt blodtryck, inga brister (när man kollar blodprover), ingen benskörhet, jag är 164 cm lång och väger 55 kg. Jag tränar regelbundet, främst styrketräning och lite promenader utöver det är jag ganska inaktiv. Jag räknar inte kcal men ibland kollar jag ungefär på vad jag ligger i kcal och macronutrienter och det brukar landa på runt 1800-2300 kcal och ca 150-250 g kolhydrater/dag (oftast runt 160-190) och runt 100-150 g protein och runt 55-70 g fett. Det varierar beroende på vad jag äter den dagen så klart. Så min fråga är väl mest ang smärtan, steheten och den "syra-liknande" känslan jag får i kroppen när jag minska på kolhydraterna kan bero på?? I övrigt är det ju mycket bekvämt att slippa de värsta magproblemen och att slippa äta stora mängder mat då det känns som det överbelastar mina stackars tarmar... Hoppas någon kan ge något tips/råd eller har liknande erfarenheter. Ha en fin dag! Flisan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Mjölksyran är övergångsbesvär och försvinner när kroppen är anpassad till fettdrift. Som du äter nu så får kroppen ingen chans. Orkar du stå ut med strikt i ca tre veckor för att ge kroppen en chans så slipper du kanske dina besvär och då fortsätter du strikt av bara farten och för ditt egna välbefinnande 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Öka ditt fettintag samtidigt som du minskar på kolhydraterna! Leta i de närmaste dagarnas trådar, vet att någon med Sjögrens syndrom skrev om sina förbättringar. Båda dina problem ska bli bättre av lågkolhydratkost! Lycka till och välkommen till forumet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Mjölksyran är övergångsbesvär och försvinner när kroppen är anpassad till fettdrift. Som du äter nu så får kroppen ingen chans. Orkar du stå ut med strikt i ca tre veckor för att ge kroppen en chans så slipper du kanske dina besvär och då fortsätter du strikt av bara farten och för ditt egna välbefinnande Tack för svar! Jo jag antar att jag måste stå ut och ge det tid för att kunna göra en korrekt bedömning om det verkligen funkar för mig eller inte. Det handlar nog mest om rädsla, att det ska bli värre och värre, eftersom jag har en sjukdom som i perioder innebär smärta, trötthet osv så vill man ogärna utsätta sig för mer sånt i onödan. Men jag tror verkligen att et skulle vara bra. Sen är jag väl lite nojjig när det gäller kroppen, jag märker av skillnader i vätskeansamling och om jag lagt på mig lite fett väldigt väl (har fått förklarat att jag är hypersensitiv...) Jag är ju som sagt inte överviktigt och inte heller har jag för mycket kroppsfett men det skulle vara kul att bli lite tightare och inte fluktuera så mycket i ffa vätska som jag kan göra nu. När jag drar ner på kolhydraterna upplever jag det som att jag blir slätare och inte är lika hård i kroppen och det är något jag ogillar. Men det kanske också är något övergående? Borde jag träna på som vanligt om jag ska försöka mig på en anpassning? Jag tränar så tungt och intensivt jag kan när jag styrketränar och orken är inte samma utan kolisar + att muskler och leder känns så som jag beskrev vilket också gör träningen lite vansklig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Öka ditt fettintag samtidigt som du minskar på kolhydraterna! Leta i de närmaste dagarnas trådar, vet att någon med Sjögrens syndrom skrev om sina förbättringar. Båda dina problem ska bli bättre av lågkolhydratkost! Lycka till och välkommen till forumet Tack, ja det låter ju smart, kanske svårt att gå från noll till hundra över en dag. Jag åt väldigt lite kolhydrater förr och var jätte tight i kroppen, dock övertränade jag och åt för lite energi vilket ledde till extrem utbrändhet... Ska leta upp den tråden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Hej! Mitt första inlägg är en fråga/undran. Vet inte om någon annan upplevt detta men om nån har liknande erfarenheter skulle det vara kul att få veta lite hur det funkar för dig. Jag har div diagnoser, bland annat: sjögrens (troligtvis något mer som troligtvis påverkar min bindväv då den kan bete sig konstigt ibland, den känns för liten och blir knölig ibland)... Dessutom en suspekt tarmproblematik, framförallt med uppblåsthet och otrolig smärta i tjocktarmen som symptom. (påverkas bara av vad jag äter, tyvärr är det lite ryskroulette då det varierar vad som triggar igång problemen från måltid till måltid). Nu till min undran, jag märker att magen blir bättre när jag håller nere på kolhydrater men framförallt då jag håller nere på frukt OCH grönt, äter jag något av det för ofta eller i för stora mängder så får jag lida i ca ett dygn, detta är otroligt handikappande! När magen sväller slås hela bålstabiliteten ut och jag kan knappt stå pga smärta i ryggen (har diskbråck som börjar göra ont när jag "tappar" stabiliteten) jag kan inte spänna magen/bålen när magen är så uppsvälld. DOCK! blir min sjögrens negativt påverkad av för lite kolhydrater, jag vet inte varför och det borde ju inte vara så?! Eller?? Efter ett par dagar med mindre än 50-100 g kolhydrater/dag så blir bindväven som en kullerstensgata, mina senor blir superspända och det knakar i hela kroppen när jag rör på mig, musklerna drar ihop sig, bli stenhårda och fibrerna känns liksom ihopklumpade (muskeln känns inte smidig längre utan den känns uppdelad i fingertjocka hårda rör), jag får otrolig migrän och det känns som jag har mjölksyra i hela kroppen. Det liksom bränner och svider i kroppen. Mycket obehagligt och jag är väldigt kluven hur jag ska göra. Jag vill ju göra allt jag kan för att slippa magproblemen men jag vill inte gå runt och känna så där i kroppen. Sen är det ju det här med att man hör och läser mer och mer hur kolhydrater är dåligt för hälsan när det gäller kroniska sjukdomar, utveckling av cancer (i princip alla som dött i min släkt har dött av cancer), att det ska öka inflammationer (vilket jag ju ofta har pga sjögrens och i tarmen). Jag äter inte sånt som det oftast pratas om när man pratar om lowcarb, paleo, osv (ofta pratar folk då om socker, godis, läsk, glass osv) Jag äter inte sånt och har inte gjort det på flera år. Det jag äter i kolhydratsväg är råris, havre, lite potatis och sötpotatis, glutefritt bröd (sällan) samt liiite frukt (ffa bär och lite banan) och lite grönt. Utöver min sjögren och magproblemen är jag frisk, har väldigt lågt blodtryck, inga brister (när man kollar blodprover), ingen benskörhet, jag är 164 cm lång och väger 55 kg. Jag tränar regelbundet, främst styrketräning och lite promenader utöver det är jag ganska inaktiv. Jag räknar inte kcal men ibland kollar jag ungefär på vad jag ligger i kcal och macronutrienter och det brukar landa på runt 1800-2300 kcal och ca 150-250 g kolhydrater/dag (oftast runt 160-190) och runt 100-150 g protein och runt 55-70 g fett. Det varierar beroende på vad jag äter den dagen så klart. Så min fråga är väl mest ang smärtan, steheten och den "syra-liknande" känslan jag får i kroppen när jag minska på kolhydraterna kan bero på?? I övrigt är det ju mycket bekvämt att slippa de värsta magproblemen och att slippa äta stora mängder mat då det känns som det överbelastar mina stackars tarmar... Hoppas någon kan ge något tips/råd eller har liknande erfarenheter. Ha en fin dag! Flisan Det kan ju finnas andra vägar än LCHF också. Fördelen med att prova andra saker är att det inte blir antingen eller som med LCHF. Du slipper "stå ut" och även dom problem som kan uppstå om du går tillbaka till din vanliga kost. Vad äter du en vanlig dag idag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag tycker att du har fått bra råd här ovan, både att försöka äta strikt i några veckor och att öka på fettet. En LCHF-kost är som man brukar säga antiinflammatorisk, och kanske dina magbesvär, din Sjögrens och kanske det i bindväven räknas till inflammatoriska sjukdomar, så det bör ha god effekt. Jag skulle också rekommendera dig att äta kokosolja, D-vitaminer och kanske Omega3, om du inte redan gör det, då de ämnena också är antiinflammatoriska. Men jag förstår att det känns jobbigt, då vissa symtom blir sämre, det här med bindväven låter ju lite "mysko", jag vet att det finns ett tillstånd som heter Ehlers-Danlos syndrom, då det kan bildas knutor i bindväven, något du är utredd för? Man ska vara överrörlig i vissa leder också vid det syndromet. Hur som helst Välkommen till forumet, och jag hoppas att vi kan vara till någon hjälp. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Det kan ju finnas andra vägar än LCHF också. Fördelen med att prova andra saker är att det inte blir antingen eller som med LCHF. Du slipper "stå ut" och även dom problem som kan uppstå om du går tillbaka till din vanliga kost. Vad äter du en vanlig dag idag? Vilka är de vägarna? Jag vill framförallt må bra, vara så smärtfri som möjligt så jag kan träna och leva ett normalt liv och slippa vara så trött som man kan bli med sjögrens. I vintras (nov) började jag äta mera kolhydrater i form av råris (utöver det jag redan åt) och nu när jag tänker efter (och tilbaka) på vintern och hela våren så hade jag det värsta och längsta skovet jag någonsin haft sen jag fick min diagnos. Det kan ju inte vara en tillfällighet? Jag tänkte inte på det just då. Men nu så ser jag ju ett ganska uppenbart samband, året innan åt jag färre (dock inte super low) kolhydrater och det skovet var både mildare och kortare. Jag skulle absolut göra en livstilsförändring för resten av mitt liv om det gjorde att jag mådde bättre året runt, jag kommer aldrig bli frisk eller helt slippa skov men kan jag göra något som mildrar avsevärt så kan jag avvara kolhydrater resten av livet. En vanlig mat dag för mig ser ut ungefär så här: *kaffe med 2 dl osötadmandelmjölk (kan inte äta på en gång utan dricker kaffe och läser en timme eller två innan jag äter) * gröt på 1,5 dl havrekli, 1 dl bär eller 1 banan, antingen 1-2 ägg eller en proteindrink på mandelmjölk (alltid osötad) och risprotein (får mag besvär av vassle och kasein, dock funkar ost, grädde och smör) + några nötter. * lunch/middag(oftast äter jag bara lagad mat en gång per dag) ordentligt med råris ca 180 g kokt, en halv avokado eller nån msk nötsmör, ca 150 tillagad kyckling filé eller 200 g fisk + nån grönsak (har för tillfälle dille på svamp och auberinne som jag steker i cocosolja eller avokado olja) läste dock att äggplanta inte är så bra om man har autoimmunsjukdom.. * utöver detta har jag ganska mycket sug/fantom hunger känslor så jag äter minst en proteinbar om dagen ofta 2. (quest som ska ha färre impact carbs), försöker lura suget genom att dricka massor av vatten, the, citronvatten. * ev äter jag nåt litet "matliknande" mål till på kvällen men med mindre kolhydrater. Jag upplever mig hungrig och sugen ofta eller alltid och har svårt att känna mig nöjd och mätt. (tur att jag tränar och har muskler annars är jag ganska säker på att jag skulle vara en riktig tjockis), jag blir lätt matt/orkeslös och tycker detta är ett problem då jag gillar att vara aktiv men inte alltid kan vara det i den utsträckning jag vill pga tröttheten. Mycket av det är nog psykiskt, jag kommer in i ett negativt orkeslöshets beteende och har då svårt att bryta det. (som just nu, jag vill röra på mig men det taar emot) så var det inte lika mycket förr när jag åt mindre kolisar (dock åt jag för lite fett då). En kanske rörig förklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Blir du dålig i magen av alla grönsaker eller är det speciellt vissa? Hur är det med bär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Du kan ju prova att köra en liberal variant, lite i riktning mot paleo. Ta ut spannmål, socker och växtoljor av tveksamt ursprung, Kanske också ta det lugnt med mjölkprodukter, det verkar ganska vanligt att folk har problem med det även om de inte är direkt laktosintoleranta. Potatisväxter kan vara problematiska precis som du säger; potatis, äggplanta (som är så gott) och paprika. Jag känner av det själv, potatis och paprika t.ex. gör att min mage morrar åt mig. Grönsaker i alla färger, frukter, bär, bra proteiner från kött, fisk, fågel & ägg och schyssta fettkällor till det. Inte tråkigt krubb, direkt. Lycka till med att finna en bra väg till så bra mående som möjligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Jag tycker att du har fått bra råd här ovan, både att försöka äta strikt i några veckor och att öka på fettet. En LCHF-kost är som man brukar säga antiinflammatorisk, och kanske dina magbesvär, din Sjögrens och kanske det i bindväven räknas till inflammatoriska sjukdomar, så det bör ha god effekt. Jag skulle också rekommendera dig att äta kokosolja, D-vitaminer och kanske Omega3, om du inte redan gör det, då de ämnena också är antiinflammatoriska. Men jag förstår att det känns jobbigt, då vissa symtom blir sämre, det här med bindväven låter ju lite "mysko", jag vet att det finns ett tillstånd som heter Ehlers-Danlos syndrom, då det kan bildas knutor i bindväven, något du är utredd för? Man ska vara överrörlig i vissa leder också vid det syndromet. Hur som helst Välkommen till forumet, och jag hoppas att vi kan vara till någon hjälp. Ja absolut! Jag ska ge det en ärlig chans och stå ut! I början är det ju magen som blir gladare och det får vara min morot att fortsätta. Gymmet kan jag ta det lite lugnt med tills kroppen gått över till fettdrift, det är inte hela världen om jag tränar lite lättare ett tag. kokosolja äter jag men kan absolut öka, omega 3 likaså men ingen d3 än så länge, (räcker det inte med solen nu på sommaren?). Jo jag har blivit utredd för eds, jag har vissa av de symptomen, bla överrörlig men har inte tillräckligt många för att ha det, dock går ju många reumatiska sjukdomar lite hand i hand och det kan vara lite diffust vad man har, många har nog en blandning av flera men en som är primär och det är den diagnosen man får... Tack tack! Ska kanske börja nån form av kostdagbok nu i början så folk kan påpeka om jag gör nåt tokigt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Blir du dålig i magen av alla grönsaker eller är det speciellt vissa? Hur är det med bär? Nästan alla, som sagt det är lite ryskroulette, ena dagen funkar tomat och andra dagen inte. Men jag börjar misstänka att det mer beror på det jag äter runtomkring. Blir ofta dålig i magen av kolhydrater så det kanske eg är dem som är boven. Bär funkar bra! (som tur är, jag älskar hallon!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag håller med Tovas förslag men jag skulle dessutom vara försiktig med frukt och välja bär istället. Många paleo recept har också mycket socker i sig i form av sirap och honung, jag skulle skippa dom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Du kan ju prova att köra en liberal variant, lite i riktning mot paleo. Ta ut spannmål, socker och växtoljor av tveksamt ursprung, Kanske också ta det lugnt med mjölkprodukter, det verkar ganska vanligt att folk har problem med det även om de inte är direkt laktosintoleranta. Potatisväxter kan vara problematiska precis som du säger; potatis, äggplanta (som är så gott) och paprika. Jag känner av det själv, potatis och paprika t.ex. gör att min mage morrar åt mig. Grönsaker i alla färger, frukter, bär, bra proteiner från kött, fisk, fågel & ägg och schyssta fettkällor till det. Inte tråkigt krubb, direkt. Lycka till med att finna en bra väg till så bra mående som möjligt! Ja, de enda spannmål jag äter är ju havre och ris och det kan jag vara utan, socker äter jag inte och inte heller mjölkprodukter, jag äter nog ganska mycket paleo men med ris och havre då. Jag ska nog ändå försöka strikt nu ett tag, hela aug är fri för mig så jag kan må lite dåligt utan att det gör så mycket, hellre dåligt ett tag och sen bra än vela fram och tillbaka som jag gjort i ca ett år nu. Ja äggplanta kommer jag sakna, det är så gott att steka i massa olja! Jag har alltid ätit ganska ren mat och tycker det är det godaste. När jag gick i gymnasiet tyckte mina kompisar att jag var konstig som tyckte att ett stort päron var lyxigt lördagsgodis haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Okej, Tova tog upp nattskatteväxter (potatis, aubergines,tomat och paprika) som kan vara problemmat. Nötter/frön kan också vara problem. Vissa har svårt för äggvita, jag brukar tex göra äggröra på 1 ägg och 2 äggulor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Jag håller med Tovas förslag men jag skulle dessutom vara försiktig med frukt och välja bär istället. Många paleo recept har också mycket socker i sig i form av sirap och honung, jag skulle skippa dom. Ja jag kan ju inte äta annat än bär och pyttelite banan så det blir inga problem, äter inte socker, varken i sockerform eller honungs/sirapsform. Det enda jag sötar med om jag sötar är stevia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Okej, Tova tog upp nattskatteväxter (potatis, aubergines,tomat och paprika) som kan vara problemmat. Nötter/frön kan också vara problem. Vissa har svårt för äggvita, jag brukar tex göra äggröra på 1 ägg och 2 äggulor. Aha, nötter och frön hur? magbesvär?? har märkt lite mera problem om jag äter för mycket nötter faktiskt :/ Äggvita är väl ganska hårdsmält, kan ju vara problemet, älskar dock ägg. Ska nog fokusera på lowcarb och sen tweaka resten när jag vant kroppen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Tydligen bildar fruktos 10 ggr mer glykerade proteiner än glukos, vilket måste vara orsaken till att man undviker dom i anti-inflammatorisk kost (dom skapar en inflammatorisk ond cirkel). Bär har antioxidanter som behövs när kroppen har mycket fria radikaler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Tydligen bildar fruktos 10 ggr mer glykerade proteiner än glukos, vilket måste vara orsaken till att man undviker dom i anti-inflammatorisk kost (dom skapar en inflammatorisk ond cirkel). Bär har antioxidanter som behövs när kroppen har mycket fria radikaler. Ja, jag tror jag lider av fruktosmalabsorbtion... Tur att bär funkar, kan sakna äpplen och päron men blir lika ledsen varje gång jag äter ett och magen sväller upp till en badballong... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jag tänkte svara nu Flisan men det börjar åska så jag måste stänga av. Vet inte när det blir åskfritt igen men jag svarar när jag kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Jag tänkte svara nu Flisan men det börjar åska så jag måste stänga av. Vet inte när det blir åskfritt igen men jag svarar när jag kan. ok, ser fram emot det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 ok, ser fram emot det! Nu är jag här igen men jag läste din andra tråd och fick intrycket att du bestämt dig för att satsa på low carb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Nu är jag här igen men jag läste din andra tråd och fick intrycket att du bestämt dig för att satsa på low carb. Ja! Har kollat lite på youtube bla LCHF och träning på eenfelds kanal och matrevolutionen ät dig frisk med riktig mat. Det var spiken i kistan om man säger så, kan jag träna, få bra resultat där och må bättre i min sjukdom är det värt att pröva! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Nu är jag ingen läkare men som många andra LCHF:are, ganska mycket påläst i ämnet Jag kollade lite på ditt nuvarande ätande en vanlig dag och maten innehåller en hiskelig massa kolhydrater (per 100g ca: havrekli - 40g, risprotein - 20g, råris - 70g) , så när du då provar att ta bort dom ur din kost så gör din kropp revolt med besked gissar jag... Om man leker lite med tanken här angående din bindväv, kan det kanske vara så att även den reagerar när den inte får det som den är van vid och då "gör revolt" och "krullar" ihop sej..? OM det inte är fara för ditt liv och/eller framtida hälsa (mer än obehaget) när sådant sker, och om du då kanske kan vänta ut tillståndet lite längre och se till att du får i dej tillräckligt med fett som energikälla, så kanske bindväven "rätar ut" sej?! Eller tänker jag helt fel här? För som sagt var, en lågkolydratskost med bra råvaror och rätt fetter är ANTIinflammatoriskt, så i teorin bör den inte kunna inflammera kroppen så som kolhydraterna gör...!? Jag hoppas så att du kan komma fram till en för dej bra kost så att du slipper dessa så tråkiga och jobbiga besvär!! Lycka till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Nu är jag ingen läkare men som många andra LCHF:are, ganska mycket påläst i ämnet Jag kollade lite på ditt nuvarande ätande en vanlig dag och maten innehåller en hiskelig massa kolhydrater (per 100g ca: havrekli - 40g, risprotein - 20g, råris - 70g) , så när du då provar att ta bort dom ur din kost så gör din kropp revolt med besked gissar jag... Om man leker lite med tanken här angående din bindväv, kan det kanske vara så att även den reagerar när den inte får det som den är van vid och då "gör revolt" och "krullar" ihop sej..? OM det inte är fara för ditt liv och/eller framtida hälsa (mer än obehaget) när sådant sker, och om du då kanske kan vänta ut tillståndet lite längre och se till att du får i dej tillräckligt med fett som energikälla, så kanske bindväven "rätar ut" sej?! Eller tänker jag helt fel här? För som sagt var, en lågkolydratskost med bra råvaror och rätt fetter är ANTIinflammatoriskt, så i teorin bör den inte kunna inflammera kroppen så som kolhydraterna gör...!? Jag hoppas så att du kan komma fram till en för dej bra kost så att du slipper dessa så tråkiga och jobbiga besvär!! Lycka till Ja ändå tjatade vänner som också tränar att jag åt för lite kolhydrater, låg på ca 150-170 g / dag. Idag är andra dagen med lowcarb och det känns faktiskt ok, ingen muskelspänning eller krullig bindväv än så länge! (har tom varit ute på en mils promenad. Det enda jag tycker att jag känner är att jag inte blir riktigt mätt, men det är nog en vanesak. Åt nyss köttfärs med ädelost och isbergssallad 420 kcal, 31,3 g protein, 32,1 fett och 0,5 g kolhydrater. Brukar inte ens äta 420 kcal annars i en måltid men brukar känna mig mätt/uppsvälld. Det kanske är det som är skillnaden, jag känner mig inte bubblig i tarmen. Jag kanske har vant mig vid det och tror att uppsvälldhet = mättnad... Ja jag kommer försöka basera mitt fett främst på kokos, kött, fisk och i andra hand från mejerier då jag är lite känslig för sånt. Jag hoppas detta kommer få mig att inte bara fortsätta ha en vältränad kropp men också en kropp som mår bra oftare och har färre magproblem. Jag är ju lite rädd för att bli "fluffig", har ganska tight kropp och vill gärna behålla det! Tack för att du tog dig tid att skriva! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Man kan använda lågkolhydrats grönsaker för att få lite mer 'bulk' i maten. Tex smörstekt vitkål, broccoli, sparris, svamp, babyspenat etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Man kan använda lågkolhydrats grönsaker för att få lite mer 'bulk' i maten. Tex smörstekt vitkål, broccoli, sparris, svamp, babyspenat etc. Jo får försöka smyga in grönsaker lite successivt magen brukar inte gilla dem som sagt. Men jag har lagt upp dagen som så att jag ska äta 100 g broccoli och 150 g haricot vertes till middagen i kväll! Hoppas magen inte blir ledsen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Aha, jag glömde dina problem med magen! Lycka till då ikväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Tackar, ser fram emot det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Ett litet tips till så här på kvällskvisten Försök att föra lite "dagbok" på hur du mår den första tiden, och på vad du äter så kanske du då kan se ett mönster sen?! Mina omställningsbesvär har jag för mej kom efter ca 14 dagar och det värsta satt i ungefär knappt ett dygn. Jag fick en mycket konstig huvudvärk och ont i gallområdena.. Men i stället för att snabbt döma ut det jag åt så googlade jag och hittade fullt med exempel på hur många upplevt ungefärliga problem som jag och blev därmed lugnad. Men skulle dom inte försvinna inom ett par dagar så får man ju se över vad det är som "ställer till" det... Stort lycka till och håll oss uppdaterade gärna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Ett litet tips till så här på kvällskvisten Försök att föra lite "dagbok" på hur du mår den första tiden, och på vad du äter så kanske du då kan se ett mönster sen?! Mina omställningsbesvär har jag för mej kom efter ca 14 dagar och det värsta satt i ungefär knappt ett dygn. Jag fick en mycket konstig huvudvärk och ont i gallområdena.. Men i stället för att snabbt döma ut det jag åt så googlade jag och hittade fullt med exempel på hur många upplevt ungefärliga problem som jag och blev därmed lugnad. Men skulle dom inte försvinna inom ett par dagar så får man ju se över vad det är som "ställer till" det... Stort lycka till och håll oss uppdaterade gärna Ja, det är en bra idé! Jag lägger ju upp all mat jag äter i excell för att kolla kcal och macronutrienter men jag borde nog skriva i en bok också hut det känns. Ska börja med det eller skriva det i min lilla dagbok här på forumet! (flisan goes lowcarb). Oj kan det ta så lång tid?? Tack så mycket för peppp! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Oj kan det ta så lång tid?? Tack så mycket för peppp! Det är nog olika på olika människor är min gissning... Och beroende på hur pass sockerstinn mat man åt innan och jag levde på makaroner som jag strödde lite socker uppepå samt ketchup, Grandiosa pizzor, vaniljyoughurt och K-special med bär i, spagetti med köttfärssås där köttfärssåsen endast färgade spagettin i princip, med mera med mera Mycket sockerstint och oerhört onyttigt Och varsågod, det var så lite så Det är alltid roligt om man kan vara med och hjälpa lite... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Det är nog olika på olika människor är min gissning... Och beroende på hur pass sockerstinn mat man åt innan och jag levde på makaroner som jag strödde lite socker uppepå samt ketchup, Grandiosa pizzor, vaniljyoughurt och K-special med bär i, spagetti med köttfärssås där köttfärssåsen endast färgade spagettin i princip, med mera med mera Mycket sockerstint och oerhört onyttigt Och varsågod, det var så lite så Det är alltid roligt om man kan vara med och hjälpa lite... Oj, jaha då går det nog fortare för mig, jag åt aldrig tillsatt socker innan utan höll mig till råris och havrekli. Kan inte minnas senast jag åt "skräpmat" eller verkligen massor av kolhydrater. Eftersom jag varit och är i "träningsbranschen" så har det varit fokus på protein (för mig iaf, samt att jag var kolhydratsrädd i flera år så de kolisar jag åt var ganska rena). Hoppas det går bra nu då, hur länge har du kört lchf? Vad har du märkt för hälsovinster bortsett från viktförändringar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Hoppas det går bra nu då, hur länge har du kört lchf? Vad har du märkt för hälsovinster bortsett från viktförändringar? Jag är 50 nästa år så förutom dom "vanliga" ålderkrämporna så har jag en arbetsskada i nacken som gett kronisk värk och fick ADHD-diagnos nu som vuxen.. Nackvärken känner jag nog ingen skillnad på, men alla dom andra fysiska krämporna som började smyga sej på, såna som man lätt kan få om man går i många år med värk på ett ställe, avtog alltmer. Nu för tiden så är jag "bara" stel i kroppen när jag vaknar på morgonen och det är ju inget konstigt då jag verkar ligga ganska så stilla när jag sover. Min mage och tarmar tackar mej varje dag över att slippa ta hand om pastamaten Jag, som många andra hade ju problem med magknip, mag- och tarmkatarr med spring på toa en gång i timmen när det var som jädrigast Min hudsvamp har lugnat ner sej och jag har inte haft soleksem sen jag började med detta.. Jag tyckte att jag fick mindre och mindre hår på huvudet och det fortsatte att lossna ganska lång tid in på kosten*, men sen över en natt så släpper inte huvudet ifrån sej många hårstrån per dygn Och jag ser och känner att håret blivit tjockare med fler hårstrån, håret växer nästan det dubbla på en månad mot innan, huruvida det är en fördel eller ej kan kanske diskuteras Naglarna har oxå blivit mycket bättre och starkare och skivar sej inte så lätt längre. Jag har upptäckt att den där "månen" nere vid nagelbanden har krupit allt längre ner på alla fingrar utom tummarna, varför det skett vet jag dock inget om Någon annan här kanske vet? Jag har inte längre nattliga nästäppor, ibland när jag får sötsug och fuskar med såna där lakritspipor så blir jag täppt på natten direkt Jag sover bättre på nätterna och behöver inte någon sömn alls dagtid... Och såklart så känner jag mej inte så hyper i huvudet av den här kosten, att man blir lite hyperaktig i kroppen då och då gör ju inget Det är när det är rena autobahn i huvet som man tjongar in i väggen, känns det som Nu blev det att stå still i huvudet, jag har säkert inte fått med allt som hänt med kroppen så jag får nog kanske då återkomma i ärendet?! *När jag gick över till köttbaserat foder till min dåvarande hund så tappade han enormt mycket päls en tid och det stod nånstans att dom gör det när man byter från mat med kolhydrater i, till ett som är baserat på kött med hög kvalitet... Så min tanke här är att det kanske är lite lika för oss människor?! Pälslossningen höll på ganska så länge dessutom. En vända när jag fick för mej att prova ge gamla fodret (som ändå var av den dyraste sorten) så tog det inte många dagar förrän han började svullna upp i kroppen och drack mycket vatten och ville äta mat hela tiden, vilket inte hörde till vanligheterna när det gällde min hund . Så jag bytte tillbaka med omedelbar verkan och detta försvann inom några dagar igen.. En försäljare till fodret berättade då att sådant händer oftast om man väl börjat ge köttbaserat foder till hunden.. Nästan så att dom blir diabetiska liksom... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Jag är 50 nästa år så förutom dom "vanliga" ålderkrämporna så har jag en arbetsskada i nacken som gett kronisk värk och fick ADHD-diagnos nu som vuxen.. Nackvärken känner jag nog ingen skillnad på, men alla dom andra fysiska krämporna som började smyga sej på, såna som man lätt kan få om man går i många år med värk på ett ställe, avtog alltmer. Nu för tiden så är jag "bara" stel i kroppen när jag vaknar på morgonen och det är ju inget konstigt då jag verkar ligga ganska så stilla när jag sover. Min mage och tarmar tackar mej varje dag över att slippa ta hand om pastamaten Jag, som många andra hade ju problem med magknip, mag- och tarmkatarr med spring på toa en gång i timmen när det var som jädrigast Min hudsvamp har lugnat ner sej och jag har inte haft soleksem sen jag började med detta.. Jag tyckte att jag fick mindre och mindre hår på huvudet och det fortsatte att lossna ganska lång tid in på kosten*, men sen över en natt så släpper inte huvudet ifrån sej många hårstrån per dygn Och jag ser och känner att håret blivit tjockare med fler hårstrån, håret växer nästan det dubbla på en månad mot innan, huruvida det är en fördel eller ej kan kanske diskuteras Naglarna har oxå blivit mycket bättre och starkare och skivar sej inte så lätt längre. Jag har upptäckt att den där "månen" nere vid nagelbanden har krupit allt längre ner på alla fingrar utom tummarna, varför det skett vet jag dock inget om Någon annan här kanske vet? Jag har inte längre nattliga nästäppor, ibland när jag får sötsug och fuskar med såna där lakritspipor så blir jag täppt på natten direkt Jag sover bättre på nätterna och behöver inte någon sömn alls dagtid... Och såklart så känner jag mej inte så hyper i huvudet av den här kosten, att man blir lite hyperaktig i kroppen då och då gör ju inget Det är när det är rena autobahn i huvet som man tjongar in i väggen, känns det som Nu blev det att stå still i huvudet, jag har säkert inte fått med allt som hänt med kroppen så jag får nog kanske då återkomma i ärendet?! *När jag gick över till köttbaserat foder till min dåvarande hund så tappade han enormt mycket päls en tid och det stod nånstans att dom gör det när man byter från mat med kolhydrater i, till ett som är baserat på kött med hög kvalitet... Så min tanke här är att det kanske är lite lika för oss människor?! Pälslossningen höll på ganska så länge dessutom. En vända när jag fick för mej att prova ge gamla fodret (som ändå var av den dyraste sorten) så tog det inte många dagar förrän han började svullna upp i kroppen och drack mycket vatten och ville äta mat hela tiden, vilket inte hörde till vanligheterna när det gällde min hund . Så jag bytte tillbaka med omedelbar verkan och detta försvann inom några dagar igen.. En försäljare till fodret berättade då att sådant händer oftast om man väl börjat ge köttbaserat foder till hunden.. Nästan så att dom blir diabetiska liksom... Oj hade missat att jag fått svar här! Ah hoppas jag också märker mindre av krämpor, magbesvär, värk osv (dock har magen varit galen hela morgonen men anledningen är nog utredd). Hm, jag hade en hårlossningsperiod i vintras pga stess och för lite mat överlag, tur att jag har en hårman som 10 lejon... (haha inte alltid skönt, på sommaren blir man lätt överhettad men på vintern är det ju bra för jag behöver sällan mössa!) Jag har märkt att jag är torrare i munnen (inte kul när man har sjögens..) undrar vad det kan bero på. Ja jag har hört att adhd problem ska kunna bli bättre led lågkolhydratskost, kanske är så för alla neuropsykologiska störningarna? Intressant med hunden! Att det kan visa sig så tydligt! Lycka till med allt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Min lilla vovve har ätit rått malna köttiga ben+mixade grönsaker+lite tillsatser dvs Barf sedan vi hämtade henne vid 8 veckors ålder. Hon är slank och pigg som en mört, gillar sin mat och basar nästan helt torra små korvar, ! Nästan lite synd att inte kunna skryta med någon förändring, Hon fyller ett år om två veckor! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Inne på Kostrådgivarna så bloggar en tjej om Sjögrens syndrom - http://www.kostradgivarna.se/2013/08/mitt-liv-med-sjogrens-syndrom/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts