Jump to content

Lchf och levaxin

Liz1

Recommended Posts

Hej!

Jag har svårt att gå ner i vikt trots flera veckors strikt lchf, har gått ner 3 hg på fem veckor. Jag har försökt äta mindre portioner, dragit ner på mjölkprodukter och andra tips som finns på denna sida. Kan utebliven viktminskning bero på att jag äter levaxin? Behöver den dosen ställas in? Började äta i mars 2012 och äter 50 mikrogram dagligen.

Hur ska jag annars göra för att tappa vikt? Ska gifta mig i augusti och vill gärna få fart på detta nu...

Tack på förhand och tack för en bra ny funktion på sidan!

Hej!

Jag har svårt att gå ner i vikt trots flera veckors strikt lchf, har gått ner 3 hg på fem veckor. Jag har försökt äta mindre portioner, dragit ner på mjölkprodukter och andra tips som finns på denna sida. Kan utebliven viktminskning bero på att jag äter levaxin? Behöver den dosen ställas in? Började äta i mars 2012 och äter 50 mikrogram dagligen.

Hur ska jag annars göra för att tappa vikt? Ska gifta mig i augusti och vill gärna få fart på detta nu...

Jag äter också Levaxin, började med det sommaren 2009. Tar i nuläget också 50 mikrogram dagligen.

Har haft svårt för att gå ner i vikt både med och utan det. Hade hoppats på att Levaxin skulle forta på viktnedgång, men så blev inte fallet.

Hej!

Lämplig dos levaxin ställs in efter svar på blodprover (TSH, T4, T3). En del mår bra av att ha dosering åt det lite högre hållet och det kan hjälpa en aning för vikten.

Mina övriga tips finns som du säkert sett här:

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/

Mitt förslag blir att fortsätta äta som hitintills men lägg på mer motion, långa promenader, simning. 60 minuter per dag.

Ligger dina värden bra och du inte har andra symptom som kan kopplas till sköldkörteln så är ju det jättebra! Fråga: vad var anledningen till att du fick Levaxin från början?
Jag äter 125 mkg Levaxin och 20mkg Liothyronin per dygn - det hjälper mej inte att gå ner i vikt, för isf hade det inte varit mycket kvar av mej :wacko: , har ätit detta sen -87.

- Levaxin är inte ett bantningspreparat", sa min doktor till mej på Endokrinologen. Tvärtom kan det ge mycket allvarliga biverkningar om man äter mer än man behöver."

Om man nu skulle gå ner i vikt så kan jag intyga att det inte är värt de övriga effekterna, på så såväl kropp som psyke. Svårt att säga vem som får vilka biverkningar på förhand men jag skulle då inte prova för att gå ner i vikt - hua!

Mer om biverkningar, överdosering:

http://dinamediciner.se/mediciner/levaxin

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20000407000102&DocTypeID=3

Var rädd om dej Liz1!

Grattis till bröllopet, men tyvärr är sköldkörtelsjukdom en tålamodskrävande sjukdom och din hälsa är viktigare än vikten och just nu bör du fokusera på att må bra och släppa vikten. Eftersom mjölksyra och lång återhämtning efter motion är symtom, skall du också motionera väldigt försiktigt tills du har kommit upp i dos.

Som flera har påpekat tidigare har du en väldigt låg dos och det är märkligt att läkaren inte har höjt den på hela denna tid. Man måste börja på en låg dos annars får man överdoseringssymtom. Levaxinet har effekt i sex veckor och därför måste man vänta i sex veckor för att se effekten av höjningen, men normalt bör dosen höjas med 10 – 25  var sjätte veka tills du är symtomfri och detta brukar ta ett år. En bra indikator är när morgontempen är 37.

Hypotyreos kan ge upp 100 symtom och det gäller att läsa på och se till att få så optimal behandling som möjligt och för 70 % av patienterna är Levaxin på långa vägar tillräckligt (Se Stefan Sjöbergs forskning och T3 i Spinalvätskan). Många behöver tillägg av Liothyronin och vissa behöver naturligt sköldkörtelhormon.

Dessa  bloggar har mycket bra info:

www.hypotyreos.se och http://skoldkortel.blogspot.se/

Det är också viktigt att förstå att vid Hashimotos är det inte fel på din sköldkörtel , det är ditt immunförsvar som attackerar sköldkörteln och dessa antikroppar förstör ditt hormon. Vid Hashimotos bör man eftersträva ett TSH nära noll, detta lär dämpa attacken och de flesta mår bättre av det. Dessutom behandlas Sofie Hexeberg sina patienter med en glutenfri LCHF-diet och dessa patienter kan trappa ut sina mediciner helt.

Tack för alla svar. Hoppas ni haft en bra julhelg!

Jag sökte för magproblem i januari i år, diagnosticerades med IBS och att jag hade något fel på sköldkörteln. Fick dosen 50 mikrogram som jag började äta i mars då jag gjort ett kontrollören för att se att det fortfarande var fel på sköldkörteln. När jag tre månader senare skulle ta prover för att kolla dosen visade de normala sköldkörtelvärden och fick svar att fortsätta med samma dos.

Jag har aldrig känt några symptom av sköldkörtelproblem (har försökt hitta något) förutom IBS-problemen. Möjligen att jag alltid haft problem att gå ner i vikt trots olika försök. Det går några kg, sen tar det bara stopp. Möjligen har sköldkörteln något att göra med detta, jag vet inte.

Mitt största problem är nu, hur det än låter, att gå ner i vikt. Lchf fungerade i 7 kg, därefter det vanliga totalstoppet. Misstänker att sköldkörteln nu har med detta att göra, men har också läst på vissa forum att man kan bli bättre med lchf och kan dra ner på dosen eller sluta. Därav frågan här från början. Jag ska efter nyår gå på en mycket strikt lchf-diet och jag hoppas det går åt tätt håll. Ibs-problemen är inte alls lika stora med denna kost så jag vill gärna fortsätta med detta och ha det som min vardagsmat.

Gunnel!

Jag har Hashimotos, varför är det bra att ha TSH nära noll? Det har aldrig mina läkare sagt något om men jag vet inte hur duktiga de är på området. Min första läkare sa att han inte ville pressa TSH under 1.

Bo Wikland har framgångsrikt behandlat Sköldkörtelpatienter med väldigt låga TSH-värden. Den skriftliga dokumentation som finns är detta referat från en föreläsning på Sköldkörtelföreningen. Bo Wiklands har ett brinnande intresse för framför allt diagnosticering av sköldkörtelsjukdom och menar att nuvarande diagnosticering via TSH-prov endast får med ”toppen av isberget”. Han har skrivit flera artiklar i läkartidningen och NEJM i ämnet.

http://www.skoldkortelforeningen.se/index.php/pa-gang/foerelaesningar/9-foerelaesningar/86-foerelaesning-med-bw

Destruktionsfasen (medan sköldkörteln förstörs av antikroppar, Evas kommentar) – vad göra då? Med Levaxin (och Lio) försöka återställa balansen, försöka efterlikna den biologiska processen. Tillräckligt med skk-hormon leder till att den autoimmuna sjukdomen lugnar ned sig, alternativt att höga TSH triggar den autoimmuna aktiviteten. Hypofysen kan lugna ned sig, så att säga. TSH vid undre referensgränsen, eller under. Kontroversiellt, skolmedicinen säger att TSH inte ska ligga under referensintervallet. För tio år sedan hjälpte laboratorieläkare till och besvarade frågeställningen att en del patienter mådde bäst med medicinering med för lågt TSH och kanske ett något förhöjt T4. Idag får patienten höra att de ligger tillräckligt i dos, fast man nog ligger för lågt i medicinering och den autoimmuna sjukdomen fortfarande är igång.”

Vad många läkare tyvärr är okunniga om är att det INTE räcker med att få ett TSH inom referensvärdet. ”Behandling skall eftersträva ett TSH i nedre halvan (dvs under 1”), Dessutom har labben alldeles för höga referensvärden. Nuvarande vårdinstruktion säger att TSH över 2,5 skall behandlas och att man tom kan provbehandla vid symtom och lägre värden. Gravida får inte ha ett TSH över 2,5. Se bifogad artikel av Owe Törring: ”Diskutabel gräns för TSH”.

http://www.hypo2.info/attachments/083_Diskutabel%20gr%C3%A4ns%20f%C3%B6r%20TSH-v%C3%A4rdet%20vid%20hypotyreos%20-%20artikel%20i%20Prim%C3%A4rv%C3%A5rdens%20Nyheter%20nov-09.pdf

• Like 1

Tack för alla svar. Hoppas ni haft en bra julhelg!

Jag sökte för magproblem i januari i år, diagnosticerades med IBS och att jag hade något fel på sköldkörteln. Fick dosen 50 mikrogram som jag började äta i mars då jag gjort ett kontrollören för att se att det fortfarande var fel på sköldkörteln. När jag tre månader senare skulle ta prover för att kolla dosen visade de normala sköldkörtelvärden och fick svar att fortsätta med samma dos.

Jag har aldrig känt några symptom av sköldkörtelproblem (har försökt hitta något) förutom IBS-problemen. Möjligen att jag alltid haft problem att gå ner i vikt trots olika försök. Det går några kg, sen tar det bara stopp. Möjligen har sköldkörteln något att göra med detta, jag vet inte.

Mitt största problem är nu, hur det än låter, att gå ner i vikt. Lchf fungerade i 7 kg, därefter det vanliga totalstoppet. Misstänker att sköldkörteln nu har med detta att göra, men har också läst på vissa forum att man kan bli bättre med lchf och kan dra ner på dosen eller sluta. Därav frågan här från början. Jag ska efter nyår gå på en mycket strikt lchf-diet och jag hoppas det går åt tätt håll. Ibs-problemen är inte alls lika stora med denna kost så jag vill gärna fortsätta med detta och ha det som min vardagsmat.

Liz1!

IBS är ett otvetydigt symtom på Hypotyreos. Kolla symtomlistorna om du inte har fått fler. Det ger symtom som du aldrig kunde drömma om berodde på sköldkörteln: koncentrationssvårigheter, dålig hörsel, torr hy, muskelvärk...

• Like 1