Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag läser här och ser att det är ett gäng som äter diverse tillskott och undrar om det är något ni började med när ni började äta lchf, eller om ni åt det innan? Min tanke är väl såhär, som fortfarande tänker lite "den gamla skolan" att äter man rätt mat så ska man få i sig alla nödvändiga vitaminer och mineraler.

Själv har jag aldrig ätit tillskott och jag skulle tycka att det vore otroligt tråkigt att behöva göra det när jag äter lchf, för att jag inte får i mig de vitaminer och mineraler "min maskin" behöver för att "puttra vidare".

Jag hoppas inte att någon tar illa vid sig, det är absolut inte min mening, alla är och fungerar olika. Det är jag som har en viss oro angående detta.

/A

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De tillskott som vissa/många har brist på när de kör LCHF är omega 3 eller D vitamin (Fast inte D vitamin på sommaren). Omega 3 och D vitamin finns visserligen i mat, men alla gillar inte makrill eller lax som är en av de stora källorna för främst omega 3! den D vitamin Koncentration som man behöver komma upp i är svår att uppnå i mat, den uppnår du lättast genom bra och högkvalitativt tillskott.

Omega 3 dosen klarar många dock av att uppnå genom att äta fisk som makrill och lax, om man nu gillar det! annars finns det bra tillskott för det med.

Annars ger ju LCHF kosten väldigt bra med vitamin, mineral och näring i allmänhet! annars om man är orolig kan man kanske göra ett hälsotest? ;)

Länk till inlägg

Det beror litet grann på vad du äter, hur strikt och om du får olika bristsymptom. Jag har t.ex aldrig varit någon grönsaksälskare och har även haft benkramper så länge jag minns. Numera äter jag en mycket strikt LCHF och kompletterar därför med sk. multiprodukter för att slippa många olika piller. Vitamer och mineraler i ett utom C-vitamin som jag tar separat.

Googla gärna efter näringsvärden, mineraler och vitaminer beträffande det du äter och se om du saknar något. www.fineli.fi hjälper t.ex ge viss hum hur kosten ser ut. 

Länk till inlägg

Jag hoppas och tror att jag får i mig alla de vitaminer, mineraler och spårämnen jag behöver från riktigt mat.  :)

Eller rättare sagt... alla utom D-vitamin eftersom solen står för lågt under vinterhalvåret här uppe i norden för att huden ska kunna tillverka D-vitamin, och det krävs kopiösa mängder mat för att tillfredsställa behovet.

Höst, vinter och vår tar jag minst 5000 IE D3-vitamin om dagen.

Länk till inlägg