JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Jaha då så! En dagbok där jag skriver ner hur min övergång till lowcarb går. Främst för att försöka få färre och kortare skov i min sjukdom (sjögrens), vara piggare och ha stabilare energinivåer samt hantera min ibs. Jag styrketränar och försöker röra på mig på annat vis också men konditionsträning tycker jag är lite mökigt, men jag vill komma igång mera med sånt också. Är normailviktig och viktnedgång är inte anledningen till detta livsstilsbyte utan en bättre allmänhälsa! Dock vill jag ju inte gå upp i vikt, om något skulle jag gärna tighta till mig lite, men en sak i taget känner jag. Komma in i en ny kost och träna på så bra jag kan, sen får jag se hur det artar sig. Jag bokstavligt talat började nu nyss med min lunch/middag vilket blev: blandade gröna blad, 100 ekologisk fetaost och ca 150 g kyckling. Mätt och nöjd! Lite sötsug men det är inget jag inte kan stå ut med! Har väl några rädslor i huvudet då jag alltid varit i tränings och gym svängen och där är fett fienden... Där är det snabba kolisar efter träningen och ladda med kolisar innan osv, man kommer bli fet och trycklös utan dem och fet av fettet. Man är ju indoktrinerad helt klart men för att verkligen veta om det är dant måste man ju prova. Samma rädsla har jag för om jag kommer orka träna lika hårt och om jag kommer återhämta mig effektivt efter ett tungt pass även utan riskakor och ris efteråt. Nån annan här som är en van gymmare som har lust att dela med sig av sina erfarenheter skulle jag bli väldigt glad! Ska försöka dokumentera om inte alla måltider, dagar och träningspass så många. Nu kör jag! (är inte en feg person när det gäller kost och träning, jag har prövat på det mesta, det senaste var ett idiotiskt beslut att testa high carb low fat low protein diet... resultat, HUNGER trots berg av kolisar, finnar överallt! extrem letargi, hjärtklappning och domnande kroppsdelar..jag är lite smågalen) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emilia Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Det ska bli jättekul att följa dig! Jag gymmar mycket (har legat på cirka 5-6 gånger i veckan de senaste åren) och upplever en MYCKET bättre återhämtning och ork på LCHF än innan. Dock hade jag en heeeemsk period efter typ 2-4 veckor då mina muskler kändes döda hela tiden, men det går över sen och då känns det bättre än någonsin. Orkar mer och är helt klart piggare, betydligt mindre mjölksyra än tidigare. Summan av kardemumman: märkt jätteskillnad i träningsresultat, definitivt åt det positiva hållet! Men ändå fortsätter folk hävda att det inte går att träna på LCHF. Haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Det ska bli jättekul att följa dig! Jag gymmar mycket (har legat på cirka 5-6 gånger i veckan de senaste åren) och upplever en MYCKET bättre återhämtning och ork på LCHF än innan. Dock hade jag en heeeemsk period efter typ 2-4 veckor då mina muskler kändes döda hela tiden, men det går över sen och då känns det bättre än någonsin. Orkar mer och är helt klart piggare, betydligt mindre mjölksyra än tidigare. Summan av kardemumman: märkt jätteskillnad i träningsresultat, definitivt åt det positiva hållet! Men ändå fortsätter folk hävda att det inte går att träna på LCHF. Haha. Kul, åh då har jag förhoppningsvis det att se fram emot! Samlar på mig mjölksyra rätt lätt och kan det minska är det ju toppen! Det är den här första tiden jag inte ser fram emot för jag vet att jag kommer må sämre innan jag börjar må bättre. Men bita ihop!! Hur är det med pump då? får man det även utan kolisar? Jag älska att se ådrorna börja puta och musklerna svälla! (lite knäpp som sagt..) Har du också en "dagbok"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 En fråga. Hur är det med sötning som stevia och sukrin, är det ok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Kul, åh då har jag förhoppningsvis det att se fram emot! Samlar på mig mjölksyra rätt lätt och kan det minska är det ju toppen! Det är den här första tiden jag inte ser fram emot för jag vet att jag kommer må sämre innan jag börjar må bättre. Men bita ihop!! Hur är det med pump då? får man det även utan kolisar? Jag älska att se ådrorna börja puta och musklerna svälla! (lite knäpp som sagt..) Har du också en "dagbok"? Jag känner inte längre av någon mjölksyra. Och ja, du kommer att få pump även utan kh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 3, 2013 Author Share Posted August 3, 2013 Jag känner inte längre av någon mjölksyra. Och ja, du kommer att få pump även utan kh toppen! kan ju uppdatera med kvällens middag/kvällis: 2 kokta ägg med hemmagjord majonnäs, några minitomater och lite cocoschoklad (blanda kokosolja, kakao, lite salt och några droppar stevia som fick stelna i frysen, gött!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Hej flisan! Kul att se hur det går för dig. Jag hoppas att du kan få ordning på din mage och på vilken nivå du ska ligga i kolhydraterna. Heja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Hej flisan! Kul att se hur det går för dig. Jag hoppas att du kan få ordning på din mage och på vilken nivå du ska ligga i kolhydraterna. Heja! Hej Johanna! JA det ska bli kul även för mig, eller spännande rättare sagt. Man är ju lite fettnojjig när man idrottat mycket och har de kostråden och utbildningar i ryggen. Nu i början ska jag faktiskt vara ganska strikt med kolhydraterna, max 40 g/ dag. Brukar inte räkna kcal men i början innan jag vant mig kommer jag göra det mest för att se till att jag få i mig tillräckligt med fett så jag går in i ketosen ordentligt. Ska bli kul också att se hur lowcarb finkar när man inte är fettnojjig, jag var kolisrädd för några år sen men då åt jag knappt något fett... (det skrev jag nog i min andra tråd) hur som, det ska bli kul att verkligen få se hur det kan funka när man gör det ordentligt! Nu är det dags för morgonkaffet! (sover sällan länge). Har behålt min osötade mandelmjölk som jag har 2 dl av i kaffet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 God dag! Söndag och jag har redan hunnit, städa, varit ute och gått en mil och handlat! Har ingen huvudvärk (brukar jag få när jag minskar på kolisar) jag märkte också att jag inte blev spänd i nacke, axlar och rygg när jag var ute och gick vilket jag ofta blir annars. Jag känner mig lite små pluffisg men det kanske är psykiskt, har iof också slarvat lite med gymmet i två veckor... Hur som, jag fortsätter! Är lite inspirerad av Emelie Trossö (trainlikeagirl.se) som kör en keto kost och hon är ju ruggigt vältränad och snygg i kroppen så fett betyder inte fet ju! Dagens intag so far: *kaffe 2 dl mandelmjölk. *2 ägg, 40 g majonnäs *bcaa under min promenad * köttfärs 120 g, ädelost 45% fett 50 g och isbergssallad (= än så länge: 864 kcal, 48 g protein och 71 g fett) Vet inte hur många kolhydrater per dag jag bör ligga på, känns ju som mängderna mat är ganska små, jag är van att äta stor volym. Men bara jag håller mig sysselsatt ska det väl inte vara något problem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Kan rekommendera en god kaffedrink: mixa med mixrstav ett ägg, 1-2 msk kokosfett samt kanel och kardemumma. Häll i 2 dl kaffe medan du fortsätter mixa. Smakar som kaffe latte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Tack, den får jag testa! Låter som nåt som skulle vara gott på kvällen, kan ju ta koffeinfritt kaffe då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Stevia och Sukrin/Sötin, ICA sötströ är att betrakta som säkra livsmedel.. men avstå gärna tills on några månader för att komma över suget för sött! Då kan det vara något att testa vid festliga tillfällen eller att bjuda andra på som inte äter LCHF! http://www.mariannslchf.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Stevia och Sukrin/Sötin, ICA sötströ är att betrakta som säkra livsmedel.. men avstå gärna tills on några månader för att komma över suget för sött! Då kan det vara något att testa vid festliga tillfällen eller att bjuda andra på som inte äter LCHF! http://www.mariannslchf.com/ Ah, tack! Är som tur är inte så sötsugen av mig, äter aldrig godis odyl men kan äta en proteinbar lite då och då och de ska jag nog vänja mig av vid för att sen ha dem som något jag unnar mig i bland. Men då vet jag att de är safe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 God morgon! Först uppdatering av resterande kost igår: *grädde med hallon *kyckling, feta ost, haricot vertes och brocolli. (totalt intag igår: 2007 kcal, 111,5 g protein, 22,4 g kolhydrater, 154,3 g fett.) Måste säga att magen var väldigt snäll och lugn igår! Tom så att jag tänkte att jag inte hade haft några problem att gymma på eftermiddagen (något som är stört omöjligt när jag åt som vanligt) tyvärr var gymmet stängt igår så jag körde några chins här hemma! Känns lite ovant att magen inte känns lika mycket, men jag är väldigt glad över det, hoppas det håller i sig. Jag kommer nog inte köra på så mycket mejerier sen när jag vant mig utan gå över till, lax, avokado, ägg, majonnäs, nötsmör och kokos i alla former. Det för att jag gillar de sakerna mera, men jag kommer inte utesluta grädde och ost. Dessutom kommer jag troligtvis börja med periodisk fasta sen också, dels för att få/kunna äta större mängder när jag väl äter och dels så gillar jag att äta sällan och kunna göra det utan vrålande hunger är ju toppen! Dagen idag ser ut så här än så länge: * kaffe 2 dl mandelmjölk, 26 kcal 0,8g Prot, 0,2g kolhy, 2,2g fett *hallon smoothie, 2 ägg + majonnäs. 413 kcal, 17,7 g protein, 35,1 g fett och 7 g kolhydrater * bcaa under träningen Snart ska jag till gymmet och köra ben och mage ska bli intressant att se hur orken är, har lite hjärtklappning idag.. Är det normalt? Känner mig lite lätt uppjagad och småsvettig. Dessutom har jag märkt att jag kissar massor och det luktar ganska starkt om det. Normalt? Nej off I go! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lilja Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Snart ska jag till gymmet och köra ben och mage ska bli intressant att se hur orken är, har lite hjärtklappning idag.. Är det normalt? Jag fick hjärtklappning till och från under första veckan när jag började med LCHF....och huvudvärk. Kändes lite skrämmande då men det gick över och har sen dess inte haft någon hjärtklappning. Var det inte nån som skrev att det kunde hjälpa med lite mer salt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Jag fick hjärtklappning till och från under första veckan när jag började med LCHF....och huvudvärk. Kändes lite skrämmande då men det gick över och har sen dess inte haft någon hjärtklappning. Var det inte nån som skrev att det kunde hjälpa med lite mer salt? Ok, jag misstänkte att det inte var nån större fara. Tycker jag äter salt som en galning redan... Kan testa lite till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 WOAW! Nu efter gym och lunch slog en huvudvärk utan dess like till.. Holy crap vad ont det gör, känns som ögonen ska ploppa ur skallen.. Ganska otrevligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 WOAW! Nu efter gym och lunch slog en huvudvärk utan dess like till.. Holy crap vad ont det gör, känns som ögonen ska ploppa ur skallen.. Ganska otrevligt! Prova att ta lite extra salt, tex en kopp buljong, och se till att du dricker ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Hur har det gått, överlevde du huvudvärken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Hur har det gått, överlevde du huvudvärken? Hej jadå! Tog magnesium, salt och vatten! Hade elavbrott hela kvällen igår så jag kunde inte använda datorn.. Kunde heller inte laga min mat jag hade planerat så det fick bli lite saker jag hade i kylen, lowcarb så klart! Har gått ner 0,7 kg och känner mig lite platt och slapp men det kanske fixar till sig med några gympass i ryggen! Dagens intag so far: *kaffe 2 dl mandelmjölk * kokospannkakor med grädde och blåbär. (mkt gott!) Benpasset igår gick fint och det kändes som det sista glycogenet blev använt! (har redan grym träningsvärk i benen) Idag väntar ett rygg pass, hoppas det går lika bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Oouffhh. Huvudvärk igen och jättetrött! SOmnade vid lunch och vaknade för en stund sen. Har tagit magnesium, salt och vatten. Jag har ett litet problem, jag blir inte direkt mätt. :/ Brukar äta runt 2000 kcal om dagen och det känns som en fis i rymden med den här kosten, vad göra? Kan ju inte äta jättemängder grönsaker pga magbesvären och jag känner nästan ingen mättad av fett. Är jag inte normal??? Jag skulle lätt kunna äta 6000 kcal utan att vara för mätt. Mycket märkligt och lite irriterande. Min mage kanske är van vid större mängder och behöver vänja sig?! Aja, jag kör på. Just nu är jag iaf mätt och nöjd (+ lite illamående av saltet..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 6, 2013 Author Share Posted August 6, 2013 Hoppas detta funkar! Min middag: en skiva isbergssallad, köttfärs och äggplanta (nu är den slut, så jag köper ingen mer) först stekt sen hällde jag på grädde och lät det puttra, under färsen är 2 skivor bacon, haricot vertes och brocolli samt chiliaioli. Ganska gott var det! Ville göra slut på grädden då jag ska fokusera på mjölkfri lchf så jag vispade resten av grädden med kakao och 5 droppar stevia och åt som efterrätt! Nu ska jag fasta i 16 timmar/dygn för att verkligen få fart på ketonerna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SoFi Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Oouffhh. Huvudvärk igen och jättetrött! SOmnade vid lunch och vaknade för en stund sen. Har tagit magnesium, salt och vatten. Jag har ett litet problem, jag blir inte direkt mätt. :/ Brukar äta runt 2000 kcal om dagen och det känns som en fis i rymden med den här kosten, vad göra? Kan ju inte äta jättemängder grönsaker pga magbesvären och jag känner nästan ingen mättad av fett. Är jag inte normal??? Jag skulle lätt kunna äta 6000 kcal utan att vara för mätt. Mycket märkligt och lite irriterande. Min mage kanske är van vid större mängder och behöver vänja sig?! Aja, jag kör på. Just nu är jag iaf mätt och nöjd (+ lite illamående av saltet..) Aptiten kan för många tyckas helt omättlig i början! Ät på bara, tror nog att du är helt normal Jag åt mest hela tiden de första veckorna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Oouffhh. Huvudvärk igen och jättetrött! SOmnade vid lunch och vaknade för en stund sen. Har tagit magnesium, salt och vatten. Jag har ett litet problem, jag blir inte direkt mätt. :/ Brukar äta runt 2000 kcal om dagen och det känns som en fis i rymden med den här kosten, vad göra? Kan ju inte äta jättemängder grönsaker pga magbesvären och jag känner nästan ingen mättad av fett. Är jag inte normal??? Jag skulle lätt kunna äta 6000 kcal utan att vara för mätt. Mycket märkligt och lite irriterande. Min mage kanske är van vid större mängder och behöver vänja sig?! Aja, jag kör på. Just nu är jag iaf mätt och nöjd (+ lite illamående av saltet..) Håll ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Oouffhh. Huvudvärk igen och jättetrött! SOmnade vid lunch och vaknade för en stund sen. Har tagit magnesium, salt och vatten. Jag har ett litet problem, jag blir inte direkt mätt. :/ Brukar äta runt 2000 kcal om dagen och det känns som en fis i rymden med den här kosten, vad göra? Kan ju inte äta jättemängder grönsaker pga magbesvären och jag känner nästan ingen mättad av fett. Är jag inte normal??? Jag skulle lätt kunna äta 6000 kcal utan att vara för mätt. Mycket märkligt och lite irriterande. Min mage kanske är van vid större mängder och behöver vänja sig?! Aja, jag kör på. Just nu är jag iaf mätt och nöjd (+ lite illamående av saltet..) Så var det för mig också; omättlig. Det går över Prova att överdriva fettmängden en aning. Ibland tar jag med stavmixern och mixar 30-50 g smör, 1 msk kakaopulver och hett vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Jag är definitivt ingen träningsnarkoman själv, men kolla på bloggen sockertjocken.se. Hon verkar ha riktig noja på allt som har med träning på LCHF att göra med, vad jag förstår suveräna resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 7, 2013 Author Share Posted August 7, 2013 Tack för pepp och tips! Jag märker att det tar en stund för kroppen att känna sig mätt, när jag väntat ett tag så är jag nöjd. Jag försöker lyssna på kroppens signaler mer nu och inte bara äta för ätandets skull, ÄR jag hungrig eller bara sugen/uttråkad? (oftast är det det sistnämnda). Jag sov till kvart i nio idag! Annars brukar jag vakna vid 4-5 snåret och känna mig rastlös, så detta var mycket trevligt! Kanske pga kosten? Har nyss ätit, ägg, bacon, majjo och gurka. Ska ta några dagar där jag äter mera på känn och inte väger och räknar för jag misstänker att jag blir lite för nojjig av det, ska bara tänka när jag ska äta: when i doubt, choose fat! Och tack stoscha för blogg tips nu har jag 2 nya bloggfavoriter! sockertjocken och trainlikeagirl! Toppen! (båda vältränade och grymma!) NU ska jag ladda för ett ryggpass! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 7, 2013 Author Share Posted August 7, 2013 Köpte såna här på ica idag och sitter och tuggar i mig med min färs från igår med creme fraishe och lite aioli. Mycket märklig upplevelse, de är knapriga... Blir nog ingen repris på dem.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Ok... Ny fas, springer på toa.. För mycket fett? Normalt? JOBBIGT! Åt iof lite mycket mjölkprodukter de första dagarna som jag eg inte kan äta, har överdoserat magnesium och jag tror de där sjögräsnudlarna inte var nån bra idé. Ha is i magen eller ändra på något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Kanske vara mer försiktig med mjölkprodukter, dra tillbaks på magnesiumet och undvika sjögräsnudlar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Sjögräs brukar ha en rätt härlig reningseffekt så kan kanske vara det... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Kanske vara mer försiktig med mjölkprodukter, dra tillbaks på magnesiumet och undvika sjögräsnudlar? HIhi ja får nog bli så! Led av nyhetens behag och gick lite bananas när det gäller mjölkprod.. Nu blir det kokosmjölk/olja, fet fisk, avokado, majjo och oliver! Och nudlarna är inga problem att låta bli för de var verkligen inte goda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 Sjögräs brukar ha en rätt härlig reningseffekt så kan kanske vara det... Haha ja uppenbarligen... Det gör jag inte om! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 De där sjögräsnudlarna kanske är något för mig... jag letar efter sätt att få in kelp/sjögräs i kosten utan för mycket krångel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 8, 2013 Author Share Posted August 8, 2013 De där sjögräsnudlarna kanske är något för mig... jag letar efter sätt att få in kelp/sjögräs i kosten utan för mycket krångel. Ja du kan ju testa, hoppas du slipper springa på toa! Annars kan jag tipsa om norikrinklar! Hur goda som helst! Tror det är rené voltaire som saluför dem. Salta, knapriga och goda! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAGärFlisan Posted August 9, 2013 Author Share Posted August 9, 2013 Jaha, ny dag och förhoppningsvis lite lugnare mage. Holy moly vad matt jag var igår, magen ligger slickad mot ryggraden idag... Så tom att det liksom gör ont! Men jag fortsätter! I morse var det kaffe som vanligt sen: * lowcarb scone (sockertjockens recept) med röra på avokado och cream cheese, en proteindrink gjord på kokosmjölk. Mycket gott! Ska köra mjölkfritt ett tag nu och inte äta för mycket fibrer för att se om magen blir gladare. Jag misstänker att det mest är fibrerna som är boven för de första dagarna åt jag väldigt lite fibrer och magen var hur lugn och platt som helst. Så min scone får stå för dagens fibrer! Nu är det fett och protein resten av dagen! Gymmet ska jag till (som vanligt) och även handla lite mat, ska testa att göra blomkålsmos i helgen. Har fått med mamma på lchf kosten också då hon också har reumatisk sjukdom samt andra krämpor och magbesvär (tack mamma för generna!) så vi ska ha en matkurs dag! (jag har ju kört keto kost förr men som sagt då var det fokus på protein samt att jag har ett stort intresse och utbildningar i kost, kropp osv) Det ska bli skoj! Tjingeling! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts