Jump to content

Är rönnbär ofarligt att äta?

MKJ

Recommended Posts

För några år sedan smakade jag råa rönnbär när jag inte ätit sött på länge. Tyckte dom var goda men när jag sedan försökte ta reda på om dom var ofarliga att äta så gick jag bet.

Är det någon som vet hur det är med den saken?

När jag sökte information för några år sedan så hittade jag både sidor där dom tvärsäkert påstod att rönnbär är ok att äta men också sidor där det stod att dom kan ge illamående och njurskador. Det stod också att dom var laxerande och kunde hindra mineralupptag.

På ett ställe stod det att kokta bär var ok men inte råa men på andra ställen stod det att råa bär var ok. Till slut gav jag upp.

Tror inte rönnbär är något stort problem... det är ju ingenting man gluffar i sig i stora mängder.

Ska man tro på alla larmrapporter om födoämnen så är nog det säkraste att inte äta någonting alls!

Jag håller med om att man inte kan tro på alla larmrapporter men en del växter kan ju faktiskt innehålla ämnen som kan vara skadliga. Om man t ex får njurskador av rönnbär som det står på en del ställen så märker man kanske inget innan det är för sent.

Mamma kokade saft på lika delar rönnbär och äpple när jag var liten, har aldrig hört att de skulle vara farliga. Däremot vill jag minnas att rönnsumak är giftig men det är en prydnadsväxt/ogräs och det går inte att ta fel.

Mamma kokade saft på lika delar rönnbär och äpple när jag var liten, har aldrig hört att de skulle vara farliga. Däremot vill jag minnas att rönnsumak är giftig men det är en prydnadsväxt/ogräs och det går inte att ta fel.

På 1950-talet brukade min mor göra rönnbärsgelé för att servera tillsammans med älgkött. Fineli.fi har med rönnbär bland livsmedel. Kolhydrater 6,3 gr per 100 gr bär.

• Like 3

• 1 year later...

På en del ställen står det att kokade bär går bra men inte råa fast jag skulle gärna äta dom råa om jag bara visste att det var ofarligt.

Såg att en gäst läste den här tråden så jag blev påmind om den. Jag har fortfarande ett par påsar rönnbär i frysen. Är det någon som känner till något i frågan?

Enligt länken ovan, innehåller rönnbär sorbitol. Detta talar för att det kan stämma att de är laxerande. Samtidigt måste ju rimligen en näve rönnbär innehålla mindre sorbitol än exempelvis ett sorbitolsötat tuggummi... För så söta är de ju inte.

Personligen äter jag rönnbär ibland. Har aldrig tidigare hört att de skulle vara annat än nyttiga.

• 4 years later...
Guest Tureborgaren

Måste testa att plocka lite, nu när träden dignar!

Rönnbär – ”superfood” som går till spillo | https://svenska.yle.fi/artikel/2017/09/12/ronnbar-superfood-som-gar-till-spillo

• Rönnbär innehåller dubbelt mer C-vitamin jämfört med apelsiner, samt rikliga mängder naturliga antioxidanter i form av polyfenoler. Dessutom innehåller rönnbären betakaroten, pektin och eteriska oljor. Om du vill utnyttja rönnbär som kosttillskott ska du inte vänta på frostnätter. Plocka dem strax efter att de mognat, innan sidensvansarna och björktrastarna äter upp dem, och sätt bären i frysen.

Land: Smartbäret! 10 anledningar att älska rönnbär https://www.land.se/halsa/smartbaret-10-anledningar-att-alska-ronnbar/

• Har du också hört att rönnbär är giftiga? Glöm det. Enligt Giftinformationscentralen är de helt ofarliga att äta, råa som tillagade. Men det kan vara bra att känna till att rönnbär innehåller sockeralkoholen sorbitol som har laxerande effekt.
  • Bären sägs vara bra för matsmältningen samt motverka urinvägsinfektion och förkylning. Rönnbär ska också vara urindrivande och hjälpa mot förstoppning. Förr användes bären även mot ledvärk, njursten och skörbjugg.

9 timmar sedan, Zepp sade:

Rönnbären är sura sade en räv som strök förbi mitt hus!

På den tiden jag pluggade latin, så läste vi även fabler, bla den om räven som satt och stirrade längtansfullt på en druvklase som hangde utom räckhåll. Och fällde den kommentaren. När fabeln kom hit, så hade vi väl inte så manga druvklasar att illustrera den med, så det blev rönnbär, om för klasarna eller för allitterationen med räven vet jag inte.

Rönnbärsgele tyckte jag om förr I världen. Nu blir det sällan gele till maten.

• Like 4

Guest Tureborgaren
2 timmar sedan, Tobias sade:

Har också funderat på rönnbären. men de är löjligt sura! Vad ska göras för att de ska bli ätliga?

min morfar åt nävar med rönnbär direkt från trädet...

Finns visst olika sorters rönnbär, en del surare, andra sötare:

• Sötrönn, Sorbus aucuparia 'Edulis', blir lika stor som den vanliga rönnen och ser likadan ut med den skillnaden att bären är större, ungefär centimeterstora, och att de är sötare. De bästa klonerna kan faktiskt ätas direkt från trädet, speciellt efter frost. Lämpliga också för gelé och sylt."  https://www.odla.nu/inspiration/ronnar-0
  • Bär från sötrönn är större, ljusare och sötare. Kan användas utan frysning. https://www.skogsskafferiet.se/ronn/

8 timmar sedan, Zepp sade:

Vet inte om det är sant men jag har fått lära mig att man inte plockar rönnbär innan en första frostnatt!

Såå räven hade nog inte tid att vänta tills dess?

Den regeln kringgår man lätt genom att stoppa  dom i frysen ett dygn. Jag gör likadant med slånbären innan det är dags att göra världens godaste saft.

• Like 4

On 2019-08-27 at 07:18, Effie sade:

På den tiden jag pluggade latin, så läste vi även fabler, bla den om räven som satt och stirrade längtansfullt på en druvklase som hangde utom räckhåll. Och fällde den kommentaren.

Undrar hur kommentaren lät på latin. 🙂

• Haha 1

9 timmar sedan, iAnna sade:

Undrar hur kommentaren lät på latin.

Latinska kommentaren kommer här.

Hon Rönnbären summera er en RAV fom stroke förbi mitt buss!🤣