MKJ

Hur fick ni reda på Livsmedelsverkets rekommendationer?

Recommended Posts

Många säger att dom följt Livsmedelsverkets rekommendationer men jag har aldrig fått någon broschyr från dom med kostråd hem i brevlådan. Internet har ju inte funnits så himla länge heller.

Vi läste om kostcirkeln på högstadiet och då var budskapet att varje måltid skulle innehålla något från varje tårtbit i kostcirkeln. Det är dom kostråd jag har känt till men inte följt.

Hur fick ni reda på Livsmedelsverkets kostråd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tallriksmodellen marknadsfördes väl rätt så hårt tror jag och var modellen för mitt ätande ganska länge.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör man viktminskning program på nätet eller VV så är dom designade att följa de generella rekommendationer för kost som finns, varav svl är en. Det lustiga är att personer som försöker gå ned i vikt följer dessa riktlinjer ganska troget (folk vill faktiskt inte fuska) men dom verkar vara den grupp som har svårast kroppsligen för dessa råd. Dvs jag tror att dom som följer råden bäst är dom som mår sämst av dom.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min hemkunskapsbok från 1979 var det åtskilliga kapitel som på ett eller annat sätt handlade om tallriksmodellen och Livsmedelsverkets kostråd. I år har jag hjälp äldsta sonen med hemkunskapsläxan och det är möjligen ännu värre nu med tallriksmodell, nyckelhålsmärkning och Livsmedelsverkets fem kostråd som ska pluggas in.

Det har kommit och gått men det har under årens lopp varit en hel del stora reklamkampanjer för såväl 6-8 brödskivor som Nyckelhålet.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår hemkunskapslärare tjatade mycket om hur livsviktig kostcirkeln och tallriksmodellen var. Planschen med illustrationerna var från Livsmedelsverket.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tallriksmodellen marknadsfördes väl rätt så hårt tror jag och var modellen för mitt ätande ganska länge.

På vilket sätt har den marknadsförts?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min hemkunskapsbok från 1979 var det åtskilliga kapitel som på ett eller annat sätt handlade om tallriksmodellen och Livsmedelsverkets kostråd. I år har jag hjälp äldsta sonen med hemkunskapsläxan och det är möjligen ännu värre nu med tallriksmodell, nyckelhålsmärkning och Livsmedelsverkets fem kostråd som ska pluggas in.

Det har kommit och gått men det har under årens lopp varit en hel del stora reklamkampanjer för såväl 6-8 brödskivor som Nyckelhålet.

Det där med 6-8 brödskivor var brödinstitutet som låg bakom. Vilka är det som stått bakom kampanjer om nyckelhålsmärkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när du säger det så lärde man sig om kost och rekommendationer på hemkunskapen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår hemkunskapslärare tjatade mycket om hur livsviktig kostcirkeln och tallriksmodellen var. Planschen med illustrationerna var från Livsmedelsverket.

Körde dom med alla 5 olika tallrikarna? Vad sa dom om frukosten? Det är ju inte så många som äter frukost enligt tallriksmodellen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MKJ, ring Livsmedelsverket så får du nog svar på dina ingående frågor. De kan säkert redogöra för vilka informationskanaler de använt genom åren. Det är nog inte någon här på forumet som sitter inne med de svaren. Inte jag i alla fall. Det enda jag vet är att jag har blivit matad med tallriksmodell, kostcirkel, "fem om dan" och nyckelhålsmärkning under större delen av mitt liv.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • Hemkunskapen.
  • Kokböcker. (Vår kokbok, ICA:s o.fl.)
  • Affischer på vårdcentraler. 
  • Broschyrer på vårdcentraler
  • Information på BVC.
  • Diverse bantnings/hälsotidningar o.s.v

Kostcirkel och kostpyramid och ät grovt mjöl och låt bli fettet för det dör du av. Ingen brist på den informationen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MKJ, ring Livsmedelsverket så får du nog svar på dina ingående frågor. De kan säkert redogöra för vilka informationskanaler de använt genom åren. Det är nog inte någon här på forumet som sitter inne med de svaren. Inte jag i alla fall. Det enda jag vet är att jag har blivit matad med tallriksmodell, kostcirkel, "fem om dan" och nyckelhålsmärkning under större delen av mitt liv.

Det jag är intresserad av är var alla fått sin information om kostråd ifrån. Jag har alltid varit intresserad men aldrig sett någon kampanj som Livsmedelsverket stått bakom. Du skriver själv att du blivit matad med information. Minns du inte alls varifrån?

Det skulle i och för sig vara intressant att fråga Livsmedelsverket så det tror jag att jag skall göra i alla fall. Jag har arbetat med information till allmänheten i 16 år och det krävs ganska mycket för att nå ut. Det hade dock inget med mat att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte hjälpa att tycka allt detta tjat om svl är lite tradigt :P Jag skulle mycket hellre diskutera kost utifrån vetenskapliga teorier om kroppen.

Jag kan inte hjälpa att tycka allt detta tjat om svl är lite tradigt :P Jag skulle mycket hellre diskutera kost utifrån teorier om kroppen. För många av oss har dessa rekommendationer inte varit hjälpsamma men det är historia. Istället för att lägga ned en massa energi på något som inte funkade vill jag hellre lägga energi på att hitta ett sätt som funkar. Och vi har stött och blött alla orsaker varför det inte funkade här flera gånger om. Jag tycker det är dags att säga adjö till svl :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte hjälpa att tycka allt detta tjat om svl är lite tradigt :P Jag skulle mycket hellre diskutera kost utifrån teorier om kroppen.

Mitt intresse för detta bottnar i att det är påfallande många i forumet och i LCHF-diskussioner över huvud taget som säger sig ha följt Slv´s kostråd. För att göra det behöver man ju ha bra koll på dom och det har inte ens jag haft ända tills nu och jag är ändå väldigt intresserad i jämförelse med den breda allmänheten.

När det gäller fettsnålt så undrar jag ibland om det verkligt kommer från SLV. Livsmedelsindustrin har ju ett stort intresse av att sälja sina produkter och surfar ofta på människors uppfattning. Det har ju börjat märkas när det gäller LCHF nu också och allt som marknadsförs som LCHF är säkert inte bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt intresse för detta bottnar i att det är påfallande många i forumet och i LCHF-diskussioner över huvud taget som säger sig ha följt Slv´s kostråd. För att göra det behöver man ju ha bra koll på dom och det har inte ens jag haft ända tills nu och jag är ändå väldigt intresserad i jämförelse med den breda allmänheten.

När det gäller fettsnålt så undrar jag ibland om det verkligt kommer från SLV. Livsmedelsindustrin har ju ett stort intresse av att sälja sina produkter och surfar ofta på människors uppfattning. Det har ju börjat märkas när det gäller LCHF nu också och allt som marknadsförs som LCHF är säkert inte bra.

Det kan kanske tyckas vara slarvigt att hänvisa till SLV:s rekommendationer, men faktum är; deras rekommendationer nu går hand i hand med rekommendationerna jag växte upp med under 1970-1990-talen. HCLF på längden och tvären. Lätt&Lagom, skär bort synligt fett, lägg bacon på hushållspapper efter stekning så blir de nästan nyttiga, ät grovt bröd, drick juice, morot till mellanmål (jag kommer ihåg min frustration när mamma sa att jag skulle äta en morot som mellanmål), osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan helt ärligen säga att jag inte riktigt kan dom officiella kostrekommendationerna. Jag vet av vår hemkunskap (som här heter/hette huslig ekonomi) att man ska äta väldigt lite fett, man ska äta fem frukter om dagen, dricka 8 dl mjölk/jogurt, äta lite kött, fisk 2-3 gånger i veckan, största delen av tallriken kolhydratrik mat, grönsaker ungefär lika mycket. Sen ingår en viss mängd socker och bulle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan kanske tyckas vara slarvigt att hänvisa till SLV:s rekommendationer, men faktum är; deras rekommendationer nu går hand i hand med rekommendationerna jag växte upp med under 1970-1990-talen. HCLF på längden och tvären. Lätt&Lagom, skär bort synligt fett, lägg bacon på hushållspapper efter stekning så blir de nästan nyttiga, ät grovt bröd, drick juice, morot till mellanmål (jag kommer ihåg min frustration när mamma sa att jag skulle äta en morot som mellanmål), osv.

Jag har fått intrycket att dom som lyssnar till "fettsnålt" är dom som redan äter fettsnålt och ligger långt under slv´s rekommendationer medan dom som äter för mycket fett (i blandkost) inte tar till sig råden.

När jag växte ut åt vi nog bara 10-15 energiprocent fett hemma. Mamma hade nog ingen aning om slv´s kostråd men trodde att man blev fet av fett.

Nu skall man i och för sig komma ihåg att om man äter fett i en blandkost så kan man lätt faktiskt bli fet av fett. För egen del märker jag ju tydligt att jag går upp när jag äter mera fett. Det gäller ju att dra ner på kolhydraterna lika mycket som fettet i kcal och undvika dom snabba samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag allra mest reagerar mot när det gäller kostråd från t.ex. SLV är att man rekommenderar att större delen av kosten ska bestå av födoämnen som människan inte är biologiskt anpassad till. (Spannmål, legymer, växtoljor, mejeriprodukter, socker). 

Jag skrev i fjol en diskussion om hur jag ser på detta, som jag kan skicka till den som är intresserad  :) .

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"5 om dan" tror jag ursprungligen kommer från USA där "5 servings a day" tjatas till leda. Dock finns väl ingen definition på hur mycket dessa 5 ska vara... Är ju viss skillnad på 5 tomater och 5 blomkålshuvuden... Eller om det var i England det var så att mängden var odefinierad (vill minnas att jag läste om detta på Second Opinon).

I min hemkunskapsundervisning ingick tallriksmodellen och matpyramiden hittade jag i syskonbarnens böcker. Nyckelhålet såg jag i diverse annonser och tidningars hälsoartiklar så nog sjutton nådde det ut!

Kokböcker har ofta en teoridel kring näringslära.I en kokbok jag har från 1977  "Den Nya Maten" av Britt Sandqvist Bolin som jobbat för både KFs och ICAs provkök, står bl a "Vi som redan är vuxna, vad kan vi göra för att må bättre, orka mera och hålla hälsoproblemen på så långt avstånd som möjligt? Jo, motionera 3ggr/vecka. Låta bli att röka. Byta ut socker, vitt mjöl och feta charkuterivaror mot mermager mat, grovt bröd, mer grönsaker, frukt och rotfrukter till att börja med." Därefter kommer en bild på kostcirkeln och hur man använder den och sedan en beskrivning av de 6 näringsämnena där kolhydrater är en: "Minst hälften av den energi vi behöver bör täckas av kolhydrater från grönsaker, frukt och bär, potatis, rotfrukter och bröd m fl spannmålsprodukter." Vidare "Hög halt av fetter i blodet kan bidra till uppkomsten av åderförfettning och med stor sannolikhet även cancer. Den viktigaste åtgärden för att minska riksen för sjukdomar är att sänka den totala fettmängden i maten." Rubriken på ett annat kapitel : "Alla behöver en rejäl frukost" (japp, många förslag på fil, müsli, gröt osv). En klok mening som sticker ut är "Blir man smalare och lättare av motion? Ja det blir man - men inte så mycket som man tror och hoppas." Sen kommer det gamla vanliga: "Maten - eller bristen på mat - har betydligt större betydelse vid viktminskning." Som källa i några av bokens kapitel står "Råd om mat av Statens Livsmedelsverk" vilket väl är vad som efterfrågas i trådens inledning. 

VV bygger på de officiella råden som någon skrev här ovan och när jag var med där var det Herr Rössner som var guru. Det står inte på deras hemsida idag att de tillämpar SLVs riktlinjer men jag vet att jag sett det tidigare för det var en förutsättning för mig att gå med (ville ju kunna lita på källan... :wacko: ). Nu står det lite cyniskt (så tolkar jag det)på deras hemsida: "Alla drabbas vi då och då av att blir sugna på något att stoppa i munnen fast vi egentligen inte är hungriga. Hur ska du göra för att slippa detta? Jo, äta regelbundet, dricka vatten och när suget kommer, se till att göra något annat." När jag bläddrar i deras program från 1998 som jag har kvar, står samma saker som i nämnda kokboken ovan.

Alla böcker om kost och hälsa jag läst, och det är många, har samma budskap så även om det mot förmodan inte direkt är SLV som givit ut dessa är det budskap som mässats ut detsamma; Basen byggs av billiga basråvaror som bröd, potatis osv, lägg sedan till en del fruktogrönt, lite kött och minst av allt fett och då helst fleromättat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF, "fem om dan" ska motsvara ett halvt kilo "fruktogrönt". Fem ggr hundra gram alltså!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag allra mest reagerar mot när det gäller kostråd från t.ex. SLV är att man rekommenderar att större delen av kosten ska bestå av födoämnen som människan inte är biologiskt anpassad till. (Spannmål, legymer, växtoljor, mejeriprodukter, socker). 

Jag skrev i fjol en diskussion om hur jag ser på detta, som jag kan skicka till den som är intresserad  :) .

Hm, grejen är ju att jag inte håller med dig. Bara när det gäller sockret och kanske viss mån mejeriprodukterna, åtminstone mjölk.

Vi har ju diskuterat baljväxter förr du och jag och vi lär nog inte rubba varandras uppfattning nu heller.

När det gäller spannmål så känner jag en kvinna som åt sig frisk på makrobiotisk kost och den baseras till stor del på spannmål.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många säger att dom följt Livsmedelsverkets rekommendationer men jag har aldrig fått någon broschyr från dom med kostråd hem i brevlådan. Internet har ju inte funnits så himla länge heller.

Vi läste om kostcirkeln på högstadiet och då var budskapet att varje måltid skulle innehålla något från varje tårtbit i kostcirkeln. Det är dom kostråd jag har känt till men inte följt.

Hur fick ni reda på Livsmedelsverkets kostråd?

Min vårdcentral hade högar med broschyrer om kostcirklar och tallriksmodeller, den ena upplagan efter den andra, som besökare uppmanades att ta hem och studera. Jag har inte sett till dem de senaste åren, dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, grejen är ju att jag inte håller med dig. Bara när det gäller sockret och kanske viss mån mejeriprodukterna, åtminstone mjölk.

Vi har ju diskuterat baljväxter förr du och jag och vi lär nog inte rubba varandras uppfattning nu heller.

När det gäller spannmål så känner jag en kvinna som åt sig frisk på makrobiotisk kost och den baseras till stor del på spannmål.

Som jag ser det kan man endast anpassas till sådan miljö som faktiskt rått under evolutionär tid. Så med förlov sagt menar jag att jag per definition har rätt i alla fall på den punkten.

Men att vi inte är biologiskt anpassade till ett födoämne betyder i och för sig inte att den måste vara skadlig, så där har du en potential att ha rätt  :) . På samma sätt kan man vara anpassad till miljö/födoämnen som inte längre har någon nämnvärd betydelse för fitness, exempel frukt och bär.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF, "fem om dan" ska motsvara ett halvt kilo "fruktogrönt". Fem ggr hundra gram alltså!

Det var detta jag tänkte på men inte kollade innan jag postade inlägget:

http://www.second-opinions.co.uk/why-eat-5-portions-1.html#.Uf6G5WZvnIU

Table I: Comparison of US and UK '5 portions' recommendations

Serving sizes USA UK US : UK Ratio Fruits or vegetables 8tbs (1/2cup) 3tbs 2.67 : 1 Whole fruit One medium-size fruit One medium-size fruit 1 : 1 Fruit juice 3/4 cup (6 fl oz.) 'one small glass 150ml'* (approx 5 fl oz.) † 1.2 : 1 Canned or frozen legumes 8tbs (1/2 cup) Unclear †† ? Raw, leafy vegetables 16tbs (1 cup) 1 cereal bowl (However much this is) ? Dried fruit 4tbs (1/4 cup) Unclear — but '1 heaped tbs'* 4? : 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"5 om dan" tror jag ursprungligen kommer från USA där "5 servings a day" tjatas till leda. Dock finns väl ingen definition på hur mycket dessa 5 ska vara... Är ju viss skillnad på 5 tomater och 5 blomkålshuvuden... Eller om det var i England det var så att mängden var odefinierad (vill minnas att jag läste om detta på Second Opinon).

I min hemkunskapsundervisning ingick tallriksmodellen och matpyramiden hittade jag i syskonbarnens böcker. Nyckelhålet såg jag i diverse annonser och tidningars hälsoartiklar så nog sjutton nådde det ut!

Kokböcker har ofta en teoridel kring näringslära.I en kokbok jag har från 1977  "Den Nya Maten" av Britt Sandqvist Bolin som jobbat för både KFs och ICAs provkök, står bl a "Vi som redan är vuxna, vad kan vi göra för att må bättre, orka mera och hålla hälsoproblemen på så långt avstånd som möjligt? Jo, motionera 3ggr/vecka. Låta bli att röka. Byta ut socker, vitt mjöl och feta charkuterivaror mot mermager mat, grovt bröd, mer grönsaker, frukt och rotfrukter till att börja med." Därefter kommer en bild på kostcirkeln och hur man använder den och sedan en beskrivning av de 6 näringsämnena där kolhydrater är en: "Minst hälften av den energi vi behöver bör täckas av kolhydrater från grönsaker, frukt och bär, potatis, rotfrukter och bröd m fl spannmålsprodukter." Vidare "Hög halt av fetter i blodet kan bidra till uppkomsten av åderförfettning och med stor sannolikhet även cancer. Den viktigaste åtgärden för att minska riksen för sjukdomar är att sänka den totala fettmängden i maten." Rubriken på ett annat kapitel : "Alla behöver en rejäl frukost" (japp, många förslag på fil, müsli, gröt osv). En klok mening som sticker ut är "Blir man smalare och lättare av motion? Ja det blir man - men inte så mycket som man tror och hoppas." Sen kommer det gamla vanliga: "Maten - eller bristen på mat - har betydligt större betydelse vid viktminskning." Som källa i några av bokens kapitel står "Råd om mat av Statens Livsmedelsverk" vilket väl är vad som efterfrågas i trådens inledning. 

VV bygger på de officiella råden som någon skrev här ovan och när jag var med där var det Herr Rössner som var guru. Det står inte på deras hemsida idag att de tillämpar SLVs riktlinjer men jag vet att jag sett det tidigare för det var en förutsättning för mig att gå med (ville ju kunna lita på källan... :wacko: ). Nu står det lite cyniskt (så tolkar jag det)på deras hemsida: "Alla drabbas vi då och då av att blir sugna på något att stoppa i munnen fast vi egentligen inte är hungriga. Hur ska du göra för att slippa detta? Jo, äta regelbundet, dricka vatten och när suget kommer, se till att göra något annat." När jag bläddrar i deras program från 1998 som jag har kvar, står samma saker som i nämnda kokboken ovan.

Alla böcker om kost och hälsa jag läst, och det är många, har samma budskap så även om det mot förmodan inte direkt är SLV som givit ut dessa är det budskap som mässats ut detsamma; Basen byggs av billiga basråvaror som bröd, potatis osv, lägg sedan till en del fruktogrönt, lite kött och minst av allt fett och då helst fleromättat.

Fem om dan kommer från Dole.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller frukt och grönt så har jag hört "minst ett halvt kilo per dag".

Jag tycker hellre rådet skulle vara "ät gärna grönsaker till varje måltid".

Att klumpa ihop frukt och grönt är ju vanskligt. Det är ju stor skillnad i energi på spenat och bananer...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller frukt och grönt så har jag hört "minst ett halvt kilo per dag".

Jag tycker hellre rådet skulle vara "ät gärna grönsaker till varje måltid".

Att klumpa ihop frukt och grönt är ju vanskligt. Det är ju stor skillnad i energi på spenat och bananer...

Här är vi helt överens! Frukter och människor har utvecklats tillsammans under många miljoner år (fast vi har inte varit människor förrän helt nyligen). Nyttan för frukterna har varit spridning av befruktade könsceller i perfekt gödning ( :)); nyttan för våra förfäder har varit att vi kunnat lägga på hullet inför den lite magrare säsongen. Så stark har denna ömsesidiga nytta varit, att primater utvecklat förmågan att se den tredje grundfärgen i takt med att frukterna blev mera färgrika. Så under ett antal miljoner år i vår förhistoria har frukter varit synnerligen nyttiga, men den tiden är förbi.

Spenat eller banan? Jag skulle välja spenat varje gång! 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att många slentrianmässigt hänvisar till SLV när de vill uttrycka sin frustration över att i årtioenden försökt tillämpa något som inte funkat, säkert till stor personlig förtvivlan. Vad det verkligen SLV's kostråd de följde eller var den en sort "dold" kunskap i samhället om hur en bra kost ska vara, speciellt om man ska gå ned i vikt, som man fått i sig via tidningar, vårdcentraler, skolor osv? Spelar det någon roll? 

Jag tycker att vi borde släppa SLV, både som syndabock och som expert i kostfrågor.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att följa rekommendationer och ha bra koll är inte riktigt samma sak. Att äta visst antal skivor bröd om dagen, undvika fett och istället äta magert, ha margarin som pålägg mm. har itutats i oss hur länge som helst genom olika kanaler. Tidningar, TV, radio och sedan början på 90-talet när internet började slå genom, har man ju kunnat hitta information ute på nätet själv. Hen som letar, hen hittar också oavsett om man söker medvetet. eller inte. Riktad reklam heter det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att följa rekommendationer och ha bra koll är inte riktigt samma sak. Att äta visst antal skivor bröd om dagen, undvika fett och istället äta magert, ha margarin som pålägg mm. har itutats i oss hur länge som helst genom olika kanaler. Tidningar, TV, radio och sedan början på 90-talet när internet började slå genom, har man ju kunnat hitta information ute på nätet själv. Hen som letar, hen hittar också oavsett om man söker medvetet. eller inte. Riktad reklam heter det....

Jag menar bra koll på vad rekommendationerna faktiskt är. Det där med brödskivorna var ju inte något från slv.

Det viktigaste i rekommendationerna tycker jag är följande:

Att man behöver riktig lagad mat minst 2 gånger per dag.

Att frukosten bör innehålla både fett, kolhydrater och protein. (Jag har aldrig mått så bra som när jag åt frukost som innehöll mat från kostcirkelns alla delar.)

Att man inte bör äta senare än 2 timmar innan man skall sova.

Att det är bra att äta mycket grönsaker.

Att det är bättre med grovt bröd än finmalet.

Att det är viktigt att äta varierat.

Att det är bra att äta livsmedel från olika grupper i samma måltid (från varje del av kostcirkeln).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar bra koll på vad rekommendationerna faktiskt är. Det där med brödskivorna var ju inte något från slv.

Att frukosten bör innehålla både fett, kolhydrater och protein. (Jag har aldrig mått så bra som när jag åt frukost som innehöll mat från kostcirkelns alla delar.)

Att det är bra att äta livsmedel från olika grupper i samma måltid (från varje del av kostcirkeln).

Men man måste också ha ödmjukhet och förstå att vad som är bäst för en person inte är bäst för en annan. Jag tror inte på rekommendationerna om frukost (äter överhuvudtaget inte frukost), jag tycker inte heller att det är nödvändigt att äta livsmedel från varje del av kostcirkeln vid samma måltid. Det är för detaljstyrda rekommendationer. Låt varje person hitta sin egen lösning och respektera den.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För flera år sedan läste jag om en undersökning gjord på barn där de fått äta vad de ville. Vid enskild måltid åt de väldigt ensidigt med totalt sett täckte de näringsbehovet bra, åt inte alls bara det söta som man skulle kunna tro. Fast det var säkert bra enligt de officiella kostråden förstås... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men man måste också ha ödmjukhet och förstå att vad som är bäst för en person inte är bäst för en annan. Jag tror inte på rekommendationerna om frukost (äter överhuvudtaget inte frukost), jag tycker inte heller att det är nödvändigt att äta livsmedel från varje del av kostcirkeln vid samma måltid. Det är för detaljstyrda rekommendationer. Låt varje person hitta sin egen lösning och respektera den.

Råden skall ju ligga till grund för vad som serveras i äldrevården, i skolan och på dagis och då kan ju inte varje person få en egen komposition.

Sedan är det ju så att förhållandevis få människor engagerar sig så mycket i maten så att dom analyserar fram hur dom skall äta för att gynna hälsan på bästa sätt. Jag tror inte heller att dom som verkligen gör det låter sig påverkas speciellt mycket av dom generella råden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råden skall ju ligga till grund för vad som serveras i äldrevården, i skolan och på dagis och då kan ju inte varje person få en egen komposition.

Sedan är det ju så att förhållandevis få människor engagerar sig så mycket i maten så att dom analyserar fram hur dom skall äta för att gynna hälsan på bästa sätt. Jag tror inte heller att dom som verkligen gör det låter sig påverkas speciellt mycket av dom generella råden.

Jag håller ändå inte med, det finns en del råd där som är för specifika och som kanske är en bra lösning för vissa men inte alla. I sådana lägen är det bättre att inte ge råd alls. Tex den om frukost där du lämnar en kommentar om hur bra du mådde av det rådet, det gäller inte alla och det måste man inse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller ändå inte med, det finns en del råd där som är för specifika och som kanske är en bra lösning för vissa men inte alla. I sådana lägen är det bättre att inte ge råd alls. Tex den om frukost där du lämnar en kommentar om hur bra du mådde av det rådet, det gäller inte alla och det måste man inse.

På vilket sätt har råden styrt ditt ätande genom åren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vilket sätt har råden styrt ditt ätande genom åren?

När jag var yngre, massor. Jag följer ju råd nu också men har mer livserfarenhet, så jag är inte emot råd i sig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag var yngre, massor. Jag följer ju råd nu också men har mer livserfarenhet, så jag är inte emot råd i sig.

Vad var det du gjorde som du inte skulle ha gjort om råden inte fanns?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råden styrde att jag försökte undvika fett och något måste man ju äta. Det blev, som de rekommenderade, mycket spannmål och ris och potatis. Jag valde alltid så grovt som möjligt, precis som råden sa. Jag var lite olydig dock när det kom till mättade fetter, jag använde smör fast bara pyttelite; jag har alltid avskytt Lätta och alla de där skosmörjorna.

Det enda jag aldrig klarade av att tvinga mig till var att äta protein till frukost. Jag har aldrig haft aptit före kl 10 ca så det bästa jag kunde åstadkomma var müsli med joghurt eller fullkornshavrevälling.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt, det var ju Socialstyrelsen som kom med rekommendationen om ett visst antal brödskivor om dagen. Dock är det "same skit" i mina ögon. Det rådet gjorde mig fet..

Myndighetsrekommendationer på livstilsfronten, är litet av "förbudssverige" i nötskal. De går ut på att storebror bestämmer och lillebror eller -syster lyder blint och rättar sig in i ledet utan egen tankeverksamhet. Sådant leder till bokstavstrogenhet med hjärntvätt som syfte. Till slut blir man så pass avtrubbad, att man klarar inte längre av eller ids ifrågasätta vad som är bra eller dåligt. Då blir råden alt sämre, ty storebror har blivit diktator med absolut makt över informationen och budskapet. Storebror drar egna slutsatser och börjar även hitta på egna ovetenskapliga sanningar i brist på kritik. Dvs. precis som svenska folket har blivit, när det handlar om hur och vad äta. 

Som tur är, har det skett ett uppvaknande ! Detta tack vare att den moderna människan vill vara en individualist med egen tankeverksamhet och ifrågasättande. Man vill inte längre tillhöra kollektivet i en fårskock. Mat och motion är alla gånger individuella val och behöver anpassas till individen i fråga. Det som fungerar för en, behöver inte fungera för annan. För att illustrera mitt eget individualistiska synsätt, kommenterar jag de punkterna för matråd som du lyft fram. Se mina kommentarer som mitt sätt att se på saken:

Limp: Det är inte essentiellt att behöva äta ett visst antal gånger eller ens lagad mat. All mat ger näring och ätandet och matinnehållet behöver anpassas till ens egen vardag som dess rytm.    

Limp: LCHF har lärt oss, att det är inga problem att utesluta en av grupperna. Det är just här det individualistiska kommer in. Att du mår bra av en typ föda, behöver inte innebära att jag mår bra av. Jag mår bäst av att skippa kolhydraterna helt. 

Limp: En del sover sämre än andra beroende på när och vad man ätit. Var och en behöver nog testa vad som fungerar.

Limp: Att rekommendera ökad andel grönsaker beror helt enkel på att man inte har koll vad som innehåller vitaminer. Denna "nollkoll" håller på att spricka numera.

Limp: Både pest och kolera leder till snabb död , känner vi ju till. Väljer man ingen av dessa sjukdomar, lever man längre... är hypotesen.

Limp: Det fungerar ypperligt att äta monotont också. Mitt motto är att man ska äta det man gillar och älskar.  Det individuella med möjligheten äta det man vill, väger tyngre enligt min mening, än att äta efter ett förutbestämd mönster. 

Limp: Undra vilken forskning som detta stödjer sig mot ? Mat handlar ju om smakupplevelser samt mättnad och inte vad tallriken har för färg. Bevisligen mår undertecknat ypperligt själv av att totalt strunta i denna råd.

Alltså, numera ger jag blanka "den" för storebrors olika matråd och lever som individualist med egen tankeverksamhet och egna beslut. Världen har blivit mindre genom internet och det finns många nya rön att ta till sig och fundera över. Rön där ifrågasättandet mottas och hanteras för att vidareförädla rönen. Låt oss riva ner barrikaderna... 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom hemkunskapen i skolan så var det eget intresse för att gå ner i vikt så jag sökte upp info på olika håll. Sjuksköterskan i skolan var en källa. Nära och kära som hade broschyrer osv, någon som varit med i VV och delade med sig av all info som de kommit över osv. År 2000 gick jag en hälsokurs via Sverigehälsan i Malmö. Då föreläste en dietist och skulle lära oss deltagare att äta fettsnålt!!

Sista gången jag "uppdaterade" min kunskap om kostrekommendationerna var hos en dietist 2009 på vårdcentralen. Hon talade sig varm för så lite fett det bara gick och en smörgås efter VARJE måltid!!

Jag kommer ihåg att jag gick därifrån med ett belåtet flin över att jag skulle få fortsätta med det jag älskade mest: MACKOR

Jag minns även tvivlet hon sått i min hjärna när hon sa att jag skulle byta ut allt smör mot margarin och fullfet mjölk mot lätt från det att min dotter blev 1 år för längre fram skulle hon ta skada av det mättade fettet. Jag frågade då hur det kom sig att den magiska gränsen gick vid 1 års ålder och varför amningen inte var bannlyst då den mjölken innehåller mättat fett. Jag fick inget bra svar!! DET sådde ett frö och efter några månader brjade jag leta efter annan info om kost!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limps svar var ungefär det jag menade. Vill man öka kvaliteten hos de äldres mat är det inte sådana här riktlinjer man behöver utan riktlinjer om kvalité i maten, dvs någonting som styr mot bra råvaror och lite halvfabrikat, tex byt margarin mot smör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var det du gjorde som du inte skulle ha gjort om råden inte fanns?

Jag skulle aldrig ha ätit så fettsnålt som jag gjorde, och aldrig ätit så mycket frukt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Hemkunskapen på högstadiet vill jag minnas att man läste om pyramiden. Sedan har jag nog blivit tillstucken någon broschyr vid något annat tillfälle. Svårt att komma ihåg, samt att på vårdcentralen så ligger broschyrer pyramider och cirklar och 5 om dagen lite varstans. men om detta kommer från SLV har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamlas mat på äldreboenden består mest av kolhydrater om man ser till hela dygnet . Kött och fisk ransoneras och vägs upp i centralköket och sedan får vi försöka portionera ut det så gott det går. Grönsakerna är som regel överkokta, sallader vi beställer extra är inte speciellt uppskattat. Diabetiker serveras saft och söta efterrätter om inte speciella skäl föreligger. Mellanmålen består av kaffe/saft med kanelkrans och kakor.

Förslag om kolhydratrestriktion till diabetiker och gravt överviktiga viftas bort. Suck

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag är intresserad av är var alla fått sin information om kostråd ifrån. Jag har alltid varit intresserad men aldrig sett någon kampanj som Livsmedelsverket stått bakom. Du skriver själv att du blivit matad med information. Minns du inte alls varifrån?

Det skulle i och för sig vara intressant att fråga Livsmedelsverket så det tror jag att jag skall göra i alla fall. Jag har arbetat med information till allmänheten i 16 år och det krävs ganska mycket för att nå ut. Det hade dock inget med mat att göra.

Jag kommer ihåg att man i skolan lärde sig om detta bl a i hemkunskapen. Även hos skolsyster satt det en färglad plansch på kostcirkeln samt även i klassrummen.

På tv har det varit kampanjer kommer jag också ihåg.

Jag jobbar nu i hemvården och på många av de gamlas kylskåp har jag sett att det finns den där kostcirkel- lappen också. Våra gamla som får mat hem från kommunen har fått en sådan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det var Livsmedelsverkets rekommendationer...ja, det funderade jag aldrig över (jag var nog inte medveten om att det fanns något sådant; undrar just när jag blev det - ?).

Kostcirkeln lärdes ut i hemkunskapen (och nu pratar vi tidigt 70-tal) - men tårtbiten med fett strök jag omgående. Varifrån jag fick uppfattningen att jag skulle undvika fett vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig ätit lättmargarin, helt enkelt för att inget fett alls på mackan är ännu mindre än lättmargarin. Och jag har druckit lättmjölk så länge som det funnits; innan dess skummjölk eller torrmjölk (det hade inte med fettet att göra, men det blev klumpar i mjölkflaskorna..).

Sedan har jag väl lyssnat på skolsköterskan som tyckte jag borde gå ner i vikt, läst tips om vad som är nyttigt och hur man går ner i vikt lite varstans  - tidningar, böcker, kostföreläsningar.. Men det har väl varit samhällets allmänna syn på nyttig kost tror jag, och även miljörörelsen (fast jag blev aldrig helt vegetarian). 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mamma är dietist. Jag är född på mitten av sextiotalet, hela min barndom har jag sett livsmedel åka in och ut "i kylan" när hon läst de senate rönen, ibland gällde margarin, sedan smör för att åter bli margarin igen, sen var det äggen, plötsligt max ett ägg i veckan, sen bra med sötningsmedel sen ut med sötningsmedlet, fibrer var länge honnörsordet, på toaletten hade vi ett inramat tidningsurklipp om professor Burkitts råd om 6-8 brödskivor om dagen. Vår hemkunskapsbok predikade kostpyramiden vill jag minnas, tallriksmodellens efterföljare, den var tredelad med ris, spannmål och potatis i botten, grönsaker och frukt i mitten och ägg, fisk, kött o ost i toppen. Jag flyttade hemifrån vid arton års ålder, skaffade mina egna vanor, jag har inte köpt margarin sedan jag flyttade hemifrån, bara smör och olja.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt, det var ju Socialstyrelsen som kom med rekommendationen om ett visst antal brödskivor om dagen. Dock är det "same skit" i mina ögon. Det rådet gjorde mig fet..

Myndighetsrekommendationer på livstilsfronten, är litet av "förbudssverige" i nötskal. De går ut på att storebror bestämmer och lillebror eller -syster lyder blint och rättar sig in i ledet utan egen tankeverksamhet. Sådant leder till bokstavstrogenhet med hjärntvätt som syfte. Till slut blir man så pass avtrubbad, att man klarar inte längre av eller ids ifrågasätta vad som är bra eller dåligt. Då blir råden alt sämre, ty storebror har blivit diktator med absolut makt över informationen och budskapet. Storebror drar egna slutsatser och börjar även hitta på egna ovetenskapliga sanningar i brist på kritik. Dvs. precis som svenska folket har blivit, när det handlar om hur och vad äta. 

Som tur är, har det skett ett uppvaknande ! Detta tack vare att den moderna människan vill vara en individualist med egen tankeverksamhet och ifrågasättande. Man vill inte längre tillhöra kollektivet i en fårskock. Mat och motion är alla gånger individuella val och behöver anpassas till individen i fråga. Det som fungerar för en, behöver inte fungera för annan. För att illustrera mitt eget individualistiska synsätt, kommenterar jag de punkterna för matråd som du lyft fram. Se mina kommentarer som mitt sätt att se på saken:

Alltså, numera ger jag blanka "den" för storebrors olika matråd och lever som individualist med egen tankeverksamhet och egna beslut. Världen har blivit mindre genom internet och det finns många nya rön att ta till sig och fundera över. Rön där ifrågasättandet mottas och hanteras för att vidareförädla rönen. Låt oss riva ner barrikaderna... 

Det är som du beskriver och jag tror att det är en av orsakerna till att folk (inkl mig själv) blir rent ut sagt förbannade i de senaste dagarnas kostdebatt. Det finns massor, massor jag älskar med Sverige men detta att mans skall niga och räta in sig i ledet även när något är uppenbart fel blir en allt mer obehaglig upplevelse och uppenbarligen finns det en kostelit som inte har uppfattat detta. Mycket okänsligt!

Forskare som kommer med påståenden som de inte belägger, kommer med direkta faktafel och inte hänvisar till sina källor, för  mig är det ren härskarteknik. De driver tom arrogansen så långt att de förnekar eller åtminstone inte bekräftar vad så många upplever kring sin kost och det är självklart som att tända eld på en krutdurk. (Skall man riktigt hålla liv i en konflikt, skall man se till att man inte ens bekräftar den andres känslor). Våra kroppar bär ju sin egen vittnesbörd och det kan ingen "forskning" i världen ändra på.

Bara efter ett halvår med LCHF och mycket läsande är blir jag allt mer uppbragt över den storebrorsmentalitet som råder kring vår mat. Gamla och sjuka som inte får välja, föräldrar som inte får välja åt sina barn och just kosten som är så personlig. Tycker också man skall sluta med generella kostråd och även här tillämpa den valfrihet som börjar byggas upp. Jag gillar att kunna välja vårdcentral, hemtjänst, skola eller apotek och självfallet vill jag kunna välja riktigt mat om och eventuellt när det blir aktuellt. Jag är less på att betala skatt (inte till forskning generellt) men till den forskning som bedrivs kring kost/fetma i det officiella Sverige. Jag är less på att personer som Hellénius skall tycka och veta å mina vägnar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda jag riktigt håller med om av dessa punkter är att äta varierat, speciellt om man äter mycket vegetabilier. Växter har ju utvecklat många olika metoder under årmiljoner för att minimera predation, så äter man ur en vid palett så minimerar man riskerna för dessa gifters verkningar. Nyligen levande jägar-samlarpopulationer uppvisar också fantastisk kunskap om växters ätlighet och de varierar sig enormt mycket. Jämför det med större delen av dagens världsbefolkning som kanske får mer än 50% av varje dygns energibehov från spannmål...

Sedan menar jag att när det gäller animalisk mat så finns det ingen större nytta med variation, eftersom näringsinnehållet är så likt. Dock i vår moderna värld är det viktigt att äta fet fisk som numera är enda vettiga källan till DHA och EPA (de långkedjiga omega-3-fettsyrorna som i praktiken är essentiella fast i rätt liten mängd).

Övriga punkter betraktar jag faktiskt som irrelevanta för hälsan, så länge man ser till att äta ur den palett av födoämnen som vi är biologiskt anpassade till.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag minns rätt kom väl tallriksmodellen från köttindustrin? Syftet var att vi skulle fås att äta mer kött... Såldes naturligtvis in till oss via LVM.

Kostråd om att äta magert är man ju uppväxt med. Råden från LVM såg jag senast på sjukan på jobbet. Det var så jag fick dom att kolla mina blodvärden. Jag tog med sköterskan ut i väntrummet och sa "jag äter precis tvärtemot det här, antagligen dör jag snart, Är det inte bäst vi kollar blodet?". Då tog hon fram nålen...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg