Jump to content

Carbs och net carbs

JAGärFlisan
 Share

Recommended Posts

Jag undrar en grej, jag har div proteinbars hemma där det står totalt antal kolhydrater och sen även antal net carbs. Tex en bar med 21 g kolhydrater varav 3 g är net carbs. Är det ok att äta eller riskerar man att inte vara i ketos om man äter dessa? Alltså ska jag räkna en sån bar som 21 g eller 3 g kolhydrater?

Mycket förvirrande!

Räkna de som 3 carbs, det torde vara något amerikanskt, de märker på ett annat sätt där alla kolhydrater skrivs ihop.

I EU skrivs fibrer för sig.

Sen när du ätit upp de så kan du börja äta mat i stället.. av någon underlig anledning så verkar det som om riktig mat oftast är hälsosammast!  :o

• Like 4

Räkna de som 3 carbs, det torde vara något amerikanskt, de märker på ett annat sätt där alla kolhydrater skrivs ihop.

I EU skrivs fibrer för sig.

Sen när du ätit upp de så kan du börja äta mat i stället.. av någon underlig anledning så verkar det som om riktig mat oftast är hälsosammast!  :o

Ok, man blir ju lite orolig när det står 21... Men det är sockeralkoholer enligt förpackningen och ska inte påverka blodsockret. Jepp, amerikanskt! :/

Haha, klart jag ska äta mat, kommer ta nån då och då om jag känner att jag vill proppa i mig gröt eller ris... ;) Älskar vanlig god mat!

Jag skulle vilja säga att det är omvänt. Net carbs är lurendrejeri... att få saker och ting se ut att vara mindre sockerstinna. Räkna kolhydraterna efter den högre siffran. 

http://www.kostdoktorn.se/atkins-girigheten-och-sagokakorna

Jo det känns ju lite lurt... Tyvärr. De innehåller  glycerine, maltitol syrup, isomalto-oligosaccharides och sucralose. Vet inget om dem, höjer blodsocker? påverkar insulin?