jbn Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Jag fyller 40 under 2013, väger idag 118 kg och är 184 cm lång, äter blodtryckssänkande och blodfettsänkande. Med diabetes och hjärtinfarkter i familjen (mor och far) så är det hög tid att på allvar försöka gå ned i vikt. Planen är enkel - börja med LCHF och gå ned ett gäng kilo innan våren och då successivt introducera mer träning. Jag har följt LCHF-diskussionen under flera år och en gång gjort ett försök men fick kraftiga övergångsbesvär med extrem trötthet och huvudvärk så jag fegade ur. Så här i efterhand misstänker jag att jag inte åt tillräckligt med fett eftersom jag drack vatten och hade extra salt. Mitt största ”bekymmer” är att jag reser relativt ofta i jobbet och då känns det svårare att hålla en bra LCHF-diet. Åtminstone 3 veckor under våren kommer ägnas utanför Sverige. Samt ett gäng dagstrippar i Sverige (dessa känns enklare). Hur brukar ni andra göra på resor utomlands? Jag hoppas på en viktnedgång på ca 0,5 – 1 kg per vecka, lite snabbare i början och sedan långsammare. Målet är just nu inte ”normalvikt” utan någonstans mellan 90 och 95 kg dvs minus 25 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 För att optimera sig själv och sin tillvaro med LCHF bör man ju försöka även att äta rätt strikt utomlands. Försök att ta reda på mer info om landet så du vet hur du ska gå tillväga för att kanske få i dig de fetter som behövs och så, speciellt om man går ut och äter så är det nog bra att ha koll! men det går säkert bra att göra en specialbeställning till kocken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 God lycka jbn! Jag gillar din målsättning, hoppas du skriver mer om hur du har det, i med och motgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Lycka till, hoppas det fungerar för dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Beror ju så klart mycket på var man ska, men är det inte asien bör det inte vara några problem... önskar dej stort lycka till, det är det bästa jag gjort!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lottathuresson Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Du har nog rätt i att du åt för lite fett. Fettet ska ju ersätta kolhydraterna med att ge oss energi. Ett litet tips på vägen: tillsätt kokosfett i varm dryck och blanda i maten (när du lagt upp den på tallriken) så är du säker på att få i dig tillräckligt med fett. Det är ju så nyttigt också..läs här: http://www.kokosfett.nu/kokosfett-lchf/ Jag köper Biofoods ekologiska kokosfett i min Ica-butik, det finns på deras ekologiska avdelning (ca 45-55 kr för en burk 400g). Det kan du ju ta med dig när du ska resa! Lycka till nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbn Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Nu är jag i gång i alla fall och än så länge inga problem men jag räknar inte med det heller förens som tidigast imorgon. Svårast är helt klart att äta tillräckligt med fett. Det är inte enkelt att byta tankesätt, man är ju väluppfostrad av de olika svenska myndigheterna. Saltar lite extra på omletten till frukosten och dricker vatten etc. Jag får väl också erkänna att jag kostar på mig 1 dl rödmjölk till kaffet än så länge. Men tanken är att gå över till te eftersom jag kan dricka det utan mjölk... MBC får jag testa också vid tillfälle. En av mina resor är planerade till Indien så på det sättet är det ju svårt, men jag får väl vara så pragmatisk jag kan och försöka äta så bra som möjligt. Just Indien kan ju bjuda på andra utmaningar som påverkar vikten nedåt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marits Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jeg har alltid med meg en boks med kokkusolje når jeg er ute å reise. Det er greit å ta kokkusolje i te/kaffe til frokost. Ellers prøve jeg å bo på hoteller med buffebord, slik at jeg kan spise det jeg vil. Lykke til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Oroa dig inte för dina resor! När du väl blivit lite "varm i kläderna" kan du resa jorden runt även som LCHFare. Lite "nödmat", som vi kallar det, är bra att ha med om landet man ska till tillåter införsel av matvaror. Majonäs på tub är en utmärkt fettkälla och makrill och sardiner på burk är lättlagat. :-) En resevattenkokare är utmärkt att koka ägg i. Själv har jag suttit på kinesiska muren och ätit kokta ägg med majonäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts