Jump to content

Histaminintolerans

Fresia

Recommended Posts

Absolut. Det "värsta" är att det mesta av maten som ska undvikas är den mat LCHFare äter. Det var därför jag undrade om någon här hade någon erfarenhet av det.

Det verkar vara väldigt individuellt vad det är man bör undvika. Du kanske får prova dig fram till vad det är du inte tål. Nu vet jag inte hur länge du har ätit LCHF, men de flesta som äter det vittnar om klara förbättringar i allergier och överkänslighet.

Så kanske med en LCHF-kost kan din överkänslighet vara ett minne blott, när du varit utan kolhydrater ett tag :)

Jag har ätit LCHF kost i 5 år så jag ser ingen ljusning när det gäller det. :(

Ja du...det här var inte lätt, men efter att ha läst på lite grann så verkar det som att fett inte är några problem, ej heller mejerier som inte är lagrade.

Du verkar helst ska äta helt rena produkter som nötkött, vilt och kyckling och äggula

Ingen processad eller lagrad mat, inte heller fisk, skaldjur, fläsk, rödvin, spenat, tomater, surkål och äggvita. Mycket frukt ska man också undvika, men det är väl inte nåt större problem kanske :)

Jag skulle nog försöka att laga allt själv från scratch, så att säga, med nöt, viltkött och kyckling, använda generöst med smör och kokosolja och äggula, och försöka komma fram till vilka grönsaker jag kan komplettera med. Kanske också vara lite generös med icke lagrade mejerier (om du tål det) då det är så mycket annat som faller bort.

Som sagt jag har aldrig tidigare hört talas om diagnosen, hur och av vem har du fått den?

Jag hoppas att det dyker upp nån fler i den här tråden som kanske har lite ideer :)

Tillägg: Vilka symtom får du?

Hjälper det med antihistamintablett?

Edited by Syster

Jag har faktiskt kommit fram till detta själv efter att ha läst en artikel i tidningen Må bra. Jag har gått till vårdcentralen för att kolla upp mina problem men inget är fel på mej. Mina symptom är: magproblem (som dock är mycket bättre med LCHF), nästäppa, nysningar, rinnande näsa, trötthet, ingen ork när jag springer, migrän minst 1 ggn/månad, hudklåda

Jag har röntgat lungorna, gjort arbetsekg, tagit prov på sköldkörteln, kollat upp om jag har astma, gjort allergitester mm mm men allt är ok.

Vad jag har lyckats läsa mej till så funkar inte anti-histamin tabletter utan detta beror på att man saknar nåt i kroppen som bryter ner hist