Gladan Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag har läst att det ska vara så nyttigt osv och verkligen försökt vänja mig vid det. Vid årets fjälltur hade jag tänkt att använda det som färdkost. Typ 40 g till lunch tillsammans med nötter och torkat kött...dvs direkt ur burk, inte upplöst i någon varm vätska. Men alltså. fy 17, hur får ni ner det?? konsistens och utseende som vaselin. Först har det en inte oäven smak/arom av kokos, men sen får jag känslan av bränd smörjolja på en båt. Som det luktar när man kör ombord på en färja ungefär....så fruktansvärt äckligt! Detta var kung markattas ekologiska. Jag hade också köpt en burk på Coop, också det nåt ekologiskt, men ett annat märke - det var än värre! Sen försökte jag att ha det i te (grön te med kokossmak) - också det helt gräslig. Hur kommer det sig att så många verkar tycka det är gott? Som tur var så hade jag även skirat smör med, och det har jag betydlig lättare för att äta med sked... så det jag undrar - är det märket som gör smaken, finns det "bättre" och sämre? Eller har jag konstiga smakminnen/associationer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Mnjaaa, gott skulle jag inte sträcka mig till att det är. Har också svårt att få ner mer än en tesked. Cocosa är smaklöst, kanske är det bättre. Sedan som färdkost på fjälltur hade jag valt majonnäs på tub och smör funkar fin-fint att ha med! Bara att ta på en bit salami eller annat gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag har läst att det ska vara så nyttigt osv och verkligen försökt vänja mig vid det. Vid årets fjälltur hade jag tänkt att använda det som färdkost. Typ 40 g till lunch tillsammans med nötter och torkat kött...dvs direkt ur burk, inte upplöst i någon varm vätska. Men alltså. fy 17, hur får ni ner det?? konsistens och utseende som vaselin. Först har det en inte oäven smak/arom av kokos, men sen får jag känslan av bränd smörjolja på en båt. Som det luktar när man kör ombord på en färja ungefär....så fruktansvärt äckligt! Detta var kung markattas ekologiska. Jag hade också köpt en burk på Coop, också det nåt ekologiskt, men ett annat märke - det var än värre! Sen försökte jag att ha det i te (grön te med kokossmak) - också det helt gräslig. Hur kommer det sig att så många verkar tycka det är gott? Som tur var så hade jag även skirat smör med, och det har jag betydlig lättare för att äta med sked... så det jag undrar - är det märket som gör smaken, finns det "bättre" och sämre? Eller har jag konstiga smakminnen/associationer? Har det precis som du med kokosoljan. Jag har Kung Markatta som "alla" säger är godast, men det hjälper ju inte riktigt. Har kommit på ett sätt. Jag dricker gärna äggmjölk till frukost (50 gr smör, två ägg, 3dl kokt hett vatten och önskad krydda av t ex vanilj, kardemumma eller kanel, allt mixas till en riktigt god dryck). Kom på häromdagen på att jag kan ta 25 gr smör och 25 gram kokosolja, då dominerar fortfarande smör och kryddsmaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag har länge haft en burk Cocosa (med kokossmak) stående i skafferiet. Har haft väldigt svårt att få ner det utan kväljningar. För någon vecka sedan köpte jag på rekommendation en burk från Kung Markatta. Denna upplever jag som mildare i smaken och den ger mig inte lika kraftfulla kväljningar, så den går faktiskt ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Mnjaaa, gott skulle jag inte sträcka mig till att det är. Har också svårt att få ner mer än en tesked. Cocosa är smaklöst, kanske är det bättre. Sedan som färdkost på fjälltur hade jag valt majonnäs på tub och smör funkar fin-fint att ha med! Bara att ta på en bit salami eller annat gott. jo, jag hade ju smör med också, men inte tillräcklig för att även kunna ha på lunchen. Majonäs på tub var en god ide! Det ska jag prova nästa gång! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 blanda de två fetterna kan ju också vara ett sätt! ni är geniala!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 jo, jag hade ju smör med också, men inte tillräcklig för att även kunna ha på lunchen. Majonäs på tub var en god ide! Det ska jag prova nästa gång! Och tubost, testade fjällbrynst ädelost på paddelturen. Den var mumsig (24% fett). Inget jag äter normalt sett, på vandring och paddling får man välja det bästa som går! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per J Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Härlig värme nu, kokosoljan är helt flytande så nu kan den intas som en nubbe, byxvarm nubbe. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag köper den deodoriserade ekologiska, dvs smaklösa. Den shottar jag, fort som attan och tar en klunk av nåt annat efteråt. För gott är det inte. Testade Kung Markattas nån gång, men den gick bara inte att få ner. Men uppblandat med annat gick det bra. Undrar om man kan göra pemmican på kokosfett?? Det borde gå om det inte blir för varmt så kokosfettet smälter. Det tycker jag är prima fördkost. Näringrikt, lätt att bära, gott ( beroende på vad man blandar i) och lchf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Skönt att inte enbart jag lider av ett förvirrad smaksinne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Tror vi kanske är en minoritet som tycker om att äta kokosolja med smak. Men alla smakar inte lika gott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag har oerhört svårt att få i mig kokosfett. Allt talar emot; konsistens, smak, lukt... Har provat både med och utan smak. Rakt av på sked är stört omöjligt för mig. Numera använder jag bara den smaklösa och det till stekning, inget annat. Dricker "fetkaffe" någon gång ibland, men jag är noga med mitt kaffe och tycker att kaffeupplevelsen blir helt förstörd av fettet. Bra tips på skonsamma sätt att få i sig fettet mottages tacksamt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Prova att steka i det eller mixa med hett vatten, kakao och vaniljpulver, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per J Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag har oerhört svårt att få i mig kokosfett... Bra tips på skonsamma sätt att få i sig fettet mottages tacksamt! Ischoklad, enklare att använda små bullformar i stället för små knäckformar, det blir inte lika kladdigt på köksbänken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Om det nu är så himla bra hur kan det vara så äckligt , ha ha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Om det nu är så himla bra hur kan det vara så äckligt , ha ha... Äckligt, det är ju supergott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag har försökt att äta kokosolja men det går helt enkelt inte. Att ta matskedsvis med detta som bromsmedicin mot Alzheimers om jag drabbas någon gång av detta kommer att vara omöjligt. Kan de inte få in eländet i kapslar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Deodoriserat som Bulletkaffe borde väl gå bra ur smaksynvnkel ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Deodoriserat som Bulletkaffe borde väl gå bra ur smaksynvnkel ? Men om man nu inte dricker kaffe ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Men om man nu inte dricker kaffe ? Eller te.. och inte vågar sig på varm choklad för sockermonstrets skull? Konsistensen är läskig O:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Eller te.. och inte vågar sig på varm choklad för sockermonstrets skull? Konsistensen är läskig O:-) Varför inte mixa det med kakao utan socker, eventuellt lite vaniljpulver och smör, en äkta chokobullet, triggar inga "choco cravings" hos mig , men kanske hos andra...man får pröva sig fram. Inkludera gärna smör så blir det krämigare, andra smak förslag kanel. kardemumma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Eller te.. och inte vågar sig på varm choklad för sockermonstrets skull? Konsistensen är läskig O:-) Testat te, som Gladan ovan. Usch, usch inget för en te älskare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grgn Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Hej! Kanske inte klockrent, men ett tips i alla fall... IKEA har en mjölkskummare för 9:- som fungerar utmärkt att finfördela smör eller kokosfett med, vare sig man vill ha det i kaffe eller te! Borde också vara lätt nog för att ha med sig på "tur". Tror jag... Grgn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Om det nu är så himla bra hur kan det vara så äckligt , ha ha... Finns det ingen oskriven lag att det som är nyttigt ÄR äckligt, och tvärtom det som är gott ÄR onyttigt 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Tack för påminnelsen om "fetchoklad"! Blir nog morgondrycken till hösten. Drack det av och till i vintras: kakao, smör, kokosfett och (pricken över i) chiliflakes. Hett vatten. Mixa med stavmixer, Magic Bullet eller (i nödfall) Ikeas lattevisp. Eftersom jag måste ha en god kaffe på morgonen så blir det en dubbel espresso vid sidan om 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Kokosfett utan smak kan ni ju lägga på eller i vilken varm mat som helst precis innan servering. Den smälter och ni märker över huvud taget inte av att den finns där. Plättlätt! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Gör kokostoppar! Dom har ganska mycket kokosolja i sig... jag är helt torsk på min kaffedrink. Idag gjorde jag en thé drink på 1 ägg, 1-2 msk kokosolja, varmt thé samt kanel och kardemumma. Ica har ett gott ekologiskt grönt pås thé med smak av svartvinbär och apelsin, rekommenderas. Bäst är förstås att ha kaffe i men man får hitta på annan smaksättning på kvällen (choklad är en annan). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitz Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Testat te, som Gladan ovan. Usch, usch inget för en te älskare... Jag är en teälskare som älskar att sätta kokosolja i teet, dock enbart de som smakar kokos. De utan smak är hemska! De har nu blivit omvandlade till salva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Jag gör allt för att få saker och ting fungera för mig själv. Jag tvingade mig lära dricka te som en kofeinist jag varit p.g.a att jag tycke kokosfett i kaffe smakade illa. Det tog sin tid att hitta rätt tesort som fungerade. Alltså, numera kan jag dricka vilket som, men blandar deodoriserat kokosfett endast i te'et. Jag märker ingen smak längre eller ens reflekterar på fettet, utan dricker upp koppen som mina mellanmål när behov uppstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
camelm Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Lchf klubben i Sthlm el nätet säljer deras 'utan smak'. Nästan lika nyttig. Kan 1 msk lätt glida ner o mixas i kaffe eller te. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Man kan väl äta kokosflingor istället. 86,6E% fett, 4,5E% kolhydrater, 8,8E% protein. Sen får man i sig fibrer och lite mineraler också. Gott i turkisk yoghurt tillsammans med nötter och frön. http://matkalkyl.se/se-kokosflingortorkade.php http://matkalkyl.se/se-kokosfett.php (undra om värdet på vitamin E är fel här) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Jag hoppas verkligen att det där jävla fettet är nyttigt! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted August 16, 2013 Share Posted August 16, 2013 Har man en mamma som lät oss testa äta sniglar i vitlökssmör när vi var små, så lovar jag att inget smakar äckligt efter det Markattas kokosolja är rätt okej. Om man har svårt med konsistensen, så kan man sätta ner den i en skål med varmt vatten ett tag. Då blir det snabbt flytande och ändrar smakegenskaper i den processen också av någon anledning - tycker jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karla Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Intressant diskussion. Personligen föredrar jag kokosfet över smör. Och det finns inget bättre än en kopp kaffee med bourbon vanilj och ett stort tesked kokosfet, känns lite som en krämig efterrätt. Sedan har jag aldrig ätit det så som det är. Men det kan jag inte göra med något fet. Fattar inte heller hur man kan få ner enbart majonäs. Någonstans läste jag att en tjej giller 1/3-1/2 burk av majonäs vid lite grönsaker. Inget för min del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karla Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Man kan väl äta kokosflingor istället. 86,6E% fett, 4,5E% kolhydrater, 8,8E% protein. Sen får man i sig fibrer och lite mineraler också. Gott i turkisk yoghurt tillsammans med nötter och frön. http://matkalkyl.se/se-kokosflingortorkade.php http://matkalkyl.se/se-kokosfett.php (undra om värdet på vitamin E är fel här) eller så kör man med riktiga kokosnötter som jag just skrev i nån annan tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karla Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Har kommit på ett sätt. Jag dricker gärna äggmjölk till frukost (50 gr smör, två ägg, 3dl kokt hett vatten och önskad krydda av t ex vanilj, kardemumma eller kanel, allt mixas till en riktigt god dryck). Kom på häromdagen på att jag kan ta 25 gr smör och 25 gram kokosolja, då dominerar fortfarande smör och kryddsmaken. hur gör du med äggen, vispas gulan o eggvitan ihop? låter lite rocky's work out shot... e det verkligen gått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 hur gör du med äggen, vispas gulan o eggvitan ihop? låter lite rocky's work out shot... e det verkligen gått? Prova och gör en kaffe latte genom att mixa 1 ägg och 1-2 msk kokosfett samt lite kryddor (vanilj, kanel, kardemumma). Häll sedan 2 dl kaffe i medan du fortfarande mixar (mixerstav). Blir supergott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emmafo Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Håller helt med er, usch och fy va det inte är gott med kokosolja. Jag skulle också vilja ha tips på att få i mig i det.. Jag kräktes till och med av bullet kaffe med kokosolja för det var så äckligt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Kokosolja tillhör det som även för mig är svårt att få i sig. Har försökt med MBC, men fixar inte smaken, trots smaklös variant. Nu har jag börjat steka i den och göra majonnäs på hälften raps och kokos, liite svårare att lyckas med dock. Den som blivit duktig på kokosmajonnäs kan väl dela med sig av tips o tricks. Förr gjorde jag "fetyogurt": mixade noga 5dl rysk yogurt med 300g rinnande kokosolja (värm burken lite) och 200g tinade hallon och en nypa vaniljpulver. Det blev väldigt gott och en perfekt frukost att bara sleva upp en liten skål av, men inget för min nuvarande stränga fakirdiet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 hur gör du med äggen, vispas gulan o eggvitan ihop? låter lite rocky's work out shot... e det verkligen gått? Hej Karla, jag har haft semester och såg din fråga först nu. Lägger ägg, valda kryddor, smöret och kokosoljan i min mixer skål. Hällar på 2 dl kokande vatten och mixar. När det är mixat och det går fort, smör o olja smälter dirket, häller jag på ytterligare 1 dl vatten. Mixar lätt och vips det är klart. Och ja, det är gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 24, 2013 Share Posted August 24, 2013 Jag är en teälskare som älskar att sätta kokosolja i teet, dock enbart de som smakar kokos. De utan smak är hemska! De har nu blivit omvandlade till salva. Vilka har du utan smak och är de även utan doft? Har även svårt att fördra doften men skulle gärna vilja testa kokosolja på huden. Tål dock inte att jag går runt och luktar kokos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anic75 Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Hej alla Är jag helt fel ute eller? Jag tar ca 2dl mjölk, 1dl grädde, 1-2 tsk kakao, 4 stora msk vispat grädde med lite vaniljpulver i, och det driker jag varje morgon super gott. Gillar inte te och kaffe. Är det bätre om jag tar vatten i stället för mjölk o grädde? Tror jag ska prova i morgon med lite Kokosfett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Hej alla Är jag helt fel ute eller? Jag tar ca 2dl mjölk, 1dl grädde, 1-2 tsk kakao, 4 stora msk vispat grädde med lite vaniljpulver i, och det driker jag varje morgon super gott. Gillar inte te och kaffe. Är det bätre om jag tar vatten i stället för mjölk o grädde? Tror jag ska prova i morgon med lite Kokosfett. Vad som är bra eller dåligt ...beror på vad man vill uppnå...om det är viktnedgång som är ditt mål ...så skulle jag nog fundera på att dricka något annat än du gör nu, tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Jag har också svårt för kokosfett men vill gärna äta det. Äggmjölk i olika varianter funkar, tar efter träning som proteindryck. Man kan även blanda kokosfettet med crème fraîche eller Philadelphia ost och krydda med vitlök, salt osv. De blir en god tilltuggsgegga till grönsaker eller annat. Det händer att jag har det i te, med eller utan kokos smak. Markattans kokos klarar jag inte alls. Det är lustigt att det kan skilja så på vad man gillar när det är nästan samma produkt. Just nu äter jag cocosas men jag har inte provat några andra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Jag har också svårt för kokosfett men vill gärna äta det. Äggmjölk i olika varianter funkar, tar efter träning som proteindryck. Man kan även blanda kokosfettet med crème fraîche eller Philadelphia ost och krydda med vitlök, salt osv. De blir en god tilltuggsgegga till grönsaker eller annat. Det händer att jag har det i te, med eller utan kokos smak. Markattans kokos klarar jag inte alls. Det är lustigt att det kan skilja så på vad man gillar när det är nästan samma produkt. Just nu äter jag cocosas men jag har inte provat några andra. Recept tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Äggmjölk finns tusen recept om man googlar, så det skriver jag inte ner, dessutom gör jag på olika sätt varje gång. Ibland två hela ägg, ibland tre gulor, alltefter behag. Men kokosfetts röran tar jag ca 1msk kokosfett, ungefär lika mycket crème fraîche eller Philadelphia ost. En nypa havssalt. Det är grunden, nu är det klar. Men man kan gott klämma i en klyfta vitlök. En handfull färdigsköljd spenat gör det hela extra gott och nyttigt. När jag plockat ner allt i en djup tallrik så blandar jag med sked. För att det ska se smakligt ut så lägger jag upp det vid sidan om den andra maten. Någon gång har jag lagt spenaten direkt på tallriken och lite skivade tomater. Sedan lagt små klickar av den vita röran på tomatskivorna. Det var nog det mest lyckade i detta koncept. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Äggmjölk finns tusen recept om man googlar, så det skriver jag inte ner, dessutom gör jag på olika sätt varje gång. Ibland två hela ägg, ibland tre gulor, alltefter behag. Men kokosfetts röran tar jag ca 1msk kokosfett, ungefär lika mycket crème fraîche eller Philadelphia ost. En nypa havssalt. Det är grunden, nu är det klar. Men man kan gott klämma i en klyfta vitlök. En handfull färdigsköljd spenat gör det hela extra gott och nyttigt. När jag plockat ner allt i en djup tallrik så blandar jag med sked. För att det ska se smakligt ut så lägger jag upp det vid sidan om den andra maten. Någon gång har jag lagt spenaten direkt på tallriken och lite skivade tomater. Sedan lagt små klickar av den vita röran på tomatskivorna. Det var nog det mest lyckade i detta koncept. Tack, och det var receptet till kokosfettsröran jag var ute efter, jag brukar göra äggmjölk, jag var lite otydlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Sen försökte jag att ha det i te (grön te med kokossmak) - också det helt gräslig. Grönt te, en rejäl tesked kokosolja och en tesked honung. Jättegott. (Ah mah gawd, hon sa honung!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 1 tsk honung är 5 gr kolhydrater 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Har precis druckit kanelte med en msk kokosfett och nästan lika mycket smör. Mixat med stavmixer, då glömmer man bort att det är kokosfett, det blir mjukt och lent på något vis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts